انواع تیر و کمان | راهنمای جامع انتخاب تجهیزات تیر و کمان

انواع تیر و کمان | راهنمای جامع انتخاب تجهیزات تیر و کمان

تیراندازی با کمان یکی از قدیمی‌ترین ورزش‌هایی است که امروزه همچنان انجام می‌شود و طرفداران خاص خودش را دارد. ورزش تیر و کمان، رشته‌ای جاودانه است که هنر و تکنیک را باهم ترکیب می‌کند. منظورمان از هنر تمرکز و مهارتی است که کمانداران با استفاده از آن‌ها تیر را به سمت هدف هدایت می‌کنند. هر قطعه از انواع تیر و کمان با کمان داستان و هدف منحصر به فردی دارد. در این مقاله لوازم و تجهیزات تیر و کمان را شناسایی کرده‌ایم و به معرفی انواع آن و تکامل‌شان در طی قرن‌ها پرداختیم.

انواع تیر و کمان

کمان‌ها با توجه به کاربرد و تنوعی که دارند، می‌توانند در نوع خودشان بهترین باشند؛ اما اگر می‌خواهید یک رشته خاص از این ورزش را دنبال کنید، شاید بد نباشد پیش از خرید تیر و کمان و لوازم جانبی آن، اطلاعات بیشتری کسب کنید. ما در ادامه این مقاله، به معرفی محبوب‌ترین کمان‌ها و قطعات تشکیل دهنده آن‌ها می‌پردازیم تا خرید راحت‌تری برای شما رقم بزنیم.

کمان ریکرو (Recurve Bow)

کمان‌های رکرو یا همان برگشتی بدون شک ظریف‌ترین و پیچیده‌ترین کمان‌ها هستند. به علاوه، آن‌ها در سال‌های اخیر به لطف شهرتشان در فیلم‌های پر فروشی مانند The Hunger Games، محبوبیت زیادی به دست آورده‌اند. اگر به اندام های یک کمان ریکرو دقت کنید، علت انتخاب نام آن‌ها را متوجه خواهید شد. در ابتدا اندام‌ها از مرکز کمان یا رایزر دور می‌شوند، سپس به سمت خود حالتی منحنی پیدا می‌کنند که باعث ایجاد شکل S می‌شود. برای خواندن مطالب جامع‌تر درباره انواع تیر و کمان، می‌توانید به سایت تارگتینو مراجعه کنید.

قطعات کمان ریکرو

در این نوع، مهم‌ترین قسمت‌ها، رایزر و اندام‌ها هستند. رایزر قسمت مرکزی ضخیم کمان است و شامل دستگیره و تکیه‌گاه تیر، یعنی محلی که تیر قبل از شلیک در آن قرار می‌گیرد، می‌شود. اندام‌ها، بازوهای نازکی هستند که در هر دو جهت از رایزر خارج و به سمت خود منحنی می‌شوند. بخش اساسی دیگر کمان برگشتی، بندی است که به انتهای هر اندام متصل می‌شود. در مرکز بند کمان، پارچه ای به دور آن پیچیده شده است که به آن سرو می‌گویند. سرو قسمتی است که از ساییدگی سیم کمان جلوگیری می‌کند.

انواع تیر و کمان | راهنمای جامع انتخاب تجهیزات تیر و کمان

کمان کامپوند (Compound Bow)

کمان‌های مرکب یا همان کامپوند مدرن‌ترین نوع کمان‌ها هستند که در دهه 1960 اختراع شدند. آن‌ها دارای سیستم‌های قرقره‌ای به نام بادامک هستند که کشیدن بند کمان را آسان‌تر می‌کنند و در عین حال نیروی بیشتری نسبت به کمان‌های ریکرو یا سایر کمان‌های سنتی دارند. سرعت این کمان‌ها گاهی به سرعت 400 فریم در ثانیه نزدیک می‌شود؛ در حالی که سرعت کمان‌های ریکرو تقریبا نصف آن است.

قطعات کمان کامپوند

ساخت کمان کامپوند بسیار پیچیده‌تر از سایر آن‌ها است. درست مانند کمان‌های دیگر، آن‌ها از یک رایزر، بند و دو اندام تشکیل شده‌اند؛ اما نسبت به برخی از آن‌ها دارای بخش‌های اضافه‌ای هستند که در ادامه به بررسی مهم‌ترین بخش آن می‌پردازیم.

بادامک

بادامک، مهم‌ترین قطعه کامپوند است. انواع مختلفی از کمان‌های کامپوند وجود دارد، اما همه آن‌ها حداقل دارای یک بادامک هستند. این قطعه در انتهای اندام‌های کمان قرار دارد و به کماندار در کشیدن و نگهداشتن زه یا بند کمان کمک ویژه‌ای می‌کند. علاوه بر آن، انرژی کمان را به حداکثر می‌رساند، سرعت پیکان را افزایش می‌دهد و تنظیمات کلی وسیله را بهبود می‌بخشد.

کمان کراسبو (Crossbow)

کمان کراسبو یا ضربدری یکی دیگر از انواع تیر و کمان است که چندین هزار سال پیش در چین اختراع شد و به سرعت در سراسر جهان به عنوان سلاح جنگی مهم گسترش یافت. آن‌ها تجهیزاتی محبوب برای دفاع از شهرهای محاصره شده به حساب می‌آمدند؛ زیرا به آموزش طولانی مدت نیازی نداشتند و از قدرتی باور نکردنی بهره‌مند بودند. برخلاف دیگر کمان‌ها، کراسبو به صورت افقی جهت گیری می‌شود.

به طور کلی استفاده از کمان‌های کراسبو آسان‌تر از کمان‌های عمودی است. اگرچه خم کردن یا کشیدن آن‌ها انرژی و نیرویی قابل توجه می‌طلبد و معمولا به لوازمی جداگانه احتیاج دارد؛ اما هم به تمرین کمتری نیاز دارد و هم به دلیل استفاده راحتش محبوبیت بیشتری درمیان شکارچیان پیدا کرده است.

انواع تیر و کمان | راهنمای جامع انتخاب تجهیزات تیر و کمان

لوازم و تجهیزات انواع تیر و کمان

تیراندازی با کمان مانند هر رشته ورزشی دیگری می‌تواند طیف وسیعی از لوازم و تجهیزات مختلفی را شامل شود. با این حال حداقل‌ترین چیزی که برای این ورزش به آن نیاز دارید شامل کمان، تیر، تیر دان، دستکش، تب یا زبانه انگشت و درنهایت هدفی می‌شود که به سوی آن تیراندازی خواهید کرد.

تب یا زبانه انگشت

یکی از تجهیزات انواع تیر و کمان، تب یا زبانه انگشت است. این وسیله یک تکه کوچک چرمی یا مصنوعی است که به انگشتان کماندار متصل می‌شود و از آن‌ها در مقابل بند کمان محافظت می‌کند. استفاده از این لوازم در تابستان به مراتب راحت‌تر از دستکش است.

چست گارد یا محافظ سینه

محافظ سینه یا چست گارد وسیله‌ای است که با هدف جلوگیری از درد و آسیب به قفسه سینه کمانداران زن و مرد، طراحی شده است. از دیگر دلایل استفاده، جلوگیری از برخورد لباس با بند کمان است. البته اگر سینه صافی داشته باشید، ممکن است به این وسیله احساس نیاز پیدا نکنید.

محافظ بازو

اگر تجربه‌ای در زمینه این ورزش داشته باشید، قطعا می‌دانید یکی از دردناک‌ترین چیزها سوختگی یا برخوردی است که بند کمان با دست می‌کند. یک محافظ بازو به شما تضمین می‌دهد شاهد چنین اتفاقاتی نباشید. به علاوه این وسیله، از قرار گرفتن آستین‌ها در مسیر تیراندازی جلوگیری می‌کند.

کوئیور یا تیردان

از دیگر تجهیزات تکمیل کننده انواع تیر و کمان، کوئیور یا همان تیردان است. این وسیله به کماندار اجازه می‌دهد تا تمام پیکان‌یا تیرهای خود را در یک جا ذخیره و از آن‌ها استفاده کند. درواقع دسترسی راحت و آسان اصلی‌ترین دلیلی است که این وسیله را به ابزاری ضروری تبدیل کرده است.

دستکش تیراندازی

برای هر شخصی که این ورزش را انجام می‌دهد داشتن دستکش‌های تیراندازی جزء بایدها است! این دستکش‌ها به کمانداران کمک می‌کنند تا کمان خود را راحت‌تر در دست بگیرند و هدف گیری بهتری داشته باشند. دستکش‌ها از لحاظ طراحی، مواد، ویژگی‌ها و کاربردهایشان با یکدیگر تفاوت دارند.

هدف یا تارگت

اندازه اهداف مد نظر با توجه به انواع تیر و کمان متفاوت است؛ مثلا در یک مسابقه با شرایط استاندارد به صورت زیر است

  • کمانداران ریکرو از فاصله 70 متری، به هدفی با اندازه 122 سانتی متری تیراندازی می‌کنند.
  • پرتاب تیر در کمانداران کامپوند به هدف 80 سانتی متری، با فاصله 50 سانتی متری صورت می‌گیرد.
  • کمانداران بربو معمولا از فواصل 50 سانتی متری به هدف خود که 122 سانت است تیر می‌زنند.

انواع تیر و کمان | راهنمای جامع انتخاب تجهیزات تیر و کمان

فلش یا تیر

فلش تیراندازی، میله بلندی است که در قسمت پشت خود با اشکالی پر مانند و در قسمت‌جلویی با شی‌ای نوک تیز درست شده است. بیشتر پیکان‌ها از فیبر کربن ساخته شده‌اند. زیرا این ماده از خم شدن و یا ترک خوردن تیر جلوگیری می‌کند. اگرچه این فلش‌ها از انواع مختلفی مانند آلومینیوم، چوب و فایبرگلاس نیز ساخته می‌شوند. تیرها اصلی‌ترین لوازم در مسابقات و شکار به حساب می‌آیند و بسته به نوع هدف، از انواع آن استفاده می‌شود.

نتیجه گیری

در مقاله‌ای که خواندید، درباره محبوب‌ترین انواع کمان و راهنمای خرید تجهیزات آن صحبت کردیم. اگر مبتدی هستید، بهتر است قبل از اقدام به خرید درباره هریک از لوازم آن تحقیق کنید و با توجه به رشته ورزشی خود، خریدی رضایت بخش داشته باشید.

5/5 - (1 امتیاز)
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
5/5 - (1 امتیاز)