اتصالات لوله فولادی برق – متعلقات لوله برق فلزی – اتصالات سازه ای

تاریخچه استفاده از لوله فولادی برق یا محصولی که این روزها در بازار به نام کاندوئیت نیز شناخته می‌شود به اوایل قرن بیستم باز می‌گردد. از این محصول در بسیاری از سیستم‌ها به عنوان رسانای الکتریکی استفاده می‌شود. با وجود گذشت بیش از یک قرن از معرفی این لوله به بازار، هنوز هم در بسیاری از صنایع به‌خصوص صنعت ساختمان کاربرد دارد. با این مدل لوله برق می‌توانید انعطاف‌پذیرترین، محافظ‌ترین و بادوام‌ترین مسیر را برای عبور سیم‌های برق در هر سیستمی ایجاد کنید. تنوع مختلفی از این محصول در حال تولید است. ما در این مقاله کامل‌ترین راهنما را جهت آشنایی شما با انواع لوله فولادی برق در اختیارتان قرار داده‌ایم.

اتصالات لوله فولادی برق - متعلقات لوله برق فلزی - اتصالات سازه ای

انواع لوله فولادی برق چه کاربردهایی دارند؟

مهم‌ترین کاربرد انواع لوله فولادی برق ایجاد مسیری در سیستم برق‌کشی ساختمان است که از سیم‌ها و کابل‌های اصلی در برابر آسیب محافظت می‌کند. ضمن اینکه ایجاد این مسیر باعث می‌شود که کابل‌ها نظم بهتری داشته باشند و در صورت آسیب‌دیدگی ترمیم و تعمیرشان راحت‌تر شود. انواع مختلفی از این محصول در بازار وجود دارد که هر کدام کاربرد خاصی دارند.

انواع لوله برق عبارتند از:

  • کاندوئیت فلزی
  • پی‌وی‌سی
  • گالوانیزه سرد
  • گالوانیزه گرم
  • پلی‌آمید
  • پلی‌اتیلن
  • خرطومی پلاستیکی
  • خرطومی فلزی

کاندوئیت فلزی

اگر می‌خواهید سیستم سیم‌کشی حرفه‌ای برای یک ساختمان مسکونی یا واحد تجاری و حتی صنعتی انجام دهید و اولویت شما ایجاد مسیری ایمن برای عبور سیم‌های توکار است؛ می‌توانید از این مدل لوله برق استفاده کنید. کاندوئیت‌های فلزی به جهت بدنه مستحکم خود در برابر عوامل محیطی بسیار مقاوم هستند و می‌توانند به بهترین روش ممکن است از روکش نازک کابل‌ها و سیم‌های برق در برابر آسیب‌دیدگی محافظت کنند. علاوه بر استحکام بالا، فرم‌پذیری عالی و ماندگاری بی‌نظیر در برابر ضربات مکانیکی، حیوانات موذی و گرد و غبار از مزایای این محصول محسوب می‌شوند. برای تغییر شکل و ایجاد زاویه در این لوله‌ها به تنها دستگاهی که نیاز دارید یک لوله خم‌کن است.

اتصالات لوله فولادی برق - متعلقات لوله برق فلزی - اتصالات سازه ای

انواع لوله فولادی برق

انواع لوله‌های فولادی که برای اجرای سیستم‌های برق‌کشی و کابل‌کشی کاربرد دارند عبارتند از:

لوله فولادی برق مشکی

در فرآیند تولید این مدل لوله فولادی برق از یک لایه رنگ به عنوان روکش ضدزنگ استفاده می‌شود. بنابراین کاربر می‌تواند به راحتی در هر قسمتی از ساختمان، حتی در دل بتن نیز این مدل لوله جهت ایجاد مسیر برای عبور کابل‌های برق استفاده کند. اگر قرار است سیستم برق‌کشی ساختمان را طوری اجرا کنید که سیم‌ها در معرض تماس مستقیم با زمین قرار بگیرند؛ برای محافظت از آنها و جلوگیری از زنگ‌زدگی و خوردگی بهترین مدل لوله برق همین لوله فولادی برق مشکی است.

لوله فولادی گالوانیزه (لوله فولادی گالوانیزه درز جوش)

این مدل لوله فولادی برق نیز در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی بسیار مقاوم است؛ چرا که هم در لایه داخلی و هم روی پوشش بیرونی آن از روکشی ساخته شده از مواد مقاوم مانند روی یا کادمیم استفاده می‌شود. این روکش مقاومت بالایی در برابر تماس با مصالح ساختمانی دارد و به همین خاطر می‌توان از آن به راحتی زیر اندود گچی استفاده کرد.

لوله فولادی گالوانیزه عمقی داغ

این مدل لوله برق در اجرای سیستم‌های لوله‌کشی روکار که در فضاهای باز واقع شده‌اند بسیار کاربرد دارد. علاوه بر این اگر مسیر سیم‌کشی در معرض عوامل ایجاد زنگ‌زدگی یا خوردگی است می‌توانید به راحتی با استفاده از لوله فولادی گالوانیزه عمقی داغ از سیم‌ها در برابر این عوامل محافظت کنید. برای مناطقی با سطح رطوبت بالا و پروژه‌هایی که زیاد در معرض عوامل مکانیکی هستند نیز می‌توان از این مدل لوله و اتصالات مخصوص سیستم برق‌کشی استفاده کرد.

لوله فولادی گالوانیزه بدون درز ضد انفجار

لوله و اتصالات بدون درز ضد انفجار برای ساختمان‌هایی مناسب است که امکان انفجار و آسیب‌دیدگی فیزیکی ناشی از آن وجود دارد. اکثر ساختمان‌های صنعتی و کارخانه‌ها را با استفاده از این مدل لوله برق سیم‌کشی و کابل‌کشی می‌کنند.

لوله فولادی قابل انعطاف (لوله فلکسیبل)

اگر قرار است مسیر سیم‌کشی از درز انبساط ساختمان عبور کند یا کابل‌ها به موتوری وصل شوند که به واسطه نوع فعالیتش ایجاد لرزش می‌کند؛ بهتر است از این مدل لوله برق استفاده شود. لوله‎های فولادی قابل انعطاف که به لوله فلکسیبل نیز شهرت دارند قابلیت انطباق بالایی با هر شرایطی محیطی را داشته و به جهت داشتن پوششی از جنس لاستیک، یا مواد مشابه آن، کاربردهای فراوانی دارد.

لوله‌های گالوانیزه

دو نوع لوله گالوانیزه مخصوص برق در بازار وجود دارد که به لوله آهنی سفید نیز شهرت داشته و از نظر جنس بدنه و شکل ظاهری با هم تفاوت‌هایی دارند. نوع بدنه آهنی این محصول کمی کدرتر و سنگین‌تر از لوله فولادی گالوانیزه است.

اتصالات لوله فولادی برق - متعلقات لوله برق فلزی - اتصالات سازه ای

لوله‌های فولادی گالوانیزه

لوله فولادی گالوانیزه به نوعی از لوله گفته می‌شود که بدنه اصلی آن از فولاد و روکش آن از روی مذاب تشکیل شده است. از این مدل لوله بیشتر برای ساخت سیستم تخلیه وسایل بهداشتی کوچک استفاده می‌شود؛ اما کاربرد اصلی این محصول اجرای سیستم‌های تهویه مطبوع است. برای تولید این محصول ابتدا ورق فولادی که از نوعی آلیاژ به نام فولاد نرم ساخته شده است را با فشار از داخل قالبی عبور می‌دهند. سپس دو لبه ورق را به کمک عملیات جوش‌کاری به هم متصل کرده و به آن شکل و فرمی شبیه به لوله می‌دهند. بعد از اتمام مراحل اصلی تولید، لوله را برای مقاوم‌سازی در برابر تماس با اسیدها و عوامل ایجاد زنگ‌زدگی در وان آبکاری روکش گالوانیزه غوطه‌ور می‌کنند. البته لوله‌های فولادی گالوانیزه به نسبت لوله‎‌های آهنی گالوانیزه، برخلاف استفاده از پوشش یکسان، در برابر اسیدها ضعیف‌تر عمل می‌کنند؛ چرا که تمام اسیدهایی که برای چدن مضر هستند فولاد گالوانیزه را نیز دچار خوردگی می‌کنند.

لوله‌های آهنی گالوانیزه

مدل دوم از لوله‌های گالوانیزه مخصوص برق، لوله‌های آهنی هستند که از آهن سفید نورد و به روش درزجوش تولید می‌شوند. بعد از اینکه ورق آهن در قالب قرار گرفت و دو سر آن به هم جوش داده شد؛ محصول خروجی که شبیه به لوله معمولی است در فلز مذاب غوطه‌ور می‌شود. رنگ این لوله برعکس لوله‌های فولادی گالوانیزه تیره و خاکستری است و در دو نوع سبک و سنگین تولید می‌شوند.

هم لوله‌های فولادی و هم لوله‌های آهنی گالوانیزه را می‌توانید به صورت شاخه‌ای و در طول‌های 6 متر و دو سر دنده‌ای به قطر ۱ اینچ تا ۸ اینچ در بازار پیدا کنید. البته اعدادی که به عنوان قطر این لوله‌ها روی بدنه آنها درج می‌شوند قطر اسمی هستند. قطر داخلی این لوله‌ها کوچک‌تر و قطر خارجی آنها بزرگ‌تر از قطر اسمی است. برای اتصال لوله‌های گالوانیزه آهنی و فولادی از چرخ دنده پیچی استفاده می‌شود. بعد از ایجاد دنده روی لوله، محل اتصال با مواد مناسب عایق‌بندی و آب‌بندی می‌شود. نکته بسیار مهمی که در زمان استفاده از این محصولات باید به آن توجه کنید این است که هرگز از روش جوش‌کاری برای اتصال آنها به یکدیگر نباید استفاده کنید؛ چرا که پوشش گالوانیزه روی لوله نسبت به حرارت بالا بسیار حساس است و بعد از سوختن دود غلیظ و سفید رنگی تولید می‌کند. این دود هم باعث آلوده شدن محیط کارگاه ساختمانی شده و هم تنفسش برای بدن مضر و آسیب‌زننده است.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟