آنچه باید راجع به اتاق خواب بدانید

آراستگی اتاق خواب و نوع چیدمان آن از جمله موضوعاتی است که ممکن است ذهن هر شخصی را به خود درگیر کند؛ به طوری که بسیاری از افراد با پرداخت هزینه‎‌های کلان و خرید وسایل گران‌قیمت سعی در ایجاد تغییرات جزئی و یا کلی در دکوراسیون اتاق خود می‌کنند. اما ایجاد تغییرات مثبت در این فضا جز از طریق کسب دانش بیشتر در این حوزه و در نظر گرفتن عوامل مختلف امکان‌پذیر نخواهد بود؛ چرا که خلق ایده‎‌های جدید و ایجاد شاهکارهایی دلنشین و جذاب در رابطه با چیدمان و تغییر فضای اتاق خواب، تنها به واسطه‎‌ی شناخت وسایل و ارتباط  و تناسب بینشان ممکن می‌شود.

آنچه باید راجع به اتاق خواب بدانید

اهمیت چیدمان صحیح اتاق خواب‎‌ها

امروزه به دلیل کوچک‎‌تر شدن فضای منازل، یک اتاق علاوه بر این که مکانی برای تجدید قوا و کسب آرامش محسوب می‌شود، به محلی جهت انجام تفکرات روزانه، مطالعه و…  نیز تبدیل شده است. بنابراین می‌توان گفت که هر شخص ممکن است ساعات زیادی را در اتاق خود سپری کرده و یا در این فضا در رفت و آمد باشد. به همین دلیل نیاز است نوع چیدمان و دکوراسیون آن به گونه‌‎ی دلنشینی انجام شود تا فرد در طی رفت و آمدهای طولانی به این فضا، احساس دلزدگی نکرده و همچنان بعد از مدت‎‌ها علاقمند به اتاق خواب خود باشد.

سبک چیدمان اتاق خود را انتخاب کنید!

پس از شناخت اهمیت چیدمان یک اتاق خواب و تصمیم‌گیری قاطعانه در خصوص بررسی وسایل خود و تعویض همه یا بخشی از آن‎‌ها بهتر است در قدم اول به دنبال سبکی خاص برای انتخاب نوع دکوراسیون اتاق خود بوده و بر اساس آن به سراغ خرید وسایل مجدد و یا حتی حذف برخی از وسایل بروید. به طور کلی سبک‎‌های معروفی که در رابطه با معماری و یا دکوراسیون داخلی مطرح می‌شود شامل سبک‌‎های مدرن، کلاسیک و نئو کلاسیک می‎‌باشند. که در این بین سبک‎‌های کلاسیک انسان را به سمت تجملات و استفاده از ابزارهای پر زرق و برق و یا با شکوه سوق داده و برعکس، سبک مدرن بیشتر به ایجاد سادگی و افزایش تمایل انسان به استفاده از رنگ‎‌های خنثی و گاهاً سرد هدایت می‌کند. سبک نئو کلاسیک هم با تلفیقی از این دو فضا، هم حالت اصالت و شکوه را حفظ کرده و هم از ایجاد زرق و برق‎‌های اضافه جلوگیری می‌کند.

آنچه باید راجع به اتاق خواب بدانید

راحتی را بر زیبایی ترجیح بدهید

اگر چه در بعضی از سبک‌‎های چیدمان اتاق نظیر کلاسیک، شکوه و جذبه‎‌ی اتاق خواب اهمیت خاصی پیدا می‌کند اما فراموش نشود که این فضا محلی برای استراحت و آرامش بوده و نباید در چیدمان آن از وسایلی استفاده شود که این آرامش و یا راحتی را هر چند کم برهم زند. در واقع برخی در هنگام خرید وسایل مختلف، تنها به جنبه‎‎‌ی زیبایی وسایل و نمایی که در اتاق ایجاد می‌کند توجه کرده و نوع کاربرد و میزان راحتی آن را به فراموشی می‌‎سپارند. این در حالی است که مهم‌‎ترین مسئله در تعویض و یا خرید وسایل، میزان راحتی آن‎‌ها خواهد بود؛ چرا که استراحت در فضایی زیبا ولی فاقد امکانات مناسب جهت افزایش آرامش انسان می‌تواند در طولانی مدت عذاب‌آور باشد.

تغییر دکوراسیون را از کجا شروع کنیم؟

یکی از پرسش‎‌هایی که در رابطه با تغییر دکوراسیون اتاق خواب مطرح می‌شود، این است که این تغییر باید از کجا شروع شود و آیا لازم است همه‌‎ی وسایل تعویض شوند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت برای شروع  یک تغییر اساسی لازم است با عناصر مهم موجود در اتاق آشنا شده و بر اساس اطلاعاتی که به دست آمده به ترتیب، شروع به ایجاد تغییر و یا تعویض وسایل نمایید. اما توجه شود که برای جلوگیری از ضررهای مالی و کاهش هزینه‌‎های تغییر دکوراسیون اتاق می‌توانید وسایلی را که با سبک مد نظر شما همخوانی دارند نگه ‎‌داشته و لوازمی که کاملاً با این سبک، نامرتبط هستند و وجود آن‌‎ها در اتاق، این سبک را برهم می‌زنند حذف نمایید. از جمله عناصری که نقش موثری را در رابطه با چیدمان و دکور اتاق ایفا می‌کند، به موارد زیر می‌توان اشاره نمود.

آنچه باید راجع به اتاق خواب بدانید

  • رنگ دیوارها

رنگ دیوار اتاق خواب از جمله مواردی است که شاید در وهله‎‌ی اول در ایجاد نمای اتاق چندان تأثیرگذار به نظر نرسد، ولی زمینه‎‌ی ایجاد یک سبک خاص را در اتاق به وجود آورده و نمای فضا را به سمت آنچه دلخواه شماست بسیار نزدیک می‌‎سازد. اما رنگ یک اتاق علاوه بر این که می‌‎بایست موردعلاقه‎‌ی شخص و نزدیک به معیارهای وی باشد، باید در حفظ آرامش او و عدم ایجاد استرس هم مؤثر واقع شود.

مثلاً رنگ‎‌های خنثی چون آبی آسمانی و یا سبز پاستیلی و صورتی بسیار ملایم و یا حتی سفید از جمله رنگ‎‌هایی هستند که بر آرامش انسان و کاهش اضطراب او تأثیرگذارند. این در حالیست که رنگ‎‌های تندی چون نارنجی و قرمز و یا حتی مشکی کمی رعب آور بوده و ممکن است با انتقال انرژی‎‌های شدید، مانع از ایجاد خوابی راحت در انسان شوند. به همین دلیل حتی اگر علاقه‌‎ی وافری به استفاده از چنین رنگ‌‎هایی دارید، بهتر است یک دیوار خاصی را در اتاق خواب خود در نظر گرفته  و تنها در آن دیوار به استفاده از این رنگ‌‎ها اقدام نمایید.

  • تخت خواب‌ها

تخت خواب نیز از دیگر مواردی است که به دلیل حجم زیادی که در یک فضا اشغال می‌کند در تغییر دکوراسیون اتاق بسیار تأثیرگذار خواهد بود. به همین دلیل همیشه در انتخاب تخت خود موارد حائز اهمیتی چون ارتفاع تخت از زمین، تاج تخت، میزان راحتی، طرح  و رنگ آن، جنسی که دارد و…. توجه کرده و بر اساس نوع سبکی که برای فضای اتاق خواب خود در نظر گرفته‎‌اید به انتخاب مناسب‎‌ترین گزینه بپردازید. مثلاً برای ایجاد یک سبک کاملاً کلاسیک بهتر است از تخت‎‌هایی با تاج‌‎هایی مشخص و تقریباً بزرگ که دارای طرح هستند و معمولاً از زمین ارتفاع بیشتری دارند، استفاده کرده و برای ایجاد حالت اسپرت از تخت‎‌هایی با تاج چرمی استفاده نمایید.

آنچه باید راجع به اتاق خواب بدانید

  • پرده

نور اتاق عاملی انرژی بخش بوده و تأثیر خوبی را در بیدار شدن به موقع از خواب برجای خواهد گذاشت. بنابراین بهتر است پرده‌‎ی اتاق خواب به گونه‌‎ای باشد که هم به حفظ حریم داخل خانه کمک کرده و هم میزان مشخصی از نور را در طول روز به فضای اتاق ببخشد. توجه شود که پرده‌‎ نیز همانند تخت یا هر وسیله‎‌ی دیگری متناسب با سبک اتاق تغییر پیدا کرده و در انتخاب آن می‌‎بایست احتیاط بیشتری صورت پذیرد؛ چرا که با انتخاب نادرست طرح و سبک پرده و یا حتی میزان ارتفاع آن ممکن است به طور کلی نمای اتاق خواب بر هم خورده و جذابیتی آن طور که باید را به نمایش نگذارد. در اتاق‌‎هایی با سبک کلاسیک که نیاز است اتاق شیک‌‎تر و با شکوه‌‎تر به نمایش گذاشته شود بهتر است از پرده‌‎هایی بلند‎‌تر و در اتاق‌‎هایی با سبک مدرن و یا اسپرت، بهتر است از پردهایی کوتاه‎‌تر استفاده نمود. حتی در اتاق‌‎های سبک مدرن، استفاده از پرده‌‎های کاملاً پارچه‌‎ای الزامی نبوده و شخص می‌تواند از پرده‎‌های کرکره‎‌ای در هر مدلی که متناسب با اتاق خود است استفاده کند.

  • فرش

فرش‌‎ها همیشه به عنوان عضو جدای ناپذیر در منازل ایرانی هستند. اما در سال‌‎های اخیر با متمایل شدن منازل به سمت سبک مدرن این نقش به مرور کم رنگ شده و شاهد حذف فرش در برخی از بخش‎‌ها منازل از جمله اتاق خواب بوده‌‎ایم. این در حالی است که استفاده از قالیچه‎‌های فرشی در بخشی از اتاق خواب می‌تواند به حالت صمیمیت این فضا و گرم شدن آن کمک مؤثری کند. تنها کافی است که انتخاب فرش، متناسب با نوع چیدمان اتاق صورت پذیرد تا هم سبک مدنظر شما حفظ شده و هم به میزان دلچسب بودن اتاق افزوده شود.

در صورت تمایل به آشنایی با ایده‌‎های بیشتر و دکوراسیون اتاق می‌توانید به سایت دید مراجعه نمایید. در این سایت شما با ایده‌‎های جذاب و نو رو به رو هستید که به واسطه‌‎ی آن با سرعت بالاتری می‌توانید چیدمان اتاق خود را تکمیل کرده و یا به سراغ تغییر بخش‌‎های مختلفی از اتاق خود بروید. برای استفاده از مطالب سایت دید، از آدرس دکور اتاق خواب استفاده نمایید.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟