نحوه دیزاین اتاق جلسه در شرکت ها چگونه است؟

نحوه دیزاین اتاق جلسه در شرکت ها چگونه است؟

اتاق جلسه از مهم ترین بخش ها در یک شرکت یا اداره است چون در این بخش مدیران شرکت و مسئولینی که درجه بالایی دارند و مهمانان خاص برای تشکیل جلسه و تصمیم های بزرگ در آن جا حضور می یابند و چون ممکن است چندین ساعت طول بکشد باید آن جا را طوری طراحی و دیزاین کنیم تا آن ها احساس راحتی کنند.

اهمیت اتاق جلسات

در طراحی و اجرای دکوراسیون اداری، طراحی اتاق جلسات و سالن کنفرانس در تقویت و حمایت از اهداف جلسه و ارزش گذاری روی آن بسیار تاثیر گذار است. اتاق کنفرانس یا اتاق جلسات باید به گونه ای باشد که عملکرد و خلاقیت و کارایی کارکنان بالا برود.

پس برای دیزاین و طراحی آن باید بدانید که چه نوع جلساتی در آن جا می خواهد برگزار شود. نکته بعدی این است که اتاقی را باید انتخاب کنید که عوامل خارجی مثل صدا در آن جا مزاحمت ایجاد نکند. و بهتر است که نزدیک اتاق مدیر عامل باشد و برای رنگ آمیزی باید از روانشناسی رنگ ها استفاده کنیم.

مقدمه ای بر انتخاب رنگ در اتاق جلسه

مثلا استفاده از رنگ آبی باعث ایجاد آرامش می شود و خلاقیت را بالا می برد و یا رنگ زرد باعث تمایل بیشتر برای صحبت کردن است. میز و صندلی های اتاق کنفرانس یا جلسات باید راحت باشند، صندلی ها را باید انعطاف پذیر انتخاب کنیم و از صندلی هایی استفاده کنیم که کارمندان یا افراد حاضر در جلسه اذیت نشوند و باید قابل تنظیم و حرکت باشند و مناسب استفاده همه باشد.

در بحث دیزاین و دکوراسیون باید از رنگ هایی استفاده کنیم که مناسب این فضا است. و رنگ های جیغ و تیره برای اتاق جلسات مناسب نیست و روی روحیه شرکت کننده ها تاثیر بدی می گذارد. بهتر است از رنگ های روشن و ملایم مثل آبی و سبز در این اتاق استفاده کنیم تا آرامش بخش و آرام تر به نظر بیاید.

اتاق جلسات اغلب از اتاق کنفرانس ها کوچک تر است و یک زیر مجموعه از اتاق کنفرانس است. اما می توانیم از اتاق های کنفرانس هم برای جلسات استفاده کنیم. میز اتاق کنفرانس در طرح های مختلفی مثل دایره، مستطیل و بیضی وجود دارد.

اصول طراحی و دکوراسیون و دیزاین اتاق جلسات

نحوه دیزاین اتاق جلسه در شرکت ها چگونه است؟

مشخص کردن اتاق کنفرانس

انتخاب اتاق مناسب برای برگزاری جلسات خیلی مهم است و در این فضا میز و صندلی های زیادی قرار می گیرد. پس باید از نظر اندازه و فضا مناسب باشد تا شرکت کننده ها به راحتی بتوانند عبور کنند. و چون اتاق جلسات محلی برای تمرکز و گرفتن تصمیمات مهم است باید در قسمتی قرار بگیرد که خلوت باشد.

استفاده از نور پردازی مناسب

اتاق جلسات باید نور کافی داشته باشد تا احساس خواب آلودگی به شرکت کننده ها دست ندهد. برای نور پردازی باید از دو مورد استفاده کنیم:

استفاده از نور طبیعی

اگر نور طبیعی در اتاق باشد انرژی و حس سر حالی می تواند عملکرد جلسه را بالا ببرد. اما هنگام ظهر این تابش مستقیم می تواند فضا را گرم کند، یا باعث آسیب و اذیت به چشم افراد شود. پس حتما برای پنجره ها باید از پرده های مناسب استفاده کنیم.

استفاده از نور موضعی

در دیزاین و دکوراسیون اتاق جلسات باید از لامپ هایی که گرمای زیادی تولید می کند دوری کنیم. لامپ های سقفی یا ال ای دی بهترین انتخاب برای این فضا هستند. و از آن جایی که در این اتاق از ویدیو پرژکتور استفاده می شود این نوع لامپ ها بهترین گزینه اند و باید سیستم نور پردازی قابلیت تنظیم شدت نور را داشته باشد. یا لوستر مدرن هم انتخاب خوبی است چون هم ظاهر زیبا دارد و هم فضا را جذاب می کند و هم نور ملایم دارد.

استفاده از سیستم اکوسینتیک

نحوه دیزاین اتاق جلسه در شرکت ها چگونه است؟

مدیریت صدا در جلسات اهمیت زیادی دارد. پس سیستم عایق صدا یا اکوستیک یکی از پروژه هایی است که در طراحی دیزاین و دکوراسیون اتاق جلسات باید وجود داشته باشد. وقتی جلسه در حال برگزاری است شنیدن صداهای بیرون شرکت کننده ها را آزار می دهد یا حواس آن ها را پرت می کند. که این خوشایند نیست. پس باید در زمان طراحی دکوراسیون اتاق جلسات به سیستم اکوستیک توجه لازم را کنیم.

استفاده از گیاهان در اتاق جلسات

اتاق جلسات نباید سرد و بی روح باشد. و گیاهان حس شادابی و سر زندگی را به محیط می دهند. پس بهتر است تعدادی گلدان که شامل گل و گیاه است را داخل اتاق قرار دهیم و برخی اتاق هایی که پنجره ندارند با این کار می توانیم دی اکسید محیط را حذف و اکسیژن را وارد اتاق کنیم.

دسترسی آسان به اتاق جلسات

هنگام دکوراسیون اتاق جلسات باید شرایط افرادی که ممکن است مشکل حرکتی داشته باشند یا از ویلچر استفاده می کنند را در نظر بگیریم.

دقت به نقطه کانونی

در طراحی داخلی هر فضایی باید یک نقطه کانونی تعیین کنیم تا دید افرادی که در اتاق حاضر اند به آن سمت بروند. در دکوراسیون اتاق جلسات محلی که نمایشگر ال ای دی قرار دارد می تواند به صورت نقطه کانونی در نظر گرفته شود.

انعطاف پذیری

انعطاف پذیری در محل کار تاثیر مثبتی بر خلق و خو و رفتار و انگیزه و خلاقیت کارکنان دارد. اتاق های جلسه مدرن با این ویژگی طراحی شده اند.

تهیه وسایل لازم و چیدمان صحیح آن ها

نحوه دیزاین اتاق جلسه در شرکت ها چگونه است؟

میز و صندلی

در دکوراسیون اتاق جلسات به عواملی مثل اندازه اتاق یا تعداد شرکت کنندگان، می توانیم از میز های بزرگ یا کوچک گرد، مستطیل شکل یا U شکل استفاده کرد.

میز مستطیل یا مربع

میز های مستطیل یا مربع شکل برای جلساتی که تنها یک نفر می خواهند ارائه مطلب کنند یا سخنرانی کنند و مابقی حضار شنونده هستند، انتخاب مناسبی است. با توجه به این که در این مدل میز ها یک فرد سخنرانی می کند، می توانید برای فرد صحبت کننده صندلی کامپیوتر قرار دهیم. و برای بقیه افرادی که در جلسه حضور دارند صندلی کنفرانس قرار دهیم.

میز گرد

میز گرد مناسب جلساتی است که حضار قصد برقراری ارتباط با یکدیگر را دارند. میز گرد در اتاق جلسه، شرکت کننده ها را به بحث تشویق می کند. در واقع استفاده از این مدل میز زمینه ای که برای بحث خوب و یک جلسه خلاقانه است را دارد.

میز U شکل

نحوه دیزاین اتاق جلسه در شرکت ها چگونه است؟

میز های U شکل مناسب سالن های کنفرانس بزرگ است. تا مهمانان فضای کافی برای عبور داشته باشند. هنگام استفاده از میز کنفرانس علاوه بر این که به اندازه سالن باید توجه کنیم باید به راحتی و مقدار فضایی که برای هر شرکت کننده در نظر گرفته می شود و لازم است برای صندلی این میز ها هم باید صندلی مدیریتی یا اداری بخریم. به طوری که قابل تنظیم ارتفاع باشد و تکیه گاه بلند داشته باشد. و به طور کلی برای اتاق جلساتی که فضای کوچکی دارند از میز مربع شکل یا مبلمان اداری راحت استفاده می شود.

منبع: ویستا

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟