چرا چوب راش در صنایع چوب محبوب است؟ کاربرد و مزیت های چوب راش

چوب راش (Beech) دومین چوب پراستفاده در صنایع چوبی ایران است که در نقاط مختلف دنیا می‌توان این نوع چوب را مشاهده کرد. پیدا کردن چوب راش و استفاده از آن کار نسبتا راحتی است؛ زیرا این درخت در هر جایی که خاک خشک و آب و هوای معتدل داشته باشد رشد می‌کند. به دلیل اهمیت بسیار این چوب، اطلاعات مربوط به چوب راش را به شما ارائه می کنیم. در این مقاله این سرفصل‌ها را مطالعه خواهید کرد:

  • ویژگی‌های چوب راش
  • مزیت های چوب راش
  • معایب چوب راش
  • کاربرد چوب راش
  • نگهداری از چوب راش
  • مقایسه دو نوع چوب راش پرکاربرد در ایران
  • چوب راش خوب را از کجا تهیه کنیم؟

چرا چوب راش در صنایع چوب محبوب است؟ کاربرد و مزیت های چوب راش

ویژگی‌های چوب راش

به‌طورکلی چوب راش یک چوب قابل انعطاف و چکش‌خوار، دارای استحکام و دوام و با قیمت مناسب در صنایع چوب کشور محسوب می‌شود که در رتبه‌های بالای فهرست سفت‌ترین چوب ایران قرار دارد. ساختار این نوع چوب بسیار ظریف بوده؛ بنابراین استفاده بالایی در صنعت دارد. چوب راش در زمینه ساخت مبل، روکش و سازه های چوبی کاربرد زیادی دارد.

راش، چوبی قرمز مایل به قهوه‌ای کم‌رنگ است که در مقابل آب بادوام بوده و دارای دانه‌هایی صاف با بافت ظریف و یکنواخت می باشد.

مزیت های چوب راش

چوب راش دارای ویژگی‌های مطلوبی است که آن را به گزینه‌ مناسب برای استفاده‌ بشر تبدیل کرده است. سطح صاف، استحکام نسبتا بالا، طول عمر بالا، انعطاف‌پذیری و ظاهر و رنگ چوب راش از مهم‌ترین مزیت های این چوب محسوب می‌شود. چوب راش توسط بخار خم شده و از این طریق نیز منعطف می شود، درنتیجه می‌توان با ابزارهای مختلف آن را به حالت دلخواه درآورد.

به‌علاوه راش دارای چگالی حدودی ۷۰۰ تا ۹۰۰ کیلوگرم بر مترمکعب است و چگالی بالاتری نسبت به چوب‌هایی مانند چوب بالسا و گردوی سفید دارد. چوب راش با چگالی و سختی بالا، در دسترس بودن و ‌صرفه اقتصادی جایگزین ارزان‌تری نسبت به چوب‌هایی مانند ماهون، افرا، گردو و گیلاس است. این چوب همچنین توسط سازمان IUCN به‌عنوان گونه‌ای که کمترین نگرانی در مورد خطر انقراض آن وجود دارد گزارش شده است.

درنهایت اینکه در مقام مقایسه، چوب راش در برابر فشار، کشش و خمیدگی آسیب‌پذیرتر از چوب گردو است و مبلمان ساخته شده از چوب گردو جذابیت و زیبایی بسیار بیشتری دارد. اما درعین‌حال محصولات ساخته شده از چوب راش بسیار ارزان‌تر از چوب‌هایی مثل گردو است و در حالت کلی راش یک چوب سخت و نیمه سنگین است که مقاومت و قیمت نسبی بیشتری نسبت به چوب روسی نیز دارد.

معایب چوب راش

در کنار این مزایا باید گفت که راش با تمام ویژگی‌های مطلوب خود، یک چوب ‌کم‌دوام یا فاسد‌شدنی در نظر گرفته می‌شود که در برابر حشرات موذی مقاومت نسبتا پایینی دارد. از دیگر معایب این چوب این است که برخی از این گونه‌ها باعث ایجاد حساسیت می‌شود. شایع‌ترین واکنش‌های حساسیتی گزارش شده مرتبط با این چوب سوزش چشم و مشکلات پوستی و تنفسی بوده است.

کاربرد چوب راش در صنایع

چوب راش قواره‌های بسیار خوبی برای ساخت سازه‌ها و اسباب چوبی دارد و خشک کردن آن به‌صورت صنعتی بسیار کنترل‌پذیر است. انواع چوب راش برای کارهای متعددی مانند ساختمان‌سازی، ساخت تجهیزات ورزشی، مبلمان، سوخت، ظروف پخت‌وپز و ابزار و همچنین ساخت انواع روکش، کف‌پوش، جعبه، آلات موسیقی و سایر اشیاء چوبی استفاده می‌شود. اما از مهم‌ترین کاربردهای چوب راش استفاده در بخش‌های مختلف صنعت ساختمان‌سازی است. همچنین چوب راش به دلیل استحکام بالا، یک انتخاب محبوب در برای سازندگان مبلمان است و باعث تولید مبلمان و انواع میزهای مدرن زیبا با رنگ چوبی روشن می‌شود که محبوبیت بسیار بالایی دارد. به‌علاوه از چوب راش برای ساخت تخته‌های چند‌لایی استفاده می‌شود.

چرا چوب راش در صنایع چوب محبوب است؟ کاربرد و مزیت های چوب راش

نگهداری از چوب راش

چوب راش در شرایط عادی و داخل خانه نیاز به مراقبت خاصی ندارد و تنها نیازمند مراقبت و نظافت عادی است. اما در صورت شستشوی این چوب، باید توجه داشت که تا حد زیادی خیس نشود؛ زیرا این موضوع باعث می‌شود چوب به مرور زمان ضعیف و مخدوش شود.

دو نوع چوب راش پرکاربرد در ایران

چوب راش انواع مختلفی دارد اما در کشور ما دو نوع آن بیش از بقیه مورد استفاده قرار می‌گیرد که یکی چوب راش ایرانی و دیگری چوب راش ترکیه (گرجستانی) است. صنعت چوب ترکیه پیشرفته‌تر از ایران است و راش‌های وارداتی ترک معمولا به علت فرآوری بهتر با استفاده از دستگاه‌های مدرن و پیشرفته، کیفیت بهتری داشته و قیمت بالاتری نیز نسبت به راش‌های ایرانی دارند. البته راش ترکیه در‌واقع همان راش گرجستانی است که ابتدا وارد ترکیه شده و از آنجا به ایران وارد می‌شود.

راش ایرانی دارای بافتی ریز و رنگ بیرونی آن مایل به صورتی است که درون این نوع چوب رنگ زرد، قرمز و صورتی پیداست. راش ایرانی دارای گره‌های بزرگی است که آن را به یکی از عیوب این نوع چوب تبدیل می‌کند.

راش گرجستان، گره‌های کمتر و سطحی یکنواخت‌تری دارد که به نسبت راش ایرانی جذابیت بهتری به کار نهایی می‌بخشد، لکه‌های موجود روی راش ایرانی، باعث تفاوت جذب رنگ در بخش‌های مختلف چوب شده و حالت یکنواختی را از بین می‌برد.

چوب راش خوب را از کجا تهیه کنیم؟

تشخیص مرغوبیت و نوع چوب یک کار کاملا تخصصی است و در این مورد باید از کارشناسان مجرب کمک گرفت. برای دریافت بهترین قیمت چوب راش و نظرات کارشناسی، می‌توانید با کارشناسان شرکت پیوان تماس بگیرید تا پس از نیازسنجی، بهترین نوع چوب و مناسب ترین قیمت به شما اعلام شود.

شرکت پیوان ارائه دهنده و تامین کننده بسیاری از انواع چوب اعم از روسی، راش، روکش طبیعی و… است و شما می توانید برای استعلام قیمت روکش چوب، قیمت چوب راش، قیمت چوب روسی و دیگر انواع چوب به سایت این مجموعه به آدرس https://pivan.co/ مراجعه نمایید.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟