نحوه ساخت درب آهنی

نحوه ساخت درب آهنی

درب‌های آهنی از بخش‌های مهم سازه محسوب می‌شوند و در ساختمان‌سازی برای مصارف مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.  برای تهیه درب مکان‌های مختلف و سازه‌های گوناگون باید نیازسنجی دقیقی داشته باشید چون خرید و کارگذاشتن موردی نامناسب زحمت و خسارت‌هایی به شما تحمیل می‌کند.

در این مقاله می‌خواهیم از نحوه ساخت درب آهنی برایتان بگوییم. امنیت، زیبایی و نمای سازه‌ها تا حد زیادی در گروی درب ورودی یا بخش‌های مختلف آنها است. اما رسیدن به خروجی مناسب به عنوان درب برای کارگذاشتن در ساختمان‌های مختلف چطور انجام می‌شود؟ با ما همراه باشید تا از طراحی و ساخت آنها برایتان بگوییم.

برای ساخت درب آهنی چه مراحلی انجام می‌شود؟

نحوه ساخت درب آهنی با طراحی شروع می‌شود. در واقع، نخستین قدم، این است که با در نظرگرفتن نیازهای سازه و اصول فنی و زیبایی‌شناسی طرحی از درب مناسب خلق شود. برای شروع تولید هم آهن را در مجاروت گرما و حرارت قرار می‌دهند تا فرایند ذوب‌شدن آغاز شود.

مواد ذوب‌شده هم روانه قالب‌هایی می‌شوند که به آنها شکل و طرح مناسبی می‌دهند. طراحی درب آهنی تک لنگه یا دولنگه بنا به نیاز پروژه‌های ساخت و سلیقه سازندگان صورت می‌گیرد. در گام بعدی هم نیاز به رنگ‌کاری به‌وجود می‌آید.

ایجاد طرح‌ها و شکل‌های مختلف روی درب‌های آهنی هم با ابزارهایی نظیر موارد زیر صورت می‌گیرد:

  • دستگاه پانچ؛
  • دستگاه پرس cnc.

این دستگاه‌ها تحت فشار زیاد می‌توانند لبه‌های سخت یا توخالی روی سطح درب به‌وجود بیاورند. برای این کار هم از فولاد مسطح برش‌خورده استفاده می‌شود. این محصول فولادی با دستگاه پانچ و پرس با فشار زیاد در محل‌های مناسب و متناسب با طراحی درب قرار می‌دهند. در این صورت، امکان اتصال بخش‌های مختلف درب مقدور می‌شود.

بعد از این قدم‌ها، نوبت به جوشکاری بخش‌های مختلف می‌رسد. اگر بنا به ساخت درب و پنجره‌های آهنی با کیفیت مطلوب و مقاومی باشد، باید جوشکاری بخش‌های گوناگون آن به‌درستی انجام گیرد.

نحوه ساخت درب آهنی

فرایند جوشکاری در تولید درب آهنی

بنا به نقشه ساخت درب آهنی و طرحی که برای آن در نظر گرفته می‌شود، جوشکاری‌هایی انجام می‌گیرد. سطوحی از درب که تحت این عملیات قرار می‌گیرند هم باید فاقد زنگ‌زدگی یا رنگ‌خوردگی باشند.

اگر این‌ شرایط مهیا نباشد، جوشکاری به‌درستی صورت نمی‌گیرد و در واقع، امکان عبور جریان برق به‌طور کامل فراهم نمی‌شود. یکی از اصلی‌ترین گام‌های آماده‌سازی درب برای فرایند جوشکاری هم تمیزکاری سطح است.
با جوشکاری، بخش‌های مختلف درب آماده می‌شود؛ لولاگذاری و کارگذاشتن جای قفل در همین عملیات انجام می‌گیرند.

پایان فرایند در نحوه ساخت درب آهنی

با ایجاد جوشکاری‌های لازم روی سطح درب آهنی، از چارچوب یا ابزارهای دیگری هم برای اتصال درب استفاده می‌شود. انتخاب اجزای مناسب برای الحاق به درب هم اهمیت زیادی دارد. همه‌چیز باید متناسب با جنس درب، کارکرد و مدل آن انتخاب شود.

جوشکاری که به پایان می‌رسد، لبه‌های جوش‌خورده هم صاف می‌شوند و صیقل می‌خورند. در نهایت هم رنگی اولیه موسوم به رنگ پرایمر به درب زده می‌شود. این رنگ ظاهر نهایی درب را مشخص نمی‌کند و زمینه‌ای است که برای آماده‌سازی بستر رنگ‌کاری نهایی در نظر گرفته می‌شود.

نحوه ساخت درب آهنی

کیفیت و مزایای درب آهنی چگونه است؟

درب‌های آهنی امنیت خوبی برای سازه‌ها و ساختمان‌های گوناگون فراهم می‌کنند. برای تهیه درب‌های آهنی معمولا از ورق‌های فلزی استفاده می‌شود. ورق‌ها روی چارچوب‌هایی کشیده می‌شوند و اسکلت اولیه درب را فراهم می‌کنند. برای ساخت این نوع از درب‌ها باید به قیمت ورق آهنی هم دقت شود.

اندازه و وزن درب‌های آهنی بسیار متنوع است. دقت کنید که هرچقدر درب‌ها سنگین‌تر باشند، ایمنی بالاتری فراهم می‌کنند اما امکان دارد که استفاده از آنها کمی دشوارتر شود. توجه به کارایی، زیبایی و ایمنی در طراحی درب‌های آهنی اهمیت زیادی دارد. در واقع، باید تلاش شود تا همه این ویژگی‌های لازم بتوانند در مسیری هم‌افزا و متعادل، نتیجه‌ای مطلوب فراهم کنند.

مزایای درب‌های آهنی هم به‌شرح زیر است:

  • استحکام درب‌های آهنی بالا است و می‌تواند به باربری اجزای باربر هر دیوار هم کمک کند. در نتیجه، استحکام سازه بالا می‌رود.
  • نگهداری و تعمیرات درب‌هایی از این جنس بسیار ساده است و هزینه‌های کمتری نسبت به محصولاتی از جنس‌های دیگر به‌همراه دارد.
  • برای ساخت‌وساز در موقعیت‌های مکانی تحت خطر زلزله، استفاده از درب‌های آهنی برای تقویت استحکام و ایمنی سازه توصیه می‌شود.

قیمت درب آهنی چقدر است؟

درب های آهنی بنا به طرح، میزان آهن و مدلی که دارند، قیمت‌های مختلفی خواهند داشت. وزن درب از عوامل اثرگذار بر شکل‌گیری قیمت آن است. این درب‌ها از جنس یکی از حساس‌ترین محصولات بازار فلزات هستند.

بازار آهن همواره در پیچ‌وخم‌های پرنوسانی به‌سر می‌برد و عناصر و عوامل گوناگونی روی قیمت‌ها در آن نقش بازی می‌کنند. تغییرات ارز، تصمیمات اقتصادی خردوکلان و عرضه و تقاضا می‌توانند روی قیمت آهن و به تبع آن، نرخ خرید و تهیه درب‌های آهنی اثرگذار باشند.

برای خرید بهتر و ساخت درب‌هایی مناسب و مقرون‌به‌صرفه باید نگاهی به بازار داشته باشید و با رصد قیمت‌ها در بهترین زمان ممکن دست به خرید بزنید. مراجعی برای اطلاع‌رسانی درباره انواع مقاطع فولادی و فلزی از جمله قیمت روز پروفیل و آهن وجود دارد. با آشنایی با چنین پایگاه‌هایی برنامه‌ریزی برای خرید آسان‌تر و به‌صرفه‌تر خواهد شد.

نحوه ساخت درب آهنی

در آخر

برای تهیه انواع محصولات فلزی و فولادی در پروژه‌های ساختمانی گوناگون باید به قیمت‌ها در بازار، دقت ویژه‌ای داشته باشید. قیمت‌ها مدام در نوسان هستند و وجود مرجعی که بتواند دقیق و به‌روز، شما را در جریان نرخ محصولات و مقاطع گوناگون قرار دهد، بسیار پراهمیت است.

یکی از مراجع فعال در این زمینه، بازرگانی فولاد آیرومارت (پیشرو صنعت نفت آسیا) است. این شرکت با سابقه طولانی در حوزه تأمین و بازرگانی مقاطع فولادی در حیطه اطلاع‌‌رسانی قیمت‌ها و استعلام‌گیری نرخ مقاطع مختلف مشغول به کار است. برای تماس با این مجموعه حرفه‌ای می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • با شماره تلفن 45306-021 تماس بگیرید.
  • به وبسایت iromart.com مراجعه کنید.

بسیاری از دست‌اندرکاران پروژه‌های ساخت‌وساز با این مجموعه نام‌آشنا همکاری دارند. برای تهیه محصولات و مقاطع فولادی و فلزی و آگاهی از قیمت‌های به‌روز و درست به آیرومارت اعتماد کنید.

آشنایی با نام‌های معتبر می‌تواند روی کیفیت هر پروژه ساختمانی اثرگذاری شدیدی داشته باشد. برای تهیه درب‌های آهنی هم نیاز به در نظرگرفتن کیفیت در طراحی، ساخت و آماده‌سازی وجود دارد.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟