مهم‌ترین راه‌های جلوگیری از ریزش مو

مهم‌ترین راه‌های جلوگیری از ریزش مو

تغییر سبک زندگی، ماشینی شدن کسب و کارها، استرس و اضطراب و…. باعث شده تا ریزش مو به یک عارضه رایج در جهان تبدیل شود. بر اساس مطالعات علمی، ریزش 80 تا 100 تار مو به صورت روزانه یک امر طبیعی بوده و هیچ جای نگرانی نیست. اگر تعداد موهایی که در طول روز از دست می‌دهید از تعداد موهایی که رشد می‌کنند، کمتر باشند قطعا شما دچار ریزش مو شده‌اید و باید نسبت به درمان آن اقدام کنید.
برای مشخص کردن راه درمان ریزش موی سر، ابتدا باید علت ریزش موی سر را شناسایی کنید. در این بلاگ با ما همراه شوید تا با دلایل ریزش موی سر و راه‌های جلوگیری از آن بیشتر آشنا شوید.

دلایل ریزش مو چیست؟

عوامل بسیاری وجود دارد که می‌تواند ریزش موی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. ریزش مو به طور کلی در آقایان بسیار شایع‌تر و رایج‌تر از زنان است، طبق آمار منتشر شده 37 درصد از زنان زیر 50 سال به این عارضه مبتلا هستند. روند ریزش مو به دو صورت تدریجی و ناگهانی خود را نشان می‌دهد، ریزش مو در بازه زمانی کوتاه مدت می‌تواند موجب کم پشتی موها و طاسی سر شود.

ریزش موی سر دلایل مختلفی دارد که می‌توان به آلوپسی آندروژنی، رژیم غذایی نامناسب، تلوژن افلوویوم، داروهای ضدبارداری، داروهای شیمی درمانی، بارداری، عفونت، بیماری تیروئید، بیماری لوپوس، بیماری آلوپسی آره آتا، تخمدان پلی کیستیک و…. از دلایلی ریزش موی سر هستند.

راه های جلوگیری از ریزش مو

با توجه به بلاگ منتشر شده در کلینیک صدف، در رابطه با راه‌های جلوگیری از ریزش مو : ریزش مو به صورت روزانه، یک امر عادی است. هر روز تعدادی از موهای ضعیف شده می‌ریزد و موهای جدید جایگزین آن می‌شوند. اما ریزش شدید، ریزش سکه‌ای، ریزش ناگهانی، ریزش ناحیه‌ای و… نمی‌توانند عادی باشند. اگر ریزش موی شما غیرعادی بود حتما برای بررسی بیشتر و جلوگیری از ریزش بیشتر به پزشک مراجعه کنید.
اگر شما هم به ریزش موی سر مبتلا هستید و به دنبال راهی برای جلوگیری از ریزش مو هستید در ادامه با ما همراه باشید، تا با راه‌های جلوگیری از ریزش مو بیشتر آشنا شوید.

تغذیه مناسب

نقش تغذیه در سلامت موهای افراد تاثیرگذار است. داشتن تغذیه کامل و غنی می‌تواند نیاز بدن را به ویتامین، پروتئین و… تامین کند. از این رو افرادی که برنامه غذایی اصولی دارند قطعا از سلامت موهای بیشتری هم برخوردار می‌باشند.
تغذیه می‌تواند ضخامت موها، حجم موها، حالت موها و…. را تحت تاثیر قرار دهد. برای داشتن یک برنامه غذایی کامل و غنی، بهتر است با پزشک تغذیه مشورت کنید. پزشک می‌تواند با یک برنامه غذایی کامل تمام مواد معدنی مورد نیاز، پروتئین‌ها و ویتامین‌ها را در اختیار شما قرار دهد. توجه داشته باشید که نباید از رژیم‌های غذایی غیراصولی استفاده کنید. این رژیم‌ها تنها موجب تضعیف بدن و ریزش موهای شما می‌شوند.
تارهای مو از پروتئین ساخته شده‌اند، از این رو برای رشد و حجیم شدن به پروتئین نیاز دارند. بهتر است مصرف غذاهایی چون حبوبات، ماهی، مرغ، گوشت قرمز، تخم مرغ و… را در برنامه غذایی خود قرار دهید. البته از مصرف کلسیم، بیوتین، آهن، ویتامین B6 و منیزیم غافل نشوید.

کنترل استرس

با توجه به clevelandclinic، داشتن استرس و اضطراب همواره می‌تواند منجر به ریزش مو در فرد شود. افرادی که در زندگی خود استرس زیادی دارند، دائم نگران هستند و اضطراب دارند قطعا استرس بیشتری را تجربه می‌کنند. زندگی امروزه باعث شده تا مشغله فکری افراد بیشتر شود، به دنبال آن میزان استرس و اضطراب در فرد هم افزایش پیدا می‌کند. اولین جایی که می‌تواند عوارض استرس و اضطراب را نمایان کند، موهای فرد است.

مهم‌ترین راه‌های جلوگیری از ریزش مو

در صورتی که این عارضه درمان نشود می‌تواند منجر به ابتلا به بیماری تریکوتیلومانیا شود. در این بیماری فرد به طور غیرارادی شروع به کندن موهای خود می‌کند. در شدت یافتن این بیماری، استرس تاثیر بسیاری دارد.

مصرف مکمل
استفاده از مکمل‌ها و داروهای تقویتی می‌تواند درمان کننده ریزش مو در افراد باشد. این مکمل‌ها می‌تواند، نیاز بدن به مواد معدنی، ویتامین‌ها و… را تامین کند. از این رو مصرف مکمل‌ها را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

شستشوی درست موها
شتسشوی درست موها با شامپو و ماسک موهای مناسب مو، روی رشد موها و افزایش ضخامت‌ آن‌ها تاثیر بسیاری می‌گذارد. در واقع استفاده از محصولات بهداشتی موها، از مهم‌ترین عواملی هستند که می‌توانند ریزش موها را کنترل کند. علاوه بر عوامل درونی، این عوامل بیرونی هم می‌توانند تاثیرگذار باشند. اگر به دنبال درمان ریزش موهای سرتان هستید، بهتر است از یک روتین مناسب و درست استفاده کنید.

استفاده از وسایل شخصی برای سر
استفاده از شانه، حوله، شامپو و… شخصی نقش بسیار مهمی روی ریزش موی سر و پرپشتی موها دارند. همانطور که می‌دانید موها یکی از آسیب‌پذیرترین بخش‌های بدن هستند که در صورت عدم نگهداری درست از آن‌ها، دچار آسیب جدی می‌شوند. عفونت‌های بسیاری هستند که می‌توانند با درگیر کردن موهای سر، موجب ریزش موی سر شوند.
استفاده از شانه‌های چوبی شخصی، می‌تواند احتمال ابتلا به موخوره و ریزش مو را کاهش دهد. از طرفی استفاده از روبالشتی ساتن احتمال ابتلا به ریزش مو و موخوره را به شدت کاهش می‌دهد.

مهم‌ترین راه‌های جلوگیری از ریزش مو

چکاپ دوره ای برای درمان و کنترل بیماری ها
بهتر است سالانه یکبار چکاپ کامل انجام دهید تا از میزان سطح ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و مواد معدنی بدن خود آگاهی پیدا کنید. در صورت کمبود در هر یک از این مواد می‌توانید با مراجعه به پزشک نسبت به درمان آن اقدام کنید.
معمولا بیماری‌هایی چون تیروئید، شیمی درمانی، بیماری‌های پوست سر و…. می‌توانند عاملی برای ریزش موی سر باشند. برخی از بیماری‌ها با ریزش موی شدید همراه هستند.

عدم استفاده مداوم از مواد حالت دهنده مو …
استفاده دائم از حالت دهنده‌های مو، سشوار، اتو مو و… می‌تواند موجب تضعیف ریشه موها شود و به دنبال آن ریزش موی فرد افزایش بسیاری پیدا می‌کند. این مواد حالت دهنده، ماسک موهای قوی و… همه از مواد شیمیایی ساخته شده‌اند که می‌تواند باعث آسیب به ساقه و ریشه موها شود. بهتر است حدالامکان از مصرف آن‌ها خودداری کنید.

مزوتراپی مو
طبق بلاگ منتشر شده در رابطه با هزینه مزوتراپی مو : مزوتراپی روشی است که از تزریق ویتامین ها، آنزیم ها، هورمون‌ها و عصاره‌های گیاهی برای جوان سازی و سفت شدن پوست و همچنین از بین بردن چربی های اضافی استفاده می‌کند. میشل پیستور، پزشکی در فرانسه، این تکنیک را در سال ۱۹۵۲ برای تسکین درد استفاده کرد. ولی در طی سالهای گذشته برای تقویت مو و پوست محبوبیت پیدا کرده است. هرچقدر وسعت ناحیه تزریق بیشتر باشد هزینه مزوتراپی مو نیز افزایش می‌یابد. برای مثال اگر بخواهید فقط بخش‌های از مو یا جلوی سر را مزوتراپی کنید نیاز به داروی مزوتراپی کمتری خواهید داشت. از طرفی تزریق زمان کمتری از پزشک می‌گیرد. پس طبیعی است که هزینه‌ها نسبت به تزریق تمام سر کمتر شود.
تعداد جلسات تزریق تاثیر زیادی در هزینه کلی مزوتراپی مو دارد. هرچقدر علائم بهبود زودتر ظاهر شوند باعث می‌شود پزشک تعداد جلسات بعدی شما را کمتر کند. به طور کلی برای اکثر افراد بین ۷ تا ۱۵ جلسه مزوتراپی موثر است

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است

ریزش موی سر در صورتی که به موقع درمان نشود می‌تواند منجر به طاسی سر و کم پشتی موها شود. از این رو بهتر است در صورت مشاهده کردن علائم اولیه، نسبت به درمان آن اقدام کنید.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟