معرفی انواع شیشه و کاربرد آنها در معماری و دکوراسیون داخلی

شیشه ماده عجیبی است که پتانسیل بی پایانی برای تبدیل یک مکان به فضایی کاربردی و زیبا را فراهم میکند. گرچه ممکن است شیشه بعنوان یک جنبه کاربردی در معماری و ساخت و ساز تلقی شود ولی در طراحی و دکوراسیون داخلی نیز نقش مهمی دارد که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم.

معرفی انواع شیشه و کاربرد آنها در معماری و دکوراسیون داخلی

انواع شیشه

مواد اولیه جهت تهیه انواع شیشه سیلیس، کربنات دو سود و سنگ آهک می‌باشد که با یکدیگر مخلوط شده و با درجه حرارت بسیار بالا ذوب می شوند و بعد از آماده شدن مخلوط شیشه، به مرحله قالب گیری و خنک شدن می‌رسند. مهم ترین مزیت استفاده از شیشه در فضای داخلی  ساختمان ها انتقال نور و استفاده از فضای بیرون در طراحی و دکوراسیون داخلی می‌باشد. شیشه ها دارای انواع مختلفی مانند شیشه معمولی(فلوت یا سوپر کلیر)، سکوریت، لمینت، رنگی، مات، هوشمند، رفلکس(آینه ای) و… می‌باشند.

شیشه های معمولی از مقاومت کمتری نسبت به سکوریت و لمینت برخوردار هستند و به راحتی شکسته شده و به قطعات بزرگ و تیز تبدیل می‌شوند. اما شیشه سکوریت دارای مقاومت 5 برابر بیشتر از شیشه های معمولی میباشد و بعد از شکست نیز به قطعات ریز با لبه های گرد تبدیل می‌شود. شیشه های لمینت از دو لایه شیشه (معمولی یا سکوریت) با ضخامت مختلف که توسط یک طلق PVB به یکدیگر متصل شده اند تهیه می‌شود. به علت وجود طلق مابین شیشه ها بعد از شکست به زمین فرو نمیریزد و به طلق میچسبد. شیشه سکوریت لمینت از مقاومت بالاتری نسبت به تمام شیشه ها برخوردار می باشد و مناسب ترین گزینه جهت استفاده در فضای داخلی و خارجی ساختمان ها هستند. شیشه های معمولی، سکوریت و لمینت در حالت های مختلف مانند مات، رنگی، همراه با طرح های چاپی و… در فضای داخلی و خارجی ساختمان ها قابل استفاده می‌باشند.

معرفی انواع شیشه و کاربرد آنها در معماری و دکوراسیون داخلی

کاربرد شیشه در معماری و دکوراسیون داخلی

امروزه شیشه ها علاوه بر نما ساختمان ها و ویترین فروشگاه ها در فضای داخلی ساختمان های مسکونی، اداره ها و فروشگاه ها نیز کاربرد بسیاری دارند. از جمله این کاربرد ها میتوان به درب شیشه ای، پارتیشن شیشه ای، نرده شیشه ای، پله شیشه ای، کف شیشه ای و … اشاره کرد. در این مقاله به بررسی چند نمونه از این سازه های شیشه ای می‌پردازیم.

نرده شیشه ای

نرده شیشه ای هندریل یا جانپناه شیشه ای یکی از جدید ترین موارد استفاده از شیشه در فضای داخلی و خارجی ساختمان ها می‌باشد. این نرده ها بدون اینکه مانع دید افراد شوند نمایی شفاف از محیط را ارائه می‌دهند و به عنوان محافظ بر روی تراس، بالکن، راه پله، پشت بوم و روف گاردن نصب می‌شوند. از انواع نرده های شیشه ای میتوان به نرده شیشه ای اکسپوز، توکار، فیکس پوینت، اسپیگات، هنزا، دی لاین، دو لاین و… اشاره کرد. به علت استفاده از شیشه های سکوریت لمینت دو لایه 8 میلی متری در نرده های شیشه ای این سازه ها کاملا امن هستند و قابلیت تحمل بار تا 300 کیلوگرم در هر متر مربع را دارند.

معرفی انواع شیشه و کاربرد آنها در معماری و دکوراسیون داخلی

درب شیشه ای

درب شیشه ای جایگزین بسیار مناسبی برای درب های چوبی و فلزی می‌باشد، زیرا علاوه بر مقاومت و زیبایی، عایق بسیار خوبی در مقابل صوت و حرارت هستند و به علت استفاده از یراق آلات ضد زنگ مناسب استفاده در محیط های مرطوب مانند سرویس بهداشتی، حمام، سونا و استخر نیز هستند.
درب های شیشه ای با توجه به کاربرد در مکان های مختلف به دو دسته درب های لولایی و درب های ریلی تقسیم می شوند. از انواع درب های لولایی میتوان به درب دیما، پریما، پیانا(دو جداره)، تیما، سونا، سرویس بهداشتی، حمام و مستر اشاره کرد. درب های ریلی نیز به صورت سیستم اسپایدری، فریم دار یا فریم لس قابل اجرا می‌باشند.

معرفی انواع شیشه و کاربرد آنها در معماری و دکوراسیون داخلی

پارتیشن شیشه ای

پارتیشن شیشه ای بهترین روش برای تقسیم بندی و جدا کردن فضای داخلی اداره ها و منازل مسکونی می‌باشد زیرا علاوه بر ایجاد حریم خصوصی برای افراد، بهترین راه برای به نمایش گذاشتن فضای داخلی محل کار شما هستند. پارتیشن های شیشه ای انواع مختلفی دارد که با توجه به فضای قابل استفاده میتوان از این مدل ها استفاده کرد. انواع پارتیشن های شیشه ای عبارت اند از:

  • پارتیشن شیشه ای تک جداره.
  • پارتیشن شیشه ای  دو جداره.
  • پارتیشن شیشه ای اداری open office.
  • پارتیشن شیشه ای  فریم لس.
  • پارتیشن شیشه ای فریم دار.
  • پارتیشن شیشه ای رنگی و مات.

معرفی انواع شیشه و کاربرد آنها در معماری و دکوراسیون داخلی

شرکت اکسیدال با بیش از یک دهه سابقه در زمینه طراحی و تولید سازه های شیشه ای مدرن شامل نرده شیشه ای، درب شیشه ای، پارتیشن شیشه ای، پله شیشه ای و… آماده ارائه خدمات به معماران و کارفرمایان محترم می باشد. جهت مشاهده پروژه ها و دریافت اطلاعات بیشتر به سایت اکسیدال https://oxidal.ir/ مراجعه کنید یا با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

021-77030013

021-77030014

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟