مزایا و کاربردهای مایکروویو در آشپزی

امروزه زندگی ها به لطف ظهور دستگاه های جدیدی که به دلیل پیشرفت تکنولوژی ابداع شده‌اند، بسیار آسان شده و دیگر نیازی نیست برای انجام اموری همچون لباس شستن ، ظرف شستن ، جارو کردن و غیره همانند گذشته وقت زیادی را صرف کرد.
زیرا تمام این امور توسط دستگاه‌های مخصوص به خود انجام می شود ، حتی آشپزی کردن هم به سختی گذشته نبوده و افراد می توانند با دستگاه های مختلفی که در این زمینه تولید شده اند مانند اجاق های برقی ، فر و غیره به سرعت غذای مورد علاقه خود را بپزند.
یکی از دستگاه هایی که امروزه تقریباً در هر خانه ای وجود دارد مایکروویو است که نسبت به سایر روش های تهیه غذا مزایای مختلفی دارد.

مایکروویو چیست و چگونه کار می‌کند؟

مایکروویو که فر الکترونیکی نیز نامیده می‌شود وسیله ‌ای است که غذا را با استفاده از امواج الکترومغناطیسی با فرکانس بالا به نام مایکروویو می پزد.  این دستگاه ها نزدیک به ۵۰ سال است که به عنوان یک نوع دستگاه استاندارد در آشپزخانه ها مورد استفاده قرار می‌گیرند اما همچنان به عنوان یک فناوری جدید تلقی می شوند.
مایکروویو یک اجاق نسبتاً کوچک و همانند جعبه است که با قرار دادن غذا درون آن توسط میدان الکترومغناطیسی با فرکانس بالا و طول موج کوتاه ، دمای آن را افزایش می‌ دهند.
امواج توسط آب، چربی ، قند و برخی مولکول های دیگر جذب می‌ شوند که ارتعاشات ناشی از آنها گرما تولید می کند.
بنابراین گرمایش درون غذا  بدون گرم شدن هوای اطراف رخ می دهد.  این دستگاه ها از امواج الکترومغناطیسی با طول موج کوتاه و فرکانس زیاد برای ایجاد لرزش در مولکول های آب موجود در مواد غذایی استفاده می کنند و هر چه این ارتعاش بیشتر شود گرمایش نیز بیشتر می‌شود.
این مسئله زمان را برای پخت و پز و سایر کارهای مربوط به آن که نیاز به ساعت ها وقت برای پخت در اجاق معمولی دارد کاهش می دهد و تنها در عرض چند دقیقه به پایان می رسد.
اجاق های ماکروویو با استفاده از مگنترون که نوعی لوله الکترون است در فرکانس حدود 2450 مگاهرتز تابش می کنند.

مزایا و کاربردهای مایکروویو در آشپزی

مزایا و کاربرد مایکروویو در آشپزی چیست؟

1- هنگام استفاده از اجاق مایکروویو غذا کمتر دچار سوختگی می شود . این دستگاه ها غذا را گرم می‌کنند اما برخلاف سایر روش های گرمایش ، خود ظرف سرد می ماند. غذای گرم شده می ‌تواند ظرفی که در آن گرم شده است را گرم کند اما شدت گرم شدن ظرف کمتر از زمانی است که با اجاق گاز های معمولی گرم می شود .

2- پخت غذا در مایکروویو در مقایسه با پخت در فر یا بر روی گاز به دلیل استفاده این دستگاه ها از دمای پایین تر که در واقع برابر با نقطه جوش آب است احتمال سوزاندن مواد غذایی که باعث ایجاد سرطان زا می‌شود را از بین می برد. همچنین نیازی نیست مدام به بررسی وضعیت غذای خود بپردازید تا مطمئن شوید پخته یا نپخته است ، زیرا می توانید زمان و دما را بر روی دستگاه تنظیم کرده و خودتان به امور دیگر بپردازید.

3- گرمای مستقیم سایر انواع لوازم آشپزخانه ، می تواند سطح ظروف را بسیار داغ کند در حالی که داخل ظرف سرد می‌ماند .اما مایکروویو به صورت عمیق به مولکول های مواد غذایی نفوذ می کند و به دلیل چرخش سینی گردانی که ظرف بر روی آن قرار گرفته است غذا بیشتر گرم می شود.

4- در صورتی که سیب زمینی را داخل مایکروویو بپزید، این دستگاه در سیب زمینی آکریلامید که به عنوان یک عامل سرطان زا و نگران ‌کننده در نظر گرفته می‌شود ، را تولید نمی کند.

5- به دلیل کاهش زمان آماده سازی در اجاق های ماکروویو، مواد مغذی موجود در مواد غذایی بیشتر حفظ می شوند زیرا با پخت طولانی مدت از بین می روند.
به عنوان مثال ، در صورتی که اسفناج داخل مایکروویو پخته شود تمام فولات خود را هنگام پخت حفظ می کند در حالی که هنگامی که روی اجاق گاز معمولی پخته شود ۷۷ درصد فولات خود را از دست می دهد.

6-  اجاق های مایکروویو برای پخت غذا نسبت به اجاق گاز معمولی انرژی کمتری مصرف می کنند.
7- این دستگاه ها از فضای بسیار کمی در آشپزخانه استفاده نموده و برای کسانی که محدودیت فضا در خانه خود دارند، بسیار مناسب هستند.
8- تمیز کردن این نوع اجاق ها بسیار ساده تر از اجاق‌ گاز های سنتی و معمولی است.
9- مایکروویو هیچ شعله ای ایجاد نمی کند بنابراین حتی کودکان می‌توانند بدون هیچ ترسی به راحتی با آن کار کنند.
10- از آنجا که این دستگاه‌ها یک محفظه بسته هستند بخار و دودی که معمولاً هنگام پختن غذا روی اجاق گاز یا شعله ها ظاهر می شود را تولید نمی کنند.
11- نیازی به پیش گرم‌ کردن اجاق های ماکروویو نیست که در مقایسه با اجاق های برقی سنتی کارآمدتر است و به محض روشن شدن گرم شده و پخت شروع می شود.
12- برای تهیه غذا در اجاق مایکروویو می توان دمای آن را به طور دقیق برای کنترل بیشتر تنظیم کرد.

ماهان سرویس مرکز تعمیرات تخصصی مایکروویو در کرج

مایکرویوو ها هم مانند سایر لوازم و تجهیزات در معرض استهلاک و خرابی هستند . ماهان سرویس بیش از 15 سال در زمینه تعمیر انواع مایکروویو و مایکروفر سابقه داشته و انواع برندهای ایرانی و خارجی در این مرکز تعمیر می شوند.
تعمیر ماکروفر بوش  در کرج
تعمیر ماکروفر ال جی در کرج
تعمیر ماکروفر سامسونگ در کرج
تعمیرات تخصصی انواع مایکروویو در کرج
از جمله خدماتی است که با یک تلفن در دسترس شهروندان کرج است.
تلفن:  ۰۹۳۵۳۰۰۱۶۹۵
www.arvandoxin.com

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟