مجوز خانه بازی کودک | شرایط و نحوه اخذ آن

مجوز خانه بازی کودک | شرایط و نحوه اخذ آن

به دلیل افزایش جمعیت و زندگی در آپارتمان‌های کوچک، در سال‌‌های اخیر احداث خانه بازی برای کودکان در ایران رواج پیدا کرده است. در خانه‌های بازی فرصت مناسبی برای بازی، شادی و تخلیه انرژی کودکان فراهم می‌شود؛ علاوه‌بر این، احداث‌کنندگان خانه بازی می‌توانند درآمدهای خوبی از این راه به دست آورند.

اگر شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که قصد اختصاص یک مکان به خانه بازی کودکان را دارید، ادامه این مطلب را از دست ندهید. در ادامه این مطلب قصد داریم شرایط گرفتن مجوز خانه بازی کودک در ایران را بررسی کنیم. در ابتدا به شما خواهیم گفت که مجوز خانه بازی را از کجا باید گرفت و بعد هم به بررسی شرایط، مدارک و استانداردهای لازم برای تاسیس خانه بازی کودکان می‌پردازیم.

مجوز خانه بازی را از کجا باید گرفت؟

به دلیل نوظهور بودن خانه‌های بازی در کشور ایران، هنوز مرجع مشخصی برای اخذ مجوز خانه بازی کودک تعیین نشده است؛ بااین‌حال، طی تماس تلفنی با اتاق اصناف ایران، متوجه شدیم در بسیاری از موارد مجوز خانه بازی از شهرداری هر منطقه دریافت می‌شود. با وجود این که برخی از افراد معتقدند دریافت مجوز خانه بازی از بهزیستی امکان‌پذیر است، ولی باید این نکته را در نظر داشته باشید که ماهیت فعالیت خانه بازی زیر نظر بهزیستی نیست. درواقع ماهیت فعالیت خانه بازی کودکان با مهدکودک‌ها متفاوت است و به بهزیستی ارتباط ندارد؛ در خانه بازی، کودکان فقط در ساعاتی محدود در یک فضای سرپوشیده در حال بازی هستند و مسئولیت کمتری نسبت به مهدکودک‌ها دارند. باتوجه‌به این که درحال‌حاضر خانه‌های بازی کمی در ایران وجود ندارند، هنوز اتحادیه‌ای برای اعطای مجوز رسمی خانه بازی کودک تشکیل نشده است.

برخی از خانه‌های بازی مشارکتی وجود دارند که که در آن‌ها فعالیت‌های مشارکتی تفریحی، آموزشی و پژوهشی مانند بازی کردن یا خواندن کتاب انجام می‌شود. یکی از مجموعه کتاب‌هایی که خرید آن را به صاحبان خانه‌های بازی پیشنهاد می‌کنیم، مجموعه کتاب داستان سه بعدی است. این مجموعه کتاب ۷ جلدی، ۷ داستان معروف کودکانه را به صورت برجسته به تصویر کشیده و برای کودکان جذابیت بالایی دارد. توجه داشته باشید که مجوز خانه بازی مشارکتی باید از شهرداری دریافت شود.

مجوز خانه بازی کودک | شرایط و نحوه اخذ آن

آشنایی با شرایط گرفتن مجوز خانه بازی کودک

یکی از نکاتی که در نحوه اخذ مجوز خانه بازی کودکان باید در نظر بگیرید، شرایط گرفتن مجوز خانه بازی کودک است. شخص موسس خانه بازی برای گرفتن مجوز باید یک‌سری شرایط عمومی را داشته باشد. از جمله شرایط اخذ مجوز خانه بازی برای فرد موسس می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تابعیت جمهوری اسلامی ایران
  • عدم سوء‌پیشینه قضایی و کیفری
  • سلامت جسمی و روحی تاییدشده توسط پزشک متخصص
  • عدم اعتیاد به هرگونه مواد مخدر
  • اعتقاد به دین‌های مرسوم که در قانون اساسی ثبت شده است مانند اسلام و مسیحیت

علاوه‌بر این موارد، فرد احداث‌کننده خانه بازی باید شرایط سنی حداقل ۲۵ و حداکثر ۶۵ سال را داشته باشد. بعد از ارائه مدارک لازم برای تایید شرایط ذکرشده در بالا به مراجع ذی‌ربط، بررسی‌های لازم صورت خواهد گرفت. تایید اطلاعات به منظور دریافت مجوز تاسیس خانه بازی حداقل ۶ ماه زمان می‌برد.

در نظر داشته باشید که بعد از دریافت مجوز برای خانه بازی، باید همه فعالیت‌ها را در چارچوب همان مجوز انجام دهید. اگر قصد دارید بخشی را به عنوان کتابخانه کودکان در خانه بازی طراحی کنید، لیست کتاب‌ها باید متناسب با سن کودکان بوده و مجوزهای رسمی چاپ و انتشار را داشته باشند. یک ایده جذاب این که می‌توانید محلی را به عنوان اتاق انتظار والدین و همراهان بچه‌ها در نظر بگیرید. با قرار دادن کتاب‌هایی جذاب مانند عاشقانه های کلاسیک، می‌توانید والدین را نیز در زمان بازی فرزندانشان سرگرم کنید.

لیست مدارک لازم برای اخذ مجوز خانه بازی کودک

برای گرفتن مجوز خانه بازی کودکان، باید برخی از مدارک را به مراجع ذی‌ربط ارائه دهید. از جمله مدارک ضروری برای کسب مجوز خانه بازی کودکان، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • مدارک شناسایی برای اثبات داشتن تابعیت جمهوری اسلامی و صحت شرایط سنی (حداقل ۲۵ سال و حداکثر ۶۵ سال)
  • مدارک مربوط به سوابق تحصیلی (فرد موسس باید حداقل لیسانس داشته باشد)
  • مدارک مربوط به سوابق کاری (داشتن حداقل ۵ سال سابقه کار در زمینه‌های فرهنگی و هنری یا ۱۰ سال سابقه کاری در زمینه‌های دیگر)
  • اصل و کپی همه صفحات شناسنامه
  • اصل و کپی کارت ملی
  • اصل و کپی کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت برای آقایان
  • اصل و کپی ۴ قطعه عکس پرسنلی ۴*۳

علاوه‌بر این موارد، باید یک پروپوزال یا طرح توجیهی (حداقل ۲ صفحه) در توضیح هدف از تاسیس خانه بازی را به مرجع مربوطه برای دریافت مجوز خانه بازی کودکان ارائه دهید. در برخی از مراجع صدور مجوز، باید فرم درخواست تاسیس خانه را نیز پر کنید.

استانداردهای خانه بازی؛ خانه بازی کودکان باید چه شرایطی داشته باشد؟

یکی از مواردی که در گرفتن مجوز خانه بازی کودک تاثیرگذار است، مکان خانه بازی است. مکانی که برای خانه بازی در نظر می‌گیرید باید یک‌سری استانداردها را داشته باشد. از جمله این استانداردها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • متراژ خانه بازی باید متناسب با تعداد کودکان باشد. همچنین، مناسب بودن میزان نور، دما و نحوه تهویه هوا در خانه بازی را باید در نظر بگیرید. علاوه‌بر این موارد، ساختمان خانه بازی باید ایمن باشد و از نظر ظاهری متناسب با روحیات کودکان طراحی شود.
  • خانه بازی باید تجهیزات بازی مناسب، ایمن و استاندارد داشته باشد که خطری سلامت کودکان را تهدید نکند. علاوه‌بر این، تجهیزات باید به‌طورمنظم مورد بازرسی و تعمیر قرار بگیرند.
  • خانه بازی باید محیطی کاملا تمیز و بهداشتی داشته باشد و تجهیزات آن به‌طورمرتب ضدعفونی شوند.
  • مدیریت و پرسنل خانه بازی باید دانش و صلاحیت کافی برای ارتباط با کودکان را داشته باشند.

علاوه‌بر این، در برخی از موارد باید از سازمان استاندارد برای تجهیزات خانه بازی مجوز دریافت کنید؛ البته این موضوع در هیچ قانون رسمی بیان نشده است، ولی مسئولیت کودکان و ایمنی آن‌ها بر عهده صاحب خانه بازی خواهد بود؛ بنابراین دریافت استانداردهای لازم، بار قانونی صدمات احتمالی برای فرد موسس را کمتر می‌کند.

اگر به جز تجهیزات بازی، قصد خرید کتاب برای کودکان و قرار دادن آن‌ها در خانه بازی را دارید، پیشنهاد می‌کنیم به سایت کتاب کودک بادبادک سر بزنید. در این سایت مجموعه‌ای کامل از کتاب‌های کودک و نوجوان به صورت عمده قابل‌خریداری هستند. در ادامه اطلاعات دسترسی و تماس با این مجموعه را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

مجوز خانه بازی کودک | شرایط و نحوه اخذ آن

تبدیل کردن خانه بازی به فضایی فرهنگی با خرید کتاب‌های جذاب از بادبادک

متاسفانه روند دریافت مجوز خانه بازی کودک در ایران چندان شفاف نیست؛ تعداد کمی خانه بازی در ایران وجود دارد و هیچ نهاد یا سازمان مشخصی برای اعطای مجوز فعالیت خانه‌های بازی کودکان تعیین نشده است. بااین‌حال، در بسیاری از شهرها مجوز خانه بازی از شهرداری هر منطقه دریافت می‌شود.

اگر قصد تاسیس یک خانه بازی جذاب و متفاوت را دارید، حتما بخشی از این فضا را به قرار دادن کتاب‌های کودکانه اختصاص دهید؛ مسلما در میان کودکان، کسانی هستند که با خواندن کتاب یا دیدن تصاویر آن‌ها ساعت‌ها سرگرم شوند و لذت ببرند. برای خرید عمده جذاب‌ترین کتاب‌های کودکانه ۳ بعدی، پارچه‌ای و فانتزی به سایت badbaddak.ir سر بزنید. برای ارتباط گرفتن با بخش فروش و پشتیبانی این مجموعه، با شماره‌های درج‌شده در سایت بادبادک تماس بگیرید.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟