آشنایی با جعبه آتش نشانی و فایرباکس

جعبه آتش نشانی یا فایرباکس (Fire Box)، یکی از ملزومات ایمنی هر ساختمانی در برابر حریق محسوب می‌شود. که معمولاً به صورت روکار یا توکار به دیوار نصب می‌شوند. به طور کلی باید گفت، کپسول آتش نشانی بهترین وسیله برای اطفای حریق در آپارتمان‌ها می‌باشد. این جعبه‌ها معمولاً قرمز رنگ هستند و گاهی اوقات حرف انگلیسی F نشان دهنده کلمه فایر است.

محتویات این جعبه‌ها می‌تواند بسیار متفاوت باشد. اما معمولاً این جعبه‌ها حاوی تجهیزاتی مانند شلنگ‌های آبرسانی و تجهیزاتی مانند کپسول آتش نشانی هستند معمولا تمام وسایل مورد نیاز برای مهار آتش در داخل این جعبه‌ها قرار دارد. جعبه f آتش نشانی موجود در آن از مهم‌ترین تجهیزات اطفای حریق در هنگام آتش سوزی در ساختمان‌ها می‌باشد. دایره گسترده‌‌ای از انتخاب‌ها و گزینه‌های طراحی مطابق با نیاز مشتری یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های جعبه آتش نشانی است. اگر قصد خرید جعبه کپسول آتش نشانی را دارید، توصیه می‌کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

آشنایی با جعبه آتش نشانی و فایرباکس

انواع جعبه آتش نشانی

انواع جعبه‌های آتش نشانی به صورت کلی شامل موارد زیر می‌باشند:

جعبه آتش نشانی توکار

اگر طراح ساختمان برای اطفاء حریق، مکانی را در نظر گرفته باشد، می‌توان از جعبه آتش نشانی توکار استفاده کرد. بدنه این جعبه کاملاً درون دیوار قرار دارد و آن چه که مشاهده می‌شود، درب و چارچوب جعبه است.

جعبه آتش نشانی روکار

در صورتی که امکان نصب جعبه آتش نشانی توکار وجود نداشته باشد، جعبه آتش نشانی روکار به عنوان یک راه حل در نظر گرفته می‌شوند و تجهیزات آتش نشانی را حفظ می‌کنند.

جعبه آتش نشانی محوطه‌‌ای جعبه آتش نشانی محوطه‌‌ای به طور ویژه برای قرارگیری در محوطه‌های روباز که در معرض نور باد و باران، طراحی شده است. جعبه آتش نشانی محوطه‌‌ای با پایه‌های محکم و قابل اتصال به زمین تهیه شده است و در مدل‌های کابینت تک کابین، دو کابین و نگهدارنده کپسول آتش نشانی ساخته می‌شود.

در برخی مکان‌ها مانند تالارها امکان نصب کپسول آتش نشانی بر روی دیوار وجود ندارد. در چنین مواقعی جعبه آتش نشانی محوطه‌ای را توصیه می‌کند. پمپ بنزین‌ها، فرودگاه‌ها، اسکله‌های تخلیه و بارگیری، آشیانه‌های هواپیما و هلیکوپتر و غیره.

جعبه آتش نشانی جاکپسولی

جعبه آتش نشانی جا کپسولی، برای نگهداری کپسول آتش نشانی است. این جعبه را معمولا در ورودی خانه‌ها، آپارتمان‌ها، موسسات، ادارات، انبارها، کارخانه‌ها و… دیده اید.

جعبه آتش نشانی کلکتور

کلکتور یک وسیله‌‌ای به شکل میله و لوله است که از چندین خروجی ساخته می‌شود تا با اتصال شیر مخصوص کلکتور به این راه‌ها یا خروجی‌ها، آب را تقسیم کرده و به مسیرهای مختلف می‌فرستد. کلکتورها معمولاً در جعبه‌هایی که به جعبه کلکتور معروف هستند نصب می‌شوند.

جعبه آتش نشانی درب و فریم استیل توکار

جعبه آتش نشانی درب و فریم استیل توکار از فولاد ضد زنگ (استنلس استیل) تولید می‌شوند. برای منازل مسکونی، اتاق‌های داروسازی، در محیط‌هایی که حفظ زیبایی اهمیت دارد.

جعبه آتش نشانی تمام استیل

جعبه آتش نشانی تمام استیل فایرباکس‌های استیل هم در مدل‌های تمام استیل (بدنه و درب) است.

جعبه آتش نشانی توکار دوقلو با دو درب شیشه نما

جعبه آتش نشانی توکار دوقلو با دو درب شیشه نما دارای دو محفظه نگهداری می‌باشد، بنابراین فضای بیشتری برای تجهیزات دارد. معمولاً علاوه بر هوزریل، تبر یا چند نازل شلنگ و یک کپسول در آن قرار می‌دهند. همچنین می‌توان یک ریل را در هر اتاق قرار داد.

آشنایی با جعبه آتش نشانی و فایرباکس

طریقه نصب جعبه اتش نشانی

  • برای جعبه‌های آتش نشانی توکار قبل از نصب باید یک کلاف آهنی به نام زیر فریم sub frame نصب کنید و کپسول آتش نشانی را داخل آن قرار دهید یا قاب کپسول آتش نشانی را با پیچ محکم کنید.
  • هنگامی که می‌خواهید سیم قرقره و شیلنگ را نصب کنید، بهتر است سایر تجهیزات را داخل جعبه به بیرون منتقل کنید.
  • برای نصب جعبه آتش نشانی روکار ابتدا باید قبل از اتصال جعبه، محل آن را به صورت کامل و حساب شده مشخص کنید و برای نصب باید از از ۴ عدد رول بولت سایز M۶ که از نوع HSA باشند، استفاده کنید.
  • در زمان نصب حتما به یاد داشته باشید که ورودی آب در محل مناسبی قرار گرفته است.
  • فایرباکس را تا پایان رنگ کاری یا سفید کاری نهایی ساختمان نمی‌توان نصب کرد و در صورت نصب، آن را با سلفون بپوشانید تا مشکلی پیش نیاید.

ضوابط جعبه آتش نشانی

  • در سیستم مرطوب لوله‌های انتقال دهنده آب باید به شیر اصلی آب شهری متصل باشد و فشار مورد نیاز در بالاترین نقطه نباید کمتر از ۲ اتمسفر باشد، نکته مهم بعدی این است که نباید قطر لوله بالا دهنده کمتر از ۲ اینچ نباشد. .
  • هر دبی خروجی از شیلنگ باید در هر لوله حداقل ۴۵ لیتر در دقیقه باشد.
  • اگر قصد نصب قرقره را در مکان‌های خارجی دارید باید قرقره را در جعبه قرار دهید.
  • هنگام نصب قرقره‌های آتش نشانی، فاصله بین دو قرقره آتش نشانی باید حداکثر ۳۰ متر باشد.
  • فشار کارکرد مناسب ۲۲۰ (۱۰_+) کیلو پاسکال است.
  • شیلنگی که استفاده می‌شود نباید از ۲۰متر بیشتر باشد.
  • هوزریل‌ها باید در محل قابل دسترس و قابل دید نصب شوند.
  • جعبه‌های آتش نشانی نباید در مناطقی مانند راه پله‌ها که دارای درب ضد سرقت هستند، نصب شوند. این کار در صورتی قابل اجراست که کارشناس آتش نشانی نصب را ضروری بدانند.
  • نصب جعبه‌ها باید به گونه‌‌ای باشد که کل شیلنگ به راحتی از قرقره خارج شود.
  • جعبه‌های فایرفاکس دارای علائمی برای نشان دادن وجود جعبه هستند، بنابراین ارتفاع این علائم نباید کمتر از ۱۵۰ میلی متر باشد.
  • قرقره را باید بتوان از طریق لولا از جعبه بیرون کشید.
  • فاصله تجهیزات و قرقره‌ها در جعبه نباید کمتر از ۱۰سانتی متر باشد.
  • درب جعبه باید بدون تداخل با قرقره‌ها باز و بسته شود تا در حین استفاده دچار مشکل نشوید.

قیمت جعبه آتش نشانی و فایرباکس

مهم‌ترین عامل موثر بر قیمت جعبه کپسول آتش نشانی، متریال به کار رفته در ساخت هر نوع جعبه آتش نشانی، ورق‌های فولادی با ضخامت‌ها و برندهای مختلف آن است. مشخصات ابعادی، نوع ورق و ضخامت آن کاملا بر روی قیمت تمام شده جعبه آتش نشانی موثر خواهد بود. نوع جعبه آتش نشانی یکی از عوامل مهم بر قیمت جعبه‌های آتش نشانی است. همچنین نوسانات ارز و بازار یکی از عوامل مهم تاثیرگذار بر قیمت مواد اولیه و در نهایت قیمت تمام شده یک جعبه آتش نشانی خواهد بود.

منبع: https://www.kapsool125.com/categories/40-firebox

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟