لباس عملیاتی آتش نشانی باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟

مشاغلی مانند آتش نشانی همواره در معرض خطراتی مانند حریق هستند. حوادث مختلف نظیر خاموش کردن آتش سوزی ها ممکن است جان آنها را به خطر بیندازد. بنابراین آتش نشانان نیاز به لباس و وسایل های استاندارد و باکیفیت دارند تا بتوانند ضمن اینکه از جان دیگران دفاع می کند ؛ خود نیز از آسیب های احتمالی در امان باشد. در ادامه با ویژگی های یک لباس عملیاتی آتش نشانی خوب و استاندارد که جز مهم ترین لیست تجهیزات آتش نشانی است، آشنا شوید.

لباس عملیاتی آتش نشانی چیست؟

آتش نشانان می توانند در معرض انواع مختلفی از خطرات حرارتی مانند قرار گرفتن در معرض مستقیم شعله ، گرمای تابشی ، گرمای همرفتی ، حرارت ناشی از فلز مذاب و پاشش جوش و گرما ناشی از قوس الکتریکی متفاوت باشند. به منظور محافظت در برابر این خطرات ، لباس عملیاتی آتش نشانی از پارچه های مقاوم در برابر حرارت و شعله ساخته شده است. لباس محافظ آتش نشانی از ترکیب دو ماده متا آرامید و پارا آرامید به نسبت های مختلف ساخته می شود.

چرا آتش نشان ها لباس مخصوص می پوشند؟

لباس عملیاتی آتش نشانی نوعی محافظ پرسنل آتش نشانی در برابر سوزش / تابش خیره کننده و گرمای تابشی است که در هنگام اطفای حریق در مواقع ضروری از ماسک تنفسی اکسیژن نیز استفاده می‌ شود. کلاه ، چکمه و دستکش از دیگر لوازم ضروری تجهیزات آتش نشانی و آتش نشان هاست.

لباس عملیاتی آتش نشانی باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟

چکمه های آتش نشانی چه ویژگی هایی باید داشته باشند؟

چکمه های آتش نشانی باید دارای گواهی استانداردهای ملی و بین المللی و دارای ویژگی ضد آب باشند. روی پایه آن باید یک صفحه فولادی با ضخامت معین داشته باشد. نوک آن باید روکش فولادی داشته باشد تا از پاها در برابر ضربه محافظت کند. زیره آن باید در برابر حرارت مقاوم بوده و نیز طوری طراحی شود که پوشیدن و درآوردن آن راحت باشد.

لباس عملیاتی آتش نشانی چگونه ساخته می شود؟

عملکرد حفاظت حرارتی لباس عملیاتی آتش نشانی به سیستم پارچه چند لایه ، پارچه های عایق مخصوص تولید شده و فضاهای هوای خشک بین لایه ها بستگی دارد. از آنجایی که شکاف هوا عایق خوبی را فراهم می کند ، لباس ها با ترکیب لایه های پارچه ای تولید می شوند که عایق را ایجاد می کنند.

چرا لباس عملیاتی آتش نشانی نمی سوزد؟

انواع و کیفیت های مختلفی از موانع رطوبتی در لباس عملیاتی آتش نشانی موجود است. موانع حرارتی ، سومین لایه درست زیر موانع رطوبتی است. این لایه با عبور از پارچه بیرونی و موانع رطوبت ، حباب های هوای بارگذاری شده با حرارت ورودی را جذب می کند. انواع مختلف با وزن و کیفیت های موانع حرارتی در بازار موجود است.

ترکیب لباس عملیاتی آتش نشانی

پارچه‌ های مورد استفاده در لباس عملیاتی آتش نشانی از الیاف و یا ترکیبات الیافی که مخصوص اطفاء حریق ساخته شده ‌اند ، تولید می‌ شوند. شناخته شده ترین الیاف مقاوم در برابر شعله «آرامید» است. پرکاربردترین الیاف آرامید در این زمینه با توجه به نوع پیوندهای شیمیایی موجود در ساختار آنها به نام های متا آرامید و پارا آرامید نام گذاری می شوند.

الیاف آرامید مقاوم در برابر شعله توسط بسیاری از شرکت ها تولید می شود. الیاف پاراآرامید استحکام و مقاومت در برابر شعله بالاتری نسبت به الیاف متاآرامید دارند. این الیاف که با برندهای مختلف به بازار عرضه می شوند خواص بسیار مشابهی با یکدیگر دارند. لباس های مقاوم در برابر حرارت و شعله از پارچه های متشکل از مخلوطی از یک یا چند الیاف آرامید تولید شده با تکنولوژی پیشرفته تولید می شوند. بسته به نسبت مخلوط آرامید مورد استفاده در این پارچه ها ، خواص عملکرد پارچه تعیین می گردد.

لباس عملیاتی آتش نشانی باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟

موارد استفاده لباس عملیاتی آتش نشانی

با توجه به ویژگی های عملکردی تعیین شده ، از پارچه های به کار رفته در لباس عملیاتی آتش نشانی می توان در زمینه های مختلف زیر استفاده کرد ؛

  • صنعت (ریخته گری ، نفت و گاز ، سیمان ، آلومینیوم و آهن و فولاد) ؛
  • شرکت های برق ، ارتش ، نیروهای پلیس و سازمان آتش نشانی جنگل ها ؛
  • صنایع دریایی ، سازمان آتش نشانی ؛
  • آتش سوزی تانکر سوخت ، آتش سوزی هواپیما ، بلایای بزرگ و محیط هایی که گرما و شعله در آن بسیار شدید است.

انتخاب لباس عملیاتی آتش نشانی مناسب

تعیین کننده ترین ویژگی در انتخاب لباس عملیاتی آتش نشانی در درجه اول خطرات موجود در محیط مورد استفاده است. در نتیجه تحلیل ریسک مناسب مشخص می گردد که از چه نوع پارچه و چه نوع لباسی استفاده می شود. علاوه بر این ، استانداردهای مختلفی نیز به منظور تعیین عملکرد شعله این لباس ها ایجاد شده است.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟