طراحی ستون دوبل فلزی مطابق با قوانین ملی

طراحی ستون دوبل فلزی مطابق با قوانین ملی

یکی از نیازهای اساسی بشر برای فراهم کردن زندگی توام با آرامش داشتن مسکنی امن است. در دنیای مدرن با پیشرفت تکنولوژی سازه‌های مختلفی برای ساخت خانه‌ها، مراکز تجاری و … پیشنهاد شده که هر کس با توجه به سلیقه و نیاز خود می‌تواند از نوع خاصی بهره ببرد.

سازه‌های فلزی هنوز در اقصی نقاط کشور طرفداران زیادی دارد و باید از افراد ماهر در ساخت آن کمک گرفت. کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه نیز می‌تواند به شما در اجرای بهتر پروژه کمک کند. ما در این مطلب سعی بر این داریم تا شما را با قوانین طراحی ستون دوبل فلزی و همچنین آسان‌ترین نحوه استعلام قیمت تیرآهن آشنا کنیم.

ستون دوبل فلزی چیست؟

قبل از هر چیز لازم است تعریف شفافی از این تکنیک داشته باشیم تا شما نیز به راحتی مفاهیم ذکر شده را درک کنید. بهتر است بدانید که ستون دوبل فلزی را می‌توان در دسته‌ای از مقطع مکعب قرار داد که یک شکل خاصی را شامل می‌شود.

مقطع مرکب به ترکیب ورق‌های فلزی و نیمرخ‌هایی که نورد روی آنها انجام شده گفته می‌شود. مهم‌ترین وظیفه این ستون‌ها منتقل کردن بار به بخش‌های پایینی ساختمان بوده که در برخی پروژه‌ها بهترین تکنیک برای مقاوم‌سازی سازه است.

برای ساخت ستون جفت باید دو تیرآهن را در طول یکدیگر به وسیله جوشکاری یا هر روش دیگر به همدیگر متصل کرد. از پروفیل‌های دیگری نظیر ورق‌های فولادی، ناودانی و نبشی نیز برای طراحی این ستون‌ها استفاده می‌شود. به همین دلیل قیمت تیرآهن 14 یا مقاطع دیگر در این مورد باید استعلام شود.

انواع ستون دوبل و رعایت قوانین ملی

برای قابل اعتماد شدن و بالا بردن مقاومت سازه، استفاده از تیرآهن دوبل می‌تواند یک انتخاب مناسب باشد. با این حال برای مدیریت مباحثی چون میزان مقاومت، هزینه‌ها و … می‌تواند از انواع آن استفاده کرد که افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند بهتر می‌توانند شما را راهنمایی کنند.

تنوعی که در این جفت ستون‌ها وجود دارد به نوع اتصال آنها بازمی‌گردد. در این بخش می‌خواهیم برخی از روش‌ها را برای شما معرفی کنیم تا شما قیمت تیرآهن نهایی خود را مطابق با آنها بتوانید محاسبه کنید.

طراحی ستون دوبل فلزی مطابق با قوانین ملی

ورق سرتاسری روی بال‌ها

در این روش برای اتصال دو پروفیل از یک ورق در هر طرف استفاده می‌شود؛ چنانچه این ورق روی بالهای آنها قرار می‌گیرد و به‌وسیله جوشکاری آنها را به پروفیل‌ها اتصال می‌دهند. از این روش در پروژه‌های بزرگ بهره گرفته می‌شود تا ایمنی سازه به طور کامل تایید شود. در اصطلاح علمی گفته می‌شود که یک ورق و دو نیمرخ به هم متصل می‌شود.

مقررات ملی در اتصال پروفیل به وسیله ورق سرتاسری

در مبحث دهم مقررات ملی ساختمان در بند 10-2-4-6-2 به این موضوع پرداخته شده و قوانینی برای آن تعیین گشته است. با توجه به اینکه قیمت تیرآهن این روزها بالاتر رفته و افراد به این موضوع حساسیت زیادی دارند، بهتر است اصولی‌ترین کار را در اجرای پروژه پیاده کرد تا هدررفت هزینه را شاهد نباشید.

باتوجه به بند “ت” باید اعضا چنان انتخاب شوند که مقاومت لازم در فواصل طولی ایجاد شده و برای این کار لازم است حداکثر و حداقل فاصله لبه قطعات تا مرکز سوراخ‌ها استاندارد باشد. برای این منظور در حالتی که ورق‌ها روبروی هم باشند ضخامت ورق خارجی 0.75 و حداکثر 300 mm باید در نظر گرفته شود.

اگر خطوط اتصال پس و پیش باشند در این حالت نیز ضخامت ورق خارجی 1.12 و حداکثر 450 mm باید در نظر گرفته شود. مطالعه بند ث در این آیین نامه نیز که به مواردی مانند نسبت طول سوراخ به عرض آن، فاصله خالص و … اشاره دارد می‌تواند به شما کمک کند.

ستون دوبل پا باز

نوع دیگری که در طراحی ستون جفت می‌توان از آن استفاده کرد، متصل کردن دو پروفیل به کمک بست‌های مورب و موازی است. توصیه می‌کنیم در انتخاب محصولات تنها به قیمت تیرآهن و مقاطع فولادی دیگر متمرکز نشوید و کیفیت آنها را نیز در نظر بگیرید.

برای بالا بردن مقاومت فشاری ستون‌ها می‌توان از دو راه افزایش ضخامت اجزا یا بالا بردن اندازه ابعاد مقطع استفاده کرد. اگر ستون‌های جفت شده با فاصله مناسب از هم قرار بگیرند و به وسیله ورق و تسمه به یکدیگر اتصال داده شوند، حالتی مشبک به وجود می‌آید. شما می‌توانید از مشاورین فولادینو در این زمینه راهنمایی‌های لازم را بگیرید و اطلاعات خود را افزایش دهید.

طراحی ستون دوبل فلزی مطابق با قوانین ملی

مقررات ملی در ستون دوبل پا باز

در آیین نامه ملی در بند ج به این موضوع پرداخته شده که نکته اصلی این است که حداقل طول ورق‌های بست انتهایی با فاصله مراکز هندسی نیمرخ‌ها برابر باشد. به هیچ عنوان نباید ضخامت ورق‌ها از b/50 کمتر شوند که در آن حرف b به پهنای ورق انتهایی اشاره دارد.

برای بست‌های مورب می‌توان از مقاطع فولادی نظیر نبشی، تسمه، ناودانی و … استفاده کرد. زاویه محور طولی در بست‌های مورب نسبت به عضو طولی، باید حداقل 45 درجه برای بست ضربدری و 60 درجه برای مورب تکی باشد.

روش دیگری با نام روش جفت کردن وجود دارد که برای آن نیز قوانین مشخصی در آیین نامه ملی درج شده و باید اجرا کنندگان به تمام آنها مسلط باشند. در ادامه به چند نکته در مورد قیمت تیرآهن ماهان و نحوه خرید مقاطع فولادی از مجموعه فولادسازان راه ابریشم اشاره خواهیم کرد.

قیمت تیرآهن

با توجه به شرایط حاکم بر کشور قیمت مقاطع فولادی نظیر قیمت هاش همواره دچار نوسان است و برای خرید باید با مجموعه معتبری در ارتباط بود. شما برای استعلام قیمت تیرآهن 14 و یا سایزهای دیگر می‌توانید با شرکت فولادینو در ارتباط باشید.

این مجموعه با سالها تجربه توانسته بستری عالی در حوزه آهن‌آلات در سایت فراهم کند تا فعالین در این زمینه با خیالی آسوده و تنها با چند کلیک ساده اطلاعات دلخواه خود را به دست بیاورند. از طریق این لینک می‌توانید از قیمت هاش سنگین که در اجرای ستون دوبل فلزی کاربرد زیادی دارد مطلع شوید.

طراحی ستون دوبل فلزی مطابق با قوانین ملی

جمع بندی

در اجرای سازه‌های فلزی باید به قوانین ملی مقرر شده در آیین نامه توجه خاصی داشت که البته افراد متخصص اغلب به این موارد تسلط کافی دارند. در این مطلب سعی کردیم تا شما را با قوانین ستون دوبل فلزی و همچنین آسان‌ترین راه اطلاع از قیمت تیرآهن آشنا کنیم.

اگر شما می‌خواهید از قیمت تیرآهن ماهان، ظفر، ذوب آهن و هر کارخانه دیگر اطلاع یابید می‌توانید به سایت زیر مراجعه کنید: http://fooladino.com/

مجموعه فولادسازان راه ابریشم به دلیل همکاری نزدیک با کارخانجات برتر کشور، بهترین قیمت را برای عرضه تیرآهن‌ها در نظر می‌گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد و اخذ پاسخ سوالات مختلف خود می‌توانید با شماره تلفن‌های مندرج در سایت با مشاورین کاربلد این شرکت در ارتباط باشید.

 

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟