ساندویچ پانل فایبرگلاس چیست و چه کاربردی دارد؟ همه چیز در مورد پانل Fiberglass

ساندویچ پانل فایبرگلاس (FRP) در شرکت های صنعتی کاربردهای فراوانی دارد و به دلیل قیمت مناسب، بسیار مورد استقبال قرار می گیرد. فایبرگلاس حاوی الیاف شیشه ای و رزین است که با فیبر تقویت شده و به همین خاطر دارای استحکام و مقاومت بالایی است.

ورق های فایبر گلاس انواع مختلفی اعم از موج دار، ذوزنقه، گلدار دارد و با توجه به ویژگی های هرکدام برای ساخت استخر، پارکینگ، حتی ساختمان مناسب خواهد بود.نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که فایبرگلاس به تنهایی عملکرد مورد نظر را ندارد، به همین خاطر بهتر است برای ساخت ساندویچ پانل از این ورق ها استفاده شود. ساندویچ پانل ها دارای دو لایه بیرونی و یک لایه میانی هستند که در صورت استفاده فایبرگلاس در لایه ها، در برابر سرما و گرما مقاوم می شوند.

ساندویچ پانل فایبرگلاس چیست و چه کاربردی دارد؟ همه چیز در مورد پانل Fiberglass

مشخصات فنی ساندویچ پانل فایبرگلاس

ساندویچ پانل چیست؟​ ضخامت ساندویچ پانل ها بین 2 تا 10 میلیمتر بوده و دارای طول و عرض 230×130 و 300×100 سانتیمتر هستند. برای تولید این نوع ساندویچ پانل از ورق گالوانیزه و آلوزینک استفاده می شود و عایق آن از نوع پلی یورتان است. مساحت پانل فایبرگلاس 3 متر مربع بوده و وزن هر ساندویچ پانل فایبرگلاس تقریبا 14 کیلوگرم می باشد.  پوشش ساندویچ پانل ها بر حسب نیاز مشتری و کاربرد آن ها، تعیین می شود و می تواند از نوع دورو فویل، دو رو ورق، دو رو نایلون، دو رو کاغذ و… باشد.

ساندویچ پانل فایبرگلاس چیست و چه کاربردی دارد؟ همه چیز در مورد پانل Fiberglass

مزایا و معایب ساندویچ پانل فایبرگلاس

از مزایای ساندویچ پانل فایبرگلاس (fiberglass sandwich panel) می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نصب راحت و آسان
  • مقاوم در برابر ضربه و فشار
  • عایق رطوبت و آب
  • دارای قابلیت ترکیب با مصالح دیگر
  • مقاوم در برابر اشعه های مضر فرابنفش و اشعه ایکس
  • در رنگ بندی ها و طرح های گوناگون
  • مناسب برای دیوارهای میانی و دیوار نما
  • وزن کم
  • جلوگیری از هدر رفتن انرژی
  • کاهش چشمگیر هزینه های گرمایش و سرمایش

از معایب پانل فایبرگلاس نیز می توان به خاصیت شکنندگی و تغییر رنگ آن در مقابل تابش مستقیم نور خورشید اشاره کرد. همچنین فایبرگلاس به دلیل وزن کمی که دارد، در مناطق بادخیز عملکرد خوبی از خود نشان نمی دهد و برای این مناطق پیشنهاد نمی شود. هزینه اسکلت سازی نیز با این نوع ساندویچ پانل بالا می باشد.

کاربردها و موارد استفاده از ساندویچ پانل فایبرگلاس

ساندویچ پانل فایبرگلاس به دلیل اینکه عایق حرارتی است، ضریب حرارتی سازه نهایی را کاهش می دهد و ایمنی سازه را تامین می کند. از طرفی فایبرگلاس بسیار سبک بوده و همین وزن کم باعث کاهش وزن چشمگیر سازه نهایی می شود.

موارد استفاده پانل های فایبرگلاس در مراکز اداری، سوله ها، گلخانه ها و اتاقک باری برای کامیون ها، پوشش دیواری پل، کانکس ها می باشد. همچنین به دلیل مقاومت بالایی که در برابر مواد شیمیایی دارد، برای مخازن دارای مواد اسیدی و بازی نیز استفاده می شود.

ساندویچ پانل فایبرگلاس ترکیبی از دو لایه شیشه ای و یک عایق میانی هست که به علت ویژگی های مقاومتی، عایقی، سبک و زیبایی، برای ایجاد سازه هایی مانند بالاست، دیوارهای جداکننده، کساهای سقفی و … استفاده می شود.

ساندویچ پانل فایبرگلاس چیست و چه کاربردی دارد؟ همه چیز در مورد پانل Fiberglass

انواع ساندویچ پانل فایبرگلاس

ساندویچ پانل فایبرگلاس دارای دو نوع سقفی و دیواری است که به بررسی آن ها در ادامه می پردازیم:

ساندویچ پانل فایبرگلاس چیست و چه کاربردی دارد؟ همه چیز در مورد پانل Fiberglass

ساندویچ پانل سقفی فایبرگلاس

مصالح ساختمانی که با ساندویچ پانل ساخته می شود، در هزینه ها به طور چشمگیری صرفه جویی می کند و نصب راحتی دارند. ساندویچ پانل فایبرگلاس دارای دو لایه آلومینیوم و یک لایه میانی فوم است که برای سقف پروژه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

به دلیل خاصیت ضد آب بودن و عایق صوتی، هنگام بارش باران از نفوذ آب و صدا به داخل ساختمان جلوگیری می کند. فوم میانی علاوه بر ضدآب بودن، ضد اسید و ضد آتش نیز می باشد.

ساندویچ پانل دیواری فایبرگلاس

در آینده ای نه چندان دور شاهد جایگزینی کامل ساندویچ پانل های دیواری به جای مصالح سنتی ساختمان ها خواهیم بود. هر چند امروزه نیز بیشتر کارفرمایان از ساندویچ پانل، برای ساخت ساختمان ها و پروژه های گوناگون استفاده می کنند.

سازه های ساخته شده با فایبرگلاس در مقایسه با محصولات مشابه، استقامت بیشتری در برابر شرایط آب و هوایی مختلف دارند و باعث کاهش هزینه ها می شوند.

خصوصیات این پانل ها باعث شده است که نه تنها در ساختمان سازی، بلکه برای تولید سوله، کانکس و اتاقک های حمل بار جاده ای نیز مورد استفاده قرار بگیرند.

ساندویچ پانل های سقفی و دیواری فایبرگلاس چه مشخصات فیزیکی دارند؟

فیزیک پانل های دیواری و شیب ملایم آن ها در هنگام نصب، باعث هدایت آب باران به سمت پایین ساختمان می شود. برای ساخت لبه های بیرونی پانل های سقفی از ماده فلاشینگ استفاده می شود تا از نفوذ آب و رطوبت به داخل ساختمان جلوگیری کند.

پانل های دیواری به نسبت سقفی، صاف تر بوده و فراز و نشیب کمتری دارند تا برای ساخت انواع ساختمان ها استفاده شوند. فوم میانی پانل ها، به نسبت کاربردی که در ساختمان ها دارند، متفاوت در نظر گرفته می شوند.

ساندویچ پانل فایبرگلاس چیست و چه کاربردی دارد؟ همه چیز در مورد پانل Fiberglass

متراژ ساندویچ پانل فایبرگلاس

بخش های مختلف یک ساختمان نیازمند سازه هایی با متریال متنوع و متراژهای گوناگون است. به همین دلیل متراژهای ساندویچ پانل ها نیز بر اساس کاربردی که دارند، متفاوت بوده و معمولا بین 2 تا 12 متر می باشد.

متراژهای پایین بیشتر برای طراحی نما و جزئیات است و بیشتر جنبه زیبایی دارد. متراژ بالا نیز در بخش های مشخص مانند سقف ساختمان ها و کانکس ها استفاده می شود.

مراحل نصب و اجرا ساندویچ پانل فایبرگلاس

مراحل نصب و اجرای ساندویچ پانل ها بایستی توسط متخصصین این حرفه انجام شود تا سازه نهایی به درستی نصب شود. متخصصین شرکت آریا بارون توس (arya baron toos) با تکنیک های حرفه ای مانند استفاده از فاق و زبانه سازه ها را به گونه ای نصب می کنند تا مقاومت و زیبایی بیشتری داشته باشند.

برای پوشش سقف ها از ساندویچ پانل سقفی با گام های ذوزنقه ای استفاده می شود که توسط پرچ با فاصله 25 سانتی متری به هم متصل می شوند. هنگام نصب از پیچ های واشردار و برای درزگیری از نوارهای چسب و چسب سیلیکون جهت زیرسازی استفاده می شود.

عملیات نصب و اجرا بسیار حساس بوده و باید با دقت و ایمنی کامل انجام شود، در غیر این صورت امکان دارد در مقابل حوادث طبیعی مقاومت لازم را نداشته باشد و دچار آسیب شود.

پانل ها دارای تنوع رنگی بالایی هستند و جهت دکوراسیون داخلی از رنگ اکرولیک و نمای خارجی از رنگ پلی یورتان استفاده می شود. به همین خاطر رنگ ها و ابعاد ساندویچ پانل ها مطابق نظر مشتری تولید شده و برای نصب به محل مورد نظر می رود.

خرید و سفارش ساندویچ پانل فایبرگلاس به شرکت پانل بارون

شرکت پانل بارون تولید کننده ساندویچ پانل فایبرگلاس و انواع ساندویچ پانل متناسب با استانداردهای جهانی است. شما می توانید برای دسترسی به نمایشگاه پانل بارون به مشهد، بزرگراه پیامبر اعظم (ص)، بین سجادیه و آیت الله هاشمی رفسنجانی، روبروی پیامبر اعظم (ص) ۷۷ مراجعه کنید. همچنین برای دسترسی به کارخانه به مشهد، بزرگراه میثاق، میثاق ۳۴/۱ مراجعه کرده یا با شماره تلفن 05136228814 تماس حاصل فرمایید.

راه‌های ارتباطی ۰۵۱-۳۶۲۲۸۸۱۴ ۰۵۱-۳۶۲۲۸۸۰۰ ۰۵۱۳۶۲۲۸۸۰۲ info [at] Aryabaron [dot] com ایران، مشهد، بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی (میثاق)، آیت الله هاشمی رفسنجانی ۳۴/۱

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟