چگونه بین هنرستان و دبیرستان رشته خود را انتخاب نماییم؟

انتخاب بین ادامه تحصیل در دبیرستان یا هنرستان یک دوراهی بزرگ محسوب شده که اغلب ذهن دانش آموزان را درگیر می کند. انتخاب رشته به عوامل متعددی مانند استعداد، علاقه و نیاز بازار کار بستگی دارد که دانش آموزان با شناخت استعدادها و علایق خود و نیز مشاوره با مراکز معتبر باید انتخاب خود را بکنند. در ادامه به موارد مختلف عوامل موثر در انتخاب رشته و نکاتی برای انتخاب بهترین هنرستان فنی حرفه ای می پردازیم. با ما همراه باشید.

نقش انتخاب رشته صحیح در آینده دانش آموز

آینده دانش آموزان در گرو انتخاب رشته صحیح است و کلاس نهمی ها باید با چشم باز نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند. چون انتخاب رشته در این مقطع می تواند آینده فرد چه از نظر شغلی و چه به لحاظ زندگی را رقم بزند. عدم شناخت کافی دانش آموزان از هنرستان و رشته‌های آن در کنار عدم شناخت علاقه مندی‌ هایشان در کمتر رغبت داشتن آنها به تحصیل در هنرستان ها تاثیر زیادی دارد.

یکی از تفاوت های عمده بین انتخاب هنرستان و دبیرستان، مهارت آموزی در هنرستان است. هنرستان ضمن مهارت آموزی هنرجو به دنبال پرورش کارآفرین است. فرا گرفتن کار و جذب بازار اشتغال از اهداف دروس هنرستان است.

به طور کلی، برای انتخاب بین دبیرستان یا هنرستان فنی حرفه ای باید عوامل مختلفی را در نظر گرفت که در زیر به آنها می پردازیم؛

چگونه بین هنرستان و دبیرستان رشته خود را انتخاب نماییم؟

ارزیابی استعداد

شناخت استعداد و علاقه دانش آموز می تواند در انتخاب بین تحصیل در هنرستان یا دبیرستان کمک کند. گرچه مشاوران تحصیلی می توانند در این رابطه کمک شایانی کنند؛ اما دانش آموز با خودشناسی بهتر می تواند پی به استعدادها و علایق خود ببرد.

علاقه و انگیزه

برای انتخاب تحصیل در هنرستان فنی حرفه ای یا دبیرستان، انگیزه و علاقه نقش مهمی دارد. دروس دبیرستان بیشتر جنبه تئوری دارد؛ در حالی که هنرستان بیشتر به مباحث عملی می پردازد.

آینده شغلی

انتخاب رشته بین دبیرستان و هنرستان به طور مستقیم بر آینده ی شغلی دانش آموز تاثیرگذار است. تحقیقات نشان داده که اغلب نارضایتی های شغلی به دلیل انتخاب رشته نامناسب بوده است. تحلیل دقیق آینده شغلی دانش آموز می تواند آینده شغلی او را رقم بزند.

هدایت تحصیلی

هدایت تحصیلی موضوعی است که مشاوران در پایان مقطع متوسطه اول و بر اساس نمرات، شرایط و استعداد دانش‌آموز، نظرات والدین و معلمان دانش آموز تهیه می کنند.

نیاز بازار کار

تحقیق درباره این که برای رشته تحصیلی مورد نظر چه میزان بازار کار وجود دارد یکی از مواردی است که در انتخاب هنرستان یا دبیرستان باید مورد توجه دانش‌آموزان یا والدین آن‌ها قرار گیرد.

سن اشتغال به کار

تجربه نشان داده که تحصیل در هنرستان موجب اشتغال به کار سریع تر می گردد. دانش آموزانی که در دبیرستان تحصیل می کنند پس از پایان تحصیلات دوره متوسطه دوم با سد بزرگی به نام کنکور و تحصیلات دانشگاهی روبرو می‌ شوند. به همین دلیل سن اشتغال به کار در آن‌ها بالاتر است.

چگونه بین هنرستان و دبیرستان رشته خود را انتخاب نماییم؟

ادامه تحصیلات عالیه

درباره ادامه تحصیلات دانش آموزان دبیرستانی و هنرستانی هیچ تفاوتی وجود ندارد و امکان ادامه تحصیل تا مقطع دکترا و بالاتر به طور برابر برای آنها وجود دارد.

تنوع رشته

یکی دیگر از تفاوت های بین تحصیل در هنرستان یا دبیرستان، تنوع رشته است. تنوع رشته در هنرستان بسیار متنوع بوده؛ در حالی که در دبیرستان در شاخه نظری با رشته های ریاضی- فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و شاخه معارف اسلامی مواجه می‌ شویم. تنوع کم رشته‌ ها یکی از مشکلات اصلی برای ادامه تحصیل در دبیرستان محسوب می شود.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟