راهنمای خرید بازی فکری برای کودکان

خبرگزاری آنا/ بازی برای کودکان لازم و ضروری است؛ زیرا از طریق بازی بچه‌ها می‌توانند قدرت ذهنی و فکری و توان بدنی خود را بالا برده و مواردی را که در حالت عادی یادگیری آنها برایشان مشکل است، در طی بازی یاد بگیرند. در میان بازی های کودکانه، بازی فکری می‌تواند قدرت ذهنی و فکری و خلاقیت کودک را بارور کند. البته این به شرطی است که بهترین بازی فکری بچه گانه را برای فرزند خود انتخاب کنید. بهترین بازی فکری کودکان می‌تواند در آینده کودک را به یک انسان باهوش، بااستعداد و با اعتمادبه‌نفس بار بیاورد. پس هرگز بازی های فکری را دست‌کم نگیرد. در این مطلب راهنمای خرید بازی فکری خوب را برای کودکان به شما ارائه داده‌ایم.

راهنمای خرید بازی فکری برای کودکان

بازی فکری کودکان؛ دریچه‌ای برای تقویت تمرکز و خلاقیت بچه

بازی هایی که بتوانند قدرت تمرکز و خلاقیت ذهنی را برای کودک را تقویت کنند؛ بازی فکری کودکان نامیده می‌شوند. در این بازی ها کودک مجبور به تفکر و تمرکز شده و خلاقیت ذهنی خود را به کار خواهد گرفت. یک بازی هدف‌دار و خلاقانه کودک را مشتاق می‌کند که بیشتر و بیشتر به آن بازی روی آورده و علاقه او را افزایش خواهد داد.

نکات مهم در خرید بازی فکری برای کودکان

در این بخش از راهنمای خرید بازی فکری مناسب کودکان، می‌خواهیم مهم‌ترین نکاتی را که باید در زمان خرید به خاطر داشته باشید؛ به شما گوشزد کنیم. به‌این‌ترتیب می‌توانید با در نظر گرفتن این نکات دامنه انتخاب خود را محدود کرده و می‌توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

رده سنی

قبل از هر چیز شما باید به این‌که کودک شما در چه رده سنی قرار دارد؛ توجه کرده و بازی فکری مناسب با همین سن را برای او تهیه کنید. بازی های خیلی پیچیده یا خیلی ساده برای سن کودک، می‌توانند او را خسته کرده و حتی از بازی کردن زده کنند.

جنس بازی

یک بازی فکری خوب باید از قطعات باکیفیتی ساخته شده باشد؛ زیرا کودک برای فهم بهتر بازی فکری، بارها و بارها با قطعات مختلف آن کلنجار خواهد رفت و این کار می‌تواند باعث خراب شدن قطعات شود. اما تهیه یک جنس مرغوب خیال شما را راحت خواهد کرد که اسباب ‌بازی برای مدت بیشتری قابل‌استفاده بوده و برای کودک شما نیز خطرآفرین نخواهد بود.

راهنمای خرید بازی فکری برای کودکان

علاقه کودک

برای خرید یک بازی فکری خوب علاقه کودک خیلی مهم است؛ زیرا اگر کودک به آن بازی رغبت داشته باشد، علاوه بر سرگرم شدن می‌تواند چیزهای زیادی هم از آن بیاموزد. ولی اگر بازی را به سلیقه خود بخرید کودک هرگز لذت کافی را نخواهد برد و آن را دوست نخواهد داشت.

اندازه قطعات

اگر کودک شما در سنین پایین است؛ هرگز بازی های فکری با قطعات ریز یا کاغذی را خریداری نکنید؛ زیرا کودک آنها را در دهان گذاشته و شاید ببلعد و این موضوع می‌تواند برای او خطرآفرین باشد.

بهترین بازی فکری کودکان در بازار ایران

بازی های فکری انواع مختلفی دارند که هریک با هدف خاصی طراحی شده‌اند. هر بازی فکری می‌تواند گوشه‌ای از ذهن کودک را به خود درگیر کرده و به پرورش آن بپردازد. استفاده منظم و با برنامه از بازی های فکری برای کودکان، به تقویت هوش و خلاقیت آنها کمک کرده و تمرکز و صبر کودکان را بهبود خواهد بخشید. در این بخش می‌خواهیم تعدادی از نمونه‌های بهترین بازی فکری بچه گانه را به شما معرفی کنیم.

بازی های فکری پازلی

در بازی های پازلی کودک می‌تواند با کنار هم قرار دادن قطعات مختلف، یک شکل کامل را بسازد. تلاش برای همخوانی دادن میان قطعات و گذاشتن آنها در جای درست می‌تواند قدرت هماهنگی میان ذهن و اعضای مختلف کودک را افزایش دهد. همچنین بازی های پازلی می‌توانند کودک شما را با رنگ‌ها و اندازه‌های آشنا کرده و ماهیچه‌های انگشتان او را تقویت کند. شما می‌توانید جورچین‌های مختلفی را برای آشنایی کودک با وسایل نقلیه، حیوانات مختلف، مراحل رشد انسان یا گیاه، مشاغل مختلف، اعضای بدن انسان، میوه‌ها، اعداد، حروف و اشکال هندسی خریداری کنید. بازی های پازلی را می‌توانید از یک‌سالگی به بعد، برای کودک تهیه کرده و در بازی با او مشارکت کنید.

بازی فکری کارتی

بر روی این کارت‌ها اشکال مختلفی از طبیعت، وسایل نقلیه، گل و گیاه و حیوانات نقش بسته است که می‌توانند به کودک در شناسایی انواع مختلف وسایل و طبیعت کمک کنند. این نوع از بازی ها به تقویت ذهن کودک کمک کرده و شناخت او را از دنیای اطراف بهبود می‌بخشند. برای مثال بازی کارت لوتوی غزال، یک نمونه از بازی های کارتی مناسب کودکان بالای سه سال است که در درون خود 24 کارت تصویری را جای داده است. این نوع بازی ها را می‌توان به‌صورت گروهی انجام داده و امکان مشارکت والدین را فراهم کرد.

بازی فکری بر روی صفحه

یکی دیگر از انواع بازی های فکری برای کودکان، بازی فکری بر روی صفحاتی از جنس کاغذ، پارچه، چوب یا تخته است. بازی هایی مثل منچ یا شطرنج کودکانه از انواع این بازی ها هستند که می‌توانند قدرت تصمیم‌گیری و عکس‌العمل کودک را بالا ببرند. برای سنین پایین‌تر نوع دیگری از این بازی های فکری ساخته شده‌اند که شامل یک صفحه کاغذی یا پلاستیکی و تعدادی مهره است. کودک می‌تواند مهره‌های هم‌رنگ و یا هم‌شکل را در یک ردیف بچیند؛ این بازی علاوه بر بهبود قدرت تمرکز، او را با رنگ‌ها و اشکال هندسی آشنا خواهد کرد.

لگوهای ساختنی با تعداد قطعات زیاد

در راهنمای خرید بازی فکری مناسب کودکان، لگو یکی از بهترین گزینه‌ها برای کودکانی در سنین مختلف است. بچه‌ها می‌توانند با کنار هم قرار دادن این قطعات، سازه‌ها و شکل‌های مختلفی را بسازند و به‌این‌ترتیب خلاقیت خود را پرورش دهند. همچنین کار با لگوها می‌تواند کودکان را با مشاغل مختلف و کارهای فنی آشنا کند. لگوها درواقع مقدمه‌ای برای آشنایی کودکان با دنیای رباتیک و ساخت تجهیزات و قطعات مختلف هستند.

استوانه حلقه یا حلقه پرتاب

استوانه حلقه یا حلقه پرتاب، هم فکری و هم حرکتی است. در این بازی تعدادی حلقه وجود دارند که کودک با قدرت تمرکز و نشانه‌گیری دقیق، باید آنها را روی یک میله یا درون یک سبد یا یک جعبه بیندازند. با پرتاب هرکدام از حلقه‌ها که به داخل سبد و یا روی میله قرار می‌گیرد؛ شادی و شعف زیادی برای کودک شما به ارمغان خواهد آورد. این بازی علاوه بر سرگرم کردن کودک، قدرت تمرکز او را هم تقویت خواهد کرد. همچنین می‌توان این بازی را به‌صورت گروهی و حتی رقابتی انجام داده و به‌این‌ترتیب کودک را برای حضور در اجتماع آماده کرد.

راهنمای خرید بازی فکری برای کودکان

انتخاب بهترین بازی فکری بچه گانه می‌تواند به شما در بهبود قدرت ادراک و خلاقیت کودک کمک کند. این نوع بازی ها ضمن سرگرم کردن کودک، می‌توانند مراحل رشد او را سریع‌تر کرده و به او در شناخت دنیای اطراف کمک کنند. در این راهنمای خرید بازی فکری تلاش کردیم تا مهم‌ترین نکاتی را که باید در زمان خرید یک بازی فکری به خاطر داشته باشید؛ با شما در میان بگذاریم. شما می‌توانید از میان بازی های موجود در بازار، با توجه به سن و علایق کودک خود، بهترین بازی فکری کودکان را برای او انتخاب کرده و ذهن او را برای پذیرش مسائل مختلف و تحلیل آنها آماده کنید.

این مقاله برگرفته از سایت نی نی بازار است.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟