جدیدترین روش های تخصصی درمان دیابت نوع دو چیست؟

دیابت یک بیماری متابولیک مزمن است که نیاز به مراقبت مداوم دارد. بدن افراد مبتلا به دیابت به دلیل کمبود انسولین نمی تواند از کربوهیدرات ها، چربی های پزشکی و پروتئین ها به اندازه کافی بهره مند شود. با توجه به هزینه های زیاد ناشی از افزایش تعداد افراد دیابتی در ایران و جهان، این بیماری باید به خوبی درمان گردد. در این مطلب، می خواهیم بدانیم آیا درمان قطعی برای دیابت وجود دارد؟ و شما را با جدیدترین روش های تخصصی درمان دیابت نوع دو آشنا می کنیم.

هدف از درمان کنترل سطح قند در بدن در طول روز، کاهش خطر ابتلا به بیماری ناگهانی مرتبط با دیابت، پیشگیری از بیماری های عروقی کوچک و بزرگ، اصلاح سایر مشکلات همراه و در نتیجه افزایش کیفیت است.

درمان دیابت نوع دو به وسیله دارو

بیش از 90 درصد از بیماران دیابتی، از نوع دو هستند. این گروه بر خلاف دیابت نوع یک معمولاً دارای اضافه وزن هستند. ارائه زود هنگام کنترل خوب سطح قند، اختلالات (عوارض) مرتبط با دیابت را کاهش می دهد یا به تاخیر می اندازد.

هیچ دارویی وجود ندارد که بتواند جایگزین تغییر شیوه زندگی مثبت در درمان دیابت شود. تغییرات سبک زندگی نه تنها بر قند خون، بلکه بر سایر عوامل خطر نیز تأثیر مثبت دارد. توصیه هایی برای تنظیم عادات غذایی و سطح فعالیت بدنی کافی که دو جزء تغییر سبک زندگی، ترک سیگار و غیره است. باید به صورت جداگانه با توجه به ویژگی های بیمار تعیین شود. در حالی که قند خون به حد نرمال می رسد، سطح چربی خون و فشار خون نیز باید تنظیم شود.

جدیدترین روش های تخصصی درمان دیابت نوع دو چیست؟

اهداف سطح قند در درمان دیابت نوع دو

افت ناگهانی قند خون می تواند میزان مرگ و میر را به خصوص در بیمارانی که در معرض خطر بالای بیماری قلبی عروقی قرار دارند، افزایش دهد. بنابراین، اجتناب از هیپوگلیسمی (کاهش سطح قند خون به زیر 70 میلی گرم در دسی لیتر) باید یکی از اهداف اصلی در بیمارانی باشد که به بیماری دیگری مرتبط با دیابت مبتلا شده اند.

درمان دیابت نوع دو به روش انسولین درمانی

بیمارانی که انسولین را شروع کرده اند باید در مورد شناخت، پیشگیری و درمان هیپوگلیسمی مطلع گردند. به بیمار باید در مورد تعدیل دوز و اثرات آن آموزش داده شود. در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی، انسولین و گلیتازون نباید با هم تجویز شوند. درمان دیابت نوع دو در بیمارانی که سطح گلوکز خون ایده آل آنها با انسولین درمانی به دست می آید، نظارت بر گلوکز باید ادامه یابد. دوره های هیپوگلیسمی ممکن است در 50 درصد افراد رخ دهد و ممکن است نیاز به کاهش بیشتر دوز انسولین داشته باشد.

درمان دیابت نوع دو با جراحی

علاوه بر کاهش وزن، جراحی چاقی نیز باعث بهبود بیماری هایی مانند دیابت نوع 2، فشار خون بالا، آپنه انسدادی خواب و افزایش چربی خون در بخش قابل توجهی از بیماران می شود. مکانیسم پشت این بهبود، تغییرات در هورمون‌های روده است که تولید و عملکرد انسولین را کنترل می‌کنند. شواهدی از اثرات مثبت جراحی چاقی بر درمان دیابت نوع دو که منجر به توسعه جراحی متابولیک لاپاراسکوپی شده وجود داشته است.

جراحی متابولیک

  • هر چه طول مدت دیابت طولانی تر باشد و کنترل دیابت بدتر باشد، بهبودی ناموفق تر است؛
  • بهبودی 75 درصد در صورتی ممکن لست که دیابت بیش از 5 سال باشد؛
  • امکان 95 درصد بهبودی برای طول مدت دیابت کمتر از 5 سال وجود دارد؛
  • با افزایش سن، موفقیت درمان دیابت نوع دو کاهش می یابد؛
  • حفظ کاهش وزن کنترل دیابت را تسهیل می کند.

جدیدترین روش های تخصصی درمان دیابت نوع دو چیست؟

پیوند پانکراس

در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 یا دیابت نوع 2 که بیش از 10 سال از انسولین استفاده می کنند، پیوند پانکراس همزمان با پیوند کلیه، زمانی که نارسایی کلیه ناشی از دیابت ایجاد شده انجام می شود. جدای از این، پیوند لوزالمعده برای بیماران دیابتی که با انسولین خوب عمل می کنند صورت نمی گیرد.

جدیدترین روش های درمان دیابت نوع دو

کاهش قند خون، بهترین روش درمان دیابت نوع دو محسوب می شود. داروی متفورمین یکی از بهترین داروهای کاهنده قند خون است. اخیرا پزشکان جدیدترین روش درمان دیابت از نوع دو را ارائه کرده اند. برای این روش دارویی ساخته اند که با مصرف آن علاوه بر کاهش قند خون، مصرف انسولین بدن نیز بهبود پیدا می کند. هنوز زمان زیادی تا تجاری سازی این دارو باقی مانده؛ ولی به عنوان یک داروی درمان قطعی دیابت نوع دو می توان به این قرص ها، امیدوار بود.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟