جان پناه چیست و ضوابط و مقررات جان پناه کدام است؟

جان پناه چیست و ضوابط و مقررات جان پناه کدام است؟

از گذشته تا به امروز جان پناه بخش مهمی از معماری بوده است. در واقع جان پناه، بخش محافظ و نرده ای اطراف خانه می باشد که معماران برای جلوگیری از پرت شدن بر روی ساختمان طراحی می کنند. به علاوه طراحی جان پناه بر روی ساختمان موجب زیبا سازی نمای ساختمان نیز می شود.

ما در این مقاله از سایت اسمارت کو قصد داریم برای درک بهتر موضوع جان پناه اسمارت کو ، همه موارد فوق را مورد بررسی قرار دهیم. پس برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید یا با شماره ۰۲۱۵۵۴۴۶۶۹۰ تماس بگیرید.

جان پناه چیست؟

نام دیگر جان پناه، هندریل و دست انداز می باشد. در مناطقی از سازه که احتمال می رود برای افراد خطر ساز است، ساخت و ساز انتهایی  ساختمان با متریال مختلف و استاندارد بنا شده و به صورت دیوار، کشیده می شود.

جان پناه می تواند به شکل ساده و با ادامه یافتن دیوارها بوده یا به صورت عمودی و در قالب دیوار باشد.

در تعریف ساده تر جان پناه میتوان گفت که دیوار کوتاهی است که اطراف بام ساختمان یا کناره های ایوان، ایجاد می شود.

جان پناهی که مناسب باشد، دو جنبه ی زیبایی و امنیت را به صورت همزمان برای افراد، فراهم می کند‌.

پس میتوان گفت جان پناه، یکی از طراحی های اصلی در طراحی ساختمان مسکونی می باشد و جزو ملزومات ساختمانی، شناخته می شود.

جان پناه انواع متنوعی دارد ما در ادامه مطلب به این موضوع می پردازیم.

جان پناه چیست و ضوابط و مقررات جان پناه کدام است؟

انواع جان پناه

جان پناه سوراخ دار:

از این جان پناه به دلیل نمای سوراخ مانند آن، بیشتر در حاشیه سقف ساخته می شود. جان پناه سوراخ دار، مانع از نفوذ رطوبت و ریزش سقف می شود. در واقع این جان پناه  علاوه بر زیباسازی ساختمان، به عنوان یک محافظ برای سقف نیز عمل می کند.

جان پناه شیب دار:

جان پناه شیب دار، بیشتر مناسب سازه های صنعتی و خر پایی می باشد. به دلیل شیب دار بودن جان پناه، آب حاصل از باران به راحتی بر روی ساختمان تخلیه می شود. در نتیجه از انباشته شدن و نفوذ آب باران به داخل ساختمان جلوگیری می کند.

جان پناه پلکانی:

در بعضی مواقع می توان جان پناه شیب دار را به صورت پلکانی نیز در ساختمان طراحی کرد. جان پناه پلکانی علاوه بر زیبا سازی نمای ساختمان، به ارتفاع گرفتن ساختمان نیز کمک می کند و موجب بلند تر دیده شدن نمای ساختمان می شود.

جان پناه چیست و ضوابط و مقررات جان پناه کدام است؟

مزایای جان پناه در ساختمان:

جان پناه در ساختمان به دلیل کاربردها و مزایایی که دارد، جزو ملزومات در ساخت و ساز محسوب می شود. از جمله کاربردهای آن، می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • محافظت از ساختمان
  • پیشگیری از نفوذ رطوبت به سقف و محافظت از آن در برابر فروریختن
  • زیبایی نمای ساختمان
  • جلوگیری از سقوط افراد، گیاهان و سایر تجهیزات
  • پنهان نمودن هر گونه وسیله در پشت بام
  • بزرگ جلوه دادن ساختمان
  • جلوگیری از ورود گرد و غبار از طریق هوا به پشت بام
  • حفاظت از صدمات رعد و برق، طوفان و…

جنس جان پناه از چیست؟

در احداث آن از مصالح مورد استفاده در جان پناه پرقدرت و محکمی همانند آجر مرغوب زنجاب ، بتن ، شیشه ، فلز ، کابل ، ملات سیمان و ماسه استفاده می شود. چون دیوار جان پناه باید دارای قابلیت مقابله با بادهای جانبی را داشته باشد. امروزه ظرافت در طراحی از سایر اولویت ها جلوتر است. به ویژه ظرافت و طراحی شیک در پروژه های بزرگ از توجه زیادی برخوردار است که یکی از آنها استفاده از جان پناه می باشد.

جان پناه چیست و ضوابط و مقررات جان پناه کدام است؟

کاربرد جان پناه در ساختمان چیست؟

1-محافظت از افراد و جلوگیری از پرت شدن

2-زیباسازی نمای ساختمان

3-جلوگیری از نفوذ هر گونه رطوبتی به سقف

4-محافظت از سقف

طراحی و ساخت جان پناه چیست در ساختمان ها نقش قابل توجهی در محافظت از سقف و جلوگیری از فرو پاشی سقف ساختمان دارد. به این دلیل که در زمانی که هوا نامساعد باشد و باد تندی بوزد گرد بادی در نزدیک های سقف به وجود می آید، فشار زیادی به سقف ساختمان وارد می کند. اگر در همین ساختمان جان پناه طراحی شده باشد، تفاوت فشار را در لبه های سقف به طور قابل توجهی کاهش داده و مانع از ریزش سقف ساختمان می شود.

دلایل سقوط جان پناه و خطرات آن چیست؟

متاسفانه در حوادثی مانند زلزله بم دیده شده است که جان پناه بسیاری از ساختمان های تازه ساخت دچار ریزش و سقوط شده است. سقوط جان پناه به دلیل پهنای کم آن نسبت به اندازه استاندارد و استفاده از مواد و مصالح ساختمانی نامرغوب و عدم گیرش جان پناه به سقف صورت گرفته است. سقوط جان پناه در هنگام زلزله بسیار خطرناک است زیرا موجب تحمل خسارات جانی و مالی افرادی است که در حال خروج از ساختمان یا افرادی که در حال گذر هستند می شود.

مراحل اجرای جان پناه کدام است؟

معمولا اجرای جان پناه در ادامه کار دیوارچینی و پیش از اجرای نما انجام می‌شود. معمولا اجرای جان پناه با دیوارچینی دو ردیف آجر در طول و یا یک ردیف آجر در عرض، برای به دست آوردن پهنای استاندارد، صورت می‌گیرد.

ساخت دیوار دست انداز از سقف سازه شروع می‌شود و تا ارتفاع ۱۲۰ سانتی‌متری ادامه پیدا می‌کند. دیوار چینی باید به صورت استاندارد و با ملات ماسه و سیمان مرغوب انجام شود.

پس از ساخت دست انداز به روش دیوار چینی، نمای ساختمان اجرا می‌شود و در مرحله نازک کاری، پس از اتمام سقف، سیمان‌کاری روی آن انجام می‌شود و روی سیمان‌کاری، عایق رطوبتی اجرا می‌شود و روی عایق هم یک لایه موزاییک یا هر کف‌پوش مد نظر دیگری برای محافظت از لایه عایق رطوبتی اجرا می‌شود.

در صورت تمایل پس از اتمام دیوارچینی دست انداز یا جان پناه پشت بام یا بالکن قرنیز آجری، بتنی یا فلزی روی دیوار اجرا می‌شود تا از لایه دیوار زیرین محافظت کند.

اگر جان پناه یا هندریل از جنس شیشه یا فلز یا کابل باشد، ابتدا در مرحله نازک کاری و اجرای نما، مراحل زیرسازی و نصب اتصالات آن اجرا می‌شود و پس از اجرای عایق رطوبتی و پوشش روی آن، ساخت جان پناه نیز انجام می‌شود.

ضوابط و مقررات طراحی جان پناه چیست؟

ساخت جان پناه به ضوابط و مقررات و استانداردهای طراحی، نیاز دارد که در ذیل، به بیان آن ها می پردازیم:

  • جان پناه از لحاظ ساخت، باید دارای ایمنی کامل باشد.
  • حداقل ارتفاع جان پناه ۱.۱۰ متر و حداقل ارتفاع از لبه پله یا سطح شیبدار، ۰.۹۰ متر است.
  • دو جان پناه نباید از فاصله بیش از ۰.۱۱ متر، برخوردار باشند.
  • لازم است که در جان پناه های شیشه ای، شیشه ایمن و مستحکم به کار رفته باشد.

نتیجه گیری:

جان پناه از زمان های دور، در طراحی ساختمان و ساخت و ساز، جزو عناصر مهم و حیاتی بوده و بخش مهمی از معماری را تشکیل می داد. در گذشته از جان پناه، برای محافظت در برابر دشمنان و ذخیره تجهیزات جنگی استفاده می شد.

امروزه جان پناه ها به شکل نرده و حفاظ در ساختمان ها به کار می رود که برای جلوگیری از پرت شدن و حفاظت افراد، استفاده می شود. ولی علاوه بر پوشش کاربری های جان پناه از گذشته، امروزه بیشتر افراد به دلیل جنبه زیبایی و تزئینی نیز از آن استفاده می کنند.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟