بهترین سنگ برای کف باغ: از چه سنگی برای کف باغ، ویلا و محوطه استفاده کنیم؟

بهترین سنگ برای کف باغ: از چه سنگی برای کف باغ، ویلا و محوطه استفاده کنیم؟

بهترین سنگ برای کف باغ، ویلا، تالار، محوطه سازی و … میتواند با توجه به ابعاد، جنس، نوع پرداخت، رنگ سنگ و کیفیت فرآوری آن انتخاب شود. سنگ های ساختمانی از جمله متریال پرکاربرد در نمای داخلی و بیرونی، دیوار و کف محوطه هستندکه باتوجه به ویژگی های هریک، هرکدام از آنها میتوانند در قسمت های گوناگون ساختمان، مورد استفاده قرار‌گیرند. محیط های بیرونی ساختمان، قسمت هایی هستند که بدلیل قرار گرفتن در معرض باد و باران و تابش خورشید،  بیشتر مستعد آسیب دیدن هستند. ضمن اینکه نکاتی از نظر ایمنی برای رفت و آمد، در مورد متریال به کارگرفته شده در کف، باید در نظر‌گرفته شود.

انواع سنگ برای کف باغ

انواع سنگ برای کف باغ با توجه به رنگ و جنس وفرآوری سنگ میتوانند انتخاب و استفاده شوند. همانطور که بیان شد هریک از سنگ ها دارای ویژگی هایی هستند که آنها را برای استفاده در کاربرد های مختلف، مناسب می‌سازد. در ادامه به معرفی برخی از بهترین سنگ های مناسب برای کف باغ با توجه به جنس و رنگ و نوع فرآوری سنگ پرداخته‌ایم.

سنگ لاشتر

سنگ لاشتر یکی از سنگ های پرطرفدار و کاربردی ازگذشته تاکنون بوده‌است. تم رنگی این سنگ از طوسی روشن تا طوسی مایل به مشکی می‌باشد. این تنوع رنگی باتوجه به معدن و پرداخت سنگ به وجود می‌آید. لاشتر، سنگ مقاومی است که با حفظ سلامت و ظاهر خود، در خانه های قدیمی همچنان به چشم میخورد. پرداخت های گوناگونی بر روی سنگ لاشتر انجام میشود که یکی از آنها بوش همرچرمی است. سنگ لاشتر بوش همرچرمی میتواند انتخاب مناسبی برای کف باغ، ویلا، تالار، محوطه سازی و … باشد. سنگ لاشتر بوش همرچرمی، سنگی مقاوم است که با داشتن سطحی غیرلغزنده و درعین حال چرمی، برای استفاده در کف مناسب است.

سنگ دبل بلک

سنگ دبل بلک، سنگ مرمریت یا اصطلاحا شبه گرانیت که با توجه به نوع فرآوری خود، برای استفاده در کاربردهای داخلی و بیرونی ساختمان مناسب است. این سنگ مشکی با داشتن رنگ خنثی، متناسب با هرسلیقه ای بوده و در کنار سایر متریال نیز قابل استفاده است. سنگ دبل بلک بوش همرچرمی میتواند بهترین سنگ برای کف باغ باشد زیرا سطح آن چرمی شده و با توجه به رنگ خود، جرم پذیری پایینی داشته و کثیفی و آلودگی را به خود جذب نمی‌کند. همچنین فرآوری  بوش همر موجب ایجاد اصطکاک بر روی سنگ شده که از لغزش جلوگیری می‌کند.

بهترین سنگ برای کف باغ: از چه سنگی برای کف باغ، ویلا و محوطه استفاده کنیم؟

سنگ گرانیت سبز

سنگ گرانیت یکی از مقاوم ترین و فراوان ترین سنگ ها بر روی زمین است. گرانیت رنگ های متنوعی دارد که یکی از آنها، رنگ سبز است. سنگ گرانیت سبز برای استفاده در محیط هایی همچون باغ با ترکیب شدن با حس طبیعیت، میتواند زیبایی چشم نوازی ایجاد کند. این سنگ ساختمانی نیز مانند سایر سنگ ها، ابعاد، ضخامت و پرداخت های گوناگونی دارد. سنگ گرانیت سبز با فرآوری بوش همرچرمی، باتوجه به ویژگی های منحصر به فردخود، میتواند برای کاربرد کف باغ، ویلا، تالار، محوطه سازی و … مناسب باشد.

سنگ نیریز

سنگ نیریز با تم رنگی سفید، یکی از انواع سنگ ساختمانی مقاوم است که در هرمنطقه آب و هوایی قابل استفاده است. از مناطق سردسیری که بارش برف و باران ویخبندان را در فصول سال تجربه میکنند تا مناطق گرمسیر که در معرض تابش مستقیم نور خورشید هستند. نیریز نیز مانند سایر سنگ ها فرآوری های گوناگون دارد. در بین سنگ های سفید، سنگ چینی نیریز یا سنگ های کریستال محبوبیت بیشتری دارند.  مناسب ترین فرآوری سنگ نیریز که برای استفاده در کف باغ، ویلا، تالار، محوطه سازی و … توصیه میشود، نیریز سندبلاست چرمی می‌باشد. این فرآوری علاوه بر سُر نبودن، جرم پذیری پایینی دارد که نگرانی استفاده از سنگ سفید در کف را برطرف میکند.

ویژگی های سنگ مناسب کف باغ

بهترین سنگ برای کف باغ، سنگی است که از نظر مقاومت و استحکام قابل تضمین باشد. تحمل فشار و وزن افراد یا وسایل نقلیه و … را داشته باشد و در اثر سقوط اجسام، به راحتی آسیب نبیند. از دیگر نکات مهم در انتخاب سنگ کف، بخصوص سنگ کف فضای بیرونی، سُر و لغزنده نبودن سطح سنگ است. همچنین سنگ مورد استفاده در کف، باید جرم پذیری پایینی داشته باشد و حداقل جرم و کثیفی را به خود جذب کند. این موضوع در مورد مکان های پررفت وآمد بیشتر اهمیت دارد. میزان جذب آب پایین، مقاومت فشاری بالا، مقاومت سایشی و فرسایشی زیاد، حفظ ثبات و ظاهر اولیه سنگ و … از دیگر نکات مهم در انتخاب انواع سنگ مناسب کف باغ است.

انواع سنگ مناسب برای کف باغ با توجه به نوع فرآوری

بهترین سنگ برای کف باغ: از چه سنگی برای کف باغ، ویلا و محوطه استفاده کنیم؟

فرآوری سنگ میتواند تاثیر به سزایی در کیفیت سنگ نیز داشته باشد. همچنین پرداخت سنگ میتواند کاربرد آن را نیز تحت تاثیر قرار دهد. بهترین فرآوری های سنگ، مناسب کف باغ عبارتند از:

سنگ بوش همرچرمی

سنگ بوش همرچرمی اصولا باید سنگی مقاوم باشد. فرآوری بوش همر برای ایجاد حفره وسوراخ های کم عمق، نیازمند سنگی با مقاومت و استحکام بالاست که با انجام فرآوری نشکند و آسیب نبیند. در طی این فرآوری سنگ بوش همر، چرمی نیز میشود. سوراخ های ریز بوش همر با ایجاد اصطکاک مانع از سُرخوردن افراد شده و چرمی شدن آن موجب جذب حداقلی جرم و کثیفی به سطح سنگ میشود. این ویژگی ها میتواند سنگی با  بافت و سطح مناسب برای استفاده در کف باغ به وجود آورد.

سنگ سندبلاست چرمی

سنگ سندبلاست چرمی نیز مانند سنگ بوش همرچرمی است. با این تفاوت که حفره های ایجاد شده در سندبلاست عمق کمتری نسبت به بوش همر داشته ولی تعداد بیشتر و با فاصله نزدیک تری به یکدیگر دارند. در این نوع فرآوری سطح سنگ لغزنده وسُر نیست و جذب جرم و کثیفی سنگ به حداقل میرسد. سنگ سندبلاست چرمی میتواند یکی از بهترین سنگ برای کف باغ از نظر فرآوری باشد.

سنگ اسکراچ چرمی

سنگ اسکراچ چرمی یکی از انواع فرآوری های مدرن سنگ ساختمانی است. این فرآوری نیز باید بر روی سنگ های مقاوم انجام شود تا سنگ دچار آسیب نشود. سنگ های اسکراچ چرمی با توجه به جنس سنگ، بیشتر برای نما مورد استفاده قرار میگیرند اما به سبب ایجاد اصطکاک زیاد، برای قسمت های از کف باغ که نیاز به سنگ غیرلغزنده دارند  نیز مناسب است.

سنگ اتوبانی

سنگ های اتوبانی از دیگر سنگ های ساختمانی هستند که هم در نما و هم در کف میتوانند مورد استفاده قرار گیرند. فرآوری اتوبانی یا شیاری با ایجاد خطوط منظم بر روی سطح سنگ اصطکاک ایجاد کرده که از لغزش جلوگیری میکند و همچنین میتواند زیبایی آن را دوچندان کند. از جمله سنگ های اتوبانی که قبل از شیارزنی، بوش همرچرمی یا سندبلاست چرمی نیز میشوند عبارتند از:

  • سنگ لاشتر بوش همرچرمی اتوبانی یا شیاری
  •  سنگ دبل بلک بوش همرچرمی اتوبانی یا شیاری
  • سنگ گرانیت سبز بوش همرچرمی اتوبانی یا شیاری
  • سنگ نیریز سندبلاست چرمی اتوبانی یا شیاری

بهترین سنگ برای کف باغ: از چه سنگی برای کف باغ، ویلا و محوطه استفاده کنیم؟

بهترین سنگ برای کف باغ، ویلا، تالار، محوطه سازی و …موضوعی بود که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت. سنگ های دیگری از جمله سنگ های گرانیت نیز میتوانند برای کف مورد استفاده قرار گیرند که لازم است قبل از خرید، از نظر نوع فرآوری مورد بررسی قرارگیرند. همانطور که بین شد، همه سنگ ها برای استفاده در کف و محیط های سرباز مناسب نیستند.

5/5 - (1 امتیاز)
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
5/5 - (1 امتیاز)