بررسی ۷ مدل دستکش کار

دستکش کار از جمله تجهیزات ایمنی شخصی است که استفاده از آن در بسیاری از مشاغل، ضروری می باشد. امروزه انواع بسیار متنوعی از دستکش کار در بازار موجود هستند که هر کدام، در طرح های مختلف و از مواد اولیه متفاوتی ساخته شده اند. طبیعتا قیمت هر یک از این دستکش ها نیز با دیگری متفاوت است. با اینکه وظیفه همه انواع دستکش های کار، حفاظت از دست انسان در برابر آسیب هایی است که این عضو پرکار را تهدید می کنند؛ اما اینطور نیست که هر دستکشی را بتوان برای هر شرایط کاری مورد استفاده قرار داد.

بنابراین هر شغلی متناسب با شرایط محیطی و آسیب های احتمالی مربوط به خود، دستکش ایمنی با شرایط خاصی را طلب می کند. افرادی که کارهایی از قبیل جوشکاری، قصابی، کارگری، باغبانی، لوله کشی، برقکاری و کارهایی از این قبیل انجام می دهند که ممکن است دست های ایشان آسیب ببیند نیاز به استفاده از دستکش کار دارند.

بررسی ۷ مدل دستکش کار

آیا می دانید روزانه چند نفر در ایران بخاطر از دست دادن انگشتان خود بی کار می شوند؟

همانطور که گفتیم، هر یک از انواع دستکش های ایمنی جهت استفاده در شرایط خاصی تولید شده اند. روزانه تعداد زیادی از کارگران و کارفرمایان به دلیل عدم استفاده از دستکش کار مناسب با شرایط کاری و حتی استفاده از دستکش کار غیر مرتبط با شغلشان، از ناحیه انگشتان دست آسیب می بینند. عده دیگر نیز به علت پینه بستن دستانشان قدرت تاشدن انگشتانشان را از دست می دهند. اما اگر نسبت به انواع دستکش ایمنی اطلاعات دقیق داشته باشید و استفاده از آن را در اولویت قرار دهید سال ها بدون مشکل می توانید به کار خود ادامه دهید.

همانطور که گفته شد هر دستکش کار برای شرایط خاص طراحی شده است. متریال به کار رفته در ساخت آن و همچنین کوتاهی و بلندی دستکش همگی دست به دست هم داده و امنیت دست ها را در شرایط خاص تامین می نماید.

در اینجا 7 مدل دستکش کار و کاربرد آنهارا بررسی میکنیم.

  1. دستکش ضد برش استادکار:

دستکش ضد برش استادکار از الیاف پلی استر بافته شده است. بافت این مدل دستکش با تراکم بالا انجام می شود اما امکان تهویه هوا در آن وجود دارد. از این رو دست کارگر حین کار عرق نخواهد کرد. به دلیل داشتن قابلیت انعطاف بالا و همچنین عدم جذب رطوبت، مناسب برای استفاده در بسیاری از مشاغل از جمله لوله کشی است. استفاده از موادی چون لاتکس و یا PVC در کف دست و نوک انگشتان حفاظ مناسبی در برابر بریدن و سایش پوست دست است. بسته به میزان خطری که در محیط کار وجود دارد و دستگاهی که کارگر با آن کار می کند، ضخامت مواد کف دست افزایش می یابد. با ضخیم شدن مواد کف دست امنیت افزایش یافته و قابلیت انعطاف پذیری کاهش می یابد.

  1. دستکش کف مواد:

دستکش کف مواد می توان به عنوان دستکش ایمنی همه کاره یاد کرد. جهت مصارف عمومی، کارهای ساختمانی، تعمیرات و صنایع فلزی کاربرد دارد.  این دستکش ها نیز از نخ پلی استر بافته می شود و تهویه هوای مناسبی دارد. در کف دست و انگشتان دستکش از مواد و پلیمرهای پلاستیک استفاده می شود. از آنجایی که کاربرد این دستکش عمومی است، انواع بسیار زیادی از آن با ضخامت های مختلفی از مواد را می توانید در بازار بیابید. استفاده از این دستکش از بریدن دست، سایش پوست دست، آفتاب سوختگی و … پیشگیری خواهد نمود.

  1. دستکش زنجیری (قصابی):

دستکش زنجیری از جنس فلز (الیاف فولادی) ساخته شده است. اما در عین حال کاملا سبک و انعطاف پذیر می باشد. کاربرد این

بررسی ۷ مدل دستکش کار

دستکش حفاظت از دست در برابر بریدگی است و برای افرادی مناسب است که همواره با ابزار تیز چون چاقو و ساتور سر و کار دارند. این دستکش به واسطه بندی که در مچ دست طراحی شده است سفت شده و حین کار حرکت نمی کند. امکان خرید این دستکش به صورت تک جفت نیز مقدور است.

  1. دستکش صنعتی ضد برش تانگ وانگ:

دستکش صنعتی ضد برش تانگ وانگ نیز از جنس پلی استر بافته شده است و لایه داخلی آن ها یک لایه آستری صد در صد پنبه ای وجود دارد. از ویژگی های این نوع دستکش کار می توان به مقاومت بالا در برابر ساییدگی، بریدگی و ترک خوردگی اشاره کرد. ضخامت این دستکش نسبتا بالا است و برای افرادی که در صنایع مختلف فعال هستند مناسب به نظر می رسد. البته اگر در مشاغلی همچون باغبانی، برش کاری و … فعالیت دارید نیز می توانید از این مدل استفاده کنید.

  1. دستکش جوشکاری:

همانطور که از نام آن پیداست، جهت استفاده در کار جوشکاری که فرد در معرض پرتاب آتش و مواد مذاب قرار دارد طراحی و ساخته شده است. این دستکش دارای بدنه تمام چرم بوده و مقاوم در برابر حرارت بالا و سوختگی می باشد. این دستکش با توجه به کاربردی که دارد، به دو مدل ساق کوتاه و ساق بلند تقسیم می شود. چرم گاوی استفاده شده در آن، از دستها در مقابل صدمات ناشی از برخورد و اجسام داغ جلوگیری می کند.

  1. دستکش نیتریل:

دستکش نیتریل خود، انواع مختلفی دارند و کاربرد های گوناگونی از جمله شغل برشکاری و انبار ها دارد. نیتریل، بسیار مقاوم در برابر نفوذ انواع مواد شیمیایی است و از آسیب رسیدن به دست ها در برابر مواد شیمیایی گوناگون از جمله اسید ها، جلوگیری می کند.

بررسی ۷ مدل دستکش کار

از موارد استفاده دستکش نیتریل می توان به ازمایشگاه‌ ها و مراکز درمانی نیز اشاره کرد. با توجه به شیوع ویروس کرونا، دستکش نیتریل در دنیا، به یکی از مهمترین و در دسترس ترین تجهیزات ایمنی برای جلوگیری از سرایت آن تبدیل شده است. تنها شرکت تولید کننده دستکش نیتریل در ایران شرکت رزمریم می باشد.

  1. دستکش کارگری:

به صورت کلی یک دستکش کارگری باید قادر باشد دست ها را در برابر خطراتی همچون بریدن دست با انواع دستگاه ها، ساییده شدن دست در کارهای بسیار سخت، آفتاب سوختگی دست در زمان کار در محیط آزاد و حساسیت دست در برخورد با مواد شیمیایی مختلف محافظت نماید. این دستکش باید راحت باشد، سایز دست کارگر باشد و شرایطی داشته باشد که در گرما از عرق کردن دست ممانعت کرده و در سرما از پوست دست محافظت کند. دستکش کارگری در بیشتر مواقع از نخ پلی استر بافته می شود.

مواد پلیمری کف دست با توجه به سختی کار ممکن است از لاتکس، نیتریل و یا PVC باشد. ضخامت این دستکش نیز بر اساس نوع شغل تعیین می شود. اما اگر کارگر باید ظریف کاری کند مانند کارگران گچ کار، معرق کار و … باید از ضخامت پایین استفاده نمایند. استفاده از دستکش ایمنی کارگری از الزامات مهم وزارت کار است. دست های یک کارگر سرمایه او است و در صورت بروز کوچکترین مشکل ممکن است تا سالها کارکردن برای او مقدور نباشد. پس بهتر است با مشورت گرفتن از کارشناسان این زمینه بهترین انواع دستکش کارگری را انتخاب نموده و استفاده نمایید.

کلام آخر

گاها دستکش کار تبدیل به جزء جدا نشدنی لوازم مورد نیاز یک شغل می شود. انتخاب دستکش کار متناسب با شرایط شغلی مستلزم داشتن اطلاعاتی کامل درباره کاربردهای آن می باشد. ایمن ترافیک کالا ارائه دهنده انواع دستکش کار در مدلهای مختلف می باشد. چنانچه قصد تهیه دستکش کار دارید و نیاز به کسب آگاهی در زمینه لیست قیمت دستکش کار دارید، می توانید در بلاگ ما آن را مشاهده کنید.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟