بررسی قیمت دلار و تاثیر آن بر بازار خودرو

در نتیجه نوسانات نرخ ارز ، قیمت بسیاری از بخش ها مانند بازار خودرو نیز تحت تاثیر قرار می گیرد. این تغییرات که عمدتاً در قیمت خودروهای صفر تاثیرگذار بوده ، بر بازار خودروهای دست دوم نیز موثر است. در ادامه به بررسی قیمت دلار و بررسی بازار خودرو می پردازیم. با ما همراه باشید.

نوسانات نرخ ارز ، وضعیت فعلی و پیش بینی آینده اقتصاد ، تغییرات ایجاد شده توسط برندها در قیمت خودروهای جدید و تغییر در قدرت خرید مردم از دلایل اصلی تغییر قیمت بازار خودرو هستند. هر چه قیمت ها در خودروهای صفر بیشتر تغییر کند ، همین تغییر را در بازار خودروهای دست دوم نیز می توان مشاهده کرد.

تامین مواد اولیه تولید خودرو متاثر از قیمت دلار است

از آنجایی که دلار از موثرترین عوامل بر اقتصاد کشور است ؛ لذا نوسان قیمت آن می تواند تاثیر مستقیمی بر قیمت کالاها از جمله خودرو داشته باشد. درصدی از مواد اولیه ساخت و تولید خودرو در کشور منبع وارداتی دارند. بنابراین درصد وابستگی به مواد اولیه وارداتی به صورت مستقیم تعیین ‌کننده میزان تاثیرپذیری قیمت‌ها از تغییرات نرخ ارز است.

این درست است که به دلیل تحریم های جهانی ، خودروهای داخلی بیشترین سهم بازار خودرو را در اختیار دارند ؛ اما افزایش قیمت دلار روی زنجیره تامین و مواد اولیه تولید خودرو مانند آهن ، شیشه ، پلاستیک و… تاثیرگذار بوده و موجب افزایش قیمت خودروهای داخلی می گردد. همچنان که با تثبیت یا کاهش نرخ دلار می‌ توانیم شاهد ارزانی یا ثبات قیمت ‌ها در بازار خودرو باشیم.

با این حال همه این قواعد روی کاغذ می تواند منطقی باشد. با وجود اینکه چند وقت است نرخ ارز روند کاهشی داشته و اصولا قیمت خودرو متاثر از نرخ ارز بوده ؛ اما شاهد هستیم که امسال با کاهش نرخ ارز ، قیمت خودرو کاهش نیافته است.

بررسی قیمت دلار و تاثیر آن بر بازار خودرو

کاهش معاملات خودرو تا ۵۰ درصد

به اعتقاد دبیر انجمن واردکنندگان خودرو معاملات خودرو تا ۵۰ درصد کاهش یافته است. او می گوید: به دلیل نوسانات نرخ ارز ، قیمت در بازار خودرو تا ۵۰ درصد کاهش یافته و خودرویی خرید و فروش نمی ‌شود. همچنین با ممنوعیت واردات خودرو حدود ۳۰ درصد نمایشگاه‌ داران خودروهای خارجی به طور کلی تعطیل شده اند.

با این که قیمت خودروهای خارجی متاثر از قیمت ارز ، قیمت گذاری می شوند ؛ اما با کاهش نرخ دلار امکان دارد قیمت خودروهای خارجی کاهش یابد ؛ ولی تا زمانی که واردات خودرو آزاد نشود ، این قیمت ها همچنان بالا خواهد ماند. بسیاری از کارشناسان خبر فوری معتقدند واردات خودروهای دست دوم می تواند تا حدودی باعث کاهش قیمت بازار خودرو شود.

فاصله قیمت فاحش از درب کارخانه تا بازار خودرو

با وجود افزایش تولید خودروهای داخلی ، فاصله قیمت برخی محصولات از درب کارخانه تا بازار گاهی حدود ۵۰ تا ۸۰ درصد است. متاسفانه قیمت امروزه خودرو‌های وارداتی با دلار نزدیک به ۵۰ هزار تومان محاسبه می‌ شود. چنین وضعیتی موجب قیمت های نجومی خودروهای وارداتی شده است. این محصولات با دلار ۵۰ هزار تومان و سپس ضرب شدن تعرفه در ۱۰۰ درصد (و حتی گاهی بیشتر) ارزش گذاری می گردند.

با بررسی بازار خودرو و افزایش نرخ تورم و رشد نقدینگی ، به نظر می ‌آید چنانچه در آینده نیز همچنان همان سیاست ‌های نادرست گذشته پیش گرفته شود ، نه تنها این رکود ادامه خواهد داشت ؛ بلکه موجب افزایش مجدد قیمت خودرو نیز خواهد شد.

بازار خودرو نیازمند تجدید نظر در سیاست‌ های کلان اقتصادی است

از آنجایی که افزایش قیمت ها تنها شامل بازار خودرو نشده و محصولات بسیاری را در بر می گیرد مشخص می ‌گردد سیاست‌ های کلان اقتصادی و پولی نیازمند تجدید نظر هستند.

بنا بر گفته فعالان بازار خودرو در گذشته نمایشگاه‌ داران تعیین کننده قیمت کف بازار بودند ؛ ولی امروزه بازار از دست آنها نیز در رفته و در واقع نرخ دلار تعیین کننده اصلی بازار خودرو محسوب می شود. آنها در این بازار آشفته به مردم توصیه می‌ کنند که از خرید خودرو اجتناب نمایند ؛ چون بخشی از گرانی همین تصمیم مردم است و با نخریدن قیمت ‌های خودرو می‌ شکند. در سایت irnews.online با شما با بروز ترین اخبار همرا هستیم.

بررسی قیمت دلار و تاثیر آن بر بازار خودرو

 

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟