برج خنک کننده یا کولینگ تاور

قیمت برج خنک کننده

قیمت برج خنک کننده یا قیمت کولینگ تاور وسیله‌ای است که برای حذف گرما از یک سیستم یا فرآیند استفاده می‌شود. برج‌های خنک کننده در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف ساخته می‌شوند.  قیمت برج خنک کننده کوچک بسته به عوامل مختلفی مانند اندازه، ویژگی‌ها، سازنده و مکان می‌تواند متفاوت باشد. به طور معمول توصیه می‎شود قبل از تصمیم گیری برای خرید، قیمت را با چند فروشنده چک و مقایسه کنید.

برج خنک کننده یا کولینگ تاور

کولینگ تاور با انتقال گرما از آبی که در یک فرآیند صنعتی استفاده شده است به اتمسفر، از طریق یک فرآیند خنک کننده عمل می‌کند. برج‌های خنک کننده معمولا در ساختمان‌های بزرگ، نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌های نفت، پتروشیمی‌ها و سایر تاسیسات صنعتی برای حفظ دمای آب مورد استفاده در فرآیندهای صنعتی استفاده می‌شوند. کولینگ تاورها معمولاً از یک ساختار مکانیکی بزرگ و مجموعه‌ای از فن‌ها تشکیل شده است که با هم کار می‌کنند تا آب را به گردش درآورند و هوای گرم را از سیستم خارج کنند. برج خنک کننده با کاهش دمای آب گرم به بهبود راندمان فرآیند صنعتی و جلوگیری از آسیب به تجهیزات حساس ناشی از گرمای بیش از حد کمک می‌کند.

مزایا و معایب برج خنک کننده

کولینگ تاورها نیز مانند هر دستگاه دیگری مزایا و معایب خاص خود را دارند. در ادامه سعی خواهیم کرد مهم‌ترین مزایا و معایب این دستگاه‌ها را بررسی کنیم.

مزایای کولینگ تاورها

  • صرفه جویی در مصرف آب: برج های خنک کننده از آب برای خنک کردن گرمای تولید شده توسط تجهیزات صنعتی استفاده می‌کنند. آب مورد استفاده بازیافت می‌شود که باعث صرفه‌جویی زیادی در مصرف آب می‌شود.
  • انرژی کارآمد: برج‌های خنک کننده به دلیل نیاز به انرژی کمتر برای گردش آب، نسبت به سایر سیستم‌های خنک کننده انرژی، کارآمدتر هستند. آب گرم از طریق برج به گردش درمی‌آید و گرما در محیط پخش می‌شود.
  • تعمیر و نگهداری کم: در مقایسه با سایر سیستم‌های خنک کننده، برج‌های خنک کننده هزینه تعمیر و نگهداری پایینی دارند. آنها برای مقاومت در برابر محیط‌های سخت طراحی شده اند و معمولاً به نگهداری کمی نیاز دارند.
  • مقرون به صرفه: برج‌های خنک کننده مقرون به صرفه هستند، زیرا انرژی کمتری مصرف می‌کنند و نیاز به تعمیر و نگهداری کمی دارند، بنابراین آنها را به گزینه‌ای مقرون به صرفه برای خنک کردن تجهیزات صنعتی تبدیل می‌کند.
  • سازگار با محیط زیست: برج‌های خنک کننده با محیط زیست سازگار هستند زیرا آب را به گردش در می‌آورند و میزان آب مورد نیاز برای خنک سازی را کاهش می‌دهند که به حفظ منابع آب کمک می‌کند.

عوامل موثر بر قیمت برج خنک کننده

قیمت تمام شده یک برج خنک کننده صنعتی، شامل مجموع هزینه‌های ساخت اجزا تشکیل دهنده آن می‌باشد. اجزا اصلی یک برج خنک کننده استاندارد به ترتیب هزینه ساخت به این شرح است:

  • بدنه و سازه برج خنک کننده
  • پکینگ برج خنک کننده
  • سیستم متحرک برج خنک کننده (به ترتیب هزینه شامل الکتروموتور، گیربکس یا پولی کاهنده دور، پروانه)
  • فلنج‌ها و اتصالات و تجهیزات جانبی

هزینه ساخت بدنه و سازه

همانطور که اشاره شد هزینه ساخت بدنه و سازه برج خنک کننده بیشترین بخش موثر بر قیمت می‌باشد که بسته به نوع متریال مورد استفاده، متغیر خواهد بود. به طور مثال در یک برج خنک کننده فایبرگلاس، بدنه از جنس فایبرگلاس بوده و بخش بسیار کمی از سازه آن، از قطعات فلزی گالوانیزه ساخته می‌شود.در هنگام خرید برج خنک کننده، حتماً ضخامت بدنه در نقاط مختلف اعم از فن استک، بدنه و از همه مهمتر تشت مورد توجه قرار گیرد. این ضخامت طبق استاندارد بسته به تناژ و ظرفیت دستگاه به طور میانگین بایستی در برج‌های خنک کننده فایبرگلاس متوسط در قسمت تشت حداقل دارای 10 میلیمتر ضخامت و مابقی نقاط بدنه تا 7 میلیمتر باشد.در نظر داشته باشید که ضخامت بدنه فایبرگلاس در تعداد لایه‌های کار شده الیاف شیشه و رزین مورد استفاده می‌باشد و میزان ضخامت بدنه بر قیمت برج خنک کننده کوچک تاثیر کمتری دارد.متاسفانه دیده می‌شود که برخی از تولیدکنندگان در ساخت قطعات از پودر سنگ و نا خالصی‌های دیگر جهت وزن و ضخامت بخشیدن مصنوعی به قطعات فایبرگلاس استفاده می‌نمایند که این اقدامی اشتباه در ساخت بدنه بوده و موجب از بین رفتن مقاومت، تغییر شکل قطعه به مرور زمان، شکست و نشت آب و فرسودگی سریع آن خواهد شد. در مورد قطعات فلزی مورد استفاده در ساخت بدنه حتما باید قطعات دارای پوشش گالوانیزه گرم به ضخامت مناسب باشد وگرنه که بسیار سریع زنگ می زند و از بین خواهد رفت.

برج خنک کننده یا کولینگ تاور

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟