اهمیت گچبری سقف مدرن در زیبایی دکوراسیون داخلی منازل

گچبری دستی به چه معناست؟

در این نوع گچبری، گچ را با آب مخلوط نموده و قبل از این که این ترکیب به حالت جامد دربیاید به خمیری انعطاف پذیر و پنیرمانند مبدل می گردد که گچبر می تواند با ابزار پیش ساخته لازم مانند پرگار، نقاله و کاردک و…  برروی آن کارکند و پس از سفت شدن گچ نیز به راحتی و با ابزار پیش ساخته خاص که برای این کار طراحی شده اند به جزییات بیشتر کار بپردازد.

اهمیت گچبری سقف مدرن در زیبایی دکوراسیون داخلی منازل

نکته ی مهم که در گچبری سقف پذیرایی وگچبری سقف اتاق یا گچبری سقف آشپزخانه در این روش سنتی وجود دارد انتخاب گچ مرغوب می باشد که اگر به آن توجه نگردد، اثرهنری و یا طراحی که برای هر یک از این بخش ها در نظر گرفته شده با ظرافت و زیبایی همراه نخواهد بود.

 گچبری سنتی

با نگاهی به معماری اسلامی در ایران درمی یابیم که هنر گچبری در آثار ارزشمند به جا مانده از گذشته به خوبی مشهود بوده واین هنراصیل کاربرد فراوانی در معماری های ایرانی داشته است هرچند که امروزه کمتر به آن توجه می شود و متاسفانه مشاهده می شود که بناهای مذهبی ما دیگر مزین به این هنر ارزشمند نیستند.

قطعه هایی که با هنرگچبری ایرانی اسلامی آمیخته شده اند، به دلیل جذابیت و ارزش بالایی که دارند در موزه لوور پاریس و همچنین موزه ی ملی ایران نگه داری می گردند.

به عنوان مثال، گچبری بی نظیر کاخ بیشاپور(که با هنرمندی تمام، هیچکدام از نقوش آن مانند هم نیستند) در موزه ی لوور پاریس نگه داری می شود.

گچبری مدرن

یک دید کلی که نسبت به هنر گچبری وجود دارد این است که عموما اکثرافراد فکر می کنند که گچبری تنها برای بناهای تارخی و لاکچری به کار برده می شود در حالی که این تصور اشتباه است و امروزه گچبری مدرن نقش اساسی درحوزه ی دکوراسیون داخلی داشته و طرفداران زیادی در زمینه ی تزیینات سقف بناهای مختلف دارد.

با رفع معایبی که در گذشته در هنر گچبری وجود داشت و روی کارآمدن سبک و روش های جدید امروزه برای جذابیت دکوراسیون منازل، گچبری سقف پذیرایی یا گچبری سقف اتاق و حتی گچبری سقف آشپزخانه به شیوه ای مدرن رواج یافته است.

علاوه براین ، افزودن لوسترهای مدرن و لامپ های جذاب در کنار گچبری مدرن، می تواند سقف پذیرایی را به یکی از نقاط جذاب خانه ی شما تبدیل نماید.

البته به جز منازل در هتل ها و رستوران ها و… نیزگچبری مدرن به کار برده می شود و گاهی دیده می شود که به واسطه کمی ذوق وخلاقیت هنرمندانه و افزودن نورمخفی در کنار این طراحی، فضایی رویایی و دیدنی خلق شده است.

گچبری مدرن سقف پذیرایی

یکی از نکات مهم که در گچبری سقف پذیرایی به شیوه ی مدرن مشاهده می گردد این است که دیگر طرح های شلوغ و ریزدر آن مشاهده نمی شود و سادگی مهمترین مؤلفه ی آن است .هم چنین برخلاف گچبری کلاسیک، معمولا یک طرح و رنگ در تمام الگوهای پیاده شده روی سقف و دیوار مشاهده می گردد.

اهمیت گچبری سقف مدرن در زیبایی دکوراسیون داخلی منازل

گچبری سقف آشپزخانه :

امروزه با روی کارآمدن سبک های مدرن در طراحی دکوراسیون داخلی منازل و اوپن شدن آشپزخانه ها، دیگر مثل گذشته نیست که فضای آشپزخانه از دید مهمانان حاضر در پذیرایی دور باشد و علاوه براین بانوان نیز زمان زیادی را در این فضا به آشپزی می پردازند.بنابراین طراحی توأم با جذابیت و ظرافت نقش زیادی در روحیه بانوی خانه و در نهایت تمام اعضای خانواده دارد.

یک نکته ی مهم که در گچبری سقف آشپزخانه و گچبری سقف اتاق باید به آن توجه گردد، نسبت صحیح ترکیب گچ و آب در عمل گچکاری است که باید انجام آن را به گچکار حرفه ای وباتجربه سپرد چرا که اگر بیش از مقدار مجاز آب اضافه گردد، در اثر تبخیرو ایجاد ترک روی سقف، تصویرناخوشایندی روی سقف آشپزخانه ایجاد می گردد.افزودن آب کمترنیز خمیری سفت ایجاد می کند که قابل انعطاف و شکل پذیری نمی باشد.

گچبری پیش ساخته ابزار پلی یورتان چیست چه کاربرد‌هایی دارد؟

یکی از دسته های پلمیر ها، پلی یورتان ها می باشند که بسیار پر مصرف با خواص عالی هستند. به همین دلیل از این گچبری پیش ساخته ابزار پلی یورتان ها می توان به خوبی بهره مند شد و طراحان و متحصصان صنایع پوشش دهی در کابرد های مختلف از آن استفاده می کنند. این نوع ماده کاربرد های بسیار زیادی دارد به عنوان نمونه برای پوششهای شفاف برای پوشش دهنده های تک لایه مخصوص بامها و رنگهای به کار رفته برای محل گذر عابرین پیاده و … .

اهمیت گچبری سقف مدرن در زیبایی دکوراسیون داخلی منازل

تاریخچه و کشف پلی یورتان

اولین بار در جهان اوتو بایر پلی یورتان را در سال 1937 در آلمان کشف کرد. بعد از کشف این ماده به دلیل داشتن خواص ویژه در انواع صنایع موجود در دنیا پیشرفت کرد. اولین پلی یورتان به وسیله واکنش دی‌ایزوسیانات تولید شده است. بهتر است بدانید که آلیتان‌ها، ترکیباتی هستند که در ساختار آنها پیوند یورتانی وجود دارد. در واقع گچبری پیش ساخته ابزار پلی یورتان ها اسم عمومی پلیمر هایی است که دارای پیوند یورتانی می باشد.

پیوند یورتانی به وسیله واکنش افزایشی گروه ایزوسیانات و یک ترکیب دارای هیدروژن فعال مثل گروه هیدروکسیل به وجود آمده است. یکی از مهمترین ویژگی هایی که گچبری پیش ساخته ابزار پیش ساخته پلی یورتان ها دارند این است که بعد از واکنش انجام شده، ساختاری پایدار به وجود می آورند. به طور خلاصه باید بگویم که پلی یورتان در اشکال گوناگونی مثل: مایعات، الاستومرها، فراورده‌های فوم، فیلم، امولسیون‌ها و پودرها توانایی تولید دارند.

ترکیباتی که شامل گروه ایزوسیانات هستند عبارتند از:

2و4 یا 2و6 تولوئن دی ایزوسیانات

4 و4 یا 2 و4 دی فنیل متان دی ایزوسیانات

1 و6 هگزا متیلن دی ایزوسیانات

علاوه بر مواردی که در بالا گفته شد، ترکیبات ایزوسیاناتی دیگری نیز وجود دارد. ترکیباتی که از دو گروه هیدروکسیل (OH) یا بیشتر تشکیل شده باشند را پلی اُل می گویند و اغلب از گونه های پلی اتر پلی ال، پلی کربنات پلی ال، پلی استر پلی ال، پلی کاپرولاکتون پلی ال استفاده می شود.

کاربرد پلی یورتان

همان طور که در بالا به آن اشاره کردیم، پلی یورتان ها در اشکال محتلفی مثل الاستومرها، فوم‌های سخت، فوم‌های نرم، رزین، ترموپلاستیک الاستومرها، رنگ، پوشش و … وجود دارد که در جایگاه های مختلف کاربرد دارند. یکی از کاربرد هایی که پلی یورتان ها دارند این است که برای پوشش لوله های مدفون در خاک مورد استفاده قرار میگرند تا در مقابل خوردگی، حفاظت شود.

پلی یورتانی که در این مورد استفاده می شود از مدل 100% جامد و با مواد اولیه 2 جزئی می باشد، اما نکنه ای که درباره این نوع وجود دارد این است که نمی توان از آن انتظار چسبندگی زیاد به سطح لوله داشت .

پلی یورتان ها اغلب در وضعیت  کابردی خاص مثل دمای بسیار بالای خط لوله یا تعمیرات پوشش اصلی، بسیار کاربرد دارند و برای پوشش خطوط اصلی کمتر مورد استفاده قرار میگیرند. بهتر است بدانید که برای پوشش های داخلی خطوط نیز کابرد ندارد زیرا به دلیل آزاد کردن ترکیبات سمی ایزوسیانات برای به کارگیری پوشش داخلی توصیه نمی شود. بهتر است بدانید که کبرد پلین ترکیبات نیز به طور پیوسته در حال پیشرفت و توسعه می باشد.

ماستیک های پلی یورتان یا همان پلی اورتان و سیلیکون با در نظر گرفتن خواص شیمیایی و مکانیکی موجود در آن، کابرد های گوناگونی دارد. به عنوان  نمونه در کانال های آب و فاضلاب، کف سازی سالن ها، مخازن آب و فاضلاب،  پیاده رو ها، درز قطعات پیش‌ساخته و تمام درزهایی که بایستی در مقابل نفوذ آب و دیگر میعات محافظت گردد، مورد استفاده واقع می شود.

بنابراین این کاربرد نیز می توان به کاربرد های ابزار پیش ساخته پلی یورتان ها اضافه کرد. پلی یورتان ها از زمان کشف تا به امروز در بسیری از صنعت نقش بسیار مهمی را ایفا کرده است و مثمر ثمر بوده است.

منبع: گچبری سقف دکارت استور

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟