انواع پارچه های پرده ای و مدل های آن

در چند سال اخیر که طراحی داخل منزل و دیزاین فضاهای مختلف به صورت تخصصی تر دنبال می شود متخصصان این امر در پی آن هستند که تنوع طرح و رنگ بیشتری را به مشتریان ارائه دهند.

از این رو در صنعت پارچه پرده ای تنوع بسیار زیادی رخ داد و حالت فروش پارچه های پرده ای که به صورت طاقه ای بود به حالت کاتینگ ( برش خورده) در آمده است.

در حالت فروش طاقه ای ایراداتی وجود داشت مانند محدود بودن طرح و رنگ و دور ریز شدن پارچه مازاد اما در حالت فروش کاتینگ تنوع طرح و رنگ بسیار زیاد بوده و به مقدار مورد نیاز پارچه تهیه می شود.

انواع پارچه های پرده ای و مدل های آن

کاتینگ چیست؟

فروش پارچه به صورت برش خورده را کاتینگ می گویند. به این صورت که مشتری از روی سمپل ( هنگر یا کتابچه پارچه ) طرح و رنگ مورد نظر را انتخاب میکند و فروشگاه دارای کاتینگ، این سفارش را به شرکت اصلی که طرف قرار داد با فروشگاه می باشد، ارسال میکند و پارچه را برای مشتری تهیه میکند.

در این میان برخی فروشگاه های کاتینگ در بازار وجود دارد که یک تعداد طرح که رایج می باشد و مصرف زیادی در صنف پرده دارد را به صورت طاقه ای در فروشگاه خود نگه داری میکنند و به صورت کات آن ها را به فروش می رسانند.

برخی کاتینگ ها دارای دفاتر و شعب منتخب در بازار های پرده هستند که فقط طرح های خاص خودشان را ارائه میدهند که این طرح ها موجود ایران و خارج از ایران می باشند. به همین دلیل مدت زمان آماده شدن پارچه برای دوخت گاهی اوقات طول می کشد.

در صنف تزئینات داخلی و دوخت پرده چند نوع پارچه وجود دارد که اگر بخواهیم زیادی ریز نشویم و انواع ان را به صورت کامل نام نبریم میتوان ان را به دو دسته کلی پارچه های ضخیم و پارچه های ظریف تقسیم کرد.

انواع پارچه پرده ای

پارچه های ظریف مانند: پارچه های حریر، تور، کتان و … که هر کدام طرح های مختلفی مانند گل دار، ساده، گل درشت، گل ریز، گل قواره ای، پنلی و فلت را دارند. که این دسته معمولا به صورت کاتینگ دفتری تهیه می شوند.

پارچه های ضخیم مانند: مخمل، هازان، شانل، کنفی، گونی بافت ( که موجود کاتینگ داخل بازار هستند و تهیه آن ها زمان بر نیست.) و ساتن های طرح دار، مخمل های طرح دار، کمبین ها، سفارشات چاپی و یک سری پارچه های ضخیم خاص که مختص کاتینگ های دفتری می باشد.

انتخاب پارچه پرده ای

انتخاب پارچه برای پرده پذیرایی بستگی به سبک خانه دارد به این دلیل که برخی پارچه ها دارای سبک می باشند.

پارچه های ظریف طرح دار مانند حریر ها و تور های گل دار مخصوصا دارای گل های برجسته یا قواره ای به همراه پارچه های ضخیم طرح دار مانند ساتن سیلک ها و مخمل های طرح دار مناسب برای پرده پذیرایی کلاسیک می باشد .

انواع پارچه های پرده ای و مدل های آن

نمونه ای از پرده پذیرایی کلاسیک که از مخمل طرح دار، تور گلدار قواره ای و مخمل براق تشکیل شده است.

پارچه های ظریف ساده مانند حریر ساده، کتان ساده یا حریر و تور با گل های محو شده در پارچه به همراه پارچه های ضخیم مانند مخمل ساده، هازان، پتینه ساده و تک رنگ مناسب برای پرده پذیرایی مدرن می باشد .

انواع پارچه های پرده ای و مدل های آن

نمونه از پرده پذیرایی مدرن که از حریر ساده و پارچه کتان تشکیل شده است.

و برای پرده پذیرایی رومن می توان از هر سبک پارچه ای هم کلاسیک و هم مدرن استفاده نمود که بستگی به سلیقه مشتری دارد .

انواع پارچه های پرده ای و مدل های آن

نمونه ای از پرده پذیرایی رومن که تلفیقی از مدرن و کلاسیک می باشد.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟