انواع آینه دکوراتیو و کاربرد آنها

هنر آینه‌‌ کاری یکی از هنرهای تزئینی و سنتی ایران است و قرن‌هاست در تزئینات معماری ایرانی به خوبی جا باز کرده است. در گذشته هنرمندان از این هنر زیبا برای تزیین کاخ‌ها، عمارات سلطنتی، اماکن مذهبی و آرامگاه‌ها استفاده می‌کردند. امروزه طراحان داخلی با نگاهی تازه و خلاقانه به این عنصر تزئینی، توانسته‌اند جلوه‌ای نو به آن ببخشند و در قالب آینه دکوراتیو، در معماری داخلی بناها مورد استفاده قرار دهند. این صنعت توانسته است تحول چشمگیری در هنر دکوراسیون داخلی بناها ایجاد کند به‌ نحوی که در سال‌های اخیراستفاده از آینه‌های تزئینی در زیباسازی خانه‌ها رواج یافته و بسیار مورد استقبال عموم مردم قرار گرفته است. ما در این مقاله ضمن بررسی انواع آینه دکوراتیو، سعی خواهیم کرد که مطالب و نکات بیشتری را درمورد مزایا و جایگاه آن در تزئینات معماری مدرن دراختیار شما قرار دهبم. پیشنهاد می‌کنیم تا پایان مطالب با ما همراه باشید

انواع آینه دکوراتیو و کاربرد آنها

معرفی آینه دکوراتیو

دکوراتیو درواقع شاخه‌ای از هنر معماری داخلی است که در آن برای ساخت محصولات مختلف و زیبا از عناصری همچون آینه، شیشه، فلز، چوب سرامیک و غیره استفاده می‌شود. هدف این هنر، طراحی و ساخت محصولاتی است که علاوه بر داشتن زیبایی جنبه کاربردی نیز دارد. فرق دکوراتیو با هنر تزیینی، در همین کاربردی بودن آن است. آینه دکوراتیو، هنر چیدمان آینه‌ها ست. یکی از جدیدترین ابتکارات تزئینی است که باتوجه به موقعیت کاربردی و دکوراسیون منازل در طراحی داخلی معماری و زیباسازی فضا به‌‌کار می‌رود. نوعی آینه‌کاری مدرن است که هنرمندان آن را در سبک‌های مختلف و شکل‌های هندسی، لوزی، مربع، دایره، مستطیل و غیره به صورت جورچین یا نامنظم قرار می‌دهند. نکته جالب این‌ است که  کاربرد این هنر خلاقانه در بازتاب نور، ایجاد روشنایی بیشتر در فضای منزل و همچنین در بزرگ جلوه دادن خانه‌های کوچک است.

معرفی انواع آینه های دکوراتیو

آینه‌های دکوراتیو، از لحاظ شکل، مدل و کاربرد انواع مختلفی دارند و بسته به نوع مکان و سلیقه افراد طراحی می‌شوند. انواع این آینه‌ها شامل موارد زیر است:

  •  آینه‌های دکوراتیو مدل گرد
  • آینه‌های دکوراتیو مدل دیوارپوش
  •  آینه‌های پازل مانند
  •  آینه‌های دکوراتیو از نوع آینه قدی
  • آینه‌های دکوراتیو مدل تراش دار
  • آینه‌ دکوراتیو
  •  آینه دکوراتیو طرح آبشار
  • آینه‌های دکوراتیو مدل طرح نیزه ای

 آینه دکوراتیو مدل گرد

آینه‌های مدل دکوراتیو گرد از جمله آینه‌های زیبا و جذابی هستند که به‌شکل تکی و یا به‌صورت مجموعه‌ای از چندین آینه بر روی دیوار نصب می‌شوند و در مکان‌هایی مانند اتاق خواب، بالای میز توالت، در اتاق پذیرایی و یا بالای کنسول استفاده می‌شود. همچنین از این مدل آینه برای طراحی مینیمال نیز استفاده می‌کنند زیرا با کمترین هزینه به سادگی می‌توان کل فضا را دگرگون نمود.

آینه دکوراتیو مدل دیوارپوش

از این مدل می‌توان برای پوشش دیوارهای اتاق پذیرایی، اتاق نشیمن، حمام و سرویس بهداشتی استفاده کرد. با استفاده از دیوارپوش‌های آینه ای، فضای خانه گسترده‌تر از آنچه‌ که هست نشان داده می‌شود. منظور از دیوارپوش آینه‌ای این است که کل یک دیوار را به‌شکل کامل، به‌وسیله آینه پوشش دهیم. استفاده از آینه‌های سی ان سی برای دیوارپوش، انتخاب ویژه و جذابی خواهد بود.

آینه دکوراتیو پازل مانند

یکی از زیباترین جلوه‌های آینه کاری استفاده از آن به شکل پازل با قطعات درهم است. در این مدل تکه‌های آینه به شکل پازل در کنار یک‌دیگر قرار می‌گیرند. از آنجا که طرح‌ها و شکل‌ها در این آینه‌ها به سلیقه متقاضی انتخاب می‌شود این مدل طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است.

 آینه قدی دکوراتیو

انواع آینه دکوراتیو و کاربرد آنها

این مدل، همان‌گونه که از اسم آن پیداست جنبه‌ای فراتر از تزیین و دکوراسیون دارد و افرادی که به دنبال اینگونه آینه‌ها هستند، علاوه بر جنبه زیبایی به جنبه کاربردی آن نیز توجه دارند. آنچه در طراحی آینه‌های مدرن رعایت می‌شود، سادگی، شکل و چارچوب قاب آن است. آینه‌های قدی معمولاً مستطیل شکل و یا بیضی مانند طراحی می‌شوند اما عموما طرح بیضی، بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرند. بهترین مکان برای نصب آن‌ها در اتاق‌خواب، کنار کمد لباس و یا نصب در راهروهای خروجی است.

آینه دکوراتیو کاشی مانند

آینه‌های دکوراتیو کاشی‌مانند از پرکاربردترین آینه‌های تزیینی هستند. در این مدل، آینه‌ها به لحاظ ظاهری، شکلی شبیه به کاشی دارند و مانند کاشی کنار یک‌دیگر چیده می‌شوند. در بعضی از قسمت‌های آن طرح‌هایی زیبا حکاکی می‌کنند. از این مدل در فضاهای مختلف استفاده می‌شود از اتاق نشیمن و پذیرایی گرفته تا ستون‌های خانه، فضای بین کابینت‌ها، سطح در و سطح کمد، بر روی پنجره‌ها و حتی در قطعات کوچکتر روی گلدان‌ها و جاشمعی کاربرد دارد.

آینه دکوراتیو تراش دار

این مدل آینه را در الگو و اندازه‌های مورد نظر به کمک دستگاه‌های سی.ان.سی به‌ شکل اتوماتیک تراش می‌دهند. آینه‌های دکوراتیو تراش‌دار در رنگ های مختلف نقره ای، طلایی، دودی، برنزی، کریستالی و در طرح‌های لوزی، آجری، نگینی، مثلثی، ذوزنقه ای، حصیری، نامنظم، مستطیلی و آکاردئونی در بازار عرضه می‌شوند. همچنین این آینه‌ها در هر محیط و فضایی مانند: خانه‌ها، لاوی تالارها و هتل‌ها، سالن باشگاه‌ها و اماکن عمومی و خصوصی دیگر به کار می‌روند.

آینه دکوراتیو در طرح های مختلف

آینه‌های دکوراتیو در طرح‌های پروانه، قلب، ابر، کشتی، قاصدک و غیره در بازار عرضه می‌شوند. این مدل به سفارش خریدار در ابعاد مورد نظر تهیه می‌گردند.

جنس و مواد مورد استفاده در ساخت آینه دکوراتیو

درگذشته برای ساخت آینه از جیوه استفاده می‌شد. امروزه در آینه‌های دکوراتیو نیز جیوه مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما گاهی اوقات به‌منظور افزایش درخشندگی آینه به‌جای جیوه از نقره برای پوشش پشت آن استفاده می‌کنند. در ساخت آینه‌های دکوراتیو از شیشه یا پلکسی گلاس استفاده می‌شود. آینه‌هایی که از جنس شیشه‌اند دارای انعکاس نور بیشتری نسبت به آینه‌های پلکسی گلاس هستند اما وزن بالایی دارند و احتمال شکستگی آنها بیشتر است. همین امر باعث  تنوع پایین‌تر و قیمت بالاترآن شده است. آینه‌های دکوراتیو پلکسی گلاس، در واقع طلقی هستند که به‌راحتی شکل گرفته و بریده می‌شوند اما خاصیت آینه، یعنی انعکاس تصاویر را در خود دارند. آینه‌های این مدل در برابر خم‌شدگی و ضربه بسیار مقاوم بوده و دارای وزن کمتر، شکستگی پایین‌تر و ضخامت حدود ۳ تا ۵ میلیمتر هستند. دارای تنوع طرح و رنگ می‌باشند و این ویژگی ها باعث شده بیشتر مورد استقبال و استفاده قرار گیرند.

انواع آینه دکوراتیو و کاربرد آنها

 

مزایای استفاده از آینه‌های دکوراتیو

  •  این آینه‌ها در رنگ و طرح‌های مختلف عرضه می‌شوند بنابراین می‌توانند با هر نوع سلیقه‌ای سازگار باشند.
  •  به کار بردن آن در مکان و فضاهای کوچک، موجب می‌شود که فضا بزرگ‌تر و دلبازتر به نظر برسد.
  •  این هنر تزیینی گزینه جذاب و مقرون به‌‌صرفه برای تزئین منزل و محل کار هستند.
  •  نور را به خوبی انعکاس می‌دهد و این خود موجب می‌شود تا فضا پر نورتر و روشن‌تر به نظر برسد بنابراین برای فضاهای کم‌نور بسیار مناسب است.
  •  در ابعاد و اندازه‌های مختلف عرضه می‌شود بنابراین افراد می‌توانند متناسب با ابعاد فضای خود، یکی از انواع آن‌ را سفارش دهند.
  •  فضای آرام‌بخش ایجاد کرده و موجب بهبودی حالت روانی افراد می‌گردد.

اگر به دنبال ایجاد یک فضای زیبا برای مکان خود هستید گروه صنعتی و هنری تجسم مفتخر است در کنار شما باشد. این مجموعه با دو دهه فعالیت در تولید تزئینات دکوراسیون داخلی با پشتیبانی و داشتن نیروهای متخصص، با تجربه و خلاق و نیز با بکارگیری ماشین‌آلات پیشرفته، توانسته است قدمی نو در مسیر تولید ملی بردارد. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد انواع محصولات و خدمات آینه کاری می‌توانید به سایت tajasom.co مراجعه کنید و جهت دریافت مشاوره برای خرید انواع آینه دکوراتیو از جمله آینه قدی با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید تا تجسم یک رویا را تجربه نمائید.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟