آموزش کار با اندیکاتور RSI

آموزش کار با اندیکاتور RSI

سرمایه‌گذاران در بازار بورس تلاش می‌کنند تا با استفاده از ابزارهای مختلف، روند حرکتی سهم‌های مختلف را در روزهای آینده تشخیص دهند. با این کار سودهای خوبی را به دست می‌آورند. اندیکاتورها یکی از ابزارهای محبوب و کاربردی میان تحلیل‌گران ازار بورس هستند. تحلیل‌گران با استفاده از اندیکاتورها می‌توانند بهترین زمان ورود و خروج از سهم را تشخیص دهند. اندیکاتور RSI یکی از انواع اندیکاتورها در فرایند تحلیل سهم‌های بورسی است. قصد داریم در این مقاله به آموزش اندیکاتور rsi بپردازیم. با ما همراه باشید.

اندیکاتور RSI چیست؟

نام  دیگر اندیکاتور RSI شاخص قدرت نسبی است که مخفف عبارت  Relative Strength Index است. تحلیلگران از اندیکاتور RSI برای کشف نقاط بازگشتی سهام استفاده می‌کنند. منظور از نقاط بازگشتی همان سطوحی است که سهم تمایل به تغییر جهت روند دارد و معامله‌گران با شناسایی این سطوح سودهای خوبی را به دست می‌آورند.  از این اندیکاتور به اصطلاح به عنوان ابزاری برای نمایش قدرت بازار، قدرت خریدارها و فروشنده‌ها نسبت به هم استفاده می‌شود. معمولا برای تحلیل سهام از طریق اندیکاتور RSI، بازه 14 روزه در نظر گرفته می‌شود.

آموزش اندیکاتور rsi در سامانه معاملاتی آنلاین

در این بخش قصد داریم به آموزش اندیکاتور rsi در سامانه معاملات آنلاین کارگزاری آگاه بپردازیم. در گذشته تحلیلگران با استفاده از فرمول‌های پیچیده و سخت ریاضی مجبور به محاسبه این فرآیند بودند ولی در حال حاضر، به راحتی می‌توانید با استفاده از سامانه معاملات آنلاین کارگزارهای بورس از این ابزار برای تحلیل سهم‌های مختلف اقدام کنید. برای استفاده از اندیکاتور RSI، باید از کنار نام نماد مورد نظر در صفحه اصلی سامانه، آیکون نمودار را انتخاب کنید تا وارد بخش تکنیکال سهم شوید.

در ادامه مطابق با تصویر زیر، ابتدا باید روی آیکون اندیکاتورها کلیک و اندیکاتورRSI را انتخاب کنید. با انجام این کار اندیکاتور RSI، پایین نمودار اصلی سهام نمایش داده می‌شود.

آموزش کار با اندیکاتور RSI

کاربرد اندیکاتور  RSIدر تحلیل تکنیکال

تا این بخش متوجه شدیم که اندیکاتور RSI در قالب یک خط در قسمت پایین نمودار اصلی سهام نمایش داده می‌شود. باید دقت داشته باشید که در این نمودار دو سطح مهم 30 و 70 وجود دارد که طبیعتاً بین 0 تا 100 قرار گرفته‌اند. سهم‌ها به طور معمول بین بازه 30 تا 70 در حال نوسان هستند. از سطح افقی 30 به عنوان سطح حمایتی و از سطح افقی 70 به عنوان سطح مقاومت روند سهام یاد می‌شود. با این تفاسیر تحلیلگران در بازار بورس با استفاده از این دو سطح به نوعی می‌توانند سیگنال خرید و فروش سهام دریافت کنند.

یکی دیگر از جذابیت‌هایی که در آموزش اندیکاتور rsi با آن مواجه می‌شوید، امکان استفاده هم‌زمان از خطوط روند است. طبق تصویر زیر مشاهده می‌کنید که با استفاده از خط روند می‌توان نقاط خرید و فروش سهام را پیش‌بینی کرد. برای درک بهتر این بخش به تصویر زیر توجه کنید:

آموزش کار با اندیکاتور RSI

در برخی مواقع بین نمودار قیمتی سهم و اندیکاتور، شاهد یک واگرایی هستیم، این فرآیند به این شکل است که در نمودار اصلی سهم یک قله بلندتر از قله قبلی وجود دارد و در نمودار اندیکاتور عکس این قضیه مشاهده می‌شود. به زبان ساده خطی که قله‌های نمودار اصلی را به هم متصل می‌کند حالت صعودی داشته و خطی که قله‌های متناظر را در اندیکاتور به هم متصل می‌کند روند نزولی دارد.

برای اطمینان بیشتر، باید توجه داشته باشید که قله دوم در نمودار اصلی سهام باید به طور کامل تشکیل شده و بعد از آن چند کندل پایین‌تر هم شکل گرفته باشد تا به طور یقین بتوانیم بالاترین سطح قبلی را به عنوان قله در نظر بگیریم. در این صورت تحلیل انجام شده در بازار از اعتبار بیشتری برخوردار است. برای درک بهتر به تصویر زیر دقت کنید:

آموزش کار با اندیکاتور RSI

بر عکس حالت قبلی ممکن است در استفاده از اندیکاتور RSI، واگرایی مثبت هم در چارت سهام مشاهده کنیم. این فرایند به این شکل است که قله اول در نمودار اصلی سهم در ارتفاع بلندتری نسبت به قله قبلی قرار دارد و با رسم خط روند، شاهد یک روند نطولی خواهیم بود در صورتی که در نمودار اندیکاتور با رسم خط روند، حالت صعودی به وجود می‌آید که در نهایت منجر به ایجاد واگرایی مثبت می‌شود. باید به این نکته توجه کنید که در نمودار اصلی سهم باید بعد از قله دوم، چند کندل به سمت بالا تشکیل شود تا بتوانیم آن نقطه را به عنوان قله دوم در نظر بگیریم. برای درک بهتر به تصویر زیر توجه کنید.

آموزش کار با اندیکاتور RSI

کلام آخر

اندیکاتورها یکی از ابزارهای کاربردی و معروف در فرایند تحلیل سهم‌های بورسی هستند. تحلیل‌گران با استفاده از این ابزار می‌توانند به راحتی سطوح حمایت و مقاومت را تشخیص دهند. علاوه بر این با استفاده از اندیکاتورها می‌توان از واگرایی‌های به وجود آمده در روند معاملات سهم، مطلع شد. اندیکاتور RSI یکی از اندیکاتورهای پرکاربرد در میان معامله‌گران است. با آموزش اندیکاتور rsi  می‌توان سیگنال خرید و فروش دریافت کرد. پیشنهاد می‌کنیم برای معتبر بودن روند تحلیل خود در استفاده از این ابزار، از سایر ابزارهای موجود در بستر تحلیل تکنیکال به ثورت هم‌زمان استفاده کنید.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟