آسانسور بدون موتورخانه

آسانسور روم‌لس

در پاره ای موارد در آسانسور کششی به دلیل کمبود فضا جهت استقرار قطعات مورد نصب در موتورخانه، کلیه قطعات مورد نظر را به شکل مهندسی شده در جاهای مختلف چاه نصب می نمایند و در اصطلاح به این نوع، آسانسور بدون موتورخانه (MRL) می گویند. موتور آسانسورهای بدون موتورخانه با توجه به محاسبات مهندسی آن در فضای مشخصی از چاه تعبیه می گردد و همین فضا نوع نصب سیم بکسل های انتقال نیرو را تعیین می کند. به همین ترتیب نام گذاری های مختلفی بر این اساس برای این آسانسورها (و عموما آسانسورهای کششی) انجام می گیرد.

آسانسور بدون موتورخانه

نحوه کار آسانسور روم‌لس MRL چگونه است؟

در آسانسور بدون موتورخانه (روم‌لس)؛ پمپ، مایعات را از مخزن به داخل سیلندر منتقل می‌کند. با جمع شدن مایعات در سیلندر، پیستون را به سمت بالا هل داده و کابین آسانسور را بلند می‌کند. وقتی شیر باز می‌شود، تحت فشار قرار می‌گیرد. مایع مسیر کمترین مقاومت را در پیش خواهد گرفت و به مخزن مایع برمی‌گردد. وقتی ماشین به کف صحیح نزدیک می‌شود، سیستم کنترل سیگنالی را به موتور الکتریکی ارسال می‌کند. پمپ را به تدریج خاموش کرده و شیر را ببندید. با پمپ خاموش، دیگر مایعی به داخل سیلندر جریان ندارد، اما سیالی که در سیلندر است، نمی تواند فرار کند (نمی تواند از طریق پمپ به عقب جریان پیدا کند و شیر هنوز بسته است). پیستون روی مایع قرار می‌گیرد و ماشین در همانجایی که هست می‌ماند.

آسانسورهای بدون ماشین از یک ماشین کششی بدون چرخ دنده واقع در بالابر استفاده می‌کنند. استفاده از وزنه تعادل به ماشین در چرخش شیار آسانسور کمک می‌کند، که کابین را از طریق بالابر حرکت می‌دهد. آسانسورهای MRL که معمولاً در هتل ها، آپارتمان ها، ساختمان‌های کاربری مختلط و دفاتر تجاری دیده می‌شوند، می‌توانند از ۲ تا ۲۵ توقف (با ظرفیت معمول ۲۱۰۰ تا ۵۰۰۰ پوند) استفاده کنند و از طراحی انعطاف پذیر برخوردار هستند. ظرفیت های بزرگ (۴۰۰۰ پوند و بالاتر) می‌تواند اتمام سنگین تر کابین را در خود جای دهد.

طرح استاندارد اتاق ماشین برای آسانسور هیدرولیک مسکونی، حداقل اندازه توصیه شده ۵′-۵ ″ عمق و ۴′-۶ عرض است.

ماشین آسانسورها با اتاق کمتر (MRL) با سرعت ۵۰۰ ‘(۱۵۲ متر) در دقیقه با حداکثر فاصله تا ۲۵۰’ (۷۶ متر) حرکت می‌نند. یک اتاق کنترل در بالاترین سطح فرود آسانسور مورد نیاز است و باید در مجاورت شافت آسانسور و در فاصله ۱۵۰ ‘(۴۶ متر) دستگاه باشد.

یک آسانسور استاندارد تقریباً به ۲۵ فوت مربع فضا نیاز دارد. سیستم محرک آسانسور مورد استفاده ممکن است بر نقشه طبقه تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، اگر مدل به اتاق ماشین نیاز دارد، فضای اضافی مورد نیاز است. بیشتر آسانسورها به گودالی تقریباً ۸ اینچی احتیاج دارند.

موتور آسانسور روم‌لس چیست؟

برخی از دستگاه های بالابر از موتورهای سنکرون بدون دنده به جای موتورهای القایی معمولی استفاده می کنند. این طراحی نیاز به یک اتاق ماشین ثابت را برطرف می کند و بنابراین فضای ساختمان را صرفه جویی می کند. تقریباً تمام آسانسورهای کششی MRL دارای کشش بدون دنده هستند.

مزایای آسانسورهایMRL  چیست؟

استفاده کمتر از فضا

مصرف مناسب انرژی

دارای طراحی مناسب برای ساختمان‌های متوسط و حتی کوچک‌تر

مناسب برای مناطق مستعد سیل

به صرفه و کم بودن هزینه نصب

دارای سرعت عملکرد معقول

ایمنی در آسانسورهای روم‌لس MRL  چقدر رعایت شده است؟

آسانسورهای MRL سال‌ها مورد مطالعه قرار گرفته اند و با محبوبیت بیشتر، ساختمان‌های زیادی آن‌ها را نصب کرده اند. با افزایش نرخ نصب، نرخ تصادف کاهش یافته یا ثابت مانده است. آسانسورهای بدون ماشین نیز به اندازه آسانسورهای سنتی ایمن هستند.

آسانسور بدون موتورخانه
انواع آسانسورهای روم‌لس (Room Less)

با محبوبیت بیشتر MRL ها، طرح های بیشتری در دسترس مشتریان؛ قرار خواهد گرفت. این سه طرح در حال حاضر متداول‌ترین مدل ها هستند.

آسانسور MRL In-Line

طراحی داخلی پشتیبانی از ریل است و دسترسی جلوی آسانسور را فراهم می‌کند. این مدل در اندازه های استاندارد ارائه می‌شود و یک تجربه سواری سریع و روان را ارائه می‌دهد. با داشتن ویژگی های استاندارد ایمنی، این نمونه، گزینه عالی برای انتخاب آسانسور است.

آسانسور MRL درب جلو و بغل

برخی از محدودیت های ساختمانی به آسانسوری نیاز دارد که از جلو و پهلو باز شود. این نیاز پیشامد معمولی نیست، اما اتفاق می‌افتد. طراحی جلو و کنار این نوع آسانسور، برای چنین شرایطی منحصر به فرد و مناسب است. این مدل، یک MRL نصب شده روی ریل است که بر موانع ساختمانی خاص غلبه می‌کند.

آسانسور MRL درب جلو و عقب

برای ساختمان هایی که نیاز به دسترسی به بالابر در جلو و عقب دارند، این طراحی یک انتخاب عالی است. همچنین می‌تواند در ساختمان‌هایی با طبقه تقسیم شده یا کف کوتاه استفاده شود.

مقایسه آسانسور روم‌لس MRL با آسانسور هیدرولیکی
  • استفاده از آسانسور MRL در مقایسه با آسانسورهای هیدرولیکی مقدار قابل توجهی انرژی (در حدود ۷۰-۸۰٪ تخمین زده شده) صرفه جویی می‌کند. فیدرهای قدرت برای MRL نیز به دلیل طراحی کارآمدتر و متعادل سازی متقابل ارائه شده با تجهیزات کششی، به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.
  • آسانسور MRL هزینه و نگرانی های زیست محیطی مرتبط با یک سیلندر هیدرولیکی مدفون پر از روغن هیدرولیک را از بین می‌برد. در طول سال‌ها آسانسورهای هیدرولیکی به دلیل سیلندر هیدرولیکی مدفون، بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند. از آنجا که آسانسور MRL یک آسانسور کششی با تمام اجزای سازنده آن در سطح زمین است، این نگرانی این تجهیزات نیست.
  • آسانسور MRL از یک نوع کشش بدون دنده استفاده می‌کند که در مقایسه با آسانسورهای هیدرولیکی عملکرد و کیفیت سواری بالاتری را به همراه دارد. MRL همچنین می‌تواند با سرعت بیشتری کار کند بنابراین درک کیفیت را از یک آسانسور هیدرولیکی معمولی افزایش می‌دهد.

آسانسور بدون موتورخانه

امکانات و دسترسی به تعمیرات و پشتیبانی آسانسور روم‌لس MRL

مزیت اصلی MRL نیز یک چالش است. از آنجا که موتور درون بالابر قرار دارد، دسترسی به آن در صورت نیاز به تعمیر یا تعمیر دشوار است. مانند هر تعمیر آسانسور، آموزش مناسب می‌تواند برخی از خطرات تعمیر و نگهداری MRL  را کاهش دهد.

آسانسورهای بدون موتورخانه چه کاربردی دارند؟

کاربرد آسانسور بدون موتورخانه اکثرا در پروژه های ساختمانی جدید یا بازسازی شده است. از این آسانسور می توان درمکان های عمومی مانند: ترمینال های مسافربری و متروها و ساختمان‌های بزرگ مانند مجتمع های تجاری با فضای باز مخصوص آسانسور نماباز یا پانارومیک و… بهره برد.

کلام پایانی

تاسیسات MRL به مصالح ساختمانی کمتر و زمان کار کمتری احتیاج دارند: سوراخ چاهی وجود ندارد. بدون گودال ضد آب؛ بدون نیاز به ماشین آلات ساختاری. بعضی از مدل ها ممکن است از پایه نصب شوند و در نتیجه دیگر نیازی به داربست نیست. برخی از تاسیسات MRL برای بلند کردن دستگاه یا تجهیزات کنترل به کف پنت هاوس یا بالا بردن دال اتاق ساختاری سازه در صورت نیاز به کشش، به جرثقیل نیاز ندارند. این امر باعث افزایش ایمنی و کاهش چالش های مدیریت پروژه ذاتی برخی از طراحی های آسانسور می‌شود. به عنوان مثال، آسانسورهای هیدرولیک ممکن است نیاز به جرثقیل داشته باشند. در نتیجه؛ با پیشرفت علم و فناوری، تولیدات جدید با کارایی بیشتر و آسیب کمتر وارد بازار می‌شود و نیاز مشتریان را بیش از پیش برطرف می‌کند.

شما میتوانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با قیمت آسانسور بدون موتورخانه و مشاوره در رابطه با خرید آن به وب سایت شرکت افلاک مهر مراجعه فرمایید.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟