‫حقوق زن در طلاق از طرف مرد چیست؟

حق طلاق در کشور ما به محض جاری شدن صیغه عقد به یک مرد داده می‌شود. اما زن برای داشتن چنین حقی باید قدم‌هایی را بردارد. یکی از این قدم‌ها گرفتن حق طلاق ضمن عقد است.

یعنی از پیش با مرد صحبت کند و بتواند او را قانع کند. در نتیجه بتواند حق طلاق را در موقع عقد به شرایط ضمن عقد اضافه کند. یا با مراجعه به دفتر اسناد رسمی به شکل کاملاً قانونی و ثبت شده حق طلاق بگیرد. 

برای درخواست طلاق از طرف مرد نیاز است که مرد حتماً شرایطی را داشته باشد. سن او باید بیشتر از پانزده سال باشد. باید در سلامت عقلی کامل به سر ببرد. مرد مبتلا به جنون نمی‌تواند برای این کار اقدام کند. مهم ترین شرط هم این است که مرد باید در این تصمیم جدی باشد. اما تکلیف حق و حقوق زن در این وضعیت چه می‌شود؟

 ‫حقوق زن در طلاق از طرف مرد چیست؟

شرایط درخواست طلاق از طرف مرد

ماده 1133 قانون بدون هیچ چک و چانه‌ای حق طلاق را به مرد داده است. در گذشته مردها می‌توانستند به سادگی به دفتر اسناد رسمی مراجعه کنند و زن خود را طلاق دهند. اما در حال حاضر این فرایند کمی پیچیده‌تر شده است. لازم است که مرد مراحل داوری و رجوع به دادگاه حل اختلاف را بگذراند. اگر دادگاه به عدم سازش رأی دهد، حکم طلاق صادر خواهد شد.

طلاق از طرف مرد منجر نمی‌شود که حقوق زن را پرداخت نکند. فقط در مواقعی که پرداخت برایش مشکل باشد، حکم اعسار برایش صدور می‌شود. مرد برای درخواست طلاق می‌تواند دلایل موجه یا ناموجهی داشته باشد. یعنی در هر دو صورت امکان درخواست طلاق به او داده شده است.  

پرداخت حقوق زن در صورت موجه یا ناموجه بودن طلاق

موجه یا ناموجه بودن دلایل طلاق مرد به پرداخت نکردن حقوق زن منجر نخواهد شد. بیماری، سوء رفتار زن و عدم تمکین از دلایل موجه طلاق زن محسوب می‌شوند. با وجود چنین شرایطی مهریه و جهیزیه زن را باید پرداخت کند. اگر مرد دلیل موجهی نداشته باشد، علاوه بر مهریه و جهیزیه باید حقوق دیگر زن را بپردازد. این حقوق شامل نفقه و اجرت المثل می‌شود. مبلغ اجرت المثل با توجه به تعداد فرزندان و موقعیت کاری و تحصیلی زن تعیین می‌شود.

نحله از حقوق دیگری است که در صورت طلاق از طرف مرد و نداشتن دلیل موجه باید به زن پرداخت شود. مقدار نحله با توجه به مدت زمان زناشویی و کارهایی که زن در خانه مرد انجام داده است تعیین می‌شود. البته توان مالی مرد هم در نظر گرفته خواهد شد. در صورتی که مرد نتواند اجرت المثل پرداخت کند، باید نحله را پرداخت کند. به همین علت هم امکان دریافت این دو حق به طور همزمان وجود ندارد.

 ‫حقوق زن در طلاق از طرف مرد چیست؟

مدارک لازم برای حضور در دفترخانه اسناد رسمی

بعد از صادر شدن رأی طلاق یا گواهی عدم سازش، مرد سه ماه زمان دارد برای طلاق به دفترخانه برود. شناسنامه و کارت ملی و عقدنامه از مدارک لازم برای طلاق هستند. علاوه بر اینها باید گواهی پرداخت همه حقوق مالی زن را نیز به همراه داشته باشد. یعنی باید برای این کار رسید به دادگاه ارائه دهد.

صدور حکم اعسار برای مرد منجر می‌شود که بتواند قسط بندی مهریه را از دادگاه درخواست کند. وجود مدرک حکم اعسار در زمان حضور در دفترخانه اسناد رسمی الزامی است. صادر شدن حکم اعسار به چند ماه زمان نیاز دارد. مرد باید توجه داشته باشد که تا صادر شدن حکم اعسار مهلت گواهی عدم سازش به پایان نرسد. با شهادت سه نفر و یا تنظیم استشهادیه می‌تواند اعسار خود را به اثبات برساند.

شرایط تصنیف دارایی مرد

وقتی طلاق از طرف مرد باشد، ممکن است مجبور باشد دارایی خود را با زن نصف کند. اگر تقاضای طلاق در اثر تخلف زن از وظایف همسری یا سوء رفتار او نباشد، دادگاه چنین حکمی را می‌دهد. یعنی وقتی مرد نتواند ادعایی را ثابت کند. در این صورت باید نصف دارایی خود را که در زمان زناشویی به دست آورده است به زن بدهد.

بسیاری از زن‌ها با حق و حقوق خود در زمان طلاق آشنایی ندارند. آگاه بودن از این مسائل می‌تواند به زن کمک کند که بعد از طلاق متوجه اشتباهاتش نشود. روند طلاق برای زن و مرد بسیار سخت است. وجود یک وکیل کاربلد می‌تواند این مسیر دشوار را برای هر دو سهل‌تر کند.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟