کاربرد آکومولاتور یا کپسول نیتروژن

آکومولاتور Accumulator در واقع نامی بر گرفته از زبان انگلیسی و به مفهوم منبع ذخیره می باشد که در فارسی به آن مخزن نیتروژن، کپسول نیتروژن و یا کپسول ازوت نیز گفته می شود. آکومولاتور ها در واقع یک قطعه مکانیکی از نوع هیدرولیکی – پنوماتیکی هستند که به شکل یک کپسول تولید می شوند. انواع و سایز های مختلفی از آکومولاتور ها در صنایع مورد استفاده قرار می گیرند که در انواع مختلف شامل آکومولاتور های تیوپی و دیافراگمی در ظرفیت های حجمی مختلف، با برند های مختلف و با بار یا فشار های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند.

کاربرد آکومولاتور یا کپسول نیتروژن

دو نوع از کاربردی ترین نوع آکومولاتور ها آکومولاتور های دیافراگمی Diaphragm Accumulator و آکومولاتور های تیوپی Tube Accumulator می باشند. در ساختار آکومولااتور ها در واقع در داخل کپسول به دو بخش مجزا با بکارگیری نوعی تیوپ لاستیکی و یا نوعی دیافراگم جدا می شود که در یک طرف آن گاز نیتروژن با قابلیت تراکم پذیری و در طرف دیگر روغن هیدرولیک بدون قابلیت تراکم پذیری بکار گرفته می شود که این در واقع مبنای عملکرد آکومولاتور یا کپسول نیتروژن (ازت) محسوب می شود.

آکومولاتور های تیوپی در صورت از بین رفتن تیوپ داخلی در طول زمان و یا بر اثر سوراخ شدگی تیوپ بر اثر تماس با پلیسه های فلزی سیستم جریان هیدرولیک قابل تعویض هستند حال آنکه آکومولاتور های دیافراگمی عملا نوعی آکومولاتور یک بار مصرف بوده و در صورت از بین رفتن و آسیب قابل تعمیر نبوده و تنها می بایست به تعویض آنها پرداخت. از این رو خدمات مربوط به آکومولاتور یا مخزن نیتروژن در مورد آکومولاتور های تیوپی شامل شارژ نیتروژن و تعویض تیوپ و در مورد آکومولاتور های دیافراگمی تنها بصورت شارژ ازوت و نیتروژن صورت می پذیرد.

کاربرد آکومولاتور یا کپسول نیتروژن

کاربری صنعتی آکومولاتور

آکومولاتور یا کپسول ازت در سیستم های هیدرولیک اغلب نقش دمپر را ایفا می کند بدین مفهوم که با توجه به فشار های بالای جریان روغن هیدرولیک کوچکترین نوسان در فشار و یا ضربه در سیستم می تواند سبب ترکیدگی لوله و اتصالات هیدرولیک گردد. از این رو در سیستم های هیدرولیک با نصب آکومولاتور با توجه به خاصیت تراکم پذیری گاز در صورت افزایش ناگهانی فشار هیدرولیک این شک توسط آکومولاتور با انقباض گاز نیتروژن جذب شده و مانع از ترکیدگی سیستم هیدرولیک می گردد. در زیر به برخی کاربرد آکومولاتور در ماشین آلات صنعتی می پردازیم.

  • استفاده از آکومولاتور بعنوان بوستر : Gustav WOlfاز آکومولاتور ها بعنوان بوستر ترمز بالاخص در ماشین آلات سنگین معدنی و راهسازی استفاده می شود.
  • استفاده از آکومولاتور در گیوتین صنعتی: در گیوتین های صنعتی که برای برش سنگ، پارچه، کاغذ و غیره مورد استفاده قرار می گیرد از آکومولاتور ها در سیستم های هیدرولیک استفاده می شود.
  • کاربری آکومولاتور در پرس و دایکست: آکومولاتور ها در سیستم های هیدرولیک دستگاه های پرس صنعتی و دایکست ها مورد استفاده قرار می گیرند. ظرفیت و فشار آکومولاتور، برند آکومولاتور و نوع آکومولاتور تیوپی و دیافراگمی به تناژ و ظرفیت کاری دستگاه پرس بستگی دارد.
  • آکومولاتور تزریق: آکومولاتور دستگاه تزریق که خود دستگاه قابلیت های تزریق معمولا بین 100 گرم تا 500 گرم سیال را در سیکل دارد سایز ها و ظرفیت های لیتری مختلفی داشته و معمولا آکومولاتور تزریق با برند های معتبری چون اولائر فرانسه و هایداک عرضه می شود.
  • کاربری آکومولاتور در جرثقیل: حجم و فشار باری آکومولاتور های مورد استفاده در جرثقیل ها متغیر بوده و به میزان باری که جرثقیل حمل می کند بستگی دارد. در صورتیکه شارژ آکومولاتور جرثقیل هم کم باشد ارتفاع لیفتینگ آن کاهش می یابد.
چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟