پرکاربردترین تیرآهن های موجود در بازار فولاد کدامند؟

تیرآهن از جمله محصولات فولادی است که پایه و اساس هر ساخت و سازی می باشد. تیرآهن ها دارای انواع مختلف IPE، هاش و زنبوری است که پرکاربردترین آن IPE می باشد. اما هر کدام از این ها بسته به نوع ، عملکرد و ابعادی که دارند، در قسمت خاصی از سازه نقش ایفا می کنند و بدون ان ها، کیفیت نهایی سازه را نمی توان تضمین نمود. تیراهن های ذوب آهن، تیرآهن کوثر اهواز، تیرآهن جهان فولاد غرب و … از پرکاربردترین تیرآهن موجود در بازار هستند.

پرکاربردترین تیرآهن های موجود در بازار فولاد کدامند؟

تیرآهن چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

تیر فولادی یک محصول فولادی سازه ای است که برای تحمل بارهای سنگین در انواع سازه ها ساخته شده است. تیرهای فولادی در اندازه ها و انواع مختلفی وجود دارند، از این رو کاربردهای متفاوتی در ساخت سازه ها و ساختمان ها دارند. مشخصات یک سازه هندسه، اندازه و شکل تیرها را تعیین می کند. تمامی تیراهن ها دارای دو قسمت بال و جان تیراهن است که بسته به شکل و ظاهر و البته زاوه بین این دو، نوع تیرآهن تعریف می شود. سطح مقطع تیرآهن ها می توانند به دو صورت I و H باشد.

یک ویژگی اصلی تیرآهن این است که اجرا و نصب آن بسیار آسان است و علاوه‌بر آن، می‌تواند چندین قطعه را به یکدیگر متصل کند.

تیرآهن ها به‌صورت پیش‌ساخته در ساختمان‌ها وجود دارند و پس از خریداری تنها باید در محل مناسب نصب شوند. همچنین پس از اتمام ساخت نیز امکان توسعه تیرآهن‌ها وجود دارد که این ویژگی آن را بسیار کاربردی می‌کند.

انواع تیرآهن تولید شده

یکی از موارد مهم به‌هنگام خرید تیرآهن، توجه به انواع و مدل‌های مختلف آن است. در این بخش می‌خواهیم در مورد انواع تیرآهن صحبت کنیم تا با مدل‌های مختلف آن آشنا شوید.

  • تیرآهن IPE که به آن تیرآهن معمولی گفته می‌شود از لحاظ ظاهری شبیه به شکل I است. این شکل نشان می‌دهد که بال‌ها در ابتدا و انتهای تیرآهن به یک اندازه هستند. این مدل یکی از پرکاربردترین تیرآهن ها در ایران است که با استفاده از استانداردهای اروپا ساخته می‌شود و دارای یک ضخامت ثابت است.

  • تیرآهن INP مدل دیگری است که از استانداردهای ۲ کشور روسیه و چین تبعیت می‌کند و شکل ظاهری آن مانند تیرآهن معمولی به شکل حرف I است. تفاوت اصلی این مدل با نوع قبلی این است که ضخامت آن ثابت نیست و وقتی بدنه از تیرآهن فاصله می‌گیرد، ضخامت لبه‌ها نیز کم می‌شود.

  • تیرآهن IPB که به آن هاش نیز گفته می‌شود شبیه حرف لاتین H است. طول بال این مدل از انواع معمولی بیشتر است و به همین خاطر به آن، بال پهن نیز می‌گویند. این نوع دربرابر نیرو و فشارهای واردشده بسیار مقاوم است و همین مقاومت بالا باعث‌شده تا در صنایعی مانند اسکله و کشتی‌سازی به‌عنوان پرکاربردترین تیرآهن ها شناخته شود. تیرآهن هاش به ۲ نوع جزئی‌تر سبک و سنگین تقسیم می‌شود. اگر حرف L در کنار تیرآهن بود نشان‌دهنده سبک‌بودن آن است اما اگر حرف V را مشاهده کردید بدانید که قطعه مورد نظر از نوع سنگین است.

  • آخرین مدل به تیرآهن لانه زنبوری یا CPE معروف است. اگر از روبه‌رو به این قطعه نگاه کنیم متوجه می‌شویم که قسمت اصلی یا جان‌های این تیرآهن چندضلعی و شبیه کندو زنبور است. همین شکل ظاهری نیز باعث‌شده را این نام به این مدل تعلق بگیرد.

اصلی ترین کاربردهای تیرآهن

  • همان‌طور که در ابتدا گفته‌شد، یکی از اصلی‌ترین کاربردهای تیرآهن‌ها در صنعت ساختمان‌سازی است که باعث بالارفتن مقاومت و استحکام سازه می‌شوند. همچنین این قطعه دربرابر خم‌شدن یا ترک‌خوردن بسیار مقاوم است.

  • معمولا هر مدل از تیرآهن‌ها، برای محل خاصی کاربرد دارند و برحسب همین موضوع ممکن است قیمت تیرآهن متغیر باشد. به‌عنوان مثال، انواع این قطعات که به شکل مربع هستند و بال‌های پهنی دارند در صنعت ساخت‌وساز به‌صورت عمودی و به‌عنوان ستون استفاده می‌شوند.

  • علاوه‌بر آن، برخی از پرکاربردترین تیرآهن ها که تحمل فشار بالاتری دارند در اسکلت سازه به‌کار می‌روند تا آن را مقاوم‌تر کنند.

  • یکی دیگر از موارد استفاده این قطعات در صفحات فولادی و کفی ستونی است زیرا ضخامت‌های گوناگونی دارند و قابل نصب در این محل‌ها هستند.

  • گاهی تیرآهن‌ها به صورت افقی قرار می‌گیرند به این صورت که ۲ تیر عرضی در قسمت سقف قرار گرفته تا بار تیر اصلی به ستون‌ها منتقل شود. پس این ابزار در انتقال بار نیز کاربرد دارد.

  • گاهی از این قطعات به‌عنوان تیر اصلی استفاده می‌شود که به آن شاه‌ تیر نیز می‌گویند که وظیفه اصلی آنها انتقال بار از تیر فرعی به ستون‌ها است.

پرکاربردترین انواع تیرآهن در بازار مصرف + کاربرد و کارخانه های تولید کننده

کارخانه‌های تولید‌کننده، انواع تیرآهن را در سایز‌های الی 100 سانتی‌متری تولید می‌کنند اما پرکاربردترین تیرآهن ها در سایزهای ۱۴، ۱۶ و ۱۸ هستند که معمولا سایز ۱۸ سانتی‌متری آن نیز پرفروش‌تر و پرکاربردتر است.

از لحاظ شکل ظاهری و کاربرد نیز تیرآهن معمولی پراستفاده‌ترین نوع این قطعه است که برای سازه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. رایج‌ترین مدل در ساخت‌وساز ایران و اروپا همین مدل است که از فولادی قوی ساخته می‌شود. اما کارخانه هایی که در ایران تیرآهن تولید می کنند، عبارتند از:

  1. کارخانه ذوب آهن اصفهان

  2. کارخانه تیرآهن فولاد ناب تبریز

  3. کارخانه تیرآهن اهواز

  4. مجتمع پروفیل صنعت ماهان

  5. مجتمع جهان فولاد غرب

  6. مجتمع فولاد ظفر بناب

  7. کارخانه فولاد البرز ایرانیان

  8. مجتمع فولاد صنعت بناب

  9. کارخانه تیرآهن فولاد یزد

  10. کارخانه تیرآهن آریان فولاد

هر کدام از این کارخانه ها با توجه به تکنولوژی و دستگاه هایی که دارند، تیرآهن خود را در انواع مختلف تولید می کنند. حتی برخی از آن ها فقط یک نوع تیراهن تولید می کنند. تیرآهن کوثر اهواز که تولیدی کارخانه فولاد اهواز است، در نوع تیرآهن IPE می باشد که در حال حاضر فقط در طول استاندارد یعنی 12 متری و سایزهای 14، 16 و 18 تولید می شود. استاندارد تولید تیرآهن اهواز ،استانداردهای ۱۷۹۱ و DIN1025-5 است. تیرآهن کوثر اهواز به سبب ساختار و کیفیت تولیدی که دارد، دارای استحکام بالا در کنار وزن پایین است. از این رو خرید تیرآهن کوثر اهواز به قیمت کارخانه می تواند بهترین گزینه برای خرید تیرآهن برای پروژه های عمرانی باشد چرا که از قیمت مناسب بترین نیز برخوردار است.

جمع‌بندی

پرکاربرد ترین نوع تیرآهن به نوع مصرف و سازه، بر می گردد، اما در کل تیرآهن IPE را می توان پر کاربرد ترین نوع تیرآهن نامید که در سایزهای 12 الی 30 توسط کارخانه های متعددی تولید می گردد. سایز، ابعاد، کارایی، ساختار، شکل ظاهری تیرآهن مشخص کننده عملکرد و وزن نهایی تیرآهن خواهد بود. از این رو می بایست به تک تک این موارد دقت داشت. کارخانه‌های مورد اعتماد و معتبر معمولا سابقه و تجربه بالایی در زمینه ساخت این قطعات دارند و همچنین از مواد اولیه مرغوب و درجه یک برای تولید آنها استفاده می‌کنند که یکی ازاین تیراهن های تولیدی تیراهن کوثر اهواز است. در زمان خرید حتما توجه داشته باشید که خرید مستقیم از کارخانه به‌دلیل بی‌واسطه‌بودن، می‌تواند بسیار به‌صرفه‌تر از خرید از بازار باشد اما به سختی امکان پذیر است از این رو خرید از مرجعی معتبر می تواند بسیار سودمند و بدون ضرر باشد. با تماس با کارشناسان فروش (https://ahanmelal.com/contact-us) آهن ملل (مرجع و ارائه دهنده قیمت انواع آهن آلات) و دریافت اطلاعات اولیه محصول بدون ریسک تیراهن مناسب را بخرید.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟