تاریخچه توالت فرنگی در ایران + معرفی فروشگاه آنلاین محصولات ساختمانی

شاید تا به حال درباره تاریخچه توالت چیزی نشنیده باشید و شما هم مانند بسیاری از مردم لفظ توالت ایرانی و فرنگی را به کار ببرید اما اجداد و نیاکان ما درزمان های قدیم ، بسیار به سلامت مفاصل‌شان اهمیت می‌دادند به صورتی که از نقاشی های به جامانده از ایران باستان مشخص است در زمان هخامنشی، سکوهایی صندلی مانند وجود داشت که برای اجابت مزاج روی آن می‌نشستند و وسط این سکوی سنگی فاضلاب و سیستم تخلیه قرار داشت. توالت ایرانی فعلی در واقع مربوط به فرهنگ ما نیست و در طول زمان به کشور ما وارد شده است و جایی برای خود باز کرده است. با وجود کاملا مستند نبودن مغول یا عربی بودن توالت های فعلی ولی این توالت ها را به عنوان توالت مغولی می دانند.

بصورتی که بعد از ظهور اسلام و پس از آن حمله ی مغول به ایران ، مغول ها برای دفع ، چاله‌ای می‌کندند و روی آن چاله ، می‌نشستند و اجابت مزاج انجام می‌دادند و به این صورت به تدریج نحوه ی نشستن بر سکوها جای خود را به نشستن بر روی زمین تغییر داد . پس بدانید و آگاه باشید که در واقع توالت فرنگی امروزی، توالت دوران هخامنشی است . شاید با همین توضیح کوتاه از تاریخچه توالت ، تلاش کنیم نگاهی جدید به حفظ سلامت مفاصل خود داشته باشیم و همچون اجدادمان از مزایای توالت‌های صندلی‌ مانند که متاسفانه به جای توالت ایرانی آن را توالت فرنگی می‌نامند، بهره بگیریم.

تاریخچه توالت فرنگی در ایران + معرفی فروشگاه آنلاین محصولات ساختمانی

اهمیت سنگ توالت

سرویس بهداشتی یکی از بخش‌های مهم ساخت و یا بازسازی ساختمان است. شاید در گذشته حساسیت کمتری برای خرید لوازم سرویس بهداشتی بود و سرویس بهداشتی خانه‌ها تنها یک توالت ایرانی ویک روشویی داشت. اما با گذشت زمان لوازم سرویس بهداشتی هم تغییر کرد، توالت فرنگی به بازار آمد و بیشتر پزشکان توصیه کردند که از این مدل توالت استفاده کنند تا آسیب کمتری به ستون فقرات وارد می‌کند.

سنگ توالت مناسب به قدری مهم است که حتی بعضی از افراد تنها در استفاده از سنگ توالت منزل خود راحت هستند! علت این راحتی این است که احتمالاً آن افراد سنگ توالت مناسب و باکیفیتی برای منزل خود تهیه کرده‌اند .ازطرفی درست است که استفاده از توالت‌های فرنگی با گسترش زیادی روبرو شده و امکانات مناسبی در آن‌ها تعبیه شده اما همچنان بیشتر ایرانی‌ها استفاده از توالت ایرانی را به دلایل فرهنگی و سنتی ترجیح می‌دهند . جالب است بدانید که توالت ایرانی در کشورهای مختلفی از آسیا، آفریقا و حتی اروپا نیز استفاده می‌شود . شاید از خود بپرسید مگر سنگ‌های توالت هم با هم فرق دارند؟ یا مگر باید در خرید یک سنگ توالت ساده به نکات خاصی توجه کرد؟ بله

 انواع توالت ایرانی

امروزه توالت‌های ایرانی در انواع مختلفی تولید می‌شوند که هر کس با توجه به بودجه و نیازی که دارد، می‌تواند توالت ایرانی مناسبی را برای محیط مورد نظر خریداری کند‌. توالت‌های ایرانی به سه دسته تقسیم می‌شوند که عبارت‌اند از:

  • توالت ایرانی طبی

با توجه به مضرات توالت فرنگی، امروزه بیشتر افراد به دنبال توالت‌‌های ایرانی با استاندارد کامل هستند. توالت طبی، نمونه‌ای از توالت ایرانی یا شرقی است که به دلیل طراحی ارگونومیک فشار کمتری را به مفاصل زانو، کمر و مچ پا وارد می‌کند. امروزه در بیشتر بیمارستان‌ها از توالت‌های طبی برای سرویس بهداشتی استفاده می‌کنند. در هنگام استفاده از توالت‌های طبی بدن انسان در حالت آسوده‌تری قرار دارد و عمل چمباتمه زدن راحت‌تر و با فشار کمتری انجام می‌شود.

  • توالت ایرانی با آبریز بسته

این توالت‎ها نمونه جدیدی از توالت‌های ایرانی هستند که امروزه طرف‌داران زیادی دارد. توالت ایرانی با آبریز بسته به‌گونه‌ای است که در طول کانال آبریز، سوراخ‌هایی در فواصل منظم تعبیه شده است که آب پس از ورود، در کانال آبریز به گردش در می‌آید. سوراخ‌هایی که به صورت یکنواخت منظم در طول کانال آبریز قرار دارند، علاوه بر اینکه موجب جاری شدن یکسان آب در کاسه توالت می‌شوند، باعث می‌شوند تمام سطح کاسه به طور یکسان شسته شود و میزان حشرات و فضولات در توالت کاسته شود.

  • توالت ایرانی با آبریز باز

این نوع آبریز بیشتر در توالت‌های قدیمی مورداستفاده قرار می‌گرفت. آبریز باز، از یک کانال باز و بدون سوراخ‌هایی با فواصل منظم ساخته شده است‌. آب پس از ورود به کانال، به سمت عمق کاسه توالت جاری می‌شود.

تاریخچه توالت فرنگی در ایران + معرفی فروشگاه آنلاین محصولات ساختمانی

جنس بدنه سنگ توالت ایرانی

بدنه سنگ توالت ایرانی از جنس‌های متفاوتی تشکیل می‌شود. امروزه بیشتر سرویس‌های بهداشتی از جنس سرامیک یا چینی‌های بهداشتی هستند. اما سرویس بهداشتی‌هایی با جنس‌های فلز و استیل نیز وجود دارد که در منزل یا محیط کار مورداستفاده قرار نمی‌گیرند. چینی‌های بهداشتی به دودسته چینی زجاجی و نیمه زجاجی تقسیم می‌شوند.

  • چینی زجاجی : سرامیک‌های ساخته شده از چینی زجاجی، دارای جذب آب کمتر از یک درصد هستند. این نوع چینی به دلیل جذب آب کمتر دوام بالاتری دارد و مانع از انباشته شدن انواع آلودگی‌ها، باکتری و قارچ می‌شوند.
  • چینی نیمه زجاجی : سرامیک‌های ساخته شده از چینی نیمه زجاجی، دارای جذب آبی بین سه تا پانزده درصد هستند. دوام کمتری نسبت چینی‌های زجاجی دارند و موجب تجمع پس‌آب و ایجاد بوی نامطبوع در سرویس بهداشتی می‌شوند.

ابعاد توالت ایرانی

به ‌طورکلی ابعاد استاندارد توالت‌های ایرانی حدود ۶۰ سانتی‌متر طول و ۴۰ سانتی‌متر عرض است. تمامی لوله‌کشی‌های فاضلاب ساختمان بر اساس این اندازه‌گیری انجام می‌شوند؛ بنابراین بهتر است در هنگام خرید به استاندارد بودن ابعاد توالت ایرانی توجه شود.

عمق کاسه توالت ایرانی

عمق کاسه توالت‌های ایرانی متفاوت است و به دودسته کم‌عمق (تخت) و عمق دار (گود) تقسیم می‌شوند. انتخاب این نوع کاسه توالت‌ها علاوه بر سلیقه مشتری، به ارتفاع کف سرویس بهداشتی و همچنین فضای قابل دسترس برای نصب توالت ایرانی بستگی دارد.

تاریخچه توالت فرنگی در ایران + معرفی فروشگاه آنلاین محصولات ساختمانی

مزایای استفاده از توالت ایرانی

  • استفاده از توالت‌های ایرانی خطر ابتلا به بیماری فتق را کاهش می‌دهد.
  • در هنگام استفاده از توالت ایرانی پاها به داخل شکلم کشیده می‌شود و باعث نگهداری از احشای شکمی می‌شود.
  • نشستن به روش چمباتمه روی توالت‌های ایرانی، صحیح‌ترین روش برای تخلیه ادرار و مدفوع است.
  • کسانی که از توالت‌های ایرانی برای تخلیه ادرار استفاده می‌کنند کمتر در معرض بیماری‌هایی مانند: یبوست، بواسیر و نفخ قرار می‌گیرند.
  • استفاده از توالت ایرانی در پیشگیری از التهابات و سرطان روده مؤثر است.

جهت خرید انواع توالت فرنگی و ساده به فروشگاه آنلاین ما به نشانی : https://centerceramic.com مراجعه نمایید.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟