نکاتی که باید در خصوص تحصیل در جمهوری چک بدانید

نکاتی که باید در خصوص تحصیل در جمهوری چک بدانید

جمهوری چک یک کشور زیبا و یک مقصد گردشگری غیرقابل چشم پوشی در قلب اروپا است. اما صحبت در مورد یک واقعیت کمتر شناخته شده – آیا می دانستید که کشور چک همه ساله میزبان تعداد زیادی از دانشجویان از سراسر جهان است؟ این موضوع جای تعجبی وجود ندارد: با وجود شهرهای دانشجویی همچون پراگ و برنو، دانشگاه های معتبر با رتبه های عالی و هزینه های زندگی مقرون به صرفه، تحصیل در چک یک انتخاب بسیار مناسب برای دانشجویان بین المللی محسوب می شود. در ادامه این مقاله به توضیحاتی راجع به جمهوری چک، شرایط و دانشگاه های مطرح در این کشور می پردازیم.

درباره جمهوری چک

جمهوری چک در قلب اروپا قرار دارد و به عنوان پل بین شرق و غرب، واقع در مرکز اروپا، محصور در خشکی و هم مرز با آلمان، لهستان، اسلواکی و اتریش است.

این کشور به 13 منطقه تقسیم شده است که پایتخت آن پراگ در مرکز آن در نیمه غربی کشور قرار دارد. دومین و سومین شهرهای بزرگ برنو و استراوا هستند که در مناطق موراویا و سیلسیا واقع شده اند.

این کشور 4 پارک ملی دارد و دارای، مناطق طبیعی زیبا و بسیار باشکوهی است. جمهوری چک با ثبات‌ترین و مرفه‌ترین کشور اروپای پسا کمونیستی است، این کشور حدود 10.5 میلیون نفر جمعیت دارد و پایین‌ترین نرخ بیکاری را در کل اتحادیه اروپا دارد. وقتی صحبت از قومیت به میان می‌آید، 90 درصد مردم از نظر قومی چک هستند، در حالی که 10 درصد باقی‌مانده این کشور یا موراویایی، اسلواکی با درصد کمی از اجداد دیگر مانند اوکراینی و ویتنامی هستند.

زبان رسمی این کشور چکی است، که یک زبان اسلاوی محسوب می شود. چیزی که جمهوری چک را بیشتر متمایز می کند معماری متمایز بناهای تاریخی و معاصر آن است که عناصر کلاسیک، باروک و گوتیک را با تزئینات و تزیینات در راهروها و سرسراها مانند کلیسای سنت نیکلاس، کلیسای جامع سنت ویتوس و سنت ژرژ به نمایش می گذارد. چک همیشه جایگاه خود را در فرهنگ حفظ کرده است و خانه تعداد زیادی از آهنگسازان، هنرمندان مطرح و یکی از برندگان جایزه نوبل ادبیات است.

دانشگاه های جمهوری چک

مدرک اعطا شده توسط دانشگاه های چک در همه جای اتحادیه اروپا به رسمیت شناخته می شود. دانشگاه های چک دارای برخی از بالاترین رتبه ها در منطقه هستند. بهترین دانشگاه چک دانشگاه چارلز است. این دانشگاه که در سال 1348 میلادی تأسیس شد، امروز دارای پردیس اصلی خود در پراگ و دانشکده هایی نیز در شهر هرادتس کرالووه و در شهر پلزن (پیلسن) است. از دیگر دانشگاه های برتر این کشور می توان به دانشگاه ماساریک در برنو ، دانشگاه شیمی و فناوری پراگ و دانشگاه پالاتسکی در شهر الوموتس اشاره کرد.

دانشجویان در حال تحصیل در جمهوری چک می‌توانند تجربه تدریس با کیفیت بالا را در دانشگاه با مدل آموزشی منحصر به فرد به ویژه در رشته های پزشکی پیدا کنند مخصوصا اکثر دانشکده های پزشکی این کشور دوره های خود را به زبان انگلیسی برگزار می کنند و بیمارستانی مستقل برای آموزش های تجربی و بالینی دارند.

تعداد دوره هایی که در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی در جمهوری چک تدریس می گردد هر ساله در حال افزایش است، و به همین دلیل مقصد تعداد بالایی از دانشجویان بین المللی (در حال حاضر حدود 50000 دانشجو) از اروپا و سراسر جهان است.

شهریه های معمولی برای برنامه های زبان انگلیسی از مبالغ کم در دانشگاه های دولتی تا 17000 یورو در سال در دانشگاه های خصوصی متغیر است – اما بسیاری از دوره ها بسیار ارزان تر از این مبلغ هستند.

تحصیل پزشکی در جمهوری چک

جمهوری چک دارای 8 دانشگاه پزشکی است که در این میان 5 دانشکده مورد تائید وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ایران است. لیست دانشگاه های پزشکی مورد تایید به ترتیب زیر می باشد.

  • دانشگاه چارلز
  • دانشگاه ماساریک
  • دانشگاه پالاتسکی ( پالاکی)
  • آکادمی علوم جمهوری چک
  • دانشگاه استراوا

از میان دانشگاه های بالا سه دانشگاه اول یعنی دانشگاه های چارلز، ماساریک و پالاتسکی از شهرت جهانی برخوردار هستن و جزو معتبرترین دانشگاه های چک در رشته های پزشکی، دندانپزشکی،داروسازی و فیزیوتراپی محسوب می شوند.

زندگی دانشجویی در جمهوری چک

بیشتر موسسات آموزش عالی کشور در شهرهایی از جمله پراگ پایتخت چک، برنو و شهر الوموتس متمرکز شده اند. این به معنی زندگی یک شهر دانشگاهی است که تعداد بیشماری از مراکز فرهنگی و تفریحی با تخفیف های ویژه دانشجویان برخوردار می باشد. شما می‌توانید از یکی از مکان‌های تاریخی یا یک پارک ملی دیدن کنید – یا در یکی از چشمه‌های معدنی متعدد این کشور در هنگام تعطیلات به آرامش برسید و فراموش نکنید که شما به معنای واقعی کلمه در قلب اروپا و یکی از کشورهای حوزه شینگن هستید.

از سال 2020، بیش از 45000 دانشجوی خارجی در دوره های تحصیلی تمام وقت در جمهوری چک تحصیل می کنند. این تعداد دانشجو یک عدد قابل توجه برای یک کشور کوچک در اروپای مرکزی است. دانشجویان از استاندارد زندگی بالا، مقرون به صرفه با شهریه های مناسب و هزینه زندگی پایین تر که چیزی بین 350 تا 700 دلار در ماه است، لذت می برند. مزیت دیگر تحصیل در جمهوری چک این است که دانشجویان خارجی نیز می توانند همانند دانشجویان چکی در کنار تحصیل برای تامین هزینه های خود کار کنند.

امنیت در جمهوری چک

بر اساس شاخص جهانی صلح، جمهوری چک یکی از امن ترین مکان ها برای زندگی در جهان است. نرخ جرم و جنایت پایین است و شهروندان از استاندارد زندگی خوبی برخوردارند و به عنوان ششمین کشور امن روی کره زمین محسوب می شود. جامعه آنها بسیار بدون تبعیض است، مردم، سبک زندگی و فرهنگ های مختلف بسیار مورد استقبال مردم و دولت کشور قرار می گیرند. جمهوری چک در بین 20 کشور برتر جهان با بالاترین نرخ فارغ التحصیل قرار دارد.

جمع بندی تحصیل در جمهوری چک

مجموعه آسپیان نماینده رسمی دانشگاه های چارلز و پالاتسکی جمهوری چک در ایران است این مجموعه با نزدیک به 10 سال سابقه برای رشته های پزشکی دندانپزشکی، داروسازی و فیزیوتراپی این دانشگاه ها پذیرش دارد و تمامی مراحل پذیرش از جمله آزمون ورودی با مجوز رسمی هر دو دانشگاه، توسط مجموعه آسپیان در ایران برگزار می گردد. همچنین سایر مراحل پذیرش از جمله دریافت ویزا تا اقامت دانشجو توسط این مجموعه انجام میگیرد.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟