معرفی 4 فایده گل سانسوریا که آن را تبدیل به بهترین دوست شما در منزل می‌کند

سانسوریا که با نام شمشیری هم شناخته می‌شود، یکی از گیاهان  تزئینی آپارتمانی با شرایط نگه‌داری نسبتاً ساده است که می‌تواند به راحتی خود را با محیط‌های کم آب و کم نور سازگار کند. جالب است بدانید که سانسوریا در محیط خانه از ویژگی تصفیه کنندگی بسیار بالایی برخوردار است. ترکیب رنگ‌های سبز و زرد سانسوریا و قامت کشیدۀ آن باعث شده که از جذابیت ویژه‌ای برخوردار باشد.

به دلیل مقاومت بالایی که این گیاه در برابر کم لطفی محیط پیرامون خود دارد، از آن به عنوان نماد پشتکار و شکیبایی و تحمل بالا یاد می‌شود.

همین مقاومت بالای سانسوریا در برابر عوامل خشن محیطی باعث گردیده که این گیاه به عنوان یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای قرار گرفتن در بالکن و یا حاشیه حیاط و ویلا در نظر گرفته شود.

سانسوریا عضو خانواده سوسنیان است که در زمرۀ ساکولنت‌ها طبقه‌بندی می‌شود. به همین دلیل از نزدیکی بسیار زیادی به ساکولنت‌ها برخوردار است. سانسوریا در اصل بومی مناطق گرمسیر آفریقای جنوبی، ماداگاسکار و جنگل‌های جنوب شرق آسیا است که در آنجا به صورت بوته‌های انبوه رشد می‌کند. سانسوریا به دلیل ظاهر خاصی که دارد، به عنوان شمشیری، نیزه‌ای، گیاه مار و حتی زبان مادرشوهر هم نامیده شده است.

به طور کلی خانواده سانسوریا دارای ۶۰ گونه گیاه همیشه سبز است که به لحاظ شکل، اندازه و رنگ با یکدیگر تفاوت دارند. اما از لحاظ ویژگی‌های اصلی مثل مقاومت و سرسبزی با یکدیگر مشابه هستند.

سانسوریا یک گیاه گل‌ده است؛ ولی گل‌دهی آن تابع شرایط مساعدی می‌باشد که باید در پیرامون گیاه فراهم باشد. گل‌های سانسوریا در بخش میانی گیاه و به رنگ‌های سبز و سفید شکوفا می‌شوند؛ که هر چند به لحاظ ظاهری جذابیت و زیبایی خاصی ندارند، اما از بوی خوشی برخوردارند.

فواید پرورش سانسوریا در داخل خانه

1) تصفیۀ هوای محیط خانه

سانسوریا یکی از گیاهانی است که به تصفیۀ هوای داخل منازل کمک می‌کند. هوا مخلوطی از گازهای اکسیژن، نیتروژن، دی اکسید کربن، گرد و غبار و سایر گازهای دیگر است که برخی از آنها برای سلامتی انسان مضر هستند.

به عنوان مثال در مناطق شهری گازهایی مثل بنزن، زایلن، فرمالدئید و … فوق‌العاده برای سلامتی انسان مضر هستند و هر یک می‌توانند سبب ایجاد یک سری عوارض ناخواستۀ کوتاه مدت یا بلند مدت در بدن فرد شوند. بنابراین نگهداری سانسوریا در محیط داخلی منازل، گذشته از جنبۀ زیبایی شناختی آن، دارای تأثیر بسیار زیادی در زمینۀ تصفیۀ هوا و حذف آلاینده‌های موجود در آن می‌باشد.

بنابراین در واحدهای مسکونی شهری، به ویژه در بافت شلوغ کلان‌شهرها توصیه به استفاده از گیاه سانسوریا در منازل می‌شود.

متابولیسم اسید کراسولاسه

(Crassulacean Acid Metabolism)

متابولیسم اسید کراسولاسه (CAM) یکی از همان دلایلی است که مردم سانسوریا را برای حمام یا اتاق خواب خود بر می‌گزیند. متابولیسم اسید کراسولاسه یک نوع چرخۀ فعالیت‌های گیاهی به شمار می‌رود که در طول روز دی اکسید کربن هوا را جذب  و در هنگام شب اکسیژن آزاد می‌کند. شاید تاکنون شنیده‌اید که شب هنگام نباید در زیر درخت یا گیاهان دیگر خوابید و یا این که نباید در محیط اتاق خواب از گیاهان استفاده کرد.

چرا که برای انجام فتوسنتز ناچار به دریافت اکسیژن هوا می‌شوند و این کمبود اکسیژن برای انسان زیان‌آور خواهد بود. اما این مکانیزم در سانسوریا فرق می‌کند.

بدین معنی که سانسوریا می‌تواند در هنگام شب، با تبدیل دی اکسید کربن به اکسیژن، مقدار اکسیژن هوا را افزایش دهد و بدین ترتیب به بهبود هوای تنفسی کمک کند. بنابراین سانسوریا برای افزایش کیفیت خواب توصیه می‌شود.

2) رفع بوی بد هوا

سانسوریا گذشته از تصفیه هوا، می‌تواند برای رفع بوی بد محیط، از جمله بوی مواد شیمیایی حاصل از چسب، رنگ یا بوی بد ناشی از رطوبت یا سوختگی غذا تأثیر زیادی داشته باشد.

بنابراین، اگر در منزل یا محل کار از مواد شیمیایی زیادی استفاده می‌کنید، می‌توانید با استفاده از چند گلدان سانسوریا، ضمن تصفیۀ هوای محیط، بوی بد آن را نیز از بین ببرید.

معرفی 4 فایده گل سانسوریا که آن را تبدیل به بهترین دوست شما در منزل می‌کند

3) سانسوریا مناسب برای کاردستی

برگ‌های زرد شدۀ سانسوریا را دور نریزید. بلکه آنها را به مدت ۳ تا ۴ هفته در آب خیس کنید و سپس با جدا کردن پوستۀ اصلی آنها، به الیاف محکم و انعطاف پذیری می‌رسید که برای ساخت بسیاری از کاردستی‌ها یا تزئین دسته گل مناسب هستند.

4) سانسوریا یک گیاه سمی است!

توجه داشته باشید که سانسوریا، هر چند منبع بسیار خوبی از فیبر به حساب می‌آید، اما هرگز فکر امتحان کردن طعم آن را هم به ذهنتان راه ندهید.

خوردن برگ سانسوریا موجب تورم و بی حس شدن زبان می‌شود و خطر خفگی و مرگ را به دنبال دارد. لذا توصیه می کنیم که آن را از دسترس کودکان و حیواناتی که فکر می‌کنید ممکن است برگ‌های آن را بجوند، دور نگه دارید.

سخن پایانی

در این مقاله هر جنبه‌ای از فواید گیاه سانسوریا به صورت کامل گفته شد. همان طور که می دانید، گیاهان آپارتمانی انواع گوناگونی دارند که هر یک دارای ویژگی‌ها و منافع خاص خود می‌باشند. اما در مورد گیاه آپارتمانی سانسوریا باید به این نکته هم توجه داشته باشید که سانسوریا به غیر از زیبایی، لطافت و مقاومت بالایی که در برابر ناملایمات محیطی از خود نشان می‌دهد، دارای جنبه‌های مفید زیادی نیز هست که به همین دلیل باید به آن فراتر از جنبه زیبایی شناختی نگریسته شود. در واقع دلیل استقبال بالا و طرفدار فراوانی که دارد، همین ویژگی‌های شگفت انگیز آن است.

چنان‌چه قصد خرید گیاه آپارتمانی برای خانه یا دفتر کار خود را دارید و یا قصد دارید یک هدیه لذت بخش و همیشگی برای یک دوست خریداری کنید، به شما توصیه می‌کنیم گیاه آپارتمانی سانسوریا را نیز در نظر داشته باشید.

پیش از هر اقدامی برای خرید سانسوریا به شما توصیه می‌کنیم که ابتدا با روش های نگهداری سانسوریا، تکثیر سانسوریا، آفات و بیماری های سانسوریا و به طور کلی راهنمای خرید گیاه سانسوریا آشنا شوید. برای آشنایی با روش های نام برده کافیست تا ana.press مراجعه کنید تا بتوانید از یک خرید لذت بخش برخوردار شوید و لذت خرید خود را با کسانی که دوستشان دارید هم به اشتراک بگذارید.

سانسوریا به طور کلی شامل 60 تا 70 گونه شناخته شده و معروف است. تفاوت برخی از این گونه ها تنها در رنگ آن ها است؛ بنابر این میتوان سانسوریا را به دسته های کلی تری تقسیم بندی کرد که هرکدام شامل چند زیر مجموعه است.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟