معرفی انواع قابلمه و دیگ و ویژگی‌های آن‌ها

آشپزخانه‌ها قلب هر خانه‌ای هستند و خرید وسایل و لوازم مورد نیاز آن‌ها، یکی از لذت‌بخش‌ترین کارهایی است که هر روز فرصت انجام و تکرار آن را ندارید. قابلمه و دیگ نیز جزو مهم‌ترین ابزار مورد نیاز هر آشپزخانه‌ای به‌شمار می‌روند، زیرا فلسفه ساخت این محیط و پختن غذا با آن‌ها معنی پیدا می‌کند.

اما تنوع بسیار زیاد مدل‌ها و جنس‌های مختلف سرویس پخت‌وپز، ممکن است شما را در انتخاب این وسایل دچار سردرگمی کند. زمانی که برای خرید سرویس قابلمه به یک فروشگاه آنلاین یا حضوری مراجعه می‌کنید، با جنس‌ها و طرح‌های متنوعی روبرو خواهید شد که هر کدام از آن‌ها ویژگی خاصی دارند دارند.

اما چطور میخواهید از بین این مدل‌های مختلف بهترین نوع قابلمه را انتخاب کنید و معیار شما برای بررسی کیفیت بالای آن‌ها چیست؟ پس برای شناختن بهترین نوع سرویس پخت‌وپز و انتخاب سالم‌ترین مدل آن، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

معرفی انواع قابلمه و دیگ و ویژگی‌های آن‌ها

انواع قابلمه و دیگ

فلزات مختلف قدرت رسانایی بالایی دارند و بیشتر آن‌ها گرما را تا مدت زیادی در خود نگه می‌دارند. به‌همین سبب از گذشته‌های دور تا کنون یکی از بهترین و اصلی‌ترین مواد اولیه برای ساخت ظروف پخت‌وپز بوده‌اند.

البته متریال‌های طبیعی دیگری نیز مانند سنگ گزینه‌های مناسبی برای ساخت این نوع وسایل هستند. همچنین این روزها با پیشرفت فناوری و ترکیب مواد اولیه مختلف با یکدیگر، قابلمه‌هایی با جنس‌های مختلفی در دسترس شما قرار دارند.

بعضی از رایج‌ترین انواع ظروف پخت و ویژگی‌های مختلف آن‌ها عبارت هستند از:

1. قابلمه چدن

چدن از قدیمی‌ترین آلیاژهای آهن به‌حساب می‌آید که در طول تاریخ برای کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار گرفته است. یکی از این موارد پخت غذا و گرم نگه داشتن آن است که به ‌علت ویژگی‌های خاص این آلیاژ، محبوبیت بسیار زیادی دارد.

تولیدکنندگان تا چند سال گذشته از چدن خام و بدون روکش برای ساخت قابلمه و دیگ استفاده می‌کردند، اما امروزه می‌توانید ظروف چدنی با روکش‌های نچب و تفلون را نیز در بازار مشاهده کنید. هر دو نوع قابلمه‌های چدن از نظر ظاهری تنوع و رنگبندی زیادی ندارند و وزن آن‌ها معمولا زیاد است.

قابلمه‌های چدنی سریع گرم می‌شوند و حرارت را تا مدت زیادی در خود نگه می‌دارند، همچنین برای استفاده در فر نیز بهترین گزینه به‌شمار می‌آیند.
نوع بدون روکش این نوع ظروف بسیار سالم است و هنگام پخت‌وپز با مواد غذایی واکنش‌های سمی و خطرناک نشان نمی‌دهند، اما قیمت آن‌ها در مقایسه با سایر جنس‌ها کمی گران‌تر است.

مهم‌ترین مزایای استفاده از قابلمه چدن به‌شرح زیر هستند:

  • جزو ظروف نچسب بوده و برای سرخ کردن یا گریل مواد غذایی بهترین گزینه موجود هستند.
  • در هنگام پخت غذا مقداری آهن را آزاد می‌کنند و می‌توانند در جبران کمبود آهن بدنتان موثر باشند.
  • شستشوی آن‌ها آسان است.
  • ظاهر آن‌ها به‌مرور زمان آسیب نمی‌بیند.

معرفی انواع قابلمه و دیگ و ویژگی‌های آن‌ها

2. قابلمه پیرکس

یکی دیگر از سالم‌ترین ظروف پخت‌وپز، قابلمه‌های پیرکس هستند که جز اصلی ترکیبات آن‌ها شیشه است. این نوع ظروف ظاهر بسیار زیبایی دارند و در هنگام پخن غذا با مواد غذایی هیچ واکنشی را نشان نمی‌دهند.

اما پیرکس‌ها کمی حساس هستند و در برابر شعله زیاد و شوک‌های حرارتی مقاومت بالایی ندارند. همچنین نمی‌توانید از آن‌ها برای سرخ کردن مواد غذایی استفاده کنید، بلکه برای پخت غذاهای آبدار مناسب‌تر هستند.

چند مزیت استفاده از این قابلمه‌ها را در فهرست زیر نام بردیم:

  • برای استفاده در فر و مایکروفر مناسب هستند.
  • می‌توانید غذای در حال طبخ را از دیواره‌های آن‌ها مشاهده کنید.
  • پخت مواد غذایی در آن‌ها برای بدن ضرری ندارد.
  • ظاهر زیبایی دارند.
  • شستشوی آن‌ها آسان است.
  • قیمت آن‌ها مناسب است.

3. قابلمه تفلون

تقریبا می‌توانیم بگوییم که اولین قدم انسان برای ساخت ظروف کاملا نچسب، اختراع تفلون بود. این ماده خاصیت نچسب بودن بسیار بالایی دارد، در نتیجه مورد توجه تولیدکنندگان ظروف پخت‌وپز قرار گرفته است.

اما بهتر است بدانید وقتی از ظروف تفلون صحبت می‌کنیم به این معنی نیست که کل بدنه قابلمه و دیگ از این ماده شیمیایی است. معمولا تفلون را به‌شکل یک لایه روی ظروف فلزی و آلیاژ می‌کشند تا خاصیت نچسب بودن پیدا کند.

علی‌رغم محبوبیت بالای این ظروف آشپزخانه در بین مردم، تفلون‌ها جزو قابلمه‌های خیلی سالم محسوب نمی‌شوند و ممکن است به‌مرور زمان و در اثر استفاده نادرست، تهدیدی برای سلامتی شما باشند.

البته تا زمانی که سطح آن‌ها هیچ خط و خشی برنداشته است، برای سلامتیتان ضرری ندارند. اما اگر نقاطی از سطح تفلون آسیب ببیند، هنگام پخت غذا با مواد غذایی واکنش می‌دهد و ممکن است شما بدون حس کردن تفاوتی در مزه غذا، مقداری مواد شیمیایی را نیز وارد بدنتان کنید.

با وجود این خطرهای احتمالی، مزایای زیر تفلون‌ها را همچنان در صدر جدول محبوبیت قابلمه‌ها نگه داشته‌اند:

  • سبک هستند و کار کردن با آن‌ها آسان است.
  • برای پخت غذاهایی مانند ته چین یا کیک بهترین گزینه هستند.
  • مصرف روغن در آن‌ها زیاد نیست.
  • تنوع طرح و رنگ بالایی دارند.
  • شستن قابلمه‌های تفلون آسان است.
  • به ‌نسبت سایر قابلمه‌ها قیمت مناسب‌تری دارند.

4. قابلمه سرامیکی و گرانیتی

پس از آن‌که تولیدکنندگان با استقبال بسیار زیاد ظروف تفلون مواجه شدند، به‌فکر ساخت قابلمه‌هایی با همین ویژگی‌های مثبت افتادند که خطرات احتمالی تفلون را نیز نداشته باشند. درنتیجه ظروف پخت‌وپز سرامیکی را اختراع و روانه بازار کردند که به‌سرعت در بین مردم محبوب شدند.

این ظروف مانند تفلون بدنه‌ای آلومینیومی یا ترکیبی از سایر فلزات دارند اما به‌جای تفلون، روی آن‌ها را با یک لایه سرامیک نچسب پوشانده‌اند. مدتی پس از اختراع این ظروف و انجام آزمایش‌هایی درباره میزان سلامت آن‌ها، نسل جدیدی از قابلمه‌ها با نام ظروف گرانیتی وارد بازار شدند.

این ظروف در ترکیب خود هیچ نوع سنگ گرانیتی ندارند و وجه تسمیه آن‌ها تنها به‌علت تشبه ظاهری با این نوع سنگ است. ظروف گرانیتی را نیز مانند نمونه‌های سرامیکی از بدنه آلومینیوم و روکش ترکیبی سرامیک با سایر مواد نچسب ساخته‌اند. چند نمونه از مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت این دو نوع قابلمه و دیگ از قرار زیر هستند:

  • با مواد غذایی واکنش زیادی را نشان نمی‌دهند.
  • قدرت نچسب بودن آن‌ها بسیار زیاد است.
  • ظاهر آن‌ها بسیار متنوع است.
  • می‌توانید آن‌ها را به‌راحتی و بدون نیاز به مواد خاصی بشویید.
  • گرما را به‌طور یکدست و یکنواخت منتقل می‌کنند.
  • برای استفاده در فر مناسب هستند.

نکات مهم در هنگام خرید

علاوه‌بر چند نمونه مشهوری که در بالا معرفی کریم، قابلمه و دیگ‌هایی از جنس استیل، آلومینیوم، روی، مس و حتی سیلیکون نیز وجود دارند که در مقایسه طرفداران کمتری دارند. اگر شما قصد خرید ظروف پخت‌وپز را دارید باید قبل از اقدام به خرید حتما تمام ویژگی‌های مثبت و منفی گزینه‌های پیش رو را با یکدیگر مقاسه کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

همچنین خرید از یک فروشگاه معتبر و مطمئن نیز در رضایت‌بخشی خریدتان تاثیر زیادی دارد. زیرا فروشندگان معتبر با ذکر تمام مشخصات و جزئیات مربوط به محصولات خود، شما را در انتخاب بهترین قابلمه و دیگ یاری می‌کنند.

سخن نهایی

لذت آشپزی و خوردن غذاهای سالم و خوشمزه تا حد زیادی به داشتن ظروف باکیفیت و مناسب بستگی دارد. سرویس‌های پخت‌وپز نیز از مهم‌ترین لوازم آشپزخانه هستند که با جنس‌ها، رنگ‌ها و مدل‌های مختلفی در اختیار شما قرار دارند.

ما سعی کردیم در این مطلب با معرفی چند نمونه از محبوب‌ترین نوع قابلمه و دیگ و ذکر ویژگی‌های بارزشان، انتخاب یکی از آن‌ها را برای شما آسان‌تر کنیم.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟