مجازی سازی سرور چیست | چقدر کارایی و کاهش هزینه برای شرکت ها دارد؟

به فرآیند تقسیم یک سرور فیزیکی به چندین سرور مجازی منحصر به فرد و ایزوله با استفاده از یک برنامه نرم افزاری خدمات مجازی سازی سرور می‌گویند. هر سرور مجازی می تواند سیستم عامل های خود را به طور مستقل اجرا کند. تکنولوژی که به ما این اجازه را می‌دهد که به جای راه اندازی چندین سرور مجزا و اشغال فضای فیزیکی بیش از اندازه، همچنین به کارگیری نیروی انسانی و هزینه های خرید تجهیزات، همه سرویس های مورد نیاز یک شرکت را بر روی یک سرور قدرتمند به کارکنان ارائه دهیم.

در ادامه با هم بررسی خواهیم کرد که این فناوری چه کمکی به کسب و کارها خواهد کرد و قابلیت های این نرم افزار چیست؟

مجازی سازی سرور چیست | چقدر کارایی و کاهش هزینه برای شرکت ها دارد؟

مجازی سازی بر روی سرور چیست و به چه معناست؟

اگر در یک سازمان بزرگ یا حتی یک شرکت با تعداد کارمند متوسط کار کنید، خواهید دید که تعداد زیادی سرور در مجموعه وجود دارد. برای کم کردن تعداد این سرورها راهکار اساسی استفاده از این برنامه است.

ساختار این فناوری به این شکل است که یک لایه نرم افزاری یا Hypervisor که در ادامه بیشتر آشنا می‌شویم مابین سخت افزار و سیستم عامل‌ قرار می‌گیرد و این امکان را به ادمین شبکه می‌دهد که پیاده سازی چندین سیستم عامل را روی سخت افزار یا همان سرور مد نظر برای ما فراهم کند. یکی از مزایا یا ویژگی های اصلی این برنامه این است که  مدیریت کاملی از RAM و CPU و همچنین فضای ذخیره سازی در اختیار ادمین می‌دهد تا مدیریت بهتری در شبکه داشته باشد.

انواع مجازی سازی در شبکه های کامپیوتری

  • مجازی سازی دسکتاپ
  • مجازی سازی اپلیکیشن
  • مجازی سازی سرور
  • مجازی سازی شبکه
  • مجازی سازی فضای ذخیره سازی

مزایای اصلی مجازی سازی سرور چیست؟

  • استفاده از همه توانایی های سرور
  • کاهش هزینه های خرید تجهیزات
  • صرفه جویی در انرژی و کاهش مصرف برق
  • کاهش نیروی انسانی
  • از بین بردن پیچیدگی سرور و شبکه
  • عیب یابی سریع تر در شبکه
  • کاهش میزان فضای اشغالی و فیزیکی در شرکتها
  • کاهش Down Time در شبکه

چرا مجازی سازی سرور؟

مجازی سازی در سرور یک روش مقرون به صرفه برای ارائه خدمات میزبانی وب و استفاده موثر از منابع موجود در زیرساخت فناوری اطلاعات است. بدون مجازی سازی در سرور، سرورها تنها از بخش کوچکی از قدرت پردازش خود استفاده می کنند. در زمانی که شما تنها از یک سرور برای یک سرویس استفاده می‌کنید این موضوع باعث می‌شود که سرورها بیکار بمانند، زیرا فشار بار کاری تنها به بخشی از سرورهای شبکه توزیع می‌شود. اگر این موضوع را در دیتاسنتر در نظر بگیریم و یا حتی در شرکتهای کوچک یا بزرگ مقایسه کنیم، سازمان ما مملو از سرورهای کم استفاده می شوند که باعث هدر رفتن منابع و قدرت می شود.

با تقسیم هر سرور قدرتمند فیزیکی به چندین سرور مجازی،این تکنولوژی به هر سرور مجازی اجازه می دهد تا به عنوان یک دستگاه فیزیکی منحصر به فرد عمل کند. هر سرور مجازی می تواند برنامه ها و سیستم عامل خود را اجرا کند بدون اینکه خللی در کار دیگر سیستم عامل ها ایجاد کند.

مجازی سازی سرور چیست | چقدر کارایی و کاهش هزینه برای شرکت ها دارد؟

انواع نرم افزارهای مجازی ساز سرور

شرکت‌های قدرلتمند و مختلفی در این زمینه فعالیت می‌کنند که چند مورد از آنها را به شما معرفی می‌کنیم.

  1. Microsoft Hyper-v
  2. VMware vSphere
  3. citrix XenServer

برای راه اندازی مجازی سازی در سمت سرور باید زیر ساخت شبکه ای یا همان کابل کشی شبکه خود را از قبل در مجموعه داشته باشید و یا راه اندازی کنید. اگر به خدمات پسیو شبکه نیاز دارید اینجا کلیک کنید.

Microsoft Hyper-v

این کمپانی محصول نرم افزاری Hyper-V را ارائه می‌دهد.

VMware vSphere

شرکت وی ام ور (vmware) محصول vsphere را دارد. شاید بتوان گفت بیش از 80 درصد شرکت ها و مجموعه هایی که در ایران از مجازی سازی استفاده می‌کنند همگی از محصول این شرکت بزرگ بهره مند هستند.

citrix XenServer

سومین کمپانی و یکی از معروف ترین شرکت در زمینه  سیتریکس (citrix) است که محصول فوق العاده  Citrix Hypervisor را در این زمینه تولید کرده است. این محصول در ابتدا به نام citrix xenserver شناخته می‌شد.

برخی از قابلیت های جذاب مجازی سازی در سرور

  • High Avalability
  • Fault tolerance
  • Distributed Resource Scheduler
  • VSAN

High Avalability

یکی از دغدغه های شرکتها این است که سرورهای آنها همیشه در دسترس باشد و مشکلی در شبکه آنها بوجود نیاید. با استفاده از ایجاد مجازی سازی و ماشین های مجازی، سیستم عامل های ما همیشه در دسترس است. به این صورت که اگر یکی از سرور‌ها از لحاظ فیزیکی در دسترس نباشد، آن ماشین مجازی بعد از گذشت چند دقیقه روی یک سرور دیگر شروع به سرویس دادن می‌کند.

Fault tolerance

در Fault tolerance  ما به صورت همزمان بروی ۲ سرور به شکل آینه ماشین مجازی داریم  و زمانی که یکی از سرورها از دسترس خارج شد، در صدم ثانیه ماشین در سرور دیگر شروع به سرویس دادن می‌کند.

Distributed Resource Scheduler

اگر دقت کرده باشید زمانی که نرم افزارهای سنگینی را استفاده می‌کنیم در بعضی سیستم ها دچار اختلال می‌شویم و نمی‌توانیم به راحتی کارهای روزمره را انجام دهیم.  قابلیت Distributed Resource Scheduler باعث می‌شود که اگر یگ ماشین مجازی روی یک سرور با کمبود منابع مانند رم یا سی پی یو مواجه شد آن ماشین به سرور دیگری که  دارای منابع آزاد‌تری در کلاستر ما است منتقل می‌شود. و در اینصورت همیشه همه سرویس های ما بدون اختلال و کندی به ما سرویس خواهند داد.

مجازی سازی سرور چیست | چقدر کارایی و کاهش هزینه برای شرکت ها دارد؟

برای مجازی سازی سرور با چه شرکت هایی باید تماس بگیریم؟

اگر نیازمند راه اندازی این فناوری هستید حتما باید از شرکت هایی که در این زمینه تخصص کافی دارند کمک بگیرید. معمولا اکثر شرکت هایی که در زمینه شبکه های کامپیوتری فعالیت دارند می‌توانند این فناوری را برای شما پیاده سازی کنند. آوش نت یکی از شرکت های ارائه دهنده و راه اندازی مجازی سازی سرور است.  اگر شما هم در مجموعه خود به راه اندازی این تکنولوژی علاقمند هستید و یا نیاز به خدمات اکتیو شبکه دارید روی لینک کلیک کنید.

هزینه راه اندازی چقدر است؟

اگر تجهیزات مورد نیاز را در مجموعه داشته باشید و نیاز به خرید هیچگونه تجهیزات اضافی در مجموعه نباشد، هزینه راه اندازی و نصب این برنامه در سال 1400 مبلغی حدود 600 الی 1.000.000 میلیون تومان است.  با توجه به هزینه راه اندازی بسیار پایین این برنامه برای هر شرکتی بسیار کاربردی است که به سمت این تکنولوژی بیاید.

5/5 - (1 امتیاز)
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
5/5 - (1 امتیاز)