علت جرقه زدن موتور جاروبرقی چیست و چگونه رفع می شود؟

علت جرقه زدن موتور جاروبرقی چیست و چگونه رفع می شود؟

آیا می‌دانستید یکی از مهم‌ترین دلایل سوختن موتور جاروبرقی، جرقه زدن موتور آن است؛ بنابراین زمانی‌ که موتور جاروبرقی، شروع به جرقه زدن می‌کند، باید هر چه سریع‌تر برای رفع مشکل اقدام کنید تا از این طریق، جلوی سوختن موتور و زیان بیشتر را بگیرید. سوالی که بسیاری از افراد مطرح می‌کنند، این است که چه عواملی باعث جرقه زدن موتور می‌شود و شیوه رفع جرقه زدن موتور جاروبرقی چیست؟

در این مقاله 4 مورد از مهم‌ترین دلایل جرقه زدن موتور جاروبرقی را مطرح می‌کنیم. درصورتی‌که شما هم با این پدیده روبه‌رو هستید یا می‌خواهید از سوختن موتور جاروبرقی خود جلوگیری کنید، این مقاله کلیه اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار می‌دهد.

خرابی کلکتور؛ مهم‌ترین علت جرقه زدن موتور جاروبرقی

قلب جاروبرقی، کلکتور آن است؛ زیرا به سایر قسمت‌های دستگاه، برق‌رسانی می‌کند. خرابی این قطعه، مهم‌ترین علت جرقه زدن موتور جاروبرقی است. رنگ جرقه کلکتور، مهتابی و شدید است. البته خرابی کلکتور هم دلایل مختلفی دارد که می‌توان به عملکرد بالای دستگاه، نوسانات برق و مناسب نبودن زغال اشاره کرد.

دراین‌حالت، برای تعمیر جاروبرقی باید در گام اول کلکتور و زغال جاروبرقی را بررسی کنیم، ممکن است لازم باشد کلکتور تعویض شود. برخی از تعمیرکارها، تعویض کلکتور را به خاطر چالش‌ها و مشکلاتی که دارد، فاقد توجیه اقتصادی می‌دانند؛ بنابراین اگر بفهمند کلکتور خراب شده است، موتور جاروبرقی را تعویض می‌کنند.

وارد شدن فشار به موتور؛ دلیل جرقه زدن موتور جاروبرقی

عملکرد بالای جاروبرقی باعث می‌شود که فشار مضاعفی به موتور دستگاه وارد شود؛ حتی احتمال سوختگی موتور جاروبرقی بر اثر کار کردن بیش‌ازحد دستگاه وجود دارد. درصورتی‌که بر اثر عملکرد بسیار دستگاه، شاهد جرقه زدن موتور بودید، ابتدا موتور جاروبرقی را جدا و سپس به‌صورت مستقیم به برق وصل کنید. اگر موتور بدون جرقه زدن، شروع به کار کرد، حتماً مشکل از سایر قسمت‌های جاروبرقی است.

اگر پس از اتصال موتور به برق، اختلالی در عملکرد آن مشاهده کردید، باید هرچه‌سریع‌تر برای تعمیر آن اقدام کنید. توجه داشته باشید که تعمیر جرقه زدن موتور جاروبرقی خصوصاً تعمیر جاروبرقی بوش، سامسونگ و سایر جاروبرقی‌های روز بازار، کار ساده و پیش‌پاافتاده‌ای نیست که هر کسی از پس آن بربیاید؛ بنابراین درچنین‌مواقعی باید به تعمیرکار متخصص مراجعه کنید.

علت جرقه زدن موتور جاروبرقی چیست و چگونه رفع می شود؟

جرقه زدن زغال موتور جاروبرقی؛ دلیلی برای جرقه زدن موتور

زغال جاروبرقی، قطعه‌ای رسانا از جنس گرافیت است و وظیفه انتقال سریع برق به کلکتور را بر عهده دارد. شکل زغال جاروبرقی، مستطیلی است و به‌مرور‌زمان از طول آن کاسته می‌شود و حتی امکان شکستن آن هم وجود دارد. درصورت کوتاه شدن یا شکستن زغال، فشار بالایی به آن‌ها وارد می‌شود و درنتیجه شاهد سوختن کلکتور و جرقه زدن موتور جاروبرقی خواهیم بود. درواقع کوتاه شدن یا شکستن زغال، اصلی‌ترین علت جرقه زدن کلکتور موتور جاروبرقی است.

درصورت جرقه زدن زغال موتور جاروبرقی باید هر‌چه‌سریع‌تر برای تعویض آن‌ها اقدام کنید؛ چون مناسب نبودن زغال‌ها، به‌سرعت به سوختن موتور جاروبرقی منتهی می‌شود. بسیاری از مواقع، تعمیر جاروبرقی سامسونگ، بوش و ال‌جی با یک تعویض زغال انجام می‌شود و نیاز به هیچ تعمیر خاصی نیست. اگر تعویض زغال‌ها به‌صورت‌مرتب انجام نشود، موتور جاروبرقی آسیب جدی می‌بیند و چاره‌ای جز تعویض آن وجود ندارد.

برای خرید زغال دستگاه، بهتر است زغال‌های نرم تهیه کنید. زغال‌های نرم معمولاً یک حالت چرب در خودشان دارند و دیرتر کوتاه یا خراب می‌شوند. درحالی‌که زغال‌های سفت و سخت ممکن است زود کوتاه یا دچار شکستگی شوند.

اختلال در مدار الکتریکی؛ دلیل مهمی برای جرقه زدن موتور جاروبرقی

مشکلاتی که در مدار الکتریکی جاروبرقی وجود دارد، باعث اتصالی در سیستم برق دستگاه و جرقه زدن موتور می‌شود. این احتمال هم وجود دارد که سیم‌پیچی داخلی جاروبرقی با مشکل مواجه شود. برای رفع جرقه زدن موتور جاروبرقی بد نیست که سیستم برق آن را بررسی کنید. البته این کار، تخصصی است و باید توسط یک تعمیرکار خبره انجام شود.

گاهی ‌مواقع پس از بررسی سیستم برق، به این نتیجه می‌رسیم که سیم‌های فاز و نول به‌صورت اشتباه به بالشتک متصل شده و همین مسئله ساده، باعث جرقه زدن شده است.

نوسانات برق هم علت مهمی برای جرقه زدن موتور جاروبرقی است. درصورتی‌که می‌خواهید جاروبرقی‌تان بر اثر نوسانات برق دچار مشکل نشود، بهتر است در ساعات اوج مصرف، دستگاه را روشن نکنید؛ چون در این ساعات، احتمال وجود نوسان بیشتر است.

علت جرقه زدن موتور جاروبرقی چیست و چگونه رفع می شود؟

تعمیر آنلاین؛ مرجعی مطمئن برای رفع جرقه زدن موتور جاروبرقی

در این مقاله با 4 دلیل جرقه زدن موتور جاروبرقی آشنا شدیم و روش‌های رفع این مشکلات را به‌صورت مختصر و مفید بیان کردیم. در صورتی که علت جرقه زدن موتور جاروبرقی را به سرعت کشف و برای رفع آن اقدام کنید، به‌راحتی جلوی زیان‌های مالی بیشتر مثل تعویض موتور را می‌گیرید.

برای رفع جرقه زدن موتور جاروبرقی بهتر است جاروبرقی خود را به یک تعمیرکار متخصص و حرفه‌ای نشان دهید. او به خاطر سابقه‌ای که در زمینه تعمیر جرقه زدن موتور جاروبرقی دارد، به‌سرعت مشکل را تشخیص می‌دهد و برای رفع آن اقدام می‌کند.

مجموعه تعمیر آنلاین، گروهی از تعمیرکارها و تکنسین‌های متخصص را در کنار خود دارد و به کمک آن‌ها می‌تواند مشکل جاروبرقی شما را در سریع‌ترین زمان ممکن حل کند. در صورتی که با پدیده جرقه زدن موتور جاروبرقی روبه‌رو هستید، به سایت تعمیر آنلاین به نشانی tamironline.com مراجعه و برای تعمیر دستگاه اقدام کنید.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟