شرح وظایف وکیل مالیاتی چیست؟

رابطه حقوقی بین دولت با افراد مالیاتی است که به منظور تقویت خدمات ارائه شده توسط دولت از شهروندان دریافت می کند. قانون مالیات شاخه ای از حقوق عمومی بوده که به بررسی مجازات ها و اختلافاتی می پردازد که در صورت عدم اقدام به حقوق و تکالیف ناشی از مالیات بین دولت و فرد ممکن است به وجود آید .در چنین مواقعی نقش وکیل مالیاتی پررنگ می شود. در ادامه این مطلب به قانون مالیات و شرح وظایف و ویژگی های وکیل مالیاتی خوب می پردازیم.

شرح وظایف وکیل مالیاتی چیست؟

قانون مالیات چیست؟

قانون مالیات شاخه ای از حقوق عمومی است که فعالیت های مالی دولت را از منظر حقوقی بررسی می کند. هنگامی که «رویداد مشمول مالیات» در طول فعالیت اقتصادی رخ می دهد ، روند مالیات بر مالیات دهندگان آغاز می شود. فرآیند مالیاتی شامل مراحل ارزیابی ، ابلاغ ، تعهدی و وصول است.

ارزیابی مالیاتی محاسبه مالیات قابل دریافت از طرف دولت است. اطلاعیه به معنای اطلاع دادن به مؤدی مالیاتی از موضوعی در مورد مالیات است. مالیات تعلق می گیرد ، اخذ می شود و مالیات ابلاغ شده به مرحله پرداخت می رسد. وصول به این معنی است که مالیات به مرحله پرداخت می رسد.

بدهی مالیاتی را نیز می توان با انجام معاملاتی مانند تسویه بین مؤدی و سازمان امور مالیاتی پرداخت کرد. در صورتی که مؤدی به تعهدات خود در رابطه با مالیات عمل نکند یا به طور ناقص انجام دهد ، به بدهی مالیاتی مرتکب خواهد شد.

وکیل مالیاتی کیست؟

قوانین مالیاتی مشکلاتی را که مؤدیان مالیاتی در صورت عدم رعایت تعهدات مالیاتی خود (ارائه دفاتر و اسناد اعلام صحیح پایه مالیاتی ، پرداخت به موقع مالیات و …) با آن مواجه خواهند شد ، تنظیم می کند. به وکلایی که از نظر قانونی برای اجتناب از مجازات های مالیاتی یا استفاده از حق عدالت خواهی در هنگام مواجهه با آنها مجهز هستند ، وکیل مالیاتی می گویند.

شرح وظایف وکیل مالیاتی چیست؟

وکیل مالیاتی چه می کند؟

وکلای مالیاتی به حل و فصل اختلافات ناشی از رابطه مالیاتی بین دولت و فرد کمک می کنند. به طور خلاصه مواردی که یک وکیل مالیات انجام می دهد به شرح زیر است ؛

  • ابطال قانون مالیات و طرح دعوی برای صلاحیت کامل ؛
  • مالیات بر درآمد ، مالیات بر ارزش افزوده ، مالیات شرکت ، مالیات وسایل نقلیه موتوری ، اصلاح اختلافات ناشی از مالیات ها ، اشتباهات محاسباتی و اشتباهات مالیاتی ؛
  • پیگیری پرونده های جنایی برای صدور یا استفاده از فاکتورهای جعلی ؛
  • اعتراض به دستور پرداخت و حق حبس به دلایل مالیاتی ارسال شده ؛
  • جریمه مالیاتی ، تشکیل پرونده ابطال علیه پایه مالیاتی.

حقوق اداری چیست؟

شاخه ای از قانون است که بر اساس قانون اساسی ، تنظیم کننده تعریف ، ساختار و عملکرد مدیریت دولتی است. اشخاص حقوقی و خصوصی در حیطه این کارشناسی حقوقی محسوب نمی شوند.

محدوده خدمات وکیل و مشاوره مالیاتی

خدمات وکیل و مشاوره مالیاتی به شرح زیر است:

  • انجام کلیه درخواست های مالیاتی و اعتراضات اداری
  • پیگیری فرآیندهای دعوی در خصوص ابطال اقدامات اداری غیرقانونی
  • اجرای کلیه مراحل مصالحه در جریان دعوی
  • لغو جریمه های مالیاتی و درخواست اصلاح
  • حل و فصل اختلافات و دعاوی حقوقی
  • جرایم و مجازات های مالیاتی

وظیفه وکیل مالیاتی خوب

مؤدی یا مسئولی که بدهی مالیاتی دارد موظف است نسبت به انجام به موقع تعهدی مالیاتی اقدام کند. در صورتی که این تعهد را به موقع انجام ندهد یا به طور جزئی به آن عمل کند ، طبق قانون مالیات مرتکب جرم زیان مالیاتی ، بی نظمی خاص یا بی نظمی شناخته می شود. مرتکب این جرایم مالی با تخلفات اداری ، تخلفات خاص و زیان مالیاتی مورد مجازات قرار می گیرد. در این موارد وظیفه دفاع توسط وکیل مالیاتی انجام می گردد.

به طور کلی ، یک وکیل مالیاتی خوب می تواند تمام کاستی های فرآیند مالیات را تشخیص داده و با اطلاعاتی که دارد بتواند این جریمه ها را لغو یا کاهش دهد. اکثر شکایات به دلیل ابطال مالیات بر ارزش افزوده برای کسر در اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده ، جایی که هزینه ‌های اظهارنامه ‌های دوره قبل رسیدگی شده و تعلق مالیات بر درآمد یا مالیات شرکتی بیش از صفر ، به دلیل عدم پرداخت هزینه، تجربه می ‌شود.

بر اساس قانون مالیات ، برخی از اعمال در قوانین جزایی جرم محسوب می شوند. جرایمی مانند جرایم مالیاتی ، فرار مالیاتی ، صدور صورتحساب جعلی که مربوط به مواد قانون کیفری تصریح شده در قانون آیین دادرسی مالیاتی می باشد ، مورد مجازات قرار می گیرد. در چنین شرایطی حضور یک وکیل مالیاتی خوب در کنار مؤدیان بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

 

5/5 - (1 امتیاز)
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
5/5 - (1 امتیاز)