سمنت برد چیست؟

سمنت برد نسل جدیدی از مصالح ساختمانی متشکل از صفحات سیمانی دارای الیاف سمنت است. سمنت برد Cement board به پنل های سیمانی پیش ساخته ای گفته می شود که از مخلوط همگن الیاف سیلیسی و سیمان پرتلند تشکیل شده اند. الیاف به کار رفته در این سازه نما می تواند مش های فلزی، فایبرگلاس و یا انواع الیاف پلیمری یا الیاف سلولزی باشد. این مخلوط همگن برای ساخت پنل های سیمانی در پروسه ای پیچیده تحت عنوان ماشین هات چک تولید می شوند. برای عمل اوری این قطعات سیمانی مقاوم از دستگاه اتوکلاو یا فرآیند هوا خشک کمک گرفته می شود.

ضخامت این صفحات به طور استاندارد بین ۶ تا ۲۰ میلی متر و دارای ابعاد استاندارد    2440×1220 2400×1200 میلیمتر است. یکی از بهترین انواع فایبرسمنت ها، سمنت برد کلسیم سیلیکاتی با وزن سبک تر است که قابلیت تحمل آتش تا 1100درجه سانتیگراد را دارد. ویژگی های ساختاری و دوام این سازه موجب کاربرد گسترده آن در سازه نمای داخلی و بیرونی ساختمان به صورت نمای کامپوزیت، دیوارهای خارجی و داخلی و پوشش کف و کاذب شده است. به کارگیری الیاف سلولزی مقاومت این سازه را در برابر تنش های کششی و فشاری تحت تاثیر تغییرات دما کاهش داده و از شکل گیری موج و ترک خوردگی در ظاهر پنل جلوگیری می کند.

سمنت برد چیست؟

سمنت برد

اجرای نمای پانل سیمانی

فایبر سمنت برد سازه ای مستحکم و بدون نیاز به نگهداری خاص برای نمای بیرونی ساختمان های تجاری و نمای داخلی خانه هاست. علت دوام این قطعات وجود الیاف سلولزی، شن و ماسه و سیمان در ساختار آن است. این صفحات سیمانی به دلیل اجرای خشک بسته به محل اجرا پروسه نصب اختصاصی دارند. این سازه ها را می توان به عنوان نمای پوششی دیوارهای ساختمان نصب کرد. ساختار بنا معمولا اسکلت بتنی یا فلزی است و دیوارها دارای مصالح سنگین هستند. برای نصب فایبر سمنت برد باید زیرسازی جداگانه ای طراحی کرد. این پنلهای سیمانی به دلیل وجود الیاف در ساختارش باید با پرچ کردن یا پیچ کردن روی سازه گالوانیزه نصب شود.

در فرآیند اجرای سمنت برد در صورتی که دیوارها بتنی باشد و پلیت برای نصب سازه گالوانیزه در نظر گرفته نشده است. یا برای تغییرات نمای قدیمی شاسی کشی نیاز است. باید به کمک رول بلت مناسب سازه پلیت را در موقعیت مناسب نصب کرده و قوطی ها را به شکل عمودی روی آن سوار کرد. در نهایت قوطی های افقی را با فواصل 1 تا 1.5 متر نسبت به هم جوش می دهیم. پانل های سمنت برد دارای پروفیل های سرد نورد گالوانیزه است که بسته به نوع کاربرد با زیرسازی متفاوت اجرا می‌شود.

سمنت برد چیست؟

اجرای نمای سمنت برد

قیمت سمنت برد

در مورد تخمین قیمت سمنت برد ها چند عامل اصلی تاثیر گذار است. با توجه به اینکه این نماهای پیش ساخته   فرآیند اجرایی همچون آکواپنل و بردکس دارند، ممکن است با قیمت های مختلفی به بازار عرضه شوند. اما به طور کلی مجموعه ای از عوامل در هزینه تمام شده اجرای نمای سمنت برد تاثیرگذار است. متراژ سطح مورد نظر – اندازه و کیفیت ساخت پانلها – شیوه زیرسازی بنا – نوع و کیفیت اتصال دهنده ها – ضخامت صفحات – نحوه اجرای سازه .

در فرآیند اجرای سازه سمنت برد همانند سایر سازه های ساختمانی نیاز به زیرسازی روی سطوح اجرایی مورد نظر وجود دارد. کندونما برای این کار از قوطی کشی مدولار جهت بسترسازی زیرین پروفیلهای گالوانیزه رویه استفاده می کند.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟