دریل گیربکسی چیست؟ (مزایا و معایب، تفاوت با دریل چکشی و…)

دریل گیربکسی چیست؟ (مزایا و معایب، تفاوت با دریل چکشی و...)

اگر برای شما هم سوال است که دریل گیربکسی چیست و دقیقا چه نوع دریلی است، باید بگوییم از نظر استادکاران، دریل گیربکسی به عنوان آچار فرانسه ابزارهای برقی محسوب می‌شود. دریل گیربکسی برای تمام صنایع و مشاغلی که با مصالح سخت و ضخیم مانند بتن، فلز و آجر سروکار دارند لازم و ضروری است.

ما در این فرصت پیش آمده نگاهی خواهیم داشت به هر چیزی که باید درباره دریل‌های گیربکسی بدانید؛ از جمله مزایا و معایب دریل گیربکسی، ساختار و اجزای تشکیل دهنده آن و… . پس تا انتها با ما همراه باشید.

دریل گیربکسی چیست؟

در پاسخ به سوال “دریل گیربکسی چیست؟” باید بگوییم، دریل‌های گیربکسی دستگاه‌هایی قدرتمند هستند که با ترکیب نیروی چرخشی و ضربه‌ای برای سوراخ کاری سطوح سخت و باز و بسته کردن پیچ‌های بلند و بزرگ استفاده می‌شوند. گیربکس دریل در واقع همان جعبه‌ دنده است که می‌تواند سرعت دستگاه را تنظیم کند.

همانطور که احتمالا می‌دانید از دریل‌های معمولی نمی‌توانید برای سوراخکاری سطوح سخت استفاده کنید، زیرا طراحی آن‌ها طوری است که فقط برای انجام کارهای سبک و خانگی مناسب هستند و در صورتی که فشار زیادی به آن‌ها وارد شود، از حالت طبیعی خود خارج شده آسیب می‌بینند. به همین دلیل خرید دریل‌ گیربکسی قوی برای سطوح سخت توصیه می‌شود.

عملکرد دریل گیربکس دار به عنوان یک دریل پر قدرت به این صورت است که پس از درگیر شدن چرخ دنده‌های گیربکس با آرمیچر، نیرو از طریق آرمیچر به سه نظام دریل منتقل می‌شود و از آن جایی که تعداد بسیار زیادی چرخ دنده در گیربکس این دریل‌ها وجود دارد، نیروی خروجی گشتاور روی سه نظام بسیار بیشتر و پر قدرت‌تر از سایر دریل‌ها عمل می‌کند.

ساختار و اجزای دریل گیربکسی چیست؟

اجزای دریل گیربکسی عبارتند از:

  • موتور
  • سه نظام
  • شفت و بیت مته
  • دیمر یا کلید تنظیم سرعت
  • کلاچ

دریل گیربکسی چیست؟ (مزایا و معایب، تفاوت با دریل چکشی و...)

در ادامه توضیح می‌دهیم که نقش هر کدام از اجزای دریل گیربکسی چیست و چه وظیفه‌ای را به عهده دارند.

  • موتور

موتور یکی از مهم‌ترین اجزای ابزارهای برقی و شارژی می‌باشد. در دریل‌های گیربکسی موتور قابلیت چکشی (ضربه زننده) و تنظیم سرعت و گشتاور را دارد.

  • سه نظام

در بررسی اجزا و ویژگی‌های دریل گیربکسی، به عضو حیاتی آن یعنی سه نظام می‌رسیم. سه نظام در واقع قطعه‌ای است که جلوی دریل نصب می‌شود. این قطعه می‌تواند نیروی حاصل از موتور را به مته‌ منتقل کند.

  • دیمر یا کلید تنظیم سرعت

کلید تنظیم سرعت یا دیمر از دیگر اجزای دریل گیربکسی است که بر روی کیفیت کار بسیار تاثیر می‌گذارد. با توجه به نوع عملکرد و سطوحی که روی آن کار می‌شود، نیاز است تا سرعت دستگاه تنظیم شود. به همین دلیل معمولا در دریل‌های پر قدرت از جمله دریل گیربکسی، این ویژگی وجود دارد. عملکرد کلید به این صورت است که هرچه کلید را بیشتر فشار دهید، سرعت دستگاه بالاتر می‌رود.

  • کلاچ

کار کردن روی سطوح متفاوت به میزان گشتاورهای مختلفی نیاز دارد. یکی از اجزا مهم دریل گیربکسی قطعه‌ای به نام کلاچ است. کلاچ نیرویی که از موتور به سطوح وارد می‌شود را کنترل می‌کند و به وسیله‌ آن می‌توان گشتاور را تنظیم کرد.

  • شفت و بیت مته

این قطعه در واقع بخش برجسته مته است که سه نظام و موتور را نگه می‌دارد. برای سطوح مختلف، جنس بیت‌ها متغیر است. به عنوان مثال برای کار با پلاستیک یا چوب به بیت مارپیچی نیاز است و برای کار روی آجر از بیت مته سنگ تراشی استفاده می‌شود.

اکنون که می‌دانید ساختار و اجزای تشکیل دهنده دریل گیربکسی چیست، خوب است در ادامه با کاربردهای دریل گیربکسی آشنا شوید.

کاربرد دریل گیربکسی

از دریل گیربکسی برای باز و بسته کردن پیچ‌های سخت و بزرگ در سطوح بتنی، سیمانی و سنگی و هم چنین سوراخکاری سطوح سخت و ضخیم مثل فولاد و آهن استفاده می‌شود. با توجه به توان و قدرت بسیار زیاد این دریل‌ها، ابزار بسیار مناسبی برای کارگاه‌های صنعتی هستند.

تفاوت دریل گیربکسی و چکشی؛ کدام بهتر است؟

اینکه بخواهیم به طور دقیق مشخص کنیم دریل چکشی بهتر است یا دریل گیربکسی، امکان پذیر نیست، زیرا اگر هر کدام را به درستی و متناسب با حیطه کاری و نیازتان انتخاب کنید، بهترین عملکرد را برای‌تان دارد.

دریل گیربکسی چیست؟ (مزایا و معایب، تفاوت با دریل چکشی و...)

دریل گیربکسی و دریل چکشی ظاهرا شبیه به هم هستند، اما تفاوت‌های ساختاری زیادی دارند. این تفاوت‌های ساختاری باعث متفاوت بودن قدرت، سرعت، وزن و قیمت دریل چکشی و گیربکسی شده است که در ادامه هر یک از این ویژگی‌ها را مقایسه کرده‌ایم.

مقایسه قدرت و سرعت

یکی از تفاوت‌های دریل گیربکسی با دریل چکشی در سرعت و قدرت است. در ساختار دریل‌های گیربکسی از تعداد چرخ دنده‌های بیشتری استفاده شده است. به همین خاطر از قدرت و سرعت بالاتری نسبت به دریل‌ چکشی برخوردارند.

مقایسه وزن

وزن هر دستگاهی به اجزاء داخلی آن بستگی دارد. در دریل‌های گیربکسی چون تعداد چرخ دنده‌های بیشتری استفاده شده است، وزن سنگین تری دارند. البته نباید فراموش کنید که نمی‌توانیم این ویژگی را برای همه دریل‌های گیربکسی در نظر بگیریم.

مقایسه مته

به طور حدودی می‌توانیم بگوییم در دریل گیربکسی مته تا سایز ۱۳ و در دریل چکشی مته تا سایز ۱۰ استفاده می‌شود. در دریل‌های گیربکسی معمولا از مته الماسه استفاده می‌شود.

تفاوت دریل گیربکسی با دریل معمولی

اگر به زبان ساده بخواهیم بگوییم تفاوت دریل معمولی با دریل گیربکسی چیست، باید بگوییم در تعداد چرخ دنده و نداشتن توانایی ضربه زدن است.

دریل برقی معمولی فقط دارای یک چرخ دنده است و تنها به صورت چرخشی عمل می‌کند و توانایی ضربه زدن (چکشی) را ندارد.

خرید دریل معمولی بیشتر برای مصارف خانگی توصیه می‌شود اما دریل گیربکسی مناسب پروژه‌‌های سنگین و مصارف صنعتی است. با توجه به این موضوع، قیمت دریل معمولی بسیار کم‌تر از دریل گیربکسی می‌باشد.

مزایا و معایب دریل گیربکسی چیست؟

مزایا و معایب هر دستگاهی در عملکرد آن‌ها تاثیرگذار است. این مسئله درباره دریل‌های گیربکسی هم صدق می‌کند. به همین خاطر در ادامه به بررسی مزایا و معایب دریل گیربکسی پرداخته‌ایم.

مزایای دریل گیربکسی:

  • حالت دو سرعته برای تنظیم سرعت و گشتاور
  • وجود کلاچ برای کنترل سرعت
  • قابلیت نفوذ در سطوح بسیار سخت
  • فشار فیزیکی کمتر بر روی استفاده کننده

معایب دریل گیربکسی:

  • قیمت بالا
  • سخت و پیچیده بودن تعمیرات

جمع بندی

در این مطلب دانستید که دریل گیربکسی چیست و چه ویژگی‌ها و کاربردهایی دارد؛ سپس با مزایا و معایب دریل گیربکسی آشنا شدید و در آخر متوجه تفاوت این دستگاه با دریل‌های معمولی و چکشی شدید.

دریل‌های گیربکسی ابزاری هستند که استادکاران حرفه‌ای و اهل فن از آن‌ها استفاده می‌کنند. چه دریل گیربکسی مناسب کار شما باشد و چه دریل چکشی، همه دریل‌ها اساساً یک کار را انجام می‌دهند. مهم است که قبل از خرید به بررسی انواع دریل، مشخصات دستگاه و قیمت هر مدل توجه کنید. سعی ما بر این است که شما بتوانید انواع دریل را بر اساس نیازهای کاربردی خود خریداری کنید.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟