دریل چکشی چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از کاربردی ترین ابزارهای برقی که برای سوراخ کاری مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد دریل چکشی است. مکانیزم عملکرد این دستگاه‌ها به گونه‌ای است که از طریق چرخش مته با سرعت بالا فرآیند سوراخ کاری را انجام‌ می‌دهد. به این نوع دریل که علاوه بر حالت چرخشی از حالت ضربه‌ای نیز برخوردار است دریل چکشی‌ می‌گویند. این نوع دریل‌ها نسبت به سایر دریل‌ها از کاربردهای گسترده‌تری برخوردار هستند.

اگر‌ می‌خواهید در مورد دریل چکشی و کاربرد آن اطلاعات بیشتری کسب کنید پیشنهاد‌ می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

دریل چکشی چیست و چه کاربردی دارد؟

انواع دریل چکشی

در هنگام خرید دریل چکشی با مدل‌های مختلفی مواجه خواهید شد. در واقع دریل‌های چکشی با توجه به منبع تغذیه‌ای که دارند به دو دسته زیر تقسیم‌بندی‌ می‌شوند.

دریل شارژی چکشی

نیروی برق این دریل‌ها از طریق باتری تامین‌ می‌شود و به راحتی‌ می‌توان از آن‌ها در مکان‌هایی که امکان دسترس به برق وجود ندارد برای سوراخ کاری استفاده نمود.

دریل برقی چکشی

این نوع دریل‌های چکشی با اتصال به برق مستقیم کار‌ می‌کنند و برخی از آن‌ها نسبت به دیگر دریل‌های چکشی دارای قدرت بیشتری هستند.

اجزا دریل چکشی

دریل‌های چکشی همانند سایر تجهیزات و ابزارآلات از اجزا مختلفی تشکیل شده است و عملکرد صحیح هر یک از آن‌ها در کنار یکدیگر موجب‌ می‌شود که دریل چکشی کارایی عالی داشته باشد. از مهم‌ترین اجزا دریل چکشی‌ می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • موتور
  • بدنه
  • گیربکس
  • کلید تغییر حالت

دریل چکشی چیست و چه کاربردی دارد؟

کاربردهای دریل چکشی

شاید تا به حال به این موضوع فکر کرده باشید که چرا باید در جعبه ابزار خانگی خود یک دریل چکشی داشته باشید؟ فرق دریل چکشی با پیچ گوشتی چیست؟ لازم است که اشاره کنیم اصلی‌ترین دلیل کاربرد این دریل‌ها دوکاره بودن آن‌ها است. در واقع دریل چکشی از دو قابلیت دریل کردن و ضربه زدن برخوردار است، ازاین‌رو در موارد مختلفی مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد. از مهم‌ترین کاربردهای دریل چکشی‌ می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

ایجاد سوراخ در سطوح بتنی

ایجاد سوراخ و یا تخریب سطوح بتنی کار بسیار دشواری است. ازاین‌رو بر خلاف تصور بسیاری از افراد نمی‌توان برای کار بر روی آن از دریل‌های معمولی استفاده نمود. زیرا نه تنها به نتایج خوبی دست نخواهید یافت حتی موجب صدمه زدن به مته و داغ شدن موتور آن‌ می‌گردد. در نتیجه در چنین مواردی به دریل چکشی نیاز است.

سوراخ کردن آجر با دریل چکشی

از دیگر کاربردهای دریل چکشی‌ می‌توان به ایجاد سوراخ در آجر اشاره نمود. هر چند که‌ می‌توان این کار را با اسنفاده از مته و تکنیک‌های خاصی انجام داد اما پروسه‌ای طولانی و خسته کننده خواهد داشت. این در حالی است که با استفاده از دریل چکشی‌ می‌توان سوراخ کردن آجر را با دقت بیشتری و در زمان کوتاه‌تری انجام داد.

سوراخ کردن فلز با دریل چکشی

برای سوراخ کاری فلزات نیز‌ می‌توان از دریل چکشی استفاده نمود. اما بهتر است به جای حالت چکشی از حالت ضربه ای دریل استفاده کنید. زیرا حالت چکشی موجب‌ می‌شود که مته از روی سطح فلز حرکت کند و دچار لیز خوردن شود. از این رو توصیه‌ می‌شود که با حالت ضربه‌ای روی سطح فلز یک ضربه ایجاد کنید تا گود شود و بتوانید سوراخ کاری را به خوبی انجام دهید. البته نوع فلز نیز در نحوه دریل کاری آن موثر است. به طوری که ورق‌های آلومینیومی و فلزی دارای سختی کمتری هستند و راحت‌تر دریل‌ می‌شوند.

دریل چکشی چیست و چه کاربردی دارد؟

سوراخ کردن سرامیک با دریل چکشی

دریل کردن سرامیک خیلی راحت نیست و اگر به دقت انجام نشود‌ می‌تواند به آن آسیب بزند. ازاین‌رو توصیه‌ می‌شود برای سوراخ کردن سرامیک به جای یک دریل معمولی از دریل دو کاره استفاده شود. زیرا با استفاده از دریل چکشی و حالت ضربه‌ای آن به راحتی‌ می‌توان سرامیک را سوراخ نمود. اما حالت چکشی موجب تخریب سرامیک و در هم شکستن آن‌ می‌شود.

دریل کردن سنگ

یکی از اصلی‌ترین کاربردهای دریل چکشی سوراخ کردن سنگ است. زیرا با دریل‌های معمولی امکان انجام این کار وجود ندارد. این در حالی است که دریل‌های چکشی دارای قابلیت‌های مختلفی هستند و با استفاده از آن‌ها‌ می‌توانید تخت سنگ را به چندین قطعه تقسیم بندی کرد. البته امکان استفاده از این دریل برای سوراخ کردن گرانیت و سنگ مرمر وجود ندارد و موجب ترک خوردن آن‌ می‌شود.

انجام کارهای تخریب

از دریل چکشی برای بازسازی ساختمان و تخریب قسمتی از دیوارها نیز استفاده‌ می‌کنند. البته برای بازسازی و تخریب دیوارهای سخت و بتنی باید از چکش تخریب کمک گرفت. اما برای قسمت‌های کوچکی از دیوار و یا دیوارهایی که غیر بتنی باشند‌ می‌توان از دریل چکشی استفاده نمود. در واقع در کارهای تخریب بر اساس حجم کار و سختی دیوار باید یکی از دو ابزار دریل چکشی یا چکش تخریب را انتخاب نمایید.

دریل چکشی چیست و چه کاربردی دارد؟

چرا دریل چکشی کاربرد بسیاری دارد؟

مهم‌ترین ویژگی این دریل‌ها دوکاره بودن آن‌ها است. در واقع دو حالت ضربه‌ای و چرخشی در دریل‌های چکشی موجب شده که بسیار پرکاربرد باشند. با خرید دریل چکشی‌ می‌توان از دو قابلیت سوراخ کاری و تخریب آن حتی به صورت همزمان نیز استفاده نمود.

قیمت دریل چکشی

دریل‌های چکشی توسط برندهای خارجی و ایرانی و با کیفیت‌ها و قابلیت‌های مختلفی تولید‌ می‌شوند. به همین دلیل قیمت آن‌ها نیز با یکدیگر متفاوت است. از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت دریل چکشی‌ می‌توان به قدرت و توان دستگاه اشاره نمود. به طوری که هر چقدر دریل دارای قدرت و توان بالاتری باشد قیمت گران‌تری خواهد داشت. علاوه بر این نوع دریل، برند تولید کننده آن، گارانتی و خدمات پس از فروش نیز قیمت نهایی این محصول را تحت تاثیر قرار‌ می‌دهد.

خرید دریل چکشی از ابزارچی

برای خرید بهترین دریل چکشی صنعتی و خانگی متناسب با نیاز خود کافیست به وب‌سایت ابزارچی مراجعه کنید. این مجموعه با سابقه‌ای درخشان در این زمینه و همکاری با بهترین برندهای تولید کننده دریل و ابزارآلات در جهان با کیفیت‌ترین و جدیدترین محصولات را به همراه گارانتی و خدمات پس از فروش ارائه‌ می‌دهد. از این رو‌ می‌توانید با مراجعه به این وب‌سایت و دریافت مشاوره‌های لازم خریدی رضایت بخش را تجربه کنید.

4.5/5 - (2 امتیاز)
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
4.5/5 - (2 امتیاز)