تعداد سیم مجاز در لوله برق چقدر است؟

تعداد سیم مجاز در لوله برق به عوامل مختلفی بستگی دارد که توجه به آن در ساختمان سازی بسیار حائز اهمیت است. زمانی که شما قصد احداث ساختمان اداری، تجاری یا مسکونی را دارید، یکی از مهم‌ترین اقداماتی که باید انجام دهید، خرید لوله برق و سیم است. همانطور که می دانید هدف از استفاده از لوله برق قرار دادن سیم یا کابل برق و رسیدن آنها به محل‌های مورد نظراست. حال در این زمان باید توجه داشته باشید که برای قسمت های مختلف ساختمان، چه لوله برقی با چه سایزی مناسب است که تعداد سیم موردنظر شما در آن جا شود. برای دانستن این موضوع با ما همراه باشید تا تعداد سیم مجاز در انواع لوله برق ساختمان را برای شما با توجه به کاربرد آن ها در بخش های مختلف شرح دهیم.

سایز و انواع لوله های برق به چه صورت است؟

لوله های برق در انواع مختلف تولید و عرضه می شوند که بهترین و پرکاربردترین آن ها، لوله های خرطومی و لوله های PVC هستند که در رنگ های مختلف و سایزهای 11 الی 21 تولید می شوند. از این لوله ها با توجه به کاربردشان، در بخش های مختلف استفاده می شود. برای آشنایی بهتر هر یک از محصولات، توضیح کوتاهی درباره آن ها خواهیم داد.

لوله برق PVC : پی وی سی پلیمر ضد حریق است و در برابر آتش بسیار مقاوم است. لوله های برق ساخته شده از این مواد به لوله های برق معروف هستند و در صنعت ساختمان سازی کاربرد فراوانی دارند. این محصول در سایزهای 13 – 16 – 21 توسط شرکت آسمان سمنان، با بهترین مواد اولیه تولید می شود.

لوله برق خرطومی : لوله خرطومی برق ساختمان یکی از پرمصرف‌ترین انواع لوله‌هایی است که شبیه لوله خرطوم است و به اصلاح به آن خرطوم برق گفته می‌شود و بدون آسیب دیدگی از مسیرهای پر پیچ و خم ساختمان به راحتی عبور می‌کنند. این محصول در سایزهای 11 – 13 – 16 تولید می شود.

تعداد سیم مجاز در لوله برق چقدر است؟

تعداد سیم مجاز در لوله pvc

پی وی سی یک لوله پلاستیکی به طول 10 فوت است که در یک طرف آن مفصل تشکیل شده است که به آن سمت مادگی می گویند. لوله خرطومی PVC معمولاً به طور دائم با چسب سنگین PVC مانند اتصالات لوله پی وی سی متصل می شود. از آنجایی که PVC دیوارهای ضخیم‌تری نسبت به لوله‌های فلزی دارد، سیم‌های الکتریکی کمتر در مجرای PVC مجاز هستند. PVC نیز نارسانا است، بنابراین نمی تواند به عنوان یک هادی زمین عمل کند. لوله های پی وی سی دو گرید مختلف دارند که بر اساس ضخامت لوله ها مشخص می شود. لوله پی وی سی 40 مجرای با دیواره نازک است که برای ساده ترین نصب کارهای زیرزمینی مانند جاری شدن آب از باغ به خروجی خانه استفاده می شود. لوله PVC 80 یک مجرای دیواره ضخیم است که در مکان های پرتردد مانند ایستگاه ها و رانندگی استفاده می شود. PVC 80 به دلیل ضخامت دیواره بیشتر، قطر داخلی کمتری دارد و بنابراین سیم‌های کمتری را نسبت به PVC 40 نگهداری می‌کند.

تعداد سیم مجاز در لوله برق خرطومی

تعریف تعدادسیم های برق مجاز در لوله خرطومی یک موضوع ایمنی است که باید به آن توجه شود، چرا که سیم‌های الکتریکی تحت جریان، بعد از مدتی گرم می‌شوند و محدود کردن تعداد سیم‌های مجاز در لوله خرطومی در واقع برای محدود کردن تجمع گرما و اطمینان از این است که گرما در داخل بیش از حد نمی‌شود و خطری ایجاد نمی‌کند. تعداد سیم های برق مجاز در لوله خرطومی با توجه به نوع و اندازه لوله و همچنین اندازه سیم های هادی متفاوت است. اندازه سیم با عدد سیم سنج آمریکایی یا AWG تعریف می‌شود. هرچه عدد AWG کوچکتر باشد، قطر سیم بزرگتر است.

تعیین سایز لوله برق

نکته مهم قبل از خرید و تعیین سایز لوله برق این است که شما روش تعیین سایز لوله برق را بدانید و یا اطلاعات لازم را هنگام خرید از فروشنده لوله برق بپرسید. اما به طور خلاصه می توان گفت مه در روش تعیین سایز لوله برق، شما باید به ۲ نکته توجه داشته باشید. 1. تعداد سیم و سایز سیم‌های برق 2. سایز سطح مقطع لوله‌های برق که معمولا بین ۲ – ۲.۵ و ۳ می باشد.

حال با توجه به این دو موضوع باید محاسبه کنید که چه تعداد سیم با چه سایزی نیاز دارید که بتوانید سایز لوله برق مناسب را انتخاب کنید. البته شما می‌توانید با تماس با مجموعه آسمان سمنان، به راحتی مشاوره رایگان جهت خرید لوله برق مناسب با سایز مناسب را دریافت کنید.

نکاتی در رابطه با تعداد سیم مجاز در لوله برق

قرار دادن سیم زیاد در لوله ها یک اشتباه رایج در کارهای برقی است. این نه تنها خطرناک است، بلکه بر خلاف قانون ملی برق نیز می باشد.

برای اینکه بفهمید چه تعداد سیم می توانید از طریق لوله مورد نظرتان عبور دهید، ابتدا باید همه اجزاء را بشمارید، مانند تمام سیم های عایق شده، تمام گیره های کابل با هم، همه سیم ها به هم متصل نشده اند، و همه تکیه گاه ها برای چراغ ها یا موارد دیگر. تجهیزات. و… قطر و ضخامت لوله کار تعیین می شود.

فاصله بین دو سیم نباید بیشتر از 600 میلی متر باشد.

ضمناً برای سیم کشی سایر سرویس های برق مانند دیتا، تلفن، کابل تلویزیون، فاصله 300 میلی متری روی لب به لب یا بلوک استاتیک تجهیزات حفاظتی که ارائه می شود باید رعایت شود.

استانداردهای سیم کشی با لوله برق در ساختمان

  • نسبت قطر داخلی لوله به قطر دسته سیم (یا قطر کابل رشته) باید حداقل 1.3 باشد.
  • لوله‌ها در هنگام نصب لوله‌های برق ساختمان باید خالی باشند و پس از تکمیل لوله کشی، سیم‌ها یا کابل‌ها به داخل آن‌ها کشیده شود.
  • لوله کشی‌هایی که در زیر کف قرار دارند فقط باید از لوله‌های فولادی یا پلاستیکی سخت ساخته شوند.
  • بست های لوله‌های روکار باید دو پیچه و از انواعی باشند که لوله با دیوار یا سـقفت تماس پیدا نکند و حداقل ۶ میلی متر با آنها فاصله داشته باشد.
  • در طول هر بخش لوله کشی که بین جعبه تقسیم و یا دستگاه مشابه قرار دارد، نباید بیش از چهار خم 90 درجه (مجموعاً 360 درجه) استفاده کرد.

تعداد سیم مجاز در لوله برق چقدر است؟

جمع بندی 

باتوجه به موارد گفته شده شما می توانید به راحتی تعداد سیم مجاز در لوله برق را درنظر بگیرید و با خیال راحت سایز موردنظر لوله برق خود را خریداری نمایید. در این راستا اگر نیاز به دریافت مشاوره و شناخت بهتر انواع لوله برق داشتید، می توانید با کارشناسان ما در مجموعه آسمان سمنان تماس حاصل فرمایید.

منبع : آسمان سمنان – www.aseman-semnan.com

آدرس نمایندگی : ابتدای لاله زار جنوبی – پاساژ ناصر خسرو – طبقه اول – واحد ۱

کارشناس فروش : ۰۹۱۹۱۳۴۶۴۸۴

5/5 - (1 امتیاز)
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
5/5 - (1 امتیاز)