تعداد دفعات نرمال رابطه جنسی چقدر باشد خوب است؟

از آنجایی که رابطه جنسی تا حدود زیادی در تحکیم ارتباط طرفین اهمیت زیادی دارد معمولا برای زوج­ها سوال پیش می­آید که تعداد دفعات رابطه جنسی چند بار است؟ به­طور کلی نمی­توان گفت که برای هر زوج تا چه اندازه داشتن رابطه زناشویی در طول یک دوره زمانی مشخص لازم است.

برخی از متخصصان اعتقاد دارند هفته­ای یک­بار یا هر ماه یک­بار به­نظر طبیعی می­آید، اما این آمار می­تواند برای هر زوج یا در زمان­های مختلفی از زندگی زناشویی آن‌ها متفاوت باشد. امکان دارد در مواقعی که افراد تصمیم به بچه­دارشدن دارند تعداد رابطه جنسی بیشتر از سایر زمان­ها باشد.

مدت زمان رابطه جنسی چقدر باید باشد؟

در اکثر مواقع افراد تصور می­کنند یک رابطه جنسی خوب باید خیلی طولانی باشد در حالی­که بیشتر درمانگران جنسی اعتقاد دارند یک رابطه عادی بین 4 تا 13 دقیقه طول می­کشد.

البته اگر رابطه جنسی شما بیشتر از این زمان باشد به­معنی بروز مشکل نیست در واقع سکس تا زمانی ادامه پیدا می­کند که طرفین از رابطه لذت ببرند.

آمارهای علمی که اعلام می­شود به­طور معمول بر اساس زمان شروع دخول است. به­همین منظور درمانگرهای جنسی برای داشتن رابطه زمان­هایی را بر حسب دقیقه تعیین کردند و هرکدام را با یک صفت کیفی تعریف می­کنند که شامل موارد زیر است:

  • رابطه بین 1 تا 2 دقیقه خیلی کوتاه در نظر گرفته می­شود.
  • رابطه جنسی 3 تا 7 دقیقه­ای کافی است.
  • بین 7 تا 13 دقیقه مطلوب به نظر می­رسد.
  • 10 تا 30 دقیقه را به­عنوان یک رابطه خیلی طولانی می­دانند.

البته شما نباید رابطه خود را با دیگران مقایسه کنید در ضمن آمارهایی که ارائه می­شود به­صورت کلی است بنابراین بهتر است کیفیت رابطه جنسی را همیشه حفظ کنید.

مثلا در یک مطالعه­ای که بر روی 500 زوج صورت گرفت از آن‌ها خواسته شد تا با استفاده از کرنومتر در طول 4 هفته متوالی زمان دخول تا انزال را اندازه­گیری کنند، سپس با توجه به داده­های به‌دست‌آمده نتایج بین 33 ثانیه تا 44 دقیقه متغیر بود.

تعداد دفعات نزدیکی با همسر در روز

اکثر زوج­هایی که در برقراری رابطه جنسی خود به مشکل برمی‌خورند دوست دارند بدانند دفعات نرمال برای رابطه جنسی چقدر است؟ آیا لازم است به­صورت روزانه رابطه داشته باشند؟

طبق نظرسنجی­هایی که در یک پژوهش صورت گرفت نشان داد که در پرسش از 70 هزار زوج تقریبا 5.7 درصد از آن‌ها روزانه رابطه جنسی دارند.

بنابراین شما می­توانید هرروز یا چند روز یک بار با همسر خود نزدیکی داشته باشید به­شرط آن­که رابطه جنسی برای هر 2 طرف شادی، لذت و رضایت را به­همراه داشته باشد.

تعداد نرمال رابطه زناشویی

عدد یا رقم خاصی را نمی­توان برای تعداد دفعات رابطه جنسی در نظر گرفت یعنی در اصل تا زمانی که شما و شریک زندگی‌تان از رابطه زناشویی خود احساس رضایت و خشنودی می­کنید نرمال به­نظر می­رسد.

باید بدانید که ارتباط و نزدیک­بودن یک نیاز انسانی است و تحقیقات زیادی نیز نشان می­دهد مواد شیمیایی که از مغز در طول رابطه جنسی آزاد می­شود بر روی تقویت پیوند بین زوج­ها تاثیرگذار است.

اشتباه رایج بیشتر افراد این است که روی اعداد و ارقام تمرکز زیادی دارند و با این تصور که تعداد رابطه زناشویی در هفته یا ماه باید رقم مشخصی باشد، سعی می­کنند خود را با آمارها تطبیق دهند البته باید بدانید که در این صورت دیگر سکس به­جای یک تجربه خاص و لذت­بخش به یک کار روزمره تبدیل می­شود.

برخی از این فاکتورهایی که باعث می­شود تا افراد به­اندازه کافی رابطه جنسی نداشته باشند یا انجام رابطه برایشان دیگر به­جای لذت­بردن طاقت­فرسا به­نظر آید شامل موارد زیر است:

استرس

بروز این اختلال مشکلات جسمی و روحی زیادی را به­همراه دارد، از نظر روانی می­تواند باعث تحریک­پذیری، بی­قراری و در موارد شدیدتر شما را دچار افسردگی کند.

از طرفی تاثیراتی که ترشح هورمون کورتیزول بر سلامت جسمی شما دارد را نمی­توان نادیده گرفت، تمامی این موارد بر روی میل جنسی نیز اثر می­گذارد.

برای آن­که خود را از این وضعیت دور نگه دارید بهتر است با ورزش، مدیتیشن و خواب کافی از خود مراقبت کنید، در ضمن سعی کنید زمانی را برای خود و شریک زندگی‌تان اختصاص دهید.

سلامت کلی افراد

شرایط پزشکی، مصرف داروهای مختلف و مواردی که مربوط به بیماری و درمان افراد می­شود امکان دارد بر میل جنسی و فرد اثر بگذارد.

به­عنوان مثال برای زنان در طول دوران قاعدگی، بارداری یا یائسگی تغییرات هورمونی روی تمایل آن‌ها به داشتن رابطه تاثیر دارد.

در مردانی که سطح تستوسترون پایین است امکان دارد کمتر به رابطه جنسی علاقه‌مند باشند. همچنین داروهای ضدافسردگی نیز در کاهش میل جنسی تاثیرگذار است.

رویدادهای روزمره زندگی

کار، مسئولیت­های زندگی و مشغله­هایی که افراد روزانه با آن‌ها در ارتباط هستند ممکن است در برنامه­ریزی­های زوجین برای رابطه جنسی اختلال ایجاد کند. خستگی و درگیری­های مختلف ذهنی کیفیت و کمیت رابطه زناشویی را تحت تاثیر قرار می­دهد.

علاوه­بر مواردی که عنوان شد بالا رفتن سن نیز در تغییر روابط بی­اثر نیست، حتی رخدادهای جهانی نیز در این امر نقش دارند به­طور مثال تحقیقات انجام­شده در سال 2022 نشان داد که با شیوع بیماری کرونا در سطح جهان افراد متاهل زندگی جنسی فعال­تری داشته­اند.

تعداد دفعات نرمال رابطه جنسی چقدر باشد خوب است؟

فواید نزدیکی زیاد

داشتن زندگی جنسی فعال می­تواند فوایدی را به­دنبال داشته باشد، منابع معتبر زیادی هستند که اعتقاد دارند شرکت در فعالیت جنسی منظم برای زوجین به سلامت و کیفیت زندگی آن‌ها کمک می­کند.

افرادی که تعداد دفعات رابطه جنسی مشخصی دارند و همچنین کیفیت روابط آن‌ها رضایت­بخش است ممکن است یکی از موارد زیر را تجربه کنند:

  • آمادگی جسمی بیشتری داشته باشند.
  • عملکرد شناختی بهتری دارند.
  • امید به­ زندگی در میان آن‌ها بیشتر می­شود.
  • استرس کمتری را تجربه می­کنند.
  • عملکرد سیستم ایمنی آن‌ها مطلوب است.
  • ضربان قلب و فشار خون این افراد نیز پایین­تر و در حد نرمال قرار دارد.

چگونه زوج­ها می­توانند رابطه جنسی خود را بهبود ببخشند؟

ایجاد فراز و نشیب­هایی در زندگی زناشویی طبیعی است، نمی­توان همیشه انتظار داشت که رضایت طرفین از رابطه جنسی برای همیشه یکسان باقی بماند.

اما در صورتی که رابطه شما خیلی کم شده است یا در ایجاد آن با مشکل مواجه شده­اید راه­هایی را می­توان برای بهبود آن در نظر گرفت که عبارتند از:

  • در ابتدا سعی در خودکاوی داشته باشید یعنی ببینید آیا شما اخیرا تغییری در رفتار جنسی خود ایجاد کرده­اید که باعث سردی روابط بین شما و همسرتان شده باشد.
  • در مورد رابطه جنسی با شریک خود به­صورت مستقیم و شفاف حرف بزنید، اجازه ندهید نگرانی­هایی که در این مورد دارید ذهن شما را بیش از اندازه درگیر کند.
  • همراه با شریک زندگی خود برای ایجاد صمیمت بیشتر و ایجاد یک رابطه رضایت­بخش تلاش کنید.
  • در مواردی که مشکلات شدت پیدا کند بهتر است با یک روانشناس مشورت کنید.

تعداد دفعات رابطه جنسی اغلب برای زوجین از اهمیت زیادی برخوردار است، هرچند مشخص کردن یک عدد برای آن در بین زوج­های مختلف متفاوت باشد اما به­طور میانگین داشتن رابطه یک­بار در هفته یا ماهی یک­بار طبیعی به­نظر می­رسد.

مدت زمانی که برای رابطه جنسی در نظر گرفته می­شود نیز طبق تحقیقات بین 4 تا 13 دقیقه است که در افراد مختلف نیز می­تواند متفاوت باشد و به­میزان رضایت­بخشی آن‌ها هم بستگی دارد.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟