با طراحی نما، ارزش مالی ساختمان را بالا ببرید

نمای ساختمان به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن شناخته می‌شود، در واقع نمای ساختمان می‌تواند نشان دهنده تفکر طراح، سبک طراحی و هرآنچه که در یک ساختمان می‌گذرد، باشد. در این مقاله قصد داریم فرآیند طراحی نمای ساختمان و عوامل تاثیر گذار بر آن را بررسی کنیم. همراه ما باشید.

طراحی نما

نمای ساختمان، بخش خارجی ساختمان است که تاثیر بسیاری را بر یک بنا دارد و جلوه‌گر زیبایی آن است. طراحی آن به این دلیل اهمیت دارد که اولین بخش هر ساختمان که به چشم یک ناظر می‌آید، نمای آن است.

شخصی که مسئولیت طراحی نما را برعهده می‌گیرد، باید به صورت کامل با اصول طراحی نمای ساختمان، سبک‌های معماری، متریال‌های بروز و ضوابط طراحی نما آشنا باشد. انتخاب تیمی که به تمامی موارد ذکر شده تسلط داشته باشد، نکته مهمی است که کارفرمایان باید در نظر بگیرند تا نمایی زیبا و مهندسی داشته باشند.

با طراحی نما، ارزش مالی ساختمان را بالا ببرید

یک معمار چه مواردی در طراحی نما در نظر می‌گیرد؟

موارد مهمی که باید در طراحی نمای ساختمان در نظر گرفته شوند؛ عبارتند از:

  • توپوگرافی زمین
  • توجه به نمای بناهای همسایه
  • توجه به سبک معماری
  • متریال مورد استفاده در نما
  • کاربری ساختمان
  • استانداردها و ضوابط طراحی نما

سبک‌های طراحی نما

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، یک معمار هنگام طراحی نما باید به سبک معماری مورد نظر کارفرما توجه کند و طراحی را با رعایت اصول آن سبک آغاز کند. بیشترین نماهای ساخته شده، عموما در سبک‌هایی مانند: سبک مدرن و کلاسیک طراحی می‌شوند.

هر کدام از این سبک‌ها توانسته اند با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، محبوبیت زیادی را در سال‌های اخیر بدست آورند. تنها با نگاه کردن به ساختمان‌های اطرافتان در خیابان می‌توانید متوجه این محبوبیت شوید. شاخصه‌های اصلی هر کدام از این سبک‌ها عبارتند از:

سبک مدرن: ساده اما عملکرد گرا، استفاده از چند متریال، استفاده از خطوط افقی و عمودی

سبک کلاسیک: استفاده از تزئینات و المان‌های بسیار، تک متریال (عموما سنگ)، دارای خطوط خمیده و متقارن

با طراحی نما، ارزش مالی ساختمان را بالا ببرید

روند طراحی نما

هر شرکت مطابق با اصول خود، پروسه طراحی نما را پیش می‌برد؛ همراه ما باشید تا روند طراحی نما به صورت استاندارد را بررسی کنیم.

مرحله اول؛ مشاوره و عقد قرارداد

در این مرحله کارفرما با شرکت یا تیم طراحی نما تماس حاصل می‌کند یا در طی جلسه به صورت حضوری، بررسی های اولیه در رابطه با نمای ساختمان صورت می‌گیرد. شرکت طراح و مجری نما با بررسی زمین پروژه، توپوگرافی زمین، همسایگی ها و … بهترین سبک طراحی نما و متریال مناسب را به متناسب با بودجه کارفرما به او معرفی خواهند کرد.

پس از موافقت کارفرما نسبت به پیشنهاد کارشناسان، قرارداد طراحی نما با در نظر گرفتن منافع طرفین، عقد می‌شود و پروسه طراحی نما آغاز می‌شود.

مرحله دوم؛ طراحی نما

در این مرحله تیم نقشه برداری به محل پروژه اعزام می‌شوند و برداشت از ساختمان و سازه صورت می‌گیرد. (در صورتی که کارفرما نقشه‌های فاز یک را در اختیار داشته باشد به کارفرما ارائه می‌دهد) .

پس از آن جلسات بیشتری با کارفرما به صورت حضوری یا آنلاین برگزار می‌شود و تیم طراحی با ارسال نمونه پروژه با خط فکری و سلیقه کارفرما آشنا می‌شوند و طراحی نما صورت می‌گیرد.

کارفرما در تمامی مراحل طراحی نما  حضور دارد و فرآیند طراحی مرحله به مرحله با او بررسی می‌شود تا طرح نمای ساختمان کاملا مطابق نظر او باشد.

پس از اتمام طراحی، نقشه های فاز یک و دو و رندرها در اختیار کارفرما قرار خواهند گرفت.

مرحله سوم؛ اجرای نما

مرحله آخر، اجرای نمای ساختمان است که یا توسط شرکتی که طراحی نما را انجام داده است، صورت می‌گیرد یا اجرای آن به تیمی متفاوت سپرده می‌شود.  اجرای نمای ساختمان توسط طراح آن، مزیت‌های بسیاری دارد و با توجه به ارتباطات بین معمار و پیمانکار چالش‌های کمی هنگام اجرای نما به وجود می‌آید.

با طراحی نما، ارزش مالی ساختمان را بالا ببرید

هزینه طراحی نمای ساختمان

هزینه طراحی نمای ساختمان به عوامل بسیاری بستگی دارد، تماس با یک شرکت طراحی نما می‌تواند بهترین راهنمای شما برای استعلام قیمت طراحی نما باشد. از عوامل تاثیرگذار بر هزینه طراحی نما ساختمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارتفاع و بر نما
  • سبک طراحی نما
  • متریال‌های مورد استفاده در نما
  • موقعیت مکانی ساختمان

طراحی نما با نمادیزاین

نمادیزاین یکی از شرکت‌های با سابقه در زمینه طراحی و اجرای نمای ساختمان است که تاکنون توانسته است با موفقیت پروژه‌های بسیاری را به پایان برساند. ما در نمادیزاین، توجه به بودجه مالی کارفرما را استراتژی اصلی خود قرار داده‌ایم و به همین دلیل توانسته‌ایم با ارائه راه‌کارهایی در کاهش هزینه نهایی طراحی و اجرای نما نقش داشته باشیم. از جمله راهکارهای ارائه شده توسط تیم نمادیزاین، عبارتند از:

  • ارائه نقشه فاز دو به صورت متناسب با ابعاد متریال که هنگام اجرا پرتی مصالح را کاهش می‌دهد.
  • ارائه دو پیش فاکتور از مصالح اجرای نما در دو کیفیت خوب و متوسط به کارفرما برای برآورد قیمت طراحی و اجرای نما و انتخابی متناسب با بودجه.
  • تهیه متریال‌ها برای کارفرما به صورت مستقیم از کارخانه تولید کننده و حذف واسطه.

از اینکه تا انتهای این مقاله همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم، می‌توانید برای جزئیات بیشتر و مشاوره رایگان با متخصصین ما، به وب سایت نمادیزاین مراجعه کنید.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟