اهمیت استفاده از انواع دستکش کار ایمنی

آمار نشان می‌دهد که بیش از 90 درصد حوادث ناشی از کار که برای دستان اتفاق می‌افتند، با پوشیدن دستکش ایمنی مناسب قابل پیشگیری هستند.

اهمیت استفاده از انواع دستکش کار ایمنی

امروزه در محیط‌های کاری حوادث زیادی کارگران را تهدید می‌کنند که با استفاده از راهکارهای ساده می‌توان جلوی آنها را گرفت. طبق آمار حدود 60 درصد از این حوادث در قسمت دست ایجاد می‌شوند که می‌توان از 90 درصد آنها تنها با پوشیدن دستکش کار مناسب جلوگیری کرد. با توجه به اینکه قیمت دستکش کار چندان گران نیست، شما می‌توانید با صرف یک هزینه کم، از ایجاد خسارت‌های زیاد جلوگیری کنید. در ادامه می‌خواهیم اهمیت استفاده از دستکش ایمنی در مشاغل مختلف را بیان کنیم.

ضرورت استفاده از دستکش کار در مشاغل مختلف

هر شغلی که داشته باشید، استفاده از دستکش ایمنی برایتان مفید خواهد بود؛ اما برای برخی از مشاغل، پوشیدن این دستکش‌ها اهمیت بیشتری دارد که از مهمترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اهمیت استفاده از انواع دستکش کار ایمنی

جوشکاری و کار با حرارت

بهترین دستکش برای حفاظت از دستان در برابر پرتاب جرقه، شعله مستقیم یا حرارت زیاد، دستکش چرمی جوشکاری است. این نوع از دستکش‌ها دارای درجه بندی مختلفی بر اساس استاندارد هستند که نشان می‌دهد تا چه حد می‌توانند در برابر حرارت مستقیم یا پرتاب جرقه‌ها مقاومت کنند. دستکش‌های چرمی جوشکاری معمولا ساق بلند ساخته می‌شوند و ساختار نرم آنها می‌تواند انعطاف پذیری کافی را برای شما به ارمغان بیاورد.

کار در آزمایشگاه

بهترین دستکش برای کار با مواد شیمیایی و آزمایشگاه‌ها دستکش کف مواد است. این نوع از دستکش‌ها مانع از آسیب رسیدن به پوست دست در اثر برخورد با مواد شیمیایی خواهند شد و می‌توانند به حفظ سلامت دست‌ها کمک زیادی بکنند. دستکش‌های کف مواد دارای ساختار بسیار مقاوم در برابر اسیدهای مختلف هم هستند و می‌توانند برای انواع کارهای جواهرسازی یا استخراج فلزات هم استفاده شوند.

مکانیکی یا تعمیرات

اهمیت استفاده از دستکش ایمنی در شغل‌های مکانیکی یا تعمیرات انواع خودرو، وسایل خانه یا وسایل الکترونیکی در دنیای امروز بسیار بیشتر شده است. زیرا میزان نیاز به تعمیر در این وسایل بالا رفته و شما باید برای حفاظت از پوست دست در برابر روانکارها و روغن‌های صنعتی از دستکش کار کف دوبل یا کف مواد استفاده کنید.

کار با برق

شاید بتوان گفت که استفاده از دستکش ایمنی در زمان کار با برق و وسایل برقی از مهمترین کاربردهای این وسیله است؛ زیرا برق گرفتگی یکی از حوادث رایج در محل کار است و حتی این امکان وجود دارد که در منزل هم برای شما اتفاق بیفتد. بنابراین حتما باید در زمان کار با برق یا وسایل برقی از دستکش ایمنی مخصوص استفاده کنید که هیچ فلزی در ساختار آن به کار نرفته و ضخامت آن در حدی است که مانع از نفوذ جریان به بدن شما می‌شود.

حفاری و نجاری

اهمیت استفاده از دستکش ایمنی در زمان انجام کارهای حفاری و نجاری بسیار زیاد است؛ زیرا دستگاه‌های استفاده شده در این مشاغل، معمولا ارتعاش و لرزش زیادی دارند و می‌توانند بر روی اعصاب دست اثر بگذارند. اما با استفاده از دستکش‌هایی مانند دستکش کف دوبل می‌توان تا حد زیادی از انتقال این ارتعاشات جلوگیری کرد.

قصابی و کار با چاقو

دستکش ایمنی در قصابی یا زمان کار با چاقو می‌تواند درصد زیادی از حوادث را برطرف کند؛ زیرا این مدل از دستکش‌ها معمولا ساختار فلزی دارند و مانع از انتقال ضربه چاقو به دستان می‌شوند. به این ترتیب احتمال قطع انگشتان یا زخمی شدن آنها تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. به علاوه ساختار دستکش کار ضد برش به گونه‌ای است که مانع از انتقال میکروب‌ها شود؛ به این ترتیب در تماس مستقیم با مواد غذایی مشکلی را ایجاد نخواهد کرد.

مزایای استفاده از دستکش ایمنی در محل کار

همانطور که گفتیم، پوشیدن دستکش ایمنی در بسیاری از فضاهای کاری ضروری است و تنها محدود به موارد ذکرشده نخواهد شد. مهمترین مزیت‌های استفاده از دستکش ایمنی در محل کار عبارتند از:

اهمیت استفاده از انواع دستکش کار ایمنی

پیشگیری از انتقال آلودگی

در بسیاری از شغل‌ها، نپوشیدن دستکش ایمنی باعث می‌شود که آلودگی‌های موجود بر روی سطوح یا وسایل به پوست دست انتقال پیدا کرده و از این طریق باعث ایجاد ناراحتی‌های پوستی یا دیگر بیماری‌ها شود. اما اگر شما به درستی اصول پوشیدن و درآوردن دستکش‌های ایمنی را به خوبی بدانید، می‌توانید از این انتقال آلودگی جلوگیری کرده و مانع از ایجاد بیماری شوید.

محافظت در برابر عوامل آسیب زای خارجی

محافظت در برابر عوامل آسیب زای خارجی، یکی دیگر از مزایای پوشیدن دستکش ایمنی است؛ برای مثال اگر مواد شیمیایی خطرناکی بر روی سطوح ریخته باشد یا تراشه‌های فلزی و تیز بر روی آنها موجود باشند، می‌توان با پوشیدن دستکش ایمنی مانع از نفوذ آنها به پوست شود. همچنین در صورتی که با سطوح ناصاف کار می‌کنید، پوشیدن دستکش می‌تواند مانع از بریدن پوست شما شده و آلودگی‌های انتقالی از طریق خون را به طور کامل از شما دور نگه دارد.

حفاظت همه جانبه از دستان

امروزه استانداردهای انواع دستکش ایمنی به حدی پیشرفته شده‌اند که می‌توانند به طور کامل دستان شما را پوشش دهند. برای مثال دستکش‌هایی که با استفاده از مچ بند طراحی می‌شوند، مانع از نفوذ مواد مضر به داخل دستکش خواهند شد. همچنین دستکش‌های کف دوبل، به خوبی اثرات ضربه و فشار را خنثی می‌کنند و دستکش‌های دارای الیاف فلزی، مانعی برای برش خواهند بود. بنابراین شما تنها کافی است که شرایط کاری خود را به خوبی بشناسید و دستکش متناسب با آن را خریداری کنید.

جلوگیری از خشکی پوست دست

از دیگر مزایای پوشیدن دستکش ایمنی در حین کار، جلوگیری از خشکی در پوست دست‌ها است؛ این مدل از دستکش‌ها می‌توانند رطوبت دست را به خوبی حفظ کرده و در عین حال مانع از عرق کردن شوند. بنابراین حتی با پوشیدن طولانی مدت هم دست‌های شما دچار خشکی نمی‌شوند و کیفیت پوست شما حفظ خواهد شد.

سخن پایانی

بررسی آمارهای حوادث ناشی از کار و روش‌های پیشگیری از آنها نشان می‌دهد که پوشیدن دستکش ایمنی بیش از 60 درصد در حفظ سلامت کارگران موثر است. در این مقاله به طور کامل به بررسی مزایای دستکش ایمنی پرداخته و اهمیت استفاده از آنها در فضاهای کاری مختلف را بیان کردیم. البته باید دقت داشته باشید که دستکش ایمنی را حتما از یک تولیدکننده معتبر خریداری کنید که از استاندارد بودن آن مطمئن باشید. در غیر این صورت، پوشیدن دستکش ممکن است حتی تبدیل به یک اقدام خطرناک شده و آسیب جدی به شما وارد کند.

5/5 - (1 امتیاز)
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
5/5 - (1 امتیاز)