استفاده از آبنمای آبشاری و فلاور باکس فلزی و دیوار سبز در طراحی نما

دیوار سبز مستقیم بخشی از طراحی فضا و معماری نوین است که با احترام به لزوم حضور گیاهان و درختان در فضای شهری برای حفظ طبیعت و پاکی هوا، کیفیت بهتری را برای زندگی سالم به ویژه در شهرهای بزرگ و نیز برای سبزینگی و زیبایی نماهای شهری، فراهم می کند.

ساخت و طراحی دیوار سبز مستقیم، در واقع روشی است بر پایه باغبانی سنتی که در آن نمای سبز و گیاهی بدون واسطه، مستقیما بر روی دیوار پرورش می یابد، مانند پیچک ها که در باغبانی سنتی و معماری های باشکوه قدیمی به ویژه در خانه های بزرگ اروپایی بر سطح دیوارها پوشش سراسر سبز و گیاهی، تشکیل می داد.

دیوار سبز Green Wall نمایی پوشیده از گیاهان سبز انبوه بر روی بخش های خارجی و داخلی دیواره های ساختمان است.

ساخت و طراحی دیوار سبز مستقیم هم برای نمای خارجی ساختمان و هم برای نماهای داخلی ساختمان و یا واحدهای آپارتمانی، انجام می شود.

دیوار سبز، یک دیوار زنده است که قابلیت رشد . تغییر دارد و مانند باغ و باغچه باید طبق اصول خاص نگهداری شده و پرورش یابد.

استفاده از آبنمای آبشاری و فلاور باکس فلزی و دیوار سبز در طراحی نما

طراحی و ساخت دیوار سبز مستقیم، بیشتر از آنکه معماری زیبا باشد، معماری سلامتی است!

با درک این نکته که دوری گزیدن بشر از طبیعت و گیاهان در دهه های اخیر، جز ضرر و زیان های جبران ناپذیر در سلامت جسم و روان او نداشته است؛ همراه با رشد شهرنشینی و افزایش آلودگی هوا، با توسعه صنعتی و ساخت مواد مصنوعی و پخش آلودگی های صنعتی و شیمیایی در آب و خاک و هوا، با افزایش استرس و دغدغه های برگرفته از زندگی سربی و سخت مدرن، حضور در میان لطافت طبیعت همراه با هوای پاک و مطبوع بیش از پیش به یک روش درمانی و حیاتی برای بقا و سلامتی نسل بشر، بدل شده است.

نکته : با استفاده از آبنمای آبشاری و فلاور باکس فلزی و دیوار سبز در طراحی نما میتوانید با حداقل هزینه نمایی فوق العاده به ساختمان یا ویلای خود دهید…

آوردن گلدان ها، باغچه های خانگی و باغ های آپارتمانی به داخل فضای خانه ها و بخش ها مشاء ساختمان، از جمله راه هایی است برای رفع نیاز به تنفس هوای پاک و همنشینی با گیاهان، معماران نیز همگام به نیاز بشر، اقدام به طراحی فضاهایی کرده اند که تا حد ممکن بتوان این فضای سبز را گسترش داد.

به ویژه با کاهش فضاهای ساختمانی برای اختصاص به حیات و بهره مندی از باغچه، اشتیاق و استقبال برای ساخت باغ های آپارتمانی در بخش هایی نظیر بالکن ها، ساخت روف گاردن و فضای سبز در پشت بام ها، و ساخت دیوار سبز مصنوعی بر روی نمای ساختمان، افزایش یافته و از این طریق هم به سلامت ساکنین خانه و محله و هم به تصفیه هوای کل شهر، کمک می شود.

بنابراین دیوار سبز مستقیم و یا سایر عناصر تداعی کننده طبیعت مانند ساخت آبنمای آبشاری و یا ساخت فلاورباکس فلزی و شیشه و ساخت تراریوم های گیاهی، و … پروژه ای مهم برای بهبود کیفیت زندگی و سلامتی مردم در طرح های شهرسازی محسوب می شود.

استفاده از آبنمای آبشاری و فلاور باکس فلزی و دیوار سبز در طراحی نما

ساخت دیوار سبز مستقیم، مقدمه ای است برای زندگی در طبیعت سبز

شاید بتوان گفت، ساخت دیوار سبز مستقیم، ابتکاری بود که مرز میان شهرها و طبیعت را شکسته و دوباره طبیعت را به فضای شهر دعوت نمود با این چشم انداز و امید که در آینده ای نزدیک، این سبزینگی آنقدر فراگیر شود که گویا مانند قدیم، بناها در طبیعت بنا شده اند و نه اینکه طبیعت زینتی باشد برای فضای شهر!

نکات قابل توجه در ساخت دیوار سبز مستقیم

با توجه به تنوع مصالح مورد استفاده در ساخت و سازهای نوین، ساخت دیوار سبز مستقیم و نمای سبز و پرورش باغ های آپارتمانی، به تخصص و دانش معماری و باغبانی نیاز دارد.

می دانیم که برخی از گیاهان به نمای ساختمان آسیب زده و باعث فرسایش دیوار می شوند و برخی نیز اصلا قابلیت رشد بر روی برخی سطوح را ندارند. به همین دلیل ساخت دیوار سبز مستقیم، یک حرفه تخصصی است و باید با در نظر گرفتن آب و هوا، شرایط و موقعیت سازه، عمر بنا، مصالح به کار رفته و … انجام شود.

در ساخت دیوار سبز مستقیم باید از گیاهانی استفاده کرد قابلیت رشد عمودی دارند؛ از جمله گیاهانی که برای ساخت دیوار سبز مستقیم بسیار مناسب است، پیچک های سبز  بالارونده هستند.

یکی از معایبی که برای ساخت دیوار سبز مستقیم مطرح می شود این است که در فصول گرم، بعلت فضای میان پوشش گیاهی روی دیوار، امکان عبور نسیم و بادهای ضعیف اطراف ساختمان وجود ندارد که البته خود سبز بودن محیط در خنکی و مطبوع شدن هوا موثر است.

استفاده از درختچه های کوچک در ساخت دیوار سبز مستقیم، زیبایی و طراوت نمای زنده را چند برابر می کند.

در ساخت دیوار سبز مستقیم باید توجه کرد که تامین نور کافی برای رشد گیاهان، بسیار مهم است.

از طرفی، گیاهان به طور طبیعی از منابع غذایی خاک برای رشد استفاده می کنند و در ساخت دیوار سبز لازم است این منابع خاکی و غذایی رشد گیاه بر روی دیوار تعبیه شود.

همچنین طراحی و تعبیه مجاری آب و سیستم آبیاری در ساخت دیوار سبز مستقیم، الزامی است.

گاهی لازم است از سیستم های نوری و نصب لامپ های مخصوص رشد گیاه برای تامین نور کافی در ساخت دیوار سبز مستیم بهره گرفت.

استفاده از آبنمای آبشاری و فلاور باکس فلزی و دیوار سبز در طراحی نما

ساخت آبنمای آبشاری

یکی دیگر از عناصر بسیار دلپذیر و آرام بخش طبیعت، جریان آب در میان دشت و جنگل و کوه است؛ رود و رودخانه ها، دریاچه ها، آبشارها و برکه ها، نه تنها باعث مطبوع و خنک شدن هوا می شوند بلکه با صدای دلنشینی که ایجاد می کنند، روح انسان را نوازش می دهند.

استفاده از حوض و جوی های آب در فضاهای معماری سنتی ایران و جهان، برگرفته از ویژگی های طبیعت بود اما با کاهش فضای معماری شهری و محدودیت های آن، کم کم جایی برای نغمه پردازی جریان آب نماند.

در عصر حاضر و با اهمیت یافتن دوباره طبیعت و عناصر زنده در تسلای روح و روان و سلامت جسم و جان، یکی از بخش های محبوب در طراحی فضا و معماری و طراحی دکوراسیون داخلی، استفاده از آبشارهای مصنوعی و آبنماهای آبشاری است.

ساخت آبنمای آبشاری به شیوه های مختلف و در ابعاد گوناگون انجام می شود و ممکن است نیاز به منبع تغذیه مانند برق برای تامین انرژی حرکت و جریان آب داشته باشد و یا اینکه با استفاده از قوانین فیزیک طبیعی، بدون نیاز به برق و باطری، سیستم پویای چرخش آب را فراهم کند.

استفاده از آبنمای آبشاری و فلاور باکس فلزی و دیوار سبز در طراحی نما

ساخت فلاورباکس فلزی

از دیگر روش های نگهداری از گیاهان در فضاهای شهری و آپارتمانی، استفاده از محفظه های شیشه ای و یا فلزی و چوبی برای نگهداری گل و گیاه و پرورش باغچه ها آپارتمانی است.

ساخت فلاور باکس فلزی در بخش های خارجی ساختمان ها مانند بالکن، سالن اجتماعات، لابی، ورودی ساختمان، راه پله ها، گذرگاه ها، پشت بام و … هم برای ساختمان های شخصی و هم برای سازه های عمومی به ویژه هتل ها و نمایشگاه ها، رستوران ها و مراکز تفریحی و فرهنگی و … برای حفظ نمای سبز، بسیار کاربرد دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت هر گونه مشاوره در زمینه نحوه ی طراحی و اجرا و ساخت فلاور باکس , دیوار سبز و آبنمای آبشاری به سایت راد دیزاین به نشانی https://raddesign.ir مراجعه کنید…

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟