آشنایی با بتن و خدمات مرتبط با آن

آشنایی با بتن و خدمات مرتبط با آن

بتن یکی از پرکاربردترین و رایج‌ترین مصالح ساختمانی است که در همه سازه‌ها به کار می‌رود. امروزه بتن مدرن با استفاده از سیمان پرتلند، و مخلوطی از آب و سنگ های ریز و درشت ساخته می شود. برای ساخت این بتن، از افزودنی‌های شیمیایی استفاده شده که برای کنترل برخی ویژگی‌ها و خصوصیات بتن به آن اضافه می‌شود، تا از این طریق بتوان از بتن در شرایط خاص مانند دمای بالا یا پایین محیط، وزش باد و غیره استفاده کرد.

اهمیت بتن امروزه به جای رسیده است که بدون آن، عملا سازه و عملیات ساختمانی و ساخت و ساز متوقف می‌شود. به دلیل کاربرد زیاد بتن، خدمات مربوط به آن نیز رواج زیادی یافته است. خدماتی مانند برش بتن، کاشت میلگرد در بتن، تخریب و سوراخکاری آن و… که توسط شرکت‌ها و پیمانکار های مختلف ارائه می‌شود.

در ادامه بیشتر با هریک از این خدمات و کاربرد آن‌ها آشنا می‌شویم:

برش بتن

در مراحل مختلف ساخت و یا بازسازی یک سازه، ممکن است به دلایل مختلف لازم باشد تا بخشی از بتن به کار رفته در سازه، برش داده شود. اشتباه محاسباتی، اشتباه در اجرا، تغییر نقشه و… از جمله این دلایل هستند.

به طور کلی به فرایند تراشیدن بتن، حفر کردن آن و یا برداشتن کنترل شده بخشی از این سازه‌ها، برش بتن گفته می‌شود.

لازم به ذکر است فرآیند برش بتن می‌تواند خطراتی را به همراه داشته باشد و لازم است تا نکات ایمنی را هنگام انجام پروژه برش بتن رعایت کنیم. خروج گازهای سمی، در رفتن دستگاه، شكستگی تيغه و تولید ذرات سيليسی حین کار، تعدادی از مواردی هستند که سلامتی کارکنان را تهدید می‌کند. البته لازم به ذکر است عدم پایبندی به مقررات ایمنی کار، سلامت دستگاه را هم تحت الشعاع قرار می‌دهد. به عنوان مثال استهلاک و آسیب‌پذیری دستگاه‌های برش بتن در مقابل فشاری حاصله از توقف تيغه‌ی برش در حين كار، موضوعی انکار ناپذیر است که باید به آن توجه کرد.

بنابراین مهم است که هنگام برش بتن از خطرات آن آگاه باشیم تا طبق اصول ایمنی و به طور صحیح نسبت به آن اقدام کنیم.

آشنایی با بتن و خدمات مرتبط با آن

کرگیری بتن

یکی دیگر از خدمات رایج حوزه ساختمان، کرگیری بتن است. برای معرفی ساده، می‌توان کرگیری را اینگونه معرفی کرد: برش بتن و خارج کردن آن به صورت استوانه‌ای

کرگیری بتن تقریبا در هر صفحه­‌ای و مکانی و بدون گرد و غبار قابل انجام است. صدای پایین و صرف زمان کم برای پاک­سازی محل از مزیت­‌های آن است. کرگیری معمولا در جهت ایجاد فضا برای لوله‌­ها وکابل­‌های الکتریکی، نصب سیستم‌­های گرمایشی و تهویه هوا و سیستم­‌های انکرینگ (کارگذاری عناصر فولادی در بتن جهت اصلاح، تعمیر و سایر موارد) کاربرد دارد.

برای کرگیری بتن از دو نوع دستگاه استفاده می‌شود. نوع اول، دستگاه‌های الکتریکی و نوع دوم، دستگاه‌های گازی است.

دستگاه‌های گازی کرگیری، وزن بیشتر و همچنین قدرت بالاتر از ویژگی‌های بارز آن است. از طرف دیگر، دستگاه‌های الکتریکی، وزن کمتر و کنترل بیشتری دارد. بسته به نیاز هر پروژه باید دستگاه مناسب آن را انتخاب کرد.

کاشت میلگرد در بتن

کاشت میلگرد به فرایندی گفته می‌شود که طی آن، به سوراخکاری بخش‌هایی از بتن در ستون‌ها و یا فونداسیون یک ساختمان، پرداخته می‌شود و سپس این روند، با اضافه کردن میلگرد و چسباندن آن، ادامه پیدا می‌کند.

به طور کلی و برای دستیابی به اهدافی از قبیل تقویت فونداسیون و ستون‌ها در سازه‌های بتنی، از این روش استفاده می‌شود. افزودن بخش‌های جدید به ساختمان و نصب صفحات فلزی به قصد اجرای نما در سازه مورد نظر نیز از دیگر اهداف انجام و کاربرد این روش است. برای مقاوم سازی یک ساختمان نیز، روش ژاکت بتنی که از روش‌های کاشت میلگرد است مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در مواقعی نیز برای نصب کردن صفحات اتصال برای دستیابی به اهدافی از جمله ساخت تیر و یا ستون جدید در سازه، این روش را مورد استفاده قرار می‌دهند. کاشت میلگرد، هم‌چنین در شرایط اتصال تجهیزات ساختمانی و تاسیسات آن از جمله کانال‌های هوا و داکت‌های برق به ستون‌ها و سقف‌ها نیز کاربرد وسیعی دارد.

لازم به ذکر است به طور کلی عملیات کاشت میلگرد، به طور معمول در ستون یک سازه و یا فونداسیون آن انجام می‌شود.

درباره شرکت دنا برش

مجتمع صنعتی دنا ماشين قطب فعاليت خود را در شهر اصفهان، با هدف طراحی، ساخت و ارائه ماشين آلات و تجهيزات استخراج سنگ از معادن سنگ تزيئنی آغاز نمود.

اين مجتمع فنی، توليدی، اكنون حدود دودهه است كه در صنعت ماشين سازی به ويژه ساخت ماشين آلات مورد نياز معادن سنگ هاي تزئيني مشغول به فعاليت بوده و در چندين شهر بزرگ كشور دارای عامل فروش می باشد.

همچنين خدمات ارزنده و مهمی توسط واحد برش بتن در راستاي انجام برخی پروژه های ملی ارائه شده است كه به طور نمونه موارد زير خاطر نشان می گردد:

اجرای انواع كرگيری و برش كاری بتن در راستای انجام برخی طرح های توسعه مجتمع فولاد مباركه در شرایط خاص و با ويژگي‌های منحصر به فرد همزمان با بهره برداری از خطوط توليد، در فاصله های مكاني و محدوديت های زمانی تعريف شده با كيفيتی بالاتر وصرف زمانی كوتاهتر و هزينه ای حدود یک چهارم مبالغ استعلام‌های اخذ شده از شركتهای خارجی

اطلاعات تماس:

برای انجام خدمات برش بتن، کرگیری، کاشت میلگرد و کلیه خدمات مرتبط با بتن با شرکت دنا تماس بگیرید:

  • تلفن: ۰۹۱۳۷۳۰۷۸۹۰
  • تلفن ثابت: 33804070-031
  • آدرس: اصفهان، کیلومتر ۵ جاده تهران، شهرک صنعتی محمود آباد، بین فرعی ۲۰ و ۲۲

برگرفته از وبسایت شرکت دنا برش https://denaboresh.com

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟