آشنایی با انواع نما های ساختمان – از نمای سبک و فوق سبک تا نمای چوبی

نمای هر ساختمان نقش بسیار مهمی در زیبایی و جذابیت آن ایفا میکند. در طراحی نمای ساختمان ، معماران و سازندگان با توجه به شرایط آب و هوایی ، موقعیت جغرافیایی ، تعداد طبقات ساختمان ، سلیقه افراد ، بودجه آن ها اقدام به انتخاب نوع مصالح میکنند.

آشنایی با انواع نما های ساختمان - از نمای سبک و فوق سبک تا نمای چوبی

نمای بیرونی به منزله یک لایه محافظ برای ساختمان است که نه تنها آن را در برابر عوامل مختلف محافظت میکند بلکه نفش بسیار مهمی در زیبایی آن دارد. نمای ساختمانی و طراحی نمای ساختمان مسکونی به منظره ی شهری شکل میدهد ، از این رو طراحی نماهای مختلف باید با یکدیگر هماهنگی داشته باشند.

انواع نمای ساختمان

در نماسازی ساختمان یا طراحی نمای ساختمان از مصالح مختلفی استفاده میشود از جمله فلز ، سنگ ، آجر ، کامپوزیت ، بتن و چوب که هرکدام مزایای خاص خود را دارد.

نمای آجری

نمای آجری از جمله نماهایی است که از گذشته تا امروز مورد استقبال قرار گرفته است. آجر در انواع مختلف تولید میشود. طراحی نمای آجری به دلیل بالا بودن تنوع آجر بسیار متنوع است.

آجرنما ساختمان ، بصورت ساده و یا دکوراتیو قابل اجرا است. از جمله انواع آجر میتوان به آجر نسوز ، آجر نما طرح چوب ، آجر دکوراسیون داخلی ، لعاب دار حصیری ، آجرنما سفید ، آجرنما قرمز ، کارتنی ، دکوراتیو ، کف فرش ، آجرنما زرد ، رستیک ، شاموتی ، آجرنما نسوز سفید ، آجرنما نسوز قرمز ، آجرنما نسوز انگلیسی ، آجرنما پلاک و قزاقی اشاره کرد.

نمای کامپوزیتی

طراحی نمای ساختمان کامپوزیت برمبنای استفاده از ورق های کامپوزیت آلومنیوم صورت میگیرد. از مزایای کامپوزیت نما میتوان به وزن سبک ، تنوع رنگ بالا ، قابلیت شستشو ، مقاومت حرارتی ، رطوبتی و صوتی اشاره نمود.

درحال حاضر نماسازی اکثر ساختمان های مدرن با ورق های رنگارنگ کامپوزیت صورت میگیرد ، زیرا زیبایی این نما فوق العاده است اما قیمت بالا یکی از معایب نمای کامپوزیت بشمار میرود که امکان استفاده از آن را برای تمام افراد فرهم نکرده است.

.براساس ضوابط اجرایی ، استفاده از کامپوزیت و آلومنیوم حداکثر 20 درصد در سطح کلی نمای ساختمان مشرف به معابر مجاز می باشد

نمای سیمانی

.نمای سیمانی یا نمای بتنی ساختمان از جمله نماهایی است که قیمت اجرای آن ارزان میباشد

.سرعت اجرای این نما بالاست و در کمترین زمان میتوان آن را بر روی سطح خارجی ساختمان اعمال نمود

نمای سیمانی از مقاومت لازم در برابر حربق برخوردار است و در صورت بروز آتش سوزی از انتشار آن جلوگیری میکند.

در اجرای نما سیمانی ساختمان از سیمان سفید و یا سیمان رنگی استفاده میشود که هرکدام زیبایی خود را دارد. لازم به ذکر است که شستشوی نمای سیمانی بسیار آسان است ، از این رو این نما را میتوان نمایی ساده و در عین حال زیبا برای ساختمان دانست.

از جمله معایب استفاده از نمای سیمانی این است که امکان شکستگی و ترک خوردگی در آن وجود دارد و عایق صوتی ضعیفی میباشد. همچنین گرد و خاک را به راحتی به خود جذب میکند.

نمای سنگی

آشنایی با انواع نما های ساختمان - از نمای سبک و فوق سبک تا نمای چوبی

نمای سنگی از جمله نماهای لوکس است که همواره زیبایی و جذابیت خود را در طول زمان های مختلف به نمایش میگذارد. با استفاده از انواع سنگ ساختمانی اجرا میشود. قیمت سنگ نما درمقایسه با سایر مصالحی که برای نماکاری استفاده میشود ، بالاتر است. نمای رومی یکی از نماهای سنگی است که زیبایی حیرت آوری به ساختمان میبخشد.

در سنگ نمای رومی از سنگ مرمر ، سنگ تراورتن و سنگ گرانیت استفاده میشود که هرکدام زیبایی و ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند. نمای سنگی ماندگاری بالایی دارد و در برابر عوامل مختلف نظیر باد ، باران ، برف ، نور خورشید و گرد و غبار مقاوم است.

سنگی که نمای ساختمان انتخاب میشود باید از دوام و استحکام لازم برخوردار باشد ، در غیر اینصورت در اثر انقباض و انبساط دچار ترک خوردگی خواهد شد. نما سنگی ساختمان مسکونی و یا سایر بناها نیارمند مراقبت میباشد و هرچندوقت یکبار ، نماشویی آن الزامیست.

نمای شیشه ای

نمای شیشه ای ساختمان از جمله پرطرفدار ترین نمای ساختمانی است. این نوع نما نقش به سزایی درتامین نور برای فضای داخلی به عهده دارد.

شیشه به دلیل بازتاب نور از جذابیت بالایی برخوردار است و استفاده از آن در نمای شیشه ای اسپایدر گرفته تا نمای شیشه ای فریم لس ، علاوه بر زیبایی ، نور و گرمای لازم را برای ساختمان تامین میکند. اصولا در اجرای نمای شیشه ای از شیشه سکوریت و یا شیشه رفلکس استفاده میشود.

نمای چوبی

یکی از زیباترین نماهای ساختمانی ، نمای چوبی است که این روزها در ساخت خانه های مدرن مورد استفاده قرار میگیرد. ترکیب چوب با سایر متریال ها نظیر فلز و شیشه زیبایی نما را دوچندان میکند و آن را خاص تر جلوه میدهد. چوب ترموود نوعی چوب نماست که از وزن سبک اما مقاومت بالا برخوردار میباشد.

از ویژگی های این چوب نما میتوان به سختی بالا و مقاومت در برابر صوت ، قابلیت شکل پذیری و برش کاری و تجدید پذیری اشاره کرد. چوب های فرآورده شده بهترین گزینه برای نما هستند. زیرا در برابر نفوذ حشرات ، رطوبت و آتش سوزی مقاوم سازی میشوند و طول عمر نما را بالا میبرند.

نمای سرامیکی

امروزه نمای سرامیکی به یکی از انواع نماهای پرطرفدار در طراحی ساختمان تبدیل شده است. بطور کلی سرامیک نما با دو روش تصب خشک یا مهار شده و روش نصب تر یا چسبانده شده صورت میگیرد.

نمای بایرامیکس

نمای بایرامیکس از جمله نماهای دکوراتیو است که به صورا ملات و متشکل از سنگدانه ها ، رنگ ، رزین های طبیعی و مصنوعی و افزودنی های دیگر میباشد. از مزایای نمای بایرامیکس میتوان به تنوع رنگ بالا ، قابلیت شستشو با آب ، پوشش یکتواخت سطح اشاره نمود. این نما بر روی انواع سطح فلزی ، چوبی ، سیمانی ، آجری و … قابل اجراست اما بدلیل مقاومت پایین آن در برابر عوامل مختلف در مدت کوتاه زیبایی خود را از دست میدهد.

نمای اتیکس

نمای اتیکس نوعی نمای عایق برای ساختمان محسوب میشود که آن را در برابر عواملی نظیر رطوبت ، حرارت و برودت محافظت میکند . این نما از سه جز عایق ، مسلح کننده و پوشش نهایی تشکیل شده است.

از جمله عایق هایی که برای این نما استفاده میشود فوم پلی استایرن منبسط شده و پشم معدنی میباشند. وجود این عایق ها به میزان قابل توجه هزینه های سرمایشی و گرمایش ساختمان را به حداقل میرساند. پوشش نهایی نمای اتیکس میتواند چوب ، آجر لعابدار ، فلز ، اندود و … باشد.

نمای مینرال

نمای مینرال از ترکیب سنگ های معدنی ، گرانیتریال سنگ های سفید و مرمر به همراه پلاستر میباشد. از مزایای استفاده از این نما در ساختمان میتوان به مقرون به صرفه بودن آن ، سرعت بالای اجرا ، سازگار با محیط زیست ، تنوع در رنگ و طرح و مقاوم بودن آن در برابر آتش سوزی اشاره کرد. یکی از بزرگترین معیاب آن عدم مقاومت در برابر رطوبت میباشد.

نانو نما

نانو نما پوششی کاملا نامرئی میباشد که میتوان به حفظ سطوح مختلف کمک کند. برای مثال استفاده از آن میتواند نمای ساختمان را در برابر رطوبت و خسارات ناشی از آن ایمن کند.

نمای کنیتکس

کنیتکس نوعی رنگ میباشد که در ترکیب آن از الیاف های مصنوعی ، اکسید تیتان و … استفاده میشود. کنیتکس خاصیت ضد آب دارد.

برچسب ها : نمای ساختمان,ساختمان,دکوراسیون,نمای داخلی,نمای خارجی

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟