کابینت آشپزخانه، کدام جنس و کدام مدل را بخریم؟

همیشه افرادی که قصد بازسازی آشپزخانه یا ساخت آن برای بار اول را دارند، از این نظر دچار چالش می‌شوند که بهترین جنس و مدل برای کابینت کدام است. جواب این سوال‌ها به بودجه شما برای خرید و همچنین به سبک دکوراسیون آشپزخانه بستگی دارد. زمانی که هزینه مورد نظر خود را بدانید و با سبک فضا آشنایی داشته باشید، بعد از شناخت انواع کابینت آشپزخانه می‌توانید مدل دلخواه خود را انتخاب کنید و آن را برای ساخت سفارش دهید.

انواع جنس کابینت آشپزخانه

کابینت‌ها جنس‌های مختلفی دارند که از بین آنها مدتی است تولید و ساخت کابینت فلزی انجام نمی‌شود و از رده خارج شده است. در ادامه هم می‌توانید با جنس‌های دیگری از کابینت آشنا شوید:

  • چوبی
  • ام‌ دی ‌اف
  • هایگلاس
  • لمی‌گلاس
  • ممبران

هر متریال ساخت کابینت آشپزخانه با توجه به سبک دکوراسیون تعیین شده و عمدتا به دو سبک مدرن و کلاسیک تقسیم می‌شود. با توجه به این دسته‌‌بندی می‌توانید از راهنمای زیر استفاده کنید:

  • کابینت آشپزخانه کلاسیک: کابینت تمام چوب، ممبران، ام دی اف برش خورده و ام دی اف با روکش چوب
  • کابینت آشپزخانه مدرن: ام دی اف ساده، هایگلاس، لمی‌گلاس و روکش ملامینه

کابینت‌های کلاسیک اغلب دارای تاج، دستگیره پر زرق و برق و جزییاتی بر روی بدنه هستند و کمک می‌کنند فضای آشپزخانه لوکس و اشرافی به نظر برسد. بر خلاف آنها کابینت مدرن ساده‌ بوده، خطوط کشیده و موازی دارند و معمولا با رنگ یک‌دست و گاها خنثی ساخته می‌شوند. طراحی کابینت آشپزخانه به سبک مدرن بدون دستگیره یا با دستگیره‌های مخفی و ساده تکمیل می‌شود.

کابینت آشپزخانه، کدام جنس و کدام مدل را بخریم؟

ویژگی‌های کابینت چوبی

از سال‌های گذشته کابینت‌ چوبی وارد صنعت دکوراسیون و طراحی آشپزخانه شد و با پیشرفت مد و چیدمان با ترندهای روز دنیا همراه گشت. از آنجایی‌که ورود چوب به فضای داخلی حس طبیعت و آرامش را به همراه دارد، کابینت چوبی هم از این قاعده مستثنی نیست. از طرفی بافت چوب به گونه‌ای است که می‌تواند راحت‌تر فرم بگیرد. چوب‌های باکیفیت، طول عمر زیادی دارند و بسیاری از مواقع با ترمیم مانند روز اولشان می‌شوند.

چوبی که برای طراحی و ساخت کابینت به کار می‌رود، تنوع زیادی دارد و با توجه به قیمت و بافت مورد نظر، قابل ساخت است. از جمله انواع چوب‌های پرکاربرد در کابینت می‌توان به چوب افرا، بلوط، گردو، گیلاس، کاج،  ساج و سرو اشاره کرد.

به غیر از مزایایی که در مورد این کابینت آشپزخانه گفته شد بدانید که اگر انتخابتان این جنس است، باید بودجه نسبتا زیادی برای آن کنار بگذارید چون هزینه تهیه و ساخت چوب بالاست و از طرفی زمان زیادی هم طول می‌کشد تا آماده شود. البته برای کاهش هزینه ساخت کابینت می‌توانید از کابینت ام دی اف با روکش چوب طبیعی استفاده کنید.

کابینت آشپزخانه، کدام جنس و کدام مدل را بخریم؟

ویژگی‌های کابینت ممبران

همانطور که گفته شد کابینت ممبران یا وکیوم از انواع کابینت‌ کلاسیک هستند. در طراحی درب و قاب این کابینت‌ها حکاکی، برآمدگی و جزییات زیادی دیده می‌شود و قادرند فضایی لوکس و با وقار به وجود آورند. در واقع جنس این کابینت‌ها از ام دی اف است و صرفا به دلیل طراحی و سبک به این نام خوانده می‌شوند. حکاکی‌های کابینت ممبران با دستگاه سی ان سی انجام و سپس روی آن روکش پی وی سی کشیده می‌شود.

طرح، مدل و رنگ کابینت ممبران تنوع زیادی دارد و به دلیل روکشی که در ساخت آن استفاده شده، به رطوبت و حرارت مقاوم است. البته ممکن است در اثر برخورد با جسم تیز صدمه ببیند. برای خرید این کابینت هم نیاز به بودجه و هزینه زیادی دارید و می‌تواند به دلیل جزییات و قاب حکاکی شده، موجب کوچک شدن فضای آشپزخانه شود.

ویژگی‌های کابینت ام دی اف

ماده اصلی استفاده شده در ساخت کابینت ام دی اف، نئوپان است که بعد از ساخت روی آن روکش نصب می‌شود. از آنجایی که تنوع، رنگ و طرح روکش‌ تنوع بسیاری دارند، می‌توانید کابینت ام دی اف را با ترکیب رنگی آشپزخانه خود هماهنگ کنید. از طرفی دیگر کابینت ام دی اف قابل ساخت با روکش مات یا براق دارند.

اگر روکش ام دی اف از جنس مرغوب ساخته شده باشد، دوام بالایی دارد و می‌تواند برای سال‌های طولانی عمر کند. در غیر این صورت به رطوبت مقاوم نیست و دچار آسیب می‌شود.

کابینت آشپزخانه، کدام جنس و کدام مدل را بخریم؟

ویژگی‌های کابینت هایگلاس

کابینت هایگلاس براق و درخشان است و به همین دلیل باعث روشن شدن و بزرگتر شدن فضای آشپزخانه می‌شود. متریال اصلی در ساخت این کابینت آشپزخانه ام دی اف بوده و روکشی که برای آن به کار برده می‌شود، از جنس پلکسی‌گلاس است. ممکن است برای روکش از لایه پلی‌استری استفاده شود که از هایگلاس براق‌تر است و به نام پلی‌گلاس شهرت دارد. اگر هم روکش پی وی سی به کار رود، کابینت ساخته شده به نام لمی‌گلاس معروف خواهد بود.

در طراحی رنگ این کابینت تنوع بسیاری وجود دارد که می‌تواند برای هر نوع ترکیب رنگی مناسب باشد. یکی از معایب اصلی کابینت هایگلاس خش‌پذیر بودن آن است و همچنین ممکن است هر لکه چربی یا غذایی را نیز نشان دهد. در ساخت کابینت لمی‌گلاس ورقه روکش آن تراکم بالایی دارد و به همین دلیل به ضربه مقاوم است.

ویژگی‌های کابینت ملامینه

این نوع کابینت آشپزخانه را می‌توان در دسته کابینت ام دی اف قرار داد که روکش آن از جنس ملامینه خواهد بود و به دلیل سادگی در طراحی، مناسب سبک مدرن است. برای سفارش و خرید این کابینت نیاز به بودجه کمتری دارید و خیالتان راحت است که با هر رنگی قابل ساخت خواهد بود.

کابینت آشپزخانه، کدام جنس و کدام مدل را بخریم؟

برای انتخاب و سفارش کابینت آشپزخانه از کجا شروع کنیم؟

اگر بخواهید طرحی سفارش بدهید که با ایده و سلیقه خودتان ساخته شود و با نمونه‌هایی که طراح و کابینت‌ساز به شما نشان می‌دهد کمی تفاوت داشته باشد، احتمالا هم هزینه بیشتری می‌برد و هم در مدت زمان طولانی‌تری آماده می‌شود.

برخی دیگر از کابینت‌ها نیمه‌سفارشی هستند که از رایج‌ترین انواع به شمار می‌روند. برای خرید این کابینت آشپزخانه دستتان چندان باز نیست و نمی‌توانید تغییر زیادی در ظاهر کابینت ایجاد کنید و فقط می‌توانید آنها را با ابعاد مورد نیاز خود سفارش دهید. به همین دلیل کابینت نیمه‌سفارشی با قیمت کمتری تمام می‌شود.

البته برخی از کابینت‌های آماده هم در بازار وجود دارند که گاها خانواده‌ها با توجه به نیاز خود اقدام به خرید آنها می‌کنند. معمولا این کابینت‌ها به صورت تکی به فروش می‌رسند و أصلا قابل تغییر نیستند.

حالا که با مدل‌های مختلف کابینت آشپزخانه آشنا شدید، می‌توانید راحت‌تر به هدف برسید. وبسایت چیدانه شما را برای پیدا کردن متخصصان با تجربه و حرفه‌ای در زمینه طراحی و فروش کابینت آشپزخانه راهنمایی می‌کند. کافی است مدل مورد نظر را با آنها در میان بگذارید و ساخت کابینت خود را به دستشان بسپارید.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟