نکات طلایی برای طراحی ویلا در شمال

طراحی ویلا در شمال در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته است. وجود طبیعت زیبا و برخورداری از آب و هوای بی‌نظیر در مناطق مختلف شمال کشور موجب شده که افراد زیادی به ساخت ویلا در شهرهای شمالی به ویژه استان مازندران گرایش پیدا کنند. از این جهت توجه به اصول صحیح معماری و رعایت استانداردها در این زمینه موجب افزایش کیفیت فضایی و در نهایت کاهش هزینه‌های ساخت و افزایش ایمنی و مقاومت سازه خواهد شد. این امر یک کار تخصصی است که نیاز به افراد متخصص در طراحی دارد. اتاق شما را با اصول مهم در طراحی و ساخت ویلا آشنا خواهد کرد.

نکات طلایی برای طراحی ویلا در شمال

طراحی انواع ویلای ساحلی و جنگلی

یکی از موارد مهمی که قبل از طراحی ویلا باید مورد توجه قرار بگیرد نوع ویلا است. با توجه به این که در مناطق شمالی انواع ویلا به صورت ساحلی و جنگلی ساخته می‌شوند و هر کدام ویژگی‌های خاص خود را به دلیل اقلیم و شرایط آب و هوایی این مناطق دارند باید به عوامل موثر در این زمینه دقت کافی شود. اول خونه با شما همراه است تا مشاوره‌های لازم در زمینه طراحی و ساخت ویلای استاندارد و اصولی را ارائه دهد. به طور کلی طراحی ویلا در شمال یک امر بسیار مهم است و باید سازه مورد نظر از لحاظ موارد مختلف از جمله شرایط نامساعد جوی و زلزله مقاومت مناسبی از خود نشان بدهد.

توجه به اقلیم منطقه در طراحی ویلا

از آنجایی که تفاوت دما و رطوبت در مناطق مختلف شمال کشور وجود دارد برای بهتر شدن کیفیت ساخت لازم است این نکته در طراحی مورد توجه باشد. در واقع ویلاهای کنار دریا با رطوبت بیشتری مواجه هستند و ویلاهای جنگلی دارای آب و هوایی خنک‌تر و رطوبت نسبتی کمتر می‌باشند. از این رو طراحی باید به گونه‌ای باشد که بازدهی مناسبی را پس از ساخت از نظر ایمنی و استقامت رقم بزند. به همین دلیل است که اغلب ویلاهای این منطقه به صورت شیبدار طراحی می‌شوند. بیشتر ساختمان‌های طراحی شده در شمال کشور که در کنار دریا و نزدیک به ساحل قرار دارند باید دارای کشیدگی شرقی غربی در مقابل جهت دریا باشند تا دچار فرسایش نشده و از شرایط مناسبی برخوردار باشند.

نکات طلایی برای طراحی ویلا در شمال

طراحی در و پنجره‌ها و نحوه قرارگیری ساختمان

در یک طراحی اصولی برای ویلا تا حد امکان طراحی پنجره‌ها به گونه‌ای است تا امکان دید کافی و بیشتری از مناظر طبیعی اطراف را به وجود آورد. در هر سایت بیشترین تلاش این است که مشاهده چشم انداز بیرونی به راحتی امکان‌پذیر گردد. از آنجایی که در مناطق شمالی هوای ابری غالب است معمولا نور خورشید به اندازه کافی وجود ندارد به همین جهت سعی بر این است که پنجره‌های طراحی شده به صورت کاملا عریض و طویل با ارتفاع زیاد ساخته شوند و جهت قرارگیری آنها نیز به صورت جنوبی، جنوب غربی و شرقی باشد تا امکان تابش نور خورشید به بیشترین میزان ممکن در محیط فراهم گردد.

طراحی با پیچیدگی کمتر

به طور کلی در طراحی و ساخت انواع سازه‌های شمالی سعی بر این است که فرم کلی دارای پیچیدگی کمی باشد و پلان ساختمان ساده‌تر طراحی می‌شود زیرا کم شدن پیچیدگی موجب می‌گردد تهویه در این مناطق برای ویلا با شرایط بهتری ایجاد گردد. برای این که بتوان تهویه بهتری ایجاد کرد می‌توان بازشوها را به صورت مقابل هم در نظر گرفت و فاصله قرارگیری آنها نیز در بیشترین حد ممکن لحاظ گردد بدین ترتیب کوران هوا به وجود آمده و تهویه مناسبی در فضای داخلی برقرار خواهد شد.

نکات طلایی برای طراحی ویلا در شمال

انتخاب مصالح سازگار با اقلیم منطقه

از نکات خیلی مهم در طراحی ویلا استفاده از مصالح مناسب است زیرا اقلیم مناطق شمالی ممکن است در اثر استفاده از مصالح بی‌کیفیت موجب فرسایش سریع ساختمان‌ها شود. برای این که ساخت اسکلت طراحی شده به شکل مناسبی اجرا شود لازم است از سازه بتنی به جای فلزی استفاده کرد تا از ایجاد پوسیدگی ممانعت شود. در این مورد عمر سازه نیز بیشتر خواهد بود و طراحی باید متناسب با نوع مصالح انتخابی در نظر گرفته شود. فرسایش سریع سازه‌های فلزی یکی از علل مهم در عدم ترجیح آنها به سازه بتنی است. در اغلب ویلاهای شمال برای ایجاد یک سازه مطلوب از چوب استفاده می‌شود که طراحی متنوعی دارند و از مقاومت بالایی در برابر شرایط متغیر جوی برخوردار هستند.

نوع فرم انتخابی در طراحی ویلا

هنگامی که قرار است یک ویلا طراحی شود می‌توان حالت‌های مختلفی را در آن مشاهده نمود. زیرا در مورد این ساختمان‌ها آزادی زیادی در نوع طراحی وجود دارد و می‌توان با یک طرح مناسب و اصولی در ساختار ویلا کارایی آن را بهبود بخشید. یکی از نکات مهم در این مورد توجه به سبک بودن حجم ویلایی است که طراحی می‌شود در این صورت امکان عبور جریان باد به راحتی امکان‌پذیر خواهد شد. به عنوان مثال انواع سازه‌های چوبی به دلیل وزن سبک و کاهش بار مرده ساختمان دارای مقاومت بالایی در برابر عوامل طبیعی مانند زلزله هستند. از آنجایی که در مناطق شمالی بارندگی شدید وجود دارد لازم است که به طراحی سقف و دیوارها توجه ویژه شود.

نحوه قرارگیری ویلا در سطح

برای طراحی ویلا در شمال باید به سطح قرارگیری آن توجه ویژه گردد و طراحان باید این امر را مورد نظر قرار بدهند. در این اقلیم طراحی به نحوی است که ویلا روی سطح زمین قرار نمی‌گیرد و باید به فاصله قرار گرفتن ویلا و زمین دقت کرد و محاسبات دقیق در این زمینه الزامی است که به اصطلاح آن را کرسی چینی می‌گویند. به دلیل رطوبت بالایی که در مناطق شمالی وجود دارد و وجود آب‌های زیرزمینی به میزان زیاد باید ساختمان‌ها با طراحی استاندارد عایق شوند تا از رطوبت در امان باشند. یکی از علل قرار دادن ویلا روی شیب عایق کردن ساختمان و عدم ایجاد آسیب‌های شدید و ممانعت از فرسایش زود هنگام در برابر رطوبت بالا می‌باشد.

نکات طلایی برای طراحی ویلا در شمال

طراحی مسیر ورودی و محوطه ویلا

از موارد مهم دیگر در طراحی ویلا علاوه بر طراحی ساختمان طراحی محوطه است. توجه به مسیر سازی مناسب و تعیین موقعیت صحیح ورودی یکی از موارد مورد توجه می‌باشد زیرا این قسمت به راحتی در معرض دید قرار گرفته و ایجاد یک فضای دلنشین علاوه بر بالا رفتن قیمت سازه موجب احساس آرامش و راحتی بیشتری برای ساکنان خواهد شد. در این رابطه باید به طراحی درست پارکینگ توجه گردد و فضای خاصی به این امر اختصاص داده شود. ورودی‌ها و تعیین فضای مورد نیاز برای امکانات ویلا از جمله طراحی قسمتی از فضا برای آتشکده، آلاچیق و غیره باید مد نظر طراح باشد و اهمیت زیادی به ویژه در طراحی ویلاهای لوکس دارد.

توجه به نوع سبک انتخابی در طراحی ویلا

سبک انتخابی در طراحی ویلا از نظر کارفرمایان اهمیت دارد. ویلا با انواع سبک‌های مدرن و کلاسیک و سبک‌های تلفیقی هر کدام دارای طراحی منحصر بفردی هستند به همین جهت طراحان قبل از شروع به کار طراحی این نکته را مورد توجه قرار می‌دهند. نحوه قرارگیری ویلا در فضایی که موجود است و مصالح کاربردی از عوامل مهمی هستند که در یک طراحی حرفه‌ای باید به آنها دقت کرد.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟