راهنمای کامل سرویس و تعمیر آسانسور

در هر ساختمان تجاری، حمل و نقل با آسانسور یک سرمایه گذاری مالی مهم است، سرمایه گذاری ای به اندازه هزاران دلار تنها برای یک ساختمان در اندازه متوسط. با داشتن داری ای به این ارزش، بهتر است با داشتن برنامه ای خوب، مراقبت های لازم را برای آن انجام دهید. با این که این مقاله بر آسانسورها تمرکز دارد، اما بیشتر اطلاعات همه جانبه به پلکان های برقی نیز مربوط است.

راهنمای کامل سرویس و تعمیر آسانسور

آسانسور، سیستمی بسیار پیچیده دارای صدها قطعه است که باید از آن مراقبت به عمل آید. یکی از کارهایی که باید برای مراقبت از این دستگاه انجام داد، از عملکرد درست آن آگاه باشیم و اجازه ندهیم ماندگاری آن کاهش یابد. در سیستم هایی به پیچیدگی آسانسورهای مدرن، یکی از مهم ترین جنبه های مراقبت از دستگاه این است که اطمینان حاصل کنید عملکرد آسانسور تان مانند روز اول خود باشد. این کار تنها با استفاده از تجهیزات و تکنسین های آموزش دیده انجام پذیر خواهد شد.

اجزای یک سیستم آسانسور که مستلزم نگهداری منظم هستند را می توان با توجه به موقعیت آن ها گروه بندی کرد: در اتاق ماشین، در مسیر آسانسور، یا در فضای داخل آن (نکته: در این مقاله درباره مراقبت از آسانسورهای هیدرولیکی یا انقباضی صحبت نخواهیم کرد).

اگر می‌خواهید از یک متخصص کمک بگیرید می‌تونید در قدم اول می‌توانید هزینه سرویس و تعمیر آسانسور را در شهر خودتان بپرسید. مثلا اگر به دنبال تعمیرکار آسانسور در تهران باشید می‌توانید درخواست تعمیر آسانسور ثبت کنید و پس از زمانی کوتاه پیشنهاد متخصصان فعال در بازار را مشاهده کنید. از آنجایی که این متخصصین در بازار صاحب امتیاز و سابقه و کارنامه هستند با در نظر گرفتن همین موارد و نظرات مشتریان قبلی ایشان، می‌توانید انتخابی آگاهانه تر را تجربه کنید.

اتاق آسانسور

اتاق ماشین آسانسور قلب سیستم می باشد. این مکان شامل ماشین حمل کننده، دستگاه های مولد موتور یا تامین برق جامد و تجهیزات کنترلی می باشد. این تجهیزات کنترلی ضروری ترین بخش مکانیزم عملیاتی هستند که سرعت را زیاد و کم کرده و اتاقک را در هر طبقه تراز می کند. بیشتر مراقبت های موجود مخصوص اتاق ماشین هستند. این امر شامل تعمیر روتین موتورها، مولدها، کلیدها، تماس، ترمزها و کنترل هاست.

راهروی آسانسور

راهرو یا مسیر آسانسور شامل ریل هایی است که آن را به حرکت در می آورند؛ درب های خروجی، دستگیره، قفل درها، و مکانیزم عملیاتی؛ کلیدها و دیگر دستگاه های عملیاتی و ایمنی؛ و فضا برای کابل ها و دیگر تجهیزات می باشد. وسیله های راهرو که به مراقبت نیاز دارند، حائل ها، دستگیره و قفل درب های خروجی، کلیدها، و دستگاه های ایمنی هستند. بیشتر مراقبت هایی که باید برای این وسیله ها صورت بگیرد، از داخل راهرو و بیرون اتاقک آسانسور انجام می گیرند. راهرو شامل اتاقک های توقف و وزنه تعادل های حائل، قرقره های کششی و تنشی، و کلیدهای محدود کننده می باشد. ممکن است در قسمت بالای راهرو و روی اتاقک، مکانیزم تنظیم سرعت و کلیدهای محدود کننده و فضایی برای ایمنی پرسنل وجود داشته باشد.

راهروی آسانسور مکانی خطرناک برای کار کردن است. برای ایمنی بیشتر، تنها پرسنل واجد شرایط باید تعمیر و مراقبت های لازم آسانسور را انجام دهند.

کابین آسانسور

به غیر از چند استثنا، بقیه اتاقک های آسانسور سازه های دارند که در برابر آتش مقاوم می باشند. الزامات برای مراقبت از اتاقک آسانسور شامل انجام سرویس کردن تجهیزات درب ها و تهویه بر روی اتاقک و تجهیزات ایمنی در قسمت پایین آن است. این کار نیز باید از داخل راهرو انجام پذیرد.

پوشش کف اتاقک آسانسور باید به طور روزانه تمیز شود و به دلیل رفت و آمدهای زیاد باید بیشتر از دیگر قسمت ها تعویض شود. در هنگام تعویض پوشش کف از موادی استفاده کنید که لیز دهنده نباشند و در هنگام تمیزکاری از شوینده های غیر قابل اشتعال استفاده نمایید. پوشش کف اتاقک آسانسور نیز به همراه مراقبت های داخلی آسانسور، جزو وظایف صاحب ملک می باشد.

برای حفظ عملکرد آسانسور خود، موارد زیر را بررسی کرده و تعمیر نمایید:

  • زمان واکنش
  • زمان سفر بین هر طبقه
  • تراز بودن آن
  • عملیات باز و بسته شدن درب ها
  • شروع به کار و توقف
  • اتاقک و چراغ های ضروری و مقیاس کف

برای مراقبت از سیستم پشتیبانی آسانسور موارد زیر را بررسی کرده و تعمیر نمایید:

  • چراغ و هشدارهای اضطراری
  • دستگاه های ارتباطی (به عنوان مثال، دستگاه مخابره یا تلفن)

برای حفظ وضعیت ظاهری آسانسور:

  • حفظ پاکیزگی
  • بررسی و تعمیر آسیب داخلی
  • بررسی تابلوها و تعمیر در صورت لزوم

بازبینی سیستم آسانسور

در بررسی دوره ای سیستم یک آسانسور بسیار حائز اهمیت است که بررسی کنید سیستم به خوبی نگهداری شده و یا اجزایی از آن قابل نوسازی است یا خیر. مراقبت درست به تنهایی کافی نیست. می توان بازبینی سیستم آسانسور را به صورت شخصی یا با کمک یک متخصص انجام دهید، و این کار باید بیشتر اوقات انجام پذیرد. چک لیست زیر، مناطقی را مشخص می کند که در طول بررسی سیستم، باید مورد توجه قرار گیرند:

  • عملکرد: آیا آسانسور برای سوار کردن روزانه افراد درست انجام می شود؟
  • راضی بودن سرنشین: آیا مردم از خدمات آسانسور گلایه دارند؟ آنها درباره صبر کردن، شلوغ بودن گله می کنند یا کار نکردن اجزای آسانسور؟

زمان متوسط انتظار برای آسانسور

  • 25 ثانیه یا کمتر: امتیاز عالی
  • 26 تا 30 ثانیه: امتیاز خوب
  • 31 تا 35 ثانیه: امتیاز متوسط
  • بالای 35 ثانیه: امتیاز ضعیف
  •         پاسخ به تماس برای مراقبت از آسانسور: آیا آنها طبق استاندارد صنعتی هر دو آسانسور سالی یک بار قرار دارند؟
  • عملکرد: آیا عملکرد آسانسور مشابه عملکرد آن در زمان تازگی خود می باشد؟ آیا بازرس های بیمه، پیمانکار تعمیرات، یا دولت تعمیرات یا تنظیماتی را توصیه کردند؟
  • ویژگی های ایمنی: آیا زنگ خطر اضطراری و دستگاه مخابره یا تلفن ارتباطی وجود دارد؟ اگر سیستم نوری اضطراری وجود دارد، آیا در طول خاموشی شبیه سازی شده عمل می کند، یا خیر؟
  • لوازم: آیا چراغ های اتاق و راهروی آسانسور به درستی کار می کنند؟ آیا چراغ های قسمت بالایی و سیستم های تهویه به درستی کار می کنند؟
  • درب ها: آیا در هنگام توقف، درب ها با سر و صدا باز و بسته می شوند؟ آیا سرنشینان به در برخورد کرده اند؟
  • شروع و توقف: آیا پس از فشردن دکمه آسانسور بیش از اندازه مکث می کند؟ آیا آسانسور به طور ناگهانی یا به طور ناراحت کننده ای توقف می کند؟
  • تراز بودن: آیا اتاقک با کف زین هر طبقه یکسان است که سرنشینان تغییر حالت را احساس نکنند؟
  • در هنگام حرکت: آیا در هنگام حرکت صدای سوت گوش خراشی می شنوید؟ حس نامتعادل بودن دارید؟
  • زمان: آیا آسانسورهایی که در یک مکان قرار دارند با یکدیگر تفاوت سرعت دارند؟

بررسی عملکرد آسانسور

عملکرد آسانسور با مراقبت از آن رابطه مستقیمی دارد. مراقبت ضعیف باعث می شود زمان حرکت از طبقه ای به طبقه دیگر افزایش یافته، و یا سرعت آسانسور کاهش یابد. مدیر باید به طور متناوب زمان هر آسانسور را اندازه گیری کرده و آن را با سرعت متوسطی که سازنده برای آسانسور تعیین کرده مقایسه نماید.

با سوار شدن آسانسور عملکرد آن را آزمایش کنید. با بستن چشمان خود، روی صداها تمرکز کرده و با پوشاندن گوش هایتان آنچه را که می بیند، می شنوید و احساس می کنید را بررسی نمایید. به نظرات دیگران درباره آسانسور گوش دهید.

عملیات هایی که معمولا برنامه ریزی و بررسی می شوند، از این قرار هستند:

  • زمان طی کردن هر طبقه: زمان مورد نیاز برای رفتن از یک طبقه به طبقه بالایی یا پایینی آن. از زمانی که درب در یک طبقه بسته شده و در طبقه دیگر باز می شود شروع کنید.
  • زمان اجرا: از زمانی که درب ها بسته می شوند، تا زمانی که باز شده و می توانید از آن خارج شوید را بررسی نمایید.
  • زمان شروع حرکت اتاقک: از زمان بسته شده درب تا زمان حرکت آسانسور.
  • زمان توقف: از زمان شروع حرکت اتاقک تا زمان توقف آن در یک طبقه را اندازه گیری نمایید.
  • زمان باز شدن درب: از زمانی که درب شروع به بازشدن می کند، تا زمانی که کاملا باز می شود.
  • زمان باز بودن درب: زمانی که درب بدون لغو شدن، کاملا باز می ماند.

بررسی های بالا باید در نزدیکی یک توقف بین طبقه ای و در هر دو جهت انجام گیرد.

مشاوران خرید و نگهداری آسانسور

شرکت تعمیر و نگهداری آسانسور یا سازنده اصلی تجهیزات می تواند عدم اطمینان در مورد تجهیزات بالابر موجود و نیاز به مدرن سازی را حل کند. این شرکت ها باید بتوانند میزان رفت و آمد خدمات را تحلیل تا میزان قابلیت های آسانسور فعلی را مشخص نماید.

یک مشاور بالابر عمودی، باید میزان رفت و آمد را بررسی کند تا اطلاعات کلیدی درباره میزان استفاده از آسانسور و عملکرد آن را جمع آوری نماید. مطالعه میزان رفت و آمد، یک آنالیز دقیق از قابلیت های آسانسور را به دست می دهد که نشان می دهد آیا آسانسور مانند روز اول خود کار می کنید یا میزان عملکرد آن افت کرده است.

علاوه بر این، مشاوران بالابرهای عمودی باید توصیه کنند که کدام یک از اجزای آسانسور باید نوسازی و کدام یک باید حفظ شود. برخی شرکت ها می توانند از مطالعه میزان رفت و آمد اطلاعات جمع آوری کنند و یک شبیه سازی اط ساختمان خلق کنند. با استفاده از این مدل، می توانند تاثیر طرح های نوسازی بر آن را مشاهده نمایند. با نشان دادن انواع خدمات پیشرفته از قبل، می توانند کمک کنند که بهترین تصمیم را برای ساختمان خود بگیرید. همچنین پس از تصمیم بر نوسازی ساختمان، مشاوران حمل و نقل عمودی می توانند به آماده سازی اطلاعات نیز کمک کنند.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟